Με ανάμεικτα συναισθήματα έπεσε η αυλαία της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου με τους περισσότερους εμπόρους να μην έχουν πειστεί για την αναγκαιότητα του μέτρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, αφού περισσότερα από τα μισά καταστήματα της πόλης δεν είχαν διαφοροποιήσεις στην κίνηση και τον τζίρο τους. Η πρώτη εφαρμογή του μέτρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων στην Αλεξανδρούπολη βρήκε τους επιχειρηματίες της πόλης να έχουν «κάνει ταμείο» από την πολυπληθέστερη των τελευταίων ετών παρουσία Τούρκων επισκεπτών στην περιοχή κατά το πρώτο μισό του Οκτωβρίου. Παράλληλα φαίνεται ότι οι μέρος των νέων αγορανομικών διατάξεων χρίζουν βελτιώσεων καθώς η εφαρμογή τους στην πράξη κρίνεται ανέφικτη δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι θα επέλυε.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης διεξήγαγε έρευνα για την αποτίμηση της καταναλωτικής κίνησης την περίοδο από 01 έως 09 Νοεμβρίου, με αφορμή την ολοκλήρωση της πρώτης εφαρμογής της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου.
Η έρευνα διεξήχθη εντός των καταστημάτων του ιστορικού κέντρου της Αλεξανδρούπολης το Σάββατο 09.11.2013 – τελευταία ημέρα των εκπτώσεων-, με την χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, σε προκαθορισμένο δείγμα 70 ιδιοκτητών εμπορικών επιχειρήσεων-μελών του σωματείου.
Προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου τα εμπορικά καταστήματα της πόλης σε ποσοστό 82,86% πραγματοποιήσανε εκπτώσεις με το μέσο ποσοστό έκπτωσης ανά κατάστημα να υπολογίζεται στο 22,76%, ενώ 2 στα 10 καταστήματα επιλέξανε να μην προχωρήσουνε σε διενέργεια εκπτώσεων.
Όσον αφορά την επισκεψιμότητα
Image and video hosting by TinyPic
που είχανε οι εμπορικές επιχειρήσεις το πρώτο δεκαήμερο του τρέχοντος μήνα, το 37,14% των ερωτηθέντων απαντήσανε πως δεν παρατηρήθηκε καμία μεταβολή στο κατάστημά τους, 2 στους 10 κρίνουν την επισκεψιμότητα ως μέτρια, το 34,29% δηλώνει πως υπήρξε ικανοποιητική επισκεψιμότητα ενώ το 5,71% την κρίνει ως πολύ μεγάλη.
Σχετικά με την σύγκριση της εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου σε σχέση με τις θερινές εκπτώσεις περισσότεροι από τους μισούς (54,29%) δεν είχαν καμία μεταβολή στην κίνηση στα καταστήματά τους, ένα 8,57% κινήθηκε καλύτερα σε σχέση με το περασμένο καλοκαίρι ενώ το 37,14% δηλώνει πως κινήθηκε χειρότερα.
Σημαντικό εύρημα της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι στο 60% των εμπορικών επιχειρήσεων του κέντρου της Αλεξανδρούπολης δεν πραγματοποιήθηκε καμία μεταβολή στον τζίρο τους κατά το πρώτο δεκαήμερο εκπτώσεων του Νοεμβρίου σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα του Οκτωβρίου ενώ το 14,29% μάλιστα είχε μία μείωση του τζίρου του κατά 9,61%. Τούτο εξηγείται κυρίως από το γεγονός ότι τον μήνα Οκτώβριο παρατηρήθηκε στην πόλη ρεκόρ αφίξεων αλλοδαπών τουριστών-καταναλωτών οι οποίοι ενίσχυσαν την τοπική ζήτηση και κατανάλωση σε σημαντικό βαθμό. Παρόλα αυτά ένα 25,71% παρουσίασε βελτίωση στον τζίρο του εντός των εκπτώσεων σε σχέση με τον μήνα Οκτώβριο με μία μέση αύξηση τζίρου 8,61% .
Σχετικά με την χρησιμότητα του μέτρου των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων που εισήχθησαν εφέτος, φαίνεται ότι απόψεις των εμπόρων διίστανται, αφού το 51,43% θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις συνεισφέρουν στην βελτίωση της ζήτησης του Νοεμβρίου σε βαθμό ικανοποιητικό, ενώ το 47,14% δηλώνει με βάση την πρώτη εμπειρία του μέτρου ότι δεν συνεισφέρουν καθόλου.

Όσον αφορά την υποχρέωση αναγραφής τεσσάρων τιμών (τιμή χωρίς ΦΠΑ προ έκπτωσης, τιμή με ΦΠΑ προ έκπτωσης, τιμή έκπτωσης χωρίς ΦΠΑ και τιμή έκπτωσης με ΦΠΑ) σε κάθε διατιθέμενο προϊόν εντός καταστήματος όπως ορίζουν οι νέες αγορανομικές διατάξεις φαίνεται πως οι επαγγελματίες αφενός μεν δεν την γνωρίζουν – οπότε και δεν τις είχαν αναγράψει – σε ποσοστό 91,43%, αφετέρου δηλώνουν αδυναμία στην πράξη να συμμορφωθούν, αφού πρόκειται για μη λειτουργικό μέτρο που δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητα και τη λειτουργία μιας εμπορικής επιχείρησης. Μόνον το 8,57% των ερωτηθέντων απάντησε πως κατά την περίοδο των εκπτώσεων του Νοεμβρίου είχε αναγράψει τις 4 τιμές σε κάθε προϊόν, σημειώνοντας πως επρόκειτο για επιχειρήσεις-μέλη αλυσίδων λιανικού εμπορίου.
Τέλος, επιδιώκοντας να προσδιοριστεί η παρουσία αλλοδαπών καταναλωτών την τρέχουσα περίοδο και η πιθανή συμμετοχή τους στην εντόπια κατανάλωση οι συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν σε ερώτηση σχετικά με τις πωλήσεις που πραγματοποίησαν προς τουρίστες . Έτσι 9 στους 10 (88,57%) δεν πραγματοποίησαν καμία πώληση σε καταναλωτή προερχόμενο από άλλη χώρα, ενώ το 11,43% των ερωτηθέντων είχε αλλοδαπούς πελάτες με την μέση αναλογία πωλήσεων σε τουρίστες ανά συνολικές πωλήσεις να ανέρχεται στο 3,61%, διόλου ευκαταφρόνητα ποσοστά εάν αναλογιστεί κανείς ότι η περίοδος που εξετάζει η έρευνα ακολούθησε τον μήνα Οκτώβριο με την μέγιστη προσέλευση Τούρκων τουριστών των τελευταίων ετών.
Φαίνεται λοιπόν ότι μετά την πρώτη εμπειρία της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου, το μέτρο δεν έχει πείσει τους εμπόρους της Αλεξανδρούπολης, αφού ενώ εισήχθη ώστε να τονώσει την ζήτηση σε μία «νεκρή» για την αγορά περίοδο εν όψει εορτών, εκ του αποτελέσματος κρίνεται ότι δεν πέτυχε τον σκοπό της, αφού η ενίσχυση της τοπικής ζήτησης πραγματοποιήθηκε χρονικά έναν μήνα νωρίτερα με την αύξηση της τουριστικής κίνησης το πρώτο μισό του Οκτωβρίου και η συγκρίσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων στις «τσέπες» των ντόπιων εμπόρων είναι αναπόφευκτες.

Ο Πρόεδρος
Χατζημιχαήλ Κωνσταντίνος
Ο Γενικός Γραμματέας
Μιχαηλίδης Νικόλαος