ΦΕΞ: Αφιέρωμα στον Αντρέι Ταρκόφσκι
Κάθε Τρίτη στις 21.30 στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Η κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ παρουσιάζει το έργο των μεγάλων σκηνοθετών, «τον κινηματογράφο των δημιουργών». Στην παρουσίαση γίνεται αναφορά στο συνολικό έργο του σκηνοθέτη, στην προσέγγιση της κινηματογραφικής του γλώσσας καθώς και σκέψεις και επισημάνσεις που αφορούν το περιεχόμενο και τη φόρμα της ταινίας που θα προβληθεί. Οι ταινίες αυτών των σκηνοθετών αποτελούν σύνθετα δημιουργήματα που οδηγούν στην αισθητική απόλαυση μέσα από την κατανόηση της κινηματογραφικής «γραφής» και του ύφους τους.
Είσοδος μόνο με πρόσκληση. πληροφορίες: Κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ τηλ. 2541025421
Βιογραφία
Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι ή Ταρκόβσκι (Андре́й Арсе́ньевич Тарко́вский
Γεννημένος το 1932 στο χωριό Ζαβράγιε (Zavraje), ήταν γιος του σημαντικού ποιητή Αρσένϊι Ταρκόφσκι (Arseniy Tarkovsky). Σπούδασε μουσική, ζωγραφική, γλυπτική και αραβικά, ενώ για ένα διάστημα εργάστηκε ως γεωλόγος στη Σιβηρία. Το 1956 παρακολουθεί μαθήματα – για περίπου τέσσερα χρόνια – στην κινηματογραφική σχολή VGIK (Ινστιτούτο κινηματογράφου της Σοβιετικής Ένωσης), υπό τις οδηγίες του Μιχαήλ Ρομ. Στις τελικές εξετάσεις παρουσιάζει την πτυχιακή του εργασία, που αποτελεί την πρώτη του ουσιαστικά κινηματογραφική δουλειά, υπό τον τίτλο Ο βιολιστής και ο οδοστρωτήρας, διάρκειας 46 λεπτών (1960).
Η διεθνής αναγνώριση του Ταρκόφσκι ήρθε με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (1962), η οποία κέρδισε τρεις «Χρυσούς Λέοντες» στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας, μεταξύ των οποίων το βραβείο σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας. Επόμενη κινηματογραφική ταινία του Ταρκόφσκι αποτέλεσε η επική παραγωγή Αντρέι Ρουμπλιόφ (1969), η οποία αντιμετωπίστηκε με εχθρότητα από το σοβιετικό καθεστώς, παραμένοντας μάλιστα απαγορευμένη μέχρι το 1971. Η ταινία αυτή προβλήθηκε στο φεστιβάλ των Καννών, αποκομίζοντας τελικά το βραβείο FIPRESCI.
Ο Ταρκόφσκι σκηνοθέτησε τις περισσότερες ταινίες του στη Ρωσία. Το 1983 πραγματοποιεί για πρώτη φορά γυρίσματα εκτός της Ρωσίας, στην Τοσκάνη της Ιταλίας, για τις ανάγκες της ταινίας Νοσταλγία και στη συνέχεια εγκαθίσταται μόνιμα, αρχικά στην Ιταλία και αργότερα στη Γαλλία.
Η τελευταία του ταινία Η Θυσία, γυρίστηκε στη Σουηδία το 1986 κερδίζοντας τέσσερα βραβεία στις Κάννες. Πέθανε την ίδια χρονιά στην Γαλλία από καρκίνο.
Φιλμογραφία
Θυσία (Offret, 1986)
Νοσταλγία (Nostalghia, 1983)
Tempo di viaggio (1983) — τηλεπαραγωγή
Στάλκερ (Stalker, 1979)
Ο Καθρέφτης (Zerkalo, 1975)
Σολάρις (Solyaris, 1972)
Αντρέι Ρουμπλιόφ (Andrei Rublyov, 1969)
Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (Ivanovo detstvo, 1962)
Ο οδοστρωτήρας και το βιολί (Katok i skripka, 1960)
Βιβλιογραφία
Sculpting in Time : Reflections on the Cinema, μφ. Kitty Hunter-Blair (1987)
Time Within Time: The Diaries 1970-1986, μφ. Kitty Hunter-Blair (1993)
* Κάθε Δευτέρα 17.00 – 18.00 στο Ράδιο Ξάνθη 93,5 μη χάνετε την εκπομπή «μέρες ραδιοφώνου». Μουσική και σχόλια για τους σκηνοθέτες, τους συνθέτες και τις ταινίες που έχει επιλέξει η κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ ως αφιέρωμα.
Κινηματογραφική Λέσχη
Από τις παλαιότερες στην Ελλάδα,(1971) με πλούσιο πρόγραμμα σε κινηματογραφικά αφιερώματα. Οι συνεργασίες της με άλλα φεστιβάλ και λέσχες φέρνουν νέους δημιουργούς στην πόλη και δίνουν το βήμα σε νέους κινηματογραφιστές. Ακόμη συμμετέχει σε παραγωγές που γίνονται στην Ξάνθη και οργανώνει μαθήματα, σεμινάρια και παραγωγές.
Η κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ συνεργάζεται με :
• Anim fest στην Ξάνθη – Ευρωπαϊκού κέντρο κινουμένων σχεδίων
• Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ & Βίντεο
• Φεστιβάλ Γερμανόφωνου κινηματογράφου στην Ξάνθη
• Φεστιβάλ Ισπανόφωνου κινηματογράφου στην Ξάνθη
• Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
• Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
• Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας
* Προβάλει περισσότερες από 100 ταινίες (100 περίπου μέρες προβολών) στο νομό.
Εργαστήρι κινηματογράφου
Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τέχνης; Ο τρόπος που παρακολουθούμε αλλά και πως και με πιο τρόπο συμμετέχουμε σε κάθε παραγωγή; Θεωρητικά αλλά και τεχνικά ζητήματα.
Συζητούμε για τις κάμερες, διάφορα είδη φιλμ, φώτα, flash, φίλτρα, studio, εργαστήρια…. Και συζητάμε για τη χρήση τους και το λόγω χρήσης του καθενός… Τις αφηγηματικές δομές και το σχεδιασμό μιας παραγωγής…
Πως οργανώνω την παραγωγή μου; Η ιδέα μου… Η υποστήριξη της ιδέας. Το σενάριο – Το ντεκουπάζ – Το ρεπεράζ – Το studio – φωτισμοί – συνθέσεις – φακοί… Τι χρησιμοποιώ και γιατί; Οι λήψεις – Η επεξεργασία – το μοντάζ …