Αεροδρόμιο στη Σαμοθράκη μελετά το υπουργείο Υποδομών
Μία αναπάντεχη είδηση για την αεροπορική πραγματικότητα της χώρας έκρυβε ένα έγγραφο του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη που αναρτήθηκε την Παρασκευή στη «Δι@ύγεια».
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού, με την οποία ορίζονται αποφαινόμενα όργανα για έργα, μελέτες και υπηρεσίες αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων, εντάσσεται στα ώριμα προς δημοπράτηση και ένταξη στα χρηματοδοτικά προγράμματα της χώρας το έργο «Κατασκευή νέου αεροδρομίου στη νήσο Σαμοθράκη».
Πρόκειται για έργο το οποίο δεν διαθέτει καμία μελετητική ωριμότητα ούτε ελπίδα ένταξης στα ευρωπαϊκά ταμεία και αποτελεί κυβερνητική εξαγγελία «χαμηλής έντασης» για περίπου 13 χρόνια.
Σύμφωνα με την απόφαση του κ. Σπίρτζη, «για τη μελέτη της κατασκευής νέου αεροδρομίου στη νήσο Σαμοθράκη καθώς και την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου υποστήριξης της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων για έργα και μελέτες, ορίζουμε προϊσταμένη Αρχή τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων και διευθύνουσα υπηρεσία το Τμήμα Προγραμματισμού και Μελετών της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων».
Τα υπόλοιπα έργα που εντάσσονται στα ώριμα και έτοιμα προς χρηματοδότηση, σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, είναι τα «Κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου στον Κρατικό Αερολιμένα Πάρου», «Επέκταση διαδρόμου και λοιπά έργα στον Κρατικό Αερολιμένα Σύρου», «Έργα ανάπτυξης στον Κρατικό Αερολιμένα Ηρακλείου» και «Έργα επέκτασης στον Κρατικό Αερολιμένα Χίου».
Το αεροδρόμιο Σαμοθράκης αποτελεί ζητούμενο των τοπικών αρχών του νησιού εδώ και πολλά χρόνια. Η πρώτη διερεύνηση είχε γίνει επί της υπουργίας του κ. Χρήστου Βερελή, κατά τη διάρκεια της οποίας είχε εντοπιστεί χώρος για την ανάπτυξη αεροδιαδρόμου, και μάλιστα είχαν εγγραφεί πιστώσεις στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ξεκίνησε μελέτη σκοπιμότητας, ενώ στη συνέχεια το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ προενέκρινε τη χωροθέτηση του αεροδρομίου. Οι μελέτες αναμενόταν να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2008, έτος κατά το οποίο θα ξεκινούσαν οι απαλλοτριώσεις, ενώ το κόστος εκτιμήθηκε σε περίπου 50 εκατ. ευρώ.
Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ολοκληρώθηκε το 2006 και το έργο επανετάχθηκε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με προϋπολογισμό 53 εκατ. ευρώ. Ωστόσο τίποτε δεν προχώρησε και το ζήτημα ξεχάστηκε για να επανέλθει επί υπουργίας του κ. Μιχάλη Χρυοσοχοΐδη, ο οποίος υποσχέθηκε στις τοπικές αρχές τη διερεύνηση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης και κατασκευής του αεροδρομίου.
Παράλληλα, η ΥΠΑ, σε συνεργασία με τον δήμο, εξέτασαν 20 περιοχές για την πιθανή χωροθέτηση του αερολιμένα, επιλέγοντας τελικά έκταση περίπου ένα χιλιόμετρο έξω από την Καμαριώτισσα. Σημειωτέον ότι στη Σαμοθράκη η ΥΠΑ λειτουργεί ελικοδρόμιο για την κάλυψη έκτακτων αναγκών. Ωστόσο δεν προχώρησε τίποτα.
Εάν το σχέδιο ωριμάσει μελετητικά, σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας, το επόμενο πρόβλημα θα είναι η χρηματοδότηση. Και αυτό διότι στη νέα προγραμματική περίοδο η Ευρωπαϊκή Ένωση παύει να χρηματοδοτεί αεροδρόμια, μετά την παραδοχή ότι η κοινότητα στην κυριολεξία πέταξε δισεκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη αερολιμένων που σήμερα είτε είναι κλειστοί είτε υπολειτουργούν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Ήδη από το 2014 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ έχει θεσπίσει αυστηρούς περιορισμούς για τις κρατικές ενισχύσεις στα αεροδρόμια, ενώ ακολούθησε το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ, που έβγαλε πολλαπλές «κόκκινες κάρτες» για το θέμα, μεταξύ άλλων και προς την Ελλάδα.
Οι ευρω-δικαστές έχουν ξεκαθαρίσει ότι η ανάπτυξη αεροδρομίων που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους συνιστά κακοδιαχείριση κοινοτικού χρήματος. Μάλιστα, στην έκθεσή τους είχαν υπογραμμίσει ότι το αεροδρόμιο της Καστοριάς και ο εμπορευματικός αεροσταθμός της Θεσσαλονίκης αποτελούν παραδείγματα προς αποφυγήν για τη διαχείριση κοινοτικού χρήματος.
Έτσι, μονάχα εάν εκ θαύματος βρεθούν εθνικοί πόροι, σημειώνουν πηγές του υπουργείου Οικονομίας, ίσως η κατασκευή του αεροδρομίου της Σαμοθράκης καταφέρει να προχωρήσει.
agelioforos