Γερμανοί και Cosco έβαλαν πόδι στην Αλεξανδρούπολη
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Μια μικρή επανάσταση λαμβάνει χώρα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης που δεν απολαμβάνει τους προβολείς της δημοσιότητας όπως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη.
Ο γερμανικός κολοσσός των logistics, Kuehne + Nagel και η Cosco Shipping-Agency (Greece) S.A. θυγατρική της κινεζικής Cosco Group έχουν ήδη εκμισθώσει μεγάλες ανακαινισμένες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης όπου συγκεντρώνουν και επαναπροωθούν εξαρτήματα προς τις ευρωπαϊκές και άλλες αγορές.
Ελληνικός όμιλος αλλά και ρωσικά επιχειρηματικά συμφέροντα έχουν επίσης διατυπώσει ενδιαφέρον για κάθε σχέδιο αξιοποίησης του λιμανιού.
Από αυτή την εβδομάδα ξεκίνησε και η σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο και δια αυτού με τα Βαλκάνια και τις Παρευξείνιες χώρες και εγκαινιάστηκε το σχετικό έργο που επιτρέπει πλέον την διεκπεραίωση συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο).
Πριν λίγους μήνες επιταχύνθηκε το έργο εκβάθυνσης της νέας λιμενολεκάνης και εκσκαφής του διαύλου του λιμανιού και παράλληλα προχωρά η δημιουργία νέου χερσαίου χώρου που θα μεγεθύνει και σε έκταση την δυναμικότητά του. Το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους, καθιστώντας πλέον δυνατή την άμεση λειτουργία του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων του οργανισμού λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α. Α.Ε.).
Στην ευρύτερη περιοχή σημαντικός επιχειρηματικός όμιλος έχει αποκτήσει μεγάλη έκταση που εκτιμάται ότι σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως αποθηκευτικός χώρος συνδεόμενος με το λιμάνι.
Από τη χρήση του 2012 έως αυτήν του 2014 ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ μαζί με τα άλλα 9 περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, έχει γυρίσει από λειτουργικές ζημίες σε λειτουργική κερδοφορία.
Το γίνεται λοιπόν στην Αλεξανδρούπολη; «Το λιμάνι αρχίζει να αναδεικνύεται σε κόμβο περιφερειακής σημασίας καθώς αξιοποιεί σταδιακά το στρατηγικό πλεονεκτήματα της θέσης που του προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών με τέσσερα μέσα: θαλάσσιων, οδικών, σιδηροδρομικών και εναέριων. Βρίσκεται σε μία θέση η οποία συνδέεται άμεσα πλέον με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης και τουρκικών και βουλγαρικών συνόρων» εξηγούν παράγοντες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας .
Ο Ο.Λ.Α. Α.Ε. έχει ενταχθεί στο χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση έργο SEA-2-SEA, που αφορά στην ανάπτυξη ενός διαδρόμου πολυτροπικών μεταφορών για τη σύνδεση των λιμένων του βορειοανατολικού Αιγαίου με τους λιμένες της Μαύρης Θάλασσας και τον Δούναβη, προσφέροντας έτσι μια εναλλακτική διαδρομή προς τα στενά του Βοσπόρου, όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση. Με απλά λόγια ενεργοποιεί τον χερσαίο άξονα Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη που εκτιμάται ότι μπορεί να εξοικονομήσει πολύτιμο χρόνο για το εμπόριο. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με πληροφορίες η Kuehne + Nagel εισάγει και εκτελωνίζει σημαντικό μέρος των εμπορευμάτων που διαχειρίζεται εκεί από την Τουρκία και τα προωθεί προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
Εάν συνδυάσει κανείς όλα τα παραπάνω και με το γεγονός ότι το λιμάνι βρίσκεται πλησίον οδεύσεων σημαντικών αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου που είτε υλοποιούνται είτε σχεδιάζεται να υλοποιηθούν καθίσταται σαφές το γιατί η προοπτική του έχει γίνει αντιληπτή από μεγάλους ξένους ομίλους που έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν εκεί θέσεις.
Αξίζει ακόμα να σημειωθεί πως στην Αλεξανδρούπολη έχει την έδρα του το σχέδιο ανάπτυξης ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ), το οποίο έχει ενταχθεί στη λίστα έργων κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI – Project of Common Interest). Έργο το οποίο αναπτύσσεται από την ελληνική εταιρεία Gastrade, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου και πρόκειται για μια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.
Το έργο είναι αντίστοιχο με αυτό της ΔΕΠΑ (Aegean LNG) στην Καβάλα που επίσης έχει χαρακτηριστεί Project of Common Interest. Η αξιολόγησή τους και η ένταξη σε προγράμματα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης όπως και άλλων 13 ελληνικού ενδιαφέροντος έργων αναμένεται να ολοκληρωθεί φέτος.
capital.gr