Στην επικινδυνότητα των εξορύξεων αναφέρεται σε ανακοίνωσή του του ΚΚΕ, με αφορμή τη διαρροή αποβλήτων της εταιρίας Ελληνικός Χρυσός στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα βουλευτές του ΚΚΕ κατέθεσαν ερώτηση σε αρμόδιους υπουργούς για το θέμα.

Η ανακοίνωση του ΚΚΕ

Με το «ατύχημα» που συνέβη το Σάββατο 5 Οκτώβρη στο λιμάνι Θεσσαλονίκης με τη μεταφορά τοξικών και επικίνδυνων ορυκτών υλών από την εξόρυξη της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ» στη Χαλκιδική, αποκαλύφθηκε για μια ακόμα φορά η επικινδυνότητα της «επένδυσης» σε όλες τις φάσεις της (εξόρυξη, αποθήκευση, μεταφορά) με επιπτώσεις όχι μόνο στους κατοίκους της Χαλκιδικής αλλά και όσων βρίσκονται στη πορεία μεταφοράς των αποβλήτων.
Το Σάββατο κατά τη μεταφορά κοντέϊνερ με τα τοξικά απόβλητα της εν λόγω εταιρίας από το λιμάνι Θεσσαλονίκης, σημειώθηκε διαρροή υλικών, που είχε σαν αποτέλεσμα τη διακοπή της φόρτωσης και τη μεταφορά δεκάδων κοντέινερ τα οποία κατόπιν αποθηκεύτηκαν σε χώρο του λιμανιού που νοικιάζει ιδιωτική μεταφορική εταιρία δίπλα ακριβώς από τη πύλη 16 του λιμανιού. Πρόκειται για το δεύτερο ανάλογο συμβάν σε διάστημα ενός μηνός μετά τη διαρροή στη περιοχή της Ρεντίνας (για την οποία το ΚΚΕ έχει ήδη καταθέσει ερώτηση στη Βουλή).
Σήμερα, κλιμάκιο της Κομματικής Οργάνωσης Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, με επικεφαλής το μέλος του Πολιτικού Γραφείου της Κεντρικής Επιτροπής και βουλευτή Θεοδόση Κωνσταντινίδη επισκέφθηκε τη διοίκηση του Λιμένος Θεσσαλονίκης και τη διεύθυνση του αρμόδιου Β’ τελωνείου Θεσσαλονίκης.
Το συμπέρασμα των συζητήσεων ήταν ότι :
Αν υπάρχει κίνδυνος για τη δημόσια υγεία από τη διαρροή κάποιας ποσότητας τοξικών υλικών κατά τη μεταφορά, ο κίνδυνος στο τόπο εξόρυξης και αποθήκευσης είναι πολλαπλάσιος.
Η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όχι μόνο δεν εξασφαλίζει πλαίσιο ελέγχων για την υγεία και την ασφάλεια της μεταφοράς (που επηρεάζει όχι μόνο τους εργαζόμενους που ασχολούνται με αυτή αλλά και τους κατοίκους από όπου περνάνε τα επικίνδυνα φορτία) αλλά ουσιαστικά θωρακίζει το πλήρες ανεξέλεγκτο του τι εισάγεται και τι εξάγεται από τη χώρα στα πλαίσια της ελευθερίας διακίνησης αγαθών. Στη πραγματικότητα κανείς δεν γνωρίζει τι μεταφέρεται στις εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων.
Το ΚΚΕ ήδη κατέθεσε νέα ερώτηση στη Βουλή, οι εκπρόσωποι του έθεσαν το θέμα στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής επιτροπής Θεσσαλονίκης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας καταγγέλλοντας τη πολιτική που θυσιάζει ακόμα και την υγεία του λαού για τα υπερκέρδη των μονοπωλίων και απαιτώντας τη λήψη κάθε αναγκαίου μέτρου για την ασφάλεια εργαζόμενων και του λαού από την αδηφαγία τους.
Το Γραφείο Τύπου
της Κ.Ο. Κεντρικής Μακεδονίας του Κ.Κ.Ε.

Η ερώτηση των βουλευτών Κωνσταντινίδη και Γερασιμίδου

Προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Τουρισμού και
Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

Θέμα: Διαρροή τοξικών υγρών, στο Λιμένα Θεσσαλονίκης, από φορτία ορυκτών υλών της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.Μ.Β.Χ.»

