Γιάννης Λασκαράκης: Επείγει ο σχεδιασμός της παραλιακής ζώνης
Το έργο που δημοπρατείται αφορά την προστασία της ακτής της Απολλωνιάδας και δεν πρόκειται για ανάπλαση της παραλιακής ζώνης
Σχετικά με την χρηματοδότηση από την Περιφέρεια ΑΜΘ του έργου της «προστασίας από τη διάβρωση της παραλιακής ζώνης Αλεξανδρούπολης», το οποίο παρουσιάστηκε από τον κ. Λαμπάκη με την παρουσία του Περιφερειάρχη κ. Γιαννακίδη και της κυρίας Νικολάου, πρέπει να βάλουμε μερικά πράγματα στην θέση τους.
Κατ΄ αρχήν πρόκειται για ένα έργο που έχει καθαρά χαρακτήρα προστασίας από την διάβρωση των κυματισμών, του παραλιακού μετώπου από την Αργώ μέχρι το γήπεδο,. Είναι πράγματι ένα απαραίτητο έργο , το οποίο σχετίζεται και με την ασφάλεια των πολιτών και με την προστασία της ακτής και του παραλιακού δρόμου.
Στο έργο αυτό όμως δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε καν η διαμόρφωση του εδάφους μεταξύ του δρόμου και του τοιχίου αντιστήριξης, ούτε βέβαια η αρχιτεκτονική διαμόρφωση του τμήματος της παραλιακής ζώνης, έκτασης 8 περίπου στρεμμάτων , από το κτήριο των ναυτοπροσκόπων μέχρι την Αργώ, ούτε το τμήμα της αμμουδιάς , του οποίου η χρήση παραδόθηκε στο Δήμο , με βάση την υπογραφείσα προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου και ΟΛΑ, στο οποίο προβλέπεται να γίνουν ορισμένες ήπιες παρεμβάσεις για την χρήση του από τους δημότες (πλαζ, αναψυκτήριο, ποδηλατόδρομος κλπ)
Δεν πρόκειται λοιπόν για «ανάπλαση της παραλιακής ζώνης» , αλλά αποκλειστικά για έργα προστασίας της ακτής (ακτομηχανικής).
Τι πρέπει να γίνει
Έχουμε προτείνει πολλές φορές ότι θα έπρεπε να υπάρξει μια συνεργασία του Δήμου , του ΟΛΑ και του ΟΣΕ, με σκοπό την αναπτυξιακή αξιοποίηση όλης της περιοχής από τις αποθήκες της ΚΥΔΕΠ, μέχρι την ΑΡΓΩ, με έργα και δράσεις , προς όφελος όλων συμβεβλημένων μερών και των δημοτών, για τη δημιουργία εισοδήματος και νέων θέσεων εργασίας, σε ένα αναπτυξιακό μέτωπο, αντίστοιχο με τις παραλιακές, ζώνες άλλων παραθαλάσσιων πόλεων (Καβάλα, Βόλος, Πάτρα , Χανιά, Ηράκλειο κλπ).
Η ζώνη αυτή που αποτελεί το πολυτιμότερο δημόσιο χώρο του Δήμου, δεν πρέπει να αποτελεί αντικείμενο διαμάχης σχετικά με την ιδιοκτησία του, διότι έτσι και αλλιώς ανήκει στους δημότες.
Προτείναμε λοιπόν μια νέα προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου, ΟΛΑ και ΟΣΕ για το συνολικό σχεδιασμό της παραλιακής ζώνης και τη δημιουργία δύο αναπτυξιακών πόλων:
1. Εμπορικό- συγκοινωνιακό στην ανατολική πλευρά της παραλιακής ζώνης, με την δημιουργία δημοτικής και λαϊκής αγοράς (περιοχή των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ) και τη διαμόρφωση ενός σύνθετου τερματικού σταθμού ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, Αστικών και τραμ, για την αξιοποίηση του μοναδικού πλεονεκτήματος της πόλης μας να συγκεντρώνει , σε τόσο κοντινές αποστάσεις και τα τέσσερα μέσα μεταφοράς.
2. Τουριστικό πόλο κάτω από το Φάρο, και μέχρι την πλατεία Ανεξαρτησίας και την Ζαρίφειο Ακαδημία (ιστορικό κέντρο), για την προβολή του θαλάσσιου χαρακτήρα της πόλης, με κατασκευή προσήνεμου μόλου από τα βυθοκορήματα της εκβάθυνσης του λιμανιού, την διαμόρφωση Μαρίνας , τις ναυταθλητικές εγκαταστάσεις, το ενυδρείο, τα καταστήματα και χώρους στάθμευσης , την ανάπλαση των αποθηκών του ΟΣΕ.
