Ο ΟΛΑ με το βλέμμα μπροστά
Η εισήγηση – τοποθέτηση του προέδρου & διευθύνοντος συμβούλου του Ο.Λ.Α. Σταύρου Σταυράκογλου στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Η δεσπόζουσα θέση, ο ρόλος και η προοπτική του λιμένος Αλεξανδρούπολης στο σύγχρονο γεωοικονομικό σύστημα» κατά την τελευταία ημέρα της Alepxo 2014.
Η ΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ ΘΕΣΗ , Ο ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Αδιαπραγμάτευτη και κυρίαρχη στόχευση μας:
Ο Ο.Λ.Α. μπορεί και πρέπει να γίνει ένας σημαντικός μοχλός ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή.
• Βασική μας επιδίωξη είναι να δημιουργηθεί υπεραξία σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες του ΟΛΑ και συνεπώς στην ίδια την πόλη της Αλεξανδρούπολης ως προορισμού.
Η σημερινή διοίκηση του Οργανισμού, πατώντας και στην συνέχεια των πρότερων διοικήσεων, αντιλαμβανόμενη τη γεωστρατηγική θέση της Αλεξανδρούπολης και τον καθοριστικό του ρόλο στο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών που συνδέει τα θαλάσσια, τα χερσαία και τα εναέρια μεταφορικά συστήματα, με δράσεις και πρωτοβουλίες συνεργασίας με τους τοπικούς οργανισμούς και φορείς από το Δήμο και την Περιφέρεια έως τις δυνάμεις του επιχειρείν, μετασχηματίζει το λιμάνι σε κυρίαρχο αναπτυξιακό πόλο της περιοχής που παράγει διάχυση της ανάπτυξης σε όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας.
• Ανάδειξη στην τοπική κοινωνία της ισχύος και της αξίας ενός αρμονικού Διπόλου ΠΟΛΗΣ-ΛΙΜΑΝΙ!
1) ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ-ΣΗΜΕΡΑ
Οι επιλογές της γεωγραφίας και της ιστορίας τοποθέτησαν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στο κρισιμότερο γεωπολιτικό σταυροδρόμι των σύγχρονων εξελίξεων. Στα σημεία αιχμής που είναι η Μεσόγειος, η Μέση Ανατολή τα Βαλκάνια, οι Παρευξείνιες χώρες.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εξεταζόμενο από γεωστρατηγική άποψη αναδεικνύεται σε γεωπολιτικό πόλο πρώτου μεγέθους, σε δυνητικό ηγεμονικό κόμβο του συστήματος μεταφορών.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα του που πηγάζει από τη δεσπόζουσα γεωγραφική του θέση στο σύγχρονο ασταθές περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής, σε μια χώρα που διακρίνεται σήμερα για την ασφάλεια και τη δυναμική της, το αναγάγουν σε ισχυρό σημείο αναφοράς που προσελκύει το ενδιαφέρον κρατών και επενδυτών και το καθιστούν μοναδικό και απαραίτητο για τους πρωταγωνιστές των οικονομικών εξελίξεων στο παγκόσμιο γεωπολιτικό σύστημα.
Επιδίωξη της νέας διοίκησης αποτελεί η δημιουργία μιας ανταγωνιστικότητας που δεν θα εδράζεται μονομερώς στο γεωγραφικό και γεωστρατηγικό μας προσδιορισμό. Υπό το πρίσμα της διορθώσεως παθογενειών και ελλείψεων του παρελθόντος,μακριά από ονειρώξεις και έχοντας πυξίδα πορείας τη ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας.
Τα έργα και οι συμβάσεις που υλοποιεί η σημερινή διοίκηση, σε αγαστή ακολουθία με το έργο των προηγούμενων διοικήσεων του λιμανιού για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του, ώστε να ενισχυθεί η βιωσιμότητα και η κερδοφορία του, συμπλέκονται και εναρμονίζονται με τις σύγχρονες κυβερνητικές επιλογές και τις ραγδαίες εξελίξεις σε θέματα που έχουν στρατηγική υψηλή σημασία.
Οι ενεργειακοί αγωγοί με κορυφαία έκφραση τον αγωγό ΤΑΡ και η προοπτική ανακήρυξης Α.Ο.Ζ. συγκροτούν ένα γεωοικονομικό φάσμα που εκτινάσσουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε ένα ηγετικό ρόλο στο πλαίσιο των περιφερειακών εθνικών και διεθνών μεταφορικών συστημάτων.
2) ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Όπως προανέφερα, ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης διαθέτει στρατηγικά-συγκριτικά πλεονεκτήματα λόγω της γεωπολιτικής του θέσης, που είναι δεσπόζουσα στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Συγχρόνως έχει και το πλεονέκτημα να βρίσκεται σε μία θέση η οποία συνδέεται άμεσα με την Εγνατία Οδό, τον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης-Τουρκικών/Βουλγαρικών συνόρων και βρίσκεται σε απόσταση δύο χλμ. Από τον διεθνή αερολιμένα. Ένα ιδεατό πλέγμα σύγχρονων συνδυασμένων μεταφορών που όμοιο του σωρευτικά δεν συναντά κανείς πουθενά.
Διαθέτει μία μεγάλη επάρκεια χερσαίων χώρων. Η διαθέσιμη χερσαία έκταση μετά από μια επιθετική πολιτική εξωστρέφειας από κοινού διοίκησης και μετόχου (ΤΑΙΠΕΔ),προσέλκυσε το ενδιαφέρον μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.
→ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Στον τομέα των υπηρεσιών, η αναβάθμιση και ενίσχυση των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι εξίσου εντυπωσιακή.
Ήδη έχει αποκτηθεί διαχειριστική επάρκεια από τον Οργανισμό, ολοκληρώνεται η ένταξη του λιμένα στον διεθνή κώδικα ασφαλείας ISPS και αναμένεται η προμήθεια σύγχρονου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού για τις ανάγκες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ήδη τρέχει η διαδικασία Συστήματος Διαχείρισης Οδικής Ασφάλειας ISO 39001:2012 σε συνεργασία με Τμήμα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας καθώς και διακρατικά προγράμματα συνεργασίας για την απόκτηση τεχνογνωσίας στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.
Υπάρχει χαμηλό κόστος παρεχόμενων υπηρεσιών και μια άκρως ελκυστική τιμολογιακή πολιτική.
Είναι το κοντινότερο λιμάνι της Μεσογείου και το πλέον πρόσφορο από λιμενικής πλευράς, ώστε να απορροφήσει τον κορεσμό των Στενών του Βοσπόρου. Και προς τούτο έχουμε προχωρήσει σε εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης για την διέλευση των πλοίων στα Στενά του Βοσπόρου.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης κατοχυρώνει τον όρο Πύλη της Ευρασίας.
3) ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ-ΑΝΑΓΚΕΣ
Αν και βασικό συστατικό της επιτυχούς στόχευσης είναι ο εθνικός σχεδιασμός του ελληνικού λιμενικού συστήματος, ώστε να υπάρχει η αναγκαία ταυτότητα του κάθε Λιμένα ξεχωριστά, ανάλογα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του, δυστυχώς δεν έχει συμβεί έως τώρα. Παρά ταύτα, σήμερα καταθέτω τις στοχεύσεις του Ο.Λ.Α. ευελπιστώντας πως σύντομα θα υπάρξει επιτέλους η κατάθεση και ενός ξεκάθαρου ελληνικού λιμενικού χάρτη.
Κυρίαρχος στόχος η εγκαθίδρυση ενός κόμβου οικονομικής δραστηριότητας, με συνέπεια την διάχυση πλούτου και θέσεων εργασίας στην ευρύτερη περιοχή. Η πόλη σχεδιάστηκε για να αναπνέει και να μεγαλουργεί από το λιμάνι. Παρέα με τον σιδηρόδρομο, το πάντρεμα των οποίων μπορεί να προσφέρει ανυπολόγιστα οφέλη. Έτσι λοιπόν, στόχευση μας αποτελεί η σιδηροδρομική σύνδεση με το αεροδρόμιο, όπου ήδη έχει συμφωνηθεί με την ΕΡΓΟΣΕ η εκπόνηση μελέτης, ώστε να είναι το αμέσως επόμενο έργο υποδομής. Σκοπός η ανάπτυξη του αεροπορικού μεταφορικού έργου με προϊόντα που θα διακινούνται από το λιμάνι και θα προορίζονται για την κάλυψη του εξαγωγικού κλάδου.