Χωρίς κανέναν έλεγχο μεταφέρονται από τον Λιμένα Θεσσαλονίκης φορτία με τοξικά υλικά και είναι ευτύχημα ότι μέχρι τώρα δεν υπήρξε κανένα ατύχημα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, το Σάββατο 5 Οκτώβρη ο καπετάνιος πλοίου της «MSC – Mediterranean Shipping Company S.A.» αρνήθηκε να φορτώσει containers με φορτίο τοξικών ορυκτών υλών (πυριτικά συμπυκνώματα, Σφαλερίτης και Γαληνίτης), λόγω του ότι διαπιστώθηκε διαρροή υγρών από αυτά. Τελικά τα containers μεταφέρθηκαν από το λιμάνι με φορτηγά σε χώρο όπου η εταιρεία μεταφορών τα αποθήκευσε προσωρινά.
Να σημειωθεί πως:
 Το φορτίο είναι προϊόν των εξορυκτικών δραστηριοτήτων της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.Μ.Β.Χ.», από το έργο: «ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ, ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ & ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟΘΕΣΗΣ ΠΑΛΑΙΩΝ ΤΕΛΜΑΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ», που με βάση την ταξινόμηση κατά CLP (οδηγία CE 1272/2008 CLP), ταξινομούνταν ως τοξικά και επικίνδυνα.
 Οι συγκεκριμένες τοξικές και επικίνδυνες ορυκτές ύλες μεταφέρονται, από φορτηγά ιδιωτικής εταιρείας μεταφορών, σε μονάδα αποθήκευσης της «BALKAN LOGISTICS ΕΠΕ» στη ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης, και από εκεί στο λιμάνι, παρ’ όλο που η ΜΠΕ (ΚΥΑ 26/7/2011, ΑΔΑ:4ΑΣΔ0-ΩΔ0) του προαναφερόμενου έργου άλλα προβλέπει.
Πρόσφατο είναι το περιστατικό πτώσης μεγάλης ποσότητας τοξικής ορυκτής ύλης, προϊόν των εξορυκτικών δραστηριοτήτων της «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Α.Ε.Μ.Β.Χ.», σε κατοικημένη περιοχή της ΠΕ Θεσσαλονίκης, συγκεκριμένα σε περιοχή της Ρεντίνας του Δήμου Βόλβης. Θέμα που το ανέδειξε και στη Βουλή το ΚΚΕ με σχετική Ερώτηση Α.Π.1884/23.9.2013.
Να τονιστεί επίσης πως:
 Σε έγγραφο (ΑΠ.6432/2013) της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας (ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΜΗΜΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ) επισημαίνεται ότι «… η «BALKAN LOGISTICS ΕΠΕ» δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί από την Υπηρεσία μας έως ότου καταχωρηθεί η Μελέτη Ασφαλείας διότι εμπίπτει στην ΚΥΑ 12044/613/2007 (ΦΕΚ Β 376/19-3-2007/Οδηγία SEVESO II), όπως ρητά αναφέρεται και στην Μ.Π.Ε.»
 Το ΥΠΕΚΑ (ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Ε.Α.Ρ.Θ. ΤΜΗΜΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ), με την ΑΠΟΦΑΣΗ (Αρ.Πρωτ.21619/5-3-2013), έδωσε την «Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για τη λειτουργία της µονάδας αποθήκευσης εµπορευµάτων και ορυκτών υλών της «BALKAN LOGISTICS Ε.Π.Ε.» που είναι εγκαταστηµένη στη Β’ Φάση της ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης στη Σίνδο του δήμου Δέλτα του Ν. Θεσσαλονίκης» αφού ανάμεσα στα άλλα πήρε υπόψη και το έγγραφο (41494/20.08.2012) της Δ/νσης Χωροταξίας του ΥΠΕΚΑ (αρ. πρ. Δ/νσης ΕΑΡΘ 213286/05.09.2012) όπου αναφέρεται ότι η προτεινόμενη δραστηριότητα στην αιτούμενη περιοχή είναι σύμφωνη µε τις κατευθύνσεις του χωροταξικού σχεδιασμού σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
Όμως στην «Έγκριση − Τροποποίηση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα Ν. Θεσσαλονίκης», (ΦΕΚ 304 ΑΑΠ 7-11-2011, σελ 2944) γίνεται σαφής και ρητή αναφορά για: «Την απαγόρευση της εγκατάστασης οποιασδήποτε νέας μονάδας «SEVESO» στα διοικητικά όρια της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου.»

Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί:
 Γιατί δεν τηρούνται οι προβλεπόμενοι, από την ΚΥΑ (26/7/2011, ΑΔΑ:4ΑΣΔ0-ΩΔ0), Περιβαλ¬λοντικοί Όροι του έργου: «ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ, ΚΑΘΑΡΙΣΜΟ & ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟΘΕΣΗΣ ΠΑΛΑΙΩΝ ΤΕΛΜΑΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ»;
 Με τίνος την ευθύνη και έγκριση γίνεται όλο το προηγούμενο διάστημα η μεταφορά των συγκεκριμένων τοξικών και επικίνδυνων ορυκτών υλών, μέσω αστικών περιοχών, από την ΠΕ Χαλκιδικής στην ΠΕ Θεσσαλονίκης, βάζοντας σε άμεσο κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων των περιοχών αυτών;
 Ποια μέτρα υγιεινής και ασφάλειας λαμβάνονται για τους εργαζόμενους στο Λιμένα Θεσσαλονίκης, αλλά και για τα πληρώματα των οχημάτων που εκτελούν τις μεταφορές των συγκεκριμένων τοξικών και επικίνδυνων ορυκτών υλών;
 Τι μέτρα θα λάβουν για να σταματήσει η μεταφορά στη ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης επικίνδυνων τοξικών υλών από τα μεταλλεία;
 Τι μέτρα θα λάβουν σχετικά με την νομιμότητα Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για τη λειτουργία της «BALKAN LOGISTICS Ε.Π.Ε.» και φυσικά την αδειοδότηση της λειτουργίας της που εκκρεμεί ακόμα ;
 Τι μέτρα θα λάβουν ώστε να σταματήσει άμεσα οι εξορυκτικές δραστηριότητες χρυσού στην περιοχή της Χαλκιδικής ειδικά τώρα που αποδεικνύεται ότι έχουν καταστρεπτικές συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα;

Οι βουλευτές
Θεοδόσης Κωνσταντινίδης

Ελένη Γερασιμίδου