Την άποψή τους για την Αλεξανδρούπολη αποτύπωσαν τόσο επιβάτες του κρουαζερόπλοιου Salamis Filoxenia που έδεσε στην Αλεξανδρούπολη, όσο και μέλη του πληρώματος.
Με αφορμή την διήμερη παραμονή του κρουαζιερόπλοιου «SALAMIS FILOXENIA» στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Έβρου, διεξήγαγε έρευνα για τον προσδιορισμό του βαθμού ικανοποίησης των επισκεπτών από την πόλη και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτήν.
Η έρευνα διεξήχθη στον χώρο υποδοχής του κρουαζιερόπλοιου, με την χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, από 21.09.2013 έως 22.09.2013, σε τυχαίο δείγμα 93 επιβατών.
Στις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου απαντήσανε τόσο τουρίστες που επιβαίνουν στο καράβι (77,42%), όσο και άνθρωποι του πληρώματος (22,58%).
Το σύνολο των ερωτηθέντων, πραγματοποίησε τουλάχιστον μία επίσκεψη σε εμπορική επιχείρηση στην αγορά, σε κατάστημα καφέ ή σε κατάστημα εστίασης.
Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτηση για την εικόνα της πόλης, η απόλυτη σχεδόν πλειοψηφία (97,35%) απάντησε πως την βρίσκει Καλή ή Πολύ καλή, με 7,5 στους 10 να την θεωρούν Πολύ καλή, ενώ μόνον το 2,15% την βρίσκει Μέτρια.
Στην ερώτηση για τον βαθμό ικανοποίησης από την εξυπηρέτηση των εμπόρων της πόλης, 7 στους 10 που πραγματοποίησαν αγορές έμειναν Πολύ ικανοποιημένοι, το 27,96% Ικανοποιημένο ενώ μόνον το 1,08% των ερωτηθέντων έμεινε Λίγο ικανοποιημένο.
Στην αντίστοιχη ερώτηση για την εξυπηρέτηση που έτυχαν στα καφέ και τα εστιατόρια, το 74,19% των ερωτηθέντων έμεινε Πολύ ικανοποιημένο, το 24,73% Ικανοποιημένο ενώ μόνον το 1,08% έμεινε Λίγο ικανοποιημένο.
Σχετικά με τον γενικότερο προσδιορισμό της Αλεξανδρούπολης αναφορικά με την τιμολόγηση προϊόντων και υπηρεσιών, το 13,98% των ερωτηθέντων θεωρεί την Αλεξανδρούπολη ως Φθηνή πόλη, το 17,20% ως Ακριβή, ενώ περίπου 7 στους 10 (68,82%) την θεωρούν ως Μέτρια-Φυσιολογική.
Στην συγκεκριμένη ερώτηση οι απαντήσεις τουριστών και πληρώματος διαφοροποιούνται σημαντικά, αφού για τους μεν πρώτους το 75% αυτών θεωρεί την πόλη ως Μέτρια-φυσιολογική σε σχέση με το ύψος των τιμών που διέκρινε στα καταστήματα, το 15,3% την βρίσκει Φθηνή και μόνον το 9,7% την θεωρεί Ακριβή, το δε πλήρωμα πιστεύει σε ποσοστό 47,6% ότι η Αλεξανδρούπολη είναι Μέτρια-φυσιολογική, ενώ 4 στους 10 βρίσκουν την πόλη Ακριβή.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικές είναι οι απαντήσεις σχετικά με την πιθανότητα να επισκεφτούνε εκ νέου την Αλεξανδρούπολη στο άμεσο μέλλον. 3 στους 10 ερωτώμενους απάντησαν με βεβαιότητα ότι θα επαναλάβουν την επίσκεψή τους, το 63,44% δήλωσε πως μάλλον θα επισκεφτεί ξανά την πόλη, ενώ μόλις το 6,45% εξέφρασε την πιθανότητα να μην την επισκεφτεί ξανά.
Όσον αφορά τον αριθμό των τουριστών & πληρώματος που πραγματοποίησε δαπάνες στην Αλεξανδρούπολη καθώς και το ύψος της κατανάλωσης, 451 ξένοι επισκέπτες κατανάλωσαν στην πόλη σε επιχειρήσεις εμπορίου, καφέ και εστίασης, «αφήνοντας» συνολικά 74.316,72€. Για τους μεν επιβάτες,349 άνθρωποι βγήκαν στην πόλη και δαπανήσανε 166,32€ κατ’ άτομο ενώ με αναγωγή προκύπτει ότι το συνολικό ποσό δαπάνης τους ανήλθε στις 58.045,68€. Παράλληλα 102 άνθρωποι, μέλη του πληρώματος, πραγματοποίησαν δαπάνες σε προϊόντα και φαγητό της τάξεως των 159,52€ κατ’ άτομο με το ποσό δαπάνης τους στην πόλη να φτάνει συνολικά τα 16.271,04€. Υπολογίζεται επίσης ότι 277 από τους 451 καταναλωτές-επιβαίνοντες στο κρουαζιερόπλοιο πραγματοποίησαν αγορές από τα εμπορικά καταστήματα της Αλεξανδρούπολης.
Λαμβάνοντας δε υπόψιν το κόστος των εκδρομών που πραγματοποίησε μέρος των 688 επισκεπτών και το ύψος των κομίστρων της μεταφοράς με taxi, εκτιμάται ότι ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων της Αλεξανδρούπολης για το περασμένο Σαββατοκύριακο ανέρχεται κατά προσέγγιση (+/- 3%) στο ποσό των 105.000,00 €.
Συμπερασματικά, το γεγονός της κατάπλευσης ενός κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποτελεί μία αισιόδοξη εξέλιξη για τον επιχειρηματικό κόσμο της περιοχής. Στόχος όλων των αρμόδιων φορέων θα πρέπει να είναι ανάλογες δράσεις να αποκτήσουν συνέχεια και διάρκεια.
Είναι βέβαια προφανές ότι, δεδομένων των συνθηκών και των υφιστάμενων υποδομών, στην παρούσα φάση δεν μπορεί να είναι ασφαλής μία συνολική αξιολόγηση αποκλειστικά βασισμένη στο στοιχείο της καταναλωτικής συμπεριφοράς των επισκεπτών, η οποία πάντως αν και όχι ιδιαίτερα έντονη, αποδεικνύεται υπαρκτή και με συγκεκριμένες τάσεις.