Ιδιωτικοποίηση λιμανιών
Του Νικόλαου Παπανικολόπουλου *
Στο ετήσιο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων European Sea Ports Organisation (ESPO) που πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο (Μάιος 2011), συζητήθηκε η ευρωπαϊκή και παγκόσμια εμπειρία οργάνωσης λιμένων. Εκεί επιβεβαιώθηκε ότι το κυρίαρχο μοντέλο σε όλα τα λιμάνια του κόσμου βασίζεται στη συνύπαρξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Χαρακτηριστικά υπήρξε η εξής διατύπωση :
… Λιμάνια δημόσιας ιδιοκτησίας, διοικούμενα από δημόσιες λιμενικές αρχές (που έχουν μετασχηματιστεί σε αυτόνομες εταιρικές οντότητες) επιτρέπουν μέσω διαδικασιών «παραχώρησης», της ανάληψης σχεδόν όλων των εμπορικών δραστηριοτήτων σε ιδιώτες…
Η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών μπορεί να γίνει με δυο τρόπους :
• Τη «Σύμβαση Παραχώρησης» και
• Την «Μετοχοποίηση»
Με τον όρο «Σύμβαση Παραχώρησης» νοείται η χρηματοδότηση μελέτης, κατασκευής και συντήρησης ενός έργου η εκμετάλλευση του οποίου θα αφορά συγκεκριμένη χρονική περίοδο και έναντι συγκεκριμένου ανταλλάγματος.
Εδώ αναφερόμαστε σε ενοικίαση και όχι πώληση της δημόσιας περιουσίας, Με τη «Σύμβαση Παραχώρησης» αξιοποιείται και πολλαπλασιάζεται η δημόσια περιουσία, γίνονται επενδύσεις και δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας .
Η επιλογή του αναδόχου γίνεται με διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό .
Η παραχώρηση δικαιωμάτων στα λιμάνια μέσω «μετοχοποίησης» με μέτοχο το «Δημόσιο» δεν θα φέρει όφελος στην εθνική μας οικονομία. Το προπατορικό αμάρτημα των Ελληνικών Κυβερνήσεων δεν πρέπει να επαναληφτεί. Όλοι μας βιώνουμε τα λάθη του παρελθόντος . Η «μετοχοποίηση» έμμεσα σημαίνει ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας. Αν κάποιοι κρατικοδίαιτοι έχουν βολευτεί στις ΔΕΚΟ και θέλουν να συνεχίσουν στο πόστο τους σε βάρος του ελληνικού λαού, αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί
***
Η συνύπαρξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι το κυρίαρχο μοντέλο σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Ο προβληματισμός έγκειται στη «Σύμβαση Παραχώρησης» ή την «Μετοχοποίηση».
Αλεξανδρούπολη Σεπτέμβριος 2011
* Υποναύαρχος ΛΣ (ε.α)
Πτυχιούχος Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών