Ηλεκτροκίνηση στη γραμμή του Εβρου
Η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει σύνδεση με τη Μαύρη Θάλασσα με πλήρη παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου. Αναθερμαίνεται και η ιδέα για νέα γραμμή Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Καβάλας
Σχέδιο για την εγκατάσταση δικτύου ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή του Εβρου, που θα συνδέει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τους σιδηρόδρομους της Βουλγαρίας και τη Μαύρη Θάλασσα και θα παρακάμπτει τα Δαρδανέλια, επεξεργάζεται η ΕΡΓΟΣΕ. Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών αναθερμαίνει την ιδέα για δημιουργία νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Καβάλας, καθώς προχωρεί σε επικαιροποίηση των μελετών ενός έργου η κατασκευή του οποίου είχε σταματήσει το 1940.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», η ΕΡΓΟΣΕ θα εκπονήσει μελέτη και στη συνέχεια θα δημοπρατήσει την εγκατάσταση δικτύου ηλεκτροκίνησης στη μονή γραμμή του Εβρου, η οποία έχει μήκος σχεδόν 180 χλμ. και, μάλιστα, ανακαινίστηκε πλήρως τα προηγούμενα χρόνια. Το έργο θα συνοδευτεί και από την παράκαμψη της Αλεξανδρούπολης. Ο συνολικός προϋπολογισμός εκτιμάται ότι θα κινηθεί περί τα 80 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας, καθώς θα έρθει να συμπληρώσει την εν εξελίξει σύνδεση του λιμένα της πόλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και θα δώσει αυτό για το οποίο «διψά» η αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας. Δηλαδή, ταχύτερη πρόσβαση στις αγορές και φθηνότερο κόστος καυσίμου. Είναι ενδεικτικό ότι με την ηλεκτροκίνηση το κόστος συντήρησης μειώνεται έως και κατά 90% και το κόστος κίνησης τουλάχιστον κατά 50%.
Σύμφωνα με στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, η απευθείας ηλεκτροδοτούμενη σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Βάρνας εξασφαλίζει για το διεθνές εμπόριο από και προς τη Μαύρη Θάλασσα τέσσερις ημέρες σε σχέση με τη θαλάσσια διαδρομή μέσω του Βοσπόρου. Κύκλοι της αγοράς χαρακτηρίζουν το σχέδιο απολύτως βιώσιμο, καθώς, όπως παρατηρούν, ο Βόσπορος είναι υπερκορεσμένος και το κόστος αλλά και ο χρόνος διέλευσης είναι σημαντικός.
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει θέσει ως προτεραιότητα την ολοκλήρωση της λειτουργικής σύνδεσης των λιμένων με τον σιδηρόδρομο. Ενα νέο έργο, που έχει μπει σε τροχιά οριστικής μελέτης, είναι η γραμμή Τοξότες Ξάνθης – Λιμένας Καβάλας. Πρόκειται για την οριστική μελέτη μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 31,8 χλμ., που θα συνδέει το νέο λιμάνι της Καβάλας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη.
Το τμήμα εντάσσεται στην υπό σχεδιασμό νέα γραμμή Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Καβάλας, οι προμελέτες της οποίας τίθενται σε φάση επικαιροποίησης. Σύμφωνα με έγγραφο που διαβιβάστηκε στη Βουλή από τον υφυπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλο, ολοκληρώνεται η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για τις μελέτες αναβάθμισης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη – Καβάλα – Νέα Καρβάλη.
Πρόκειται για έργο που είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται επί δικτατορίας Ιωάννη Μεταξά, από το οποίο ολοκληρώθηκε μόνο το τμήμα Μυρίνη – Αμφίπολη, που συνέδεε την τελευταία με τις Σέρρες και το κυρίως δίκτυο της Μακεδονίας. Η εν λόγω γραμμή ξηλώθηκε μεταπολεμικά, ωστόσο ο σιδηροδρομικός διάδρομος παραμένει περιουσία του ΟΣΕ, όπως επίσης και μία μεγάλη έκταση στο λιμάνι της Αμφίπολης.
Μάλιστα, από τον κλάδο Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης σώζονται αρκετά έργα πολιτικού μηχανικού, αλλά και η χάραξη της γραμμής, που ερχόταν να αντικαταστήσει τη γραμμή εύρους 60 εκατοστών, Σταυρός – Σαρακλή, που είχε κατασκευάσει στη Μακεδονία η στρατιά της Ανατολής κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Σύμφωνα με την αναγνωριστική μελέτη του ΟΣΕ του 1995, που εξασφάλισε «Το Βήμα», εξετάζονται δύο σενάρια: το πρώτο για μονή γραμμή ταχύτητας 150 χλμ./ώρα και το δεύτερο για διπλή γραμμή 200 χλμ./ώρα.
Το μήκος της νέας γραμμής θα ήταν 205 χλμ. Αυτή θα ξεκινούσε από τους Λαχανόκηπους Θεσσαλονίκης, θα περνούσε από τις λίμνες Κορώνεια και Βόλβη, το δάσος της Απολλωνίας, θα διέσχιζε την περιοχή κοντά στα στενά της Ρεντίνας και με κατεύθυνση τον Στρυμόνα θα έφτανε στην Ασπροβάλτα.
Στη συνέχεια, θα διέσχιζε Αμφίπολη και Κερδύλια, θα προχωρούσε προς την Ελευθερούπολη και παρακάμπτοντας με σήραγγα το δάσος του Αμυγδαλεώνα, θα περνούσε πάνω από την Καβάλα, φτάνοντας έως τη Νέα Καρβάλη, από όπου και θα συνδέονταν με τους Τοξότες. Μάλιστα, η μελέτη πρότεινε εναλλακτικά σενάρια για τις χαράξεις και τις παραλλαγές σε διάφορα σημεία περιβαλλοντικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Παράλληλα, η δημιουργία του τμήματος Μυρίνη – Αμφίπολη, που ξηλώθηκε μεταπολεμικά, εξετάστηκε εκ νέου τα προηγούμενα χρόνια στο πλαίσιο των μελετών του προαστιακού Θεσσαλονίκης.
Οπως παρατηρούν έμπειροι σιδηροδρομικοί, στην περίπτωση που προχωρήσει τόσο αυτό το τμήμα όσο και η νέα γραμμή Θεσσαλονίκης – Καβάλας, η Ελλάδα θα μπορεί να εμπλακεί εντονότερα σε πολυτροπικές μεταφορές ακόμη και στο παραδουνάβιο σύστημα, ενώ θα έχει περίπου αποπερατωμένα τα 3/5 της πολυπόθητης Σιδηροδρομικής Εγνατίας.