Δεύτερο έργο στρατηγικής και εθνικής σημασίας η αλλαγή σιδηροδρομικής χάραξης στην ευρύτερη περιοχή της Αλεξανδρούπολης και η σύνδεση με λοιπές εγκαταστάσεις του λιμανιού. Το έργο αφορά στην αλλαγή της χάραξης με παράκαμψη του αστικού ιστού της πόλης, καθώς και στην αποκατάσταση της επικοινωνίας στη ζώνη διέλευσης της νέας γραμμής. Η μελέτη αναφέρει μονή γραμμή με ταχύτητα 160 χλμ. την ώρα και μήκος 8,6 χλμ..Η μελετητική ωρίμανση έχει ολοκληρωθεί και είναι δυνατή η δρομολόγηση της κατασκευής του έργου, αφού εξασφαλισθεί πηγή χρηματοδότησης. Ο υπολογιζόμενος χρόνος υλοποίησης κυμαίνεται στα τρία έτη.
Για την ανταπόκριση του λιμανιού σε όλο το πακέτο των συνδυασμένων μεταφορών,απομένει η οδική σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Η μελετητική ωρίμανση υπάρχει και αναμένουμε την ένταξη του στη νέα προγραμματική περίοδο.
Η δημιουργία σύγχρονου εμπορευματικού σταθμού, ο οποίος θα αποτελεί τον κόμβο μεταφόρτωσης προϊόντων για την εισαγωγή/εξαγωγή στην Ευρασία. Ήδη σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Έβρου και τον Επιμελητηριακό Σύνδεσμό Μεταφορών προετοιμαζόμαστε για την εκπόνηση μιας μελέτης σκοπιμότητας για την κατασκευή και λειτουργία ενός σύγχρονου Εμπορευματικού Σταθμού εντός του λιμένος Αλεξανδρούπολης.
Μείζον ζήτημα για την υλοποίηση του παραπάνω έργου και της οδικής σύνδεσης με Εγνατία Οδό, είναι η απαλλοτρίωση των ιδιωτικών εκτάσεων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένος, για την οποία έχουν ήδη αναληφθεί νομικές ενέργειες. Οι ανωτέρω εκτάσεις χαρακτηρίζονται ζωτικής σημασίας για την οποιαδήποτε ανάπτυξη του λιμανιού. Δυστυχώς, ένα ζήτημα που χρονίζει να βρει λύση και κρατά ομήρους και ιδιώτες αλλά και τον ίδιο τον Οργανισμό.
Στόχος μας αποτελεί η σύνδεση Αιγαίου Πελάγους με την Μαύρη Θάλασσα, μέσω της ανάπτυξης διαδρόμου συνδυασμένων μεταφορών. Η συγκεκριμένη διαδρομή θα μπορούσε να λειτουργήσει ως εναλλακτική διαδρομή της διάσχιση των Στενών του Βοσπόρου. Η συγκεκριμένη πρόταση (Sea2Sea) έχει κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έλαβε το πράσινο φως, ενώ ολοκηρώνεται η Α΄Φάση του έργου.
Με δεδομένο το ενδιαφέρον υποψήφιων επενδυτών για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών υποδοχής και εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής, η διοίκηση του Οργανισμού θέτει το συγκεκριμένο ζήτημα ως βασική προτεραιότητα, προωθώντας τις αναγκαίες ενέργειες σε επίπεδο μελετητικής ωρίμανσης. Σε συνεργασία με την ομάδα έργου του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται η ολοκλήρωση του project plan ώστε να προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την δημιουργία μαρίνας και να καταστεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στον παραπάνω ναυτιλιακό τομέα home port.
Στο πλαίσιο του νόμου 4146/2013 περί Αδεοδότησης Υδατοδρομίων, η διοίκηση του Ο.Λ.Α. έχει εγκρίνει την υποβολή αιτήσεων για τη λήψη των Αδειών Ίδρυσης και Λειτουργίας Υδατοδρομίων τόσο εντός της ζώνης του λιμένα Αλεξανδρούπολης όσο και εντός της ζώνης λιμένα Σαμοθράκης. Στην σημερινή συνεδρίαση του Δ.Σ. αναμένεται και η λήψη απόφασης σχετικά με το διαγωνιστικό μοντέλο, που θα κατοχυρώνει την ιδιοκτησία της άδειας υδατοδρομίου στον Οργανισμό.