3. Οι δύο χώροι θα συνδέονται με πεζόδρομο , ποδηλατόδρομο και τραμ που θα κατασκευαστούν στην θέση των σιδηροδρομικών γραμμών που θα αποξηλωθούν , λόγω της μεταφοράς του σταθμού του ΟΣΕ στο συγκοινωνιακό κέντρο, στις αποθήκες της ΚΥΔΕΠ. Το τραμ ή ένα ελαφρύ μέσο σταθερής τροχιάς, θα μπορούσε να φθάνει μέχρι το αεροδρόμιο, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες σιδηροτροχιές.
Για το σκοπό αυτό η προγραμματική σύμβαση πρέπει να αφορά κατ’ αρχήν τη σύνταξη των χωροταξικών , πολεοδομικών και τεχνοοικονομικών μελετών για το σύνολο του χώρου, με συγκεκριμένες δεσμεύεις όλων των μερών , ως προς τις χρήσεις , ανεξάρτητα σε ποιον ανήκουν αυτές.
Προϋπόθεση για το σχεδιασμό είναι η εναρμόνιση του master plan του λιμανιού με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου, ώστε να αποφευχθούν αυθαίρετες ενέργειες των φορών και ιδιωτών (ΟΣΕ, ΟΛΑ, ΚΤΕΛ κλπ). Θα πρέπει επίσης να συμφωνηθεί η χρησιμοποίηση των βυθοκορημάτων της εκβάθυνσης του λιμανιού για την κατασκευή του προσήνεμου μόλου και της μαρίνας.
Πρέπει επειγόντως να προχωρήσουμε στο συνολικό σχεδιασμό , να αποκτήσουμε τη «μεγάλη εικόνα», ώστε χρόνο με το χρόνο , αξιοποιώντας τις υπάρχουσες πιστώσεις, τα ευρωπαϊκά προγράμματα και επιλεκτικά τα ιδιωτικά κεφάλαια μέσω ΣΔΙΤ (π.χ. για το ενυδρείο), να υλοποιήσουμε σταδιακά και προγραμματισμένα αυτό το μεγάλο όραμα.
Διαφορετικά θα έχουμε «ράβε-ξήλωνε» και σπατάλη πόρων, όπως έγινε με τα έργα που τα «πήρε το κύμα» και με την περίφημη μελέτη της συνολικής «ανάπλασης της παραλιακής ζώνης», συνέχεια της οποίας είναι η μελέτη του έργου της προστασίας της ακτής, με το ίδιο μελετητικό γραφείο.
Η μελέτη αυτή ,που ξεκίνησε το 2000, και αφορούσε ολόκληρη την παραλιακή ζώνη, δυτικά του λιμανιού έως το γήπεδο, θα έχει αμοιβή 548.783 ευρώ, με βάση την συμπληρωματική σύμβαση που εγκρίθηκε στις 12-2-2012. Δυστυχώς από την μελέτη αυτή θα αξιοποιηθεί μόνο ένα μικρό τμήμα της, που αφορά το συγκεκριμένο έργο προστασίας και θα πάνε στο «βρόντο» περίπου 450.00 ευρώ, διότι δεν δύναται να εφαρμοσθεί στον κυρίως χώρο της παραλιακής ζώνης, δεδομένου ότι η χρήση της γης ανήκει στον ΟΛΑ και όχι στο Δήμο.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός δεν απαιτεί πολλά χρήματα, ενώ μπορεί να γίνει και από ομάδα ντόπιων πολεοδόμων και αρχιτεκτόνων. Οι επί μέρους μελέτες εφαρμογής θα εκπονούνται σταδιακά για κάθε έργο χωριστά
Θα πρέπει επίσης, εν όψει των ιδιωτικοποιήσεων των λιμανιών , να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο ο επενδυτής που θα αναλάβει το λιμάνι μας , να δημιουργήσει εκεί εγκαταστάσεις οι οποίες δεν θα είναι συμβατές με την αστική ανάπτυξη της Αλεξανδρούπολης ή θα ρυπαίνουν το περιβάλλον .
Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τη ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, σε σχέση με τις ανεκμετάλλευτες εκτάσεις του Οργανισμού ή με αυτές που έχουν παραχωρηθεί για χρήση στο Δήμο.
Η δημοτική αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο , ως όργανο προγραμματισμού, αλλά και η διοίκηση του ΟΛΑ, θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Παραλιακή ζώνη δύο πόλων