παπανικολόπουλος*Του Νίκου Παπανικολόπουλου
Στη «γειτονιά» μας, στη Θάλασσα του Μαρμαρά, στο μέσον της διαδρομής Αλεξανδρούπολης – Κωνσταντινούπολης, στη Ραιδεστό (Tekirdag) το 2010, όταν στην πατρίδα μας άρχιζε η κρίση και τα μνημόνια, η «Asyaport Liman SA» ξεκινούσε εκ του μηδενός την κατασκευή ενός σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (containers terminal), του ΑSYAPORT.
Στις 16 Δεκεμβρίου 2013, μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης( European Bank for Reconstruction and Development – EBRD) ανακοίνωσε τη χορήγηση δανείου ύψους 92.000.000 δολαρίων για το Σταθμό αυτό, υπογραμμίζοντας ότι η Τουρκία συνεχίζει να βελτιώνει τις υποδομές της για να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ισχυρής οικονομικής ανάπτυξης της.
Το Σεπτέμβριο του 2013, είχα γράψει σχετικό άρθρο με τίτλο «Το ΑSYAPORT Ραιδεστού απειλεί το λιμάνι μας» Είχα γράψει μεταξύ άλλων ότι… η υπόθεση ΑSYAPORT φέρνει στο προσκήνιο και πάλι το λιμάνι μας. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης που σαν άλλο «γεφύρι της Άρτας» επί είκοσι χρόνια φτιάχνεται και ακόμα γίνεται… ότι …έρχονται φουρτούνες στα λιμάνια μας και μαύρα σύννεφα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης…μήπως όταν αφυπνιστούμε και φτιάξουμε το λιμάνι μας – αν το φτιάξουμε – θα ‘ναι αργά ;
Μήπως θα μας έχουν «φάει» άλλοι στη στροφή και ας ξεκινήσαμε πρώτοι το 1995 ;
Δεν έχει κανένας ευθύνη γι αυτό ;…..

Αυτά έγραφα τότε…
Τώρα, που το ΑSYAPORT ξεκίνησε τη λειτουργία του με κάθε επισημότητα (εγκαίνια την 6-7-2015 παρουσία νυν και τέως Τούρκων Υπουργών) και το πρώτο containers πλοίο ‘’ΤΟΚΥΟ’’ σημαίας Λιβερίας, Κοχ 65.483, μήκους 275 μ. πλάτους 40μ. και βυθίσματος 14,50 μ. για λογαριασμό της MSC, κατέπλευσε σε αυτό (8-7-2015) διακινώντας 10.000 TEU, εδώ στην Αλεξανδρούπολη τι περιμένουμε ;

Να μερικά από τα χαρακτηριστικά του ΑSYAPORT, μήπως και παραδειγματιστούμε.

• Λειτουργεί αποκλειστικά ως “Hub contαiner port ’’ σε έκταση 320.000 τετραγωνικών μέτρων.
• Έχει δυνατότητα διακίνησης ετησίως μέχρι και 2,5 εκατ. TEU.
• Δέχεται και τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Super Post Panamax Containers Ship) έχοντας βύθισμα 20 μ (υπόψη ότι το μεγαλύτερο Container πλοίο του κόσμου έχει βύθισμα 16 μ. και μεταφορική ικανότητα 16.000 TEU. Τα μεγάλα πλοία δεν μπορούν να περάσουν τα Στενά του Βοσπόρου, καθώς αυτά εξυπηρετούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας μέχρι 6.500 TEU.
• Έχει ήδη συμφωνία με την MSC για διακίνηση 500.000 TEU ετησίως. Η Mediterranean Shipping Company (MSC) με έδρα τη Γενεύη, είναι παγκοσμίως η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων .
• Διαθέτει σύστημα έλεγχου εμπορευματοκιβωτίων X-Ray.
• Συνδέεται με οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και πρόκειται να λειτουργήσει και ως Κέντρο logistics εξασφαλίζοντας απασχόληση συνολικά σε 1.200 άτομα.
• Διαθέτει πιστοποιητικά ενεργειακής (ISO50001) και περιβαλλοντικής (ISO 14000) διαχείρισης.
• Διαθέτει ηλεκτρικές γερανογέφυρες (E-RTG), που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων περίπου 95% ενώ μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιεί παράγεται από τους ηλιακούς συλλέκτες.
• Τα ελαστικοφόρα οχήματά του χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο( LNG).

Η Ε.Ε, η οποία την περίοδο 1994-2004 διέθεσε πακτωλό χρημάτων για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, περίμενε… Περίμενε… δέκα χρόνια ακόμη, μέχρι που το 2014 το διέγραψε από το χάρτη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
Στον επίσημο χάρτη της με τα εννέα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, βλέπουμε να ενώνεται η Σόφια με τη Θεσσαλονίκη και το Μπουργκάς, ενώ παρακάμπτεται η Θράκη και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, κατευθυνόμενο το Δίκτυο προς την (ευρωπαϊκή) Τουρκία, μέσω Βουλγαρίας.
http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/site/maps_upload/09_01_2014SchematicA0_EUcorridor_map_outlined.pdf

Άραγε φταίει η Ε.Ε ή εμείς ;

Οι αιρετοί και μη, άρχοντες και υπεύθυνοι του τόπου μας που χρόνια μας υπόσχονταν την ανάπτυξη του λιμανιού και μέσα από αυτή και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής μας, τώρα, τι έχουν να μας πουν ;

Αλεξανδρούπολη Ιούλιος 2015
*Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)