Αναδεικνύοντας το Δίπολο ΠΟΛΗ-ΛΙΜΑΝΙ, συνάψαμε προγραμματική σύμβαση με τον Δήμο Αλεξανδρούπολης και αναμένεται μια ολοκληρωμένη ανάπλαση όλου του χώρου της δυτικής χερσαίας ζώνης, όπου θα κατασκευαστούν τοιχία και ποδηλατόδρομοι, θα δημιουργηθούν περιπατητικές διαδρομές, παιδικές χαρές, χώροι αναψυχής, θα γίνουν δενδροφυτεύσεις και άλλες δράσεις, που θα αλλάξουν θεαματικά το πρόσωπο της παραλιακής ζώνης του λιμένα. Αυτό το έργο ενίσχυσης της αστικότητας της πόλης με τις δομές ανάπλασης της παραλιακής ζώνης αποτυπώνει την πρότυπη θεσμική σχέση Λιμανιού και Πόλης, Οργανισμού και Δήμου και επιτέλους ικανοποιεί το αίτημα των δημοτών της πόλης για αναστροφή της πλάτης στη θάλασσα. Στον παραπάνω χώρο στοχεύουμε να δημιουργήσουμε σύγχρονες ναυταθλητικές εγκαταστάσεις, ώστε να αξιοποιήσουμε την πλούσια ναυταθλητική παράδοση της πόλης και να αποκομίσουμε υπεραξία τόσο παιδαγωγική όσο καιοικονομική.
Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται στις λιμενικές υποδομές του νησιού της Σαμοθράκης, με παρεμβάσεις στο αλιευτικό καταφύγιο των Θέρμων και του λιμένα της Καμαριώτισσας. Ενεργειακή αναβάθμιση και επέκταση λιμένα Καμαριώτισσας και μόνιμη αποκατάσταση του καταφυγίου των Θέρμων, ώστε να μειωθεί και η απόσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης κατά 10 ναυτικά μίλια.
Επίσης, έχει ήδη ολοκληρωθεί η αποτύπωση μακέτας για την κατασκευή Ναυτικού Μουσείου για την δημιουργία πολιτιστικού σημείου αναφοράς, καθώς και η μετεγκατάσταση της έδρας του Οργανισμού σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις με γνώμονα τον εξορθολογισμό των δαπανών.
Μιλώντας για ακτοπλοΐα, κινούμενοι στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας, αναζητούμε συνέργειες δράσεων με λιμένες γειτονικών τουρκικών παράλιων (Ίμβρος,Τένεδος,Τσανάκαλε κ.ά.), ώστε να ενσωματωθούν στο υπάρχον ακτοπλοϊκό δίκτυο τόσο σε επιβατικό επίπεδο όσο και σε εμπορικό. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι ενέργειες μελετητικής ωρίμανσης για την αναβάθμιση των υποδομών του επιβατικού λιμένα και κυρίως την κατασκευή σύγχρονου Επιβατικού Σταθμού, καθώς και η αναζήτηση στρατηγικών εταίρων για την ενίσχυση της παρουσίας του και στον κυκλικό τουρισμό-κρουαζιέρα.
Η διοίκηση του Ο.Λ.Α. με αποφασιστικότητα και όραμα έλαβε αποφάσεις και πρωτοβουλίες σε συνεργασία με τον μέτοχο και το προσωπικό του Οργανισμού, για να σπάσει τις χρόνιες αγκυλώσεις και το κέλυφος αδράνειας που κυριαρχούσαν πάνω από το λιμάνι. Ενάντια στα φοβικά σύνδρομα και την παραίτηση, απορρίπτοντας την καταγγελτική αναζήτηση ευθυνών, επενδύει στην εξωστρέφεια και τον στρατηγικό προγραμματισμό με στόχο να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα της ανάπτυξης.
Να είστε βέβαιοι ότι θα αξιοποιήσουμε με αξιοπιστία και σεβασμό τις προτάσεις όλης της διαβουλευτικής πορείας ώστε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να μετασχηματιστεί σε διακομετακομιστικό κέντρο υπερεθνικής σημασίας , σε πόλο πολυδιάστατης ανάπτυξης με πληθώρα διαχύσεων στην τοπική οικονομία.
Όλοι μαζί, ενωμένοι και αποφασισμένοι να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα με προτάσεις, όραμα , δουλειά και προγραμματισμό.
Επειδή οι εποχές είναι για όλους μας δύσκολες, οφείλουμε, να κοιτάμε μπροστά. Ας πάρουμε τη θάλασσα ως παράδειγμα, που δεν έχει τέλος και που με τον ευρύ και ανοιχτό της ορίζοντα, μας θυμίζει τις άπειρες δυνατότητες που υπάρχουν για να βελτιωθούμε ως άτομα και κατ’ επέκταση να βελτιώσουμε τη ζωή μας. Ας στρέψουμε το βλέμμα μας μπροστά, ας κρατήσουμε «ανοιχτό» το μυαλό μας κι ας ψάξουμε να βρούμε τρόπους να ξεπεράσουμε τα εμπόδια που αντιμετωπίζουμε.