Αργεί το κοινωνικό φροντιστήριο στην Αλεξανδρούπολη
Της Κικής Ηπειρώτου
Σε επίπεδο συζητήσεων και προβληματισμού βρίσκεται ακόμη η προσπάθεια για δημιουργία Κοινωνικού Φροντιστηρίου στην Αλεξανδρούπολη. Παρά το γεγονός ότι σε άλλες περιοχές της χώρας λειτουργούν κανονικά, προσφέροντας δωρεάν εκπαίδευση σε παιδιά οικογενειών με σοβαρά οικονομικά προβλήματα, στην περιοχή μας, το θέμα βρίσκεται ακόμη στα «σπάργανα». Ωστόσο, υπάρχουν πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, τόσο από καθηγητές, όσο και από φροντιστές, σε συνεργασία με το Δήμο και άλλους φορείς, ενώ ενδιαφέρον να προσφέρουν τις γνώσεις τους αφιλοκερδώς έχουν κατά καιρούς εκφράσει και φοιτητές…
Καθηγητές και γονείς έχουν διαπιστώσει τις ανάγκες που υπάρχουν, ωστόσο, όπως επισημαίνουν στη «ΓΝΩΜΗ», πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα, με πολλές παραμέτρους.
Προβληματισμός σε γονείς και καθηγητές
Από τη μία, οι καθηγητές, οι οποίοι, ομοίως με τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων στη χώρα, δοκιμάζονται από την κυβερνητική πολιτική του μνημονίου και υποστηρίζουν πως τέτοιες προσπάθειες μπορεί να είναι θετικές, ωστόσο δεν λύνουν το σοβαρότατο πρόβλημα της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας. «Κανονικά, δεν θα έπρεπε να υπάρχουν καθόλου φροντιστήρια και οι διδακτικές ώρες στα σχολεία να είναι αρκετές για την εκπαίδευση των μαθητών», λέει καθηγητής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην εφημερίδα μας, ο οποίος θέτει κι έναν ακόμη προβληματισμό: «Σε περίπτωση που αποφασίσω να κάνω εθελοντικά μία τέτοια προσπάθεια, σίγουρα θα βρεθούν κάποιοι που θα πουν ότι το κάνω για να μαζέψω πελατεία για ιδιαίτερα μαθήματα…».
Όπως αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς, η μικρή κοινωνία της περιοχής μας αποτελεί ένα ακόμη τροχοπέδη για τη δημιουργία μίας τέτοιας δομής. Γεγονός, άλλωστε, που επισημαίνει και η πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Αλεξανδρούπολης Σταματία Γκιδίκα. «Μας απασχολεί πολύ το θέμα κι έχουμε κάνει συζητήσεις με τους διευθυντές και καθηγητές των σχολείων, κι αν υπάρξει περαιτέρω πίεση από τους γονείς, ίσως από του χρόνου να μπορέσει κάτι να γίνει. Το θέμα όμως είναι πολύπλοκο και μας απασχολούν διάφορες παράμετροί του, όπως για παράδειγμα ότι θα πρέπει να υπάρχει πολύ μεγάλη διακριτικότητα, προκειμένου και τα παιδιά αυτά, που προέρχονται από οικογένειες με πολύ μεγάλα οικονομικά προβλήματα, να αντιμετωπιστούν όπως τους αρμόζει, απ’ όλους…». Παράλληλα, αυτό που επισημαίνει και η εκπρόσωπος των Γονέων είναι ότι το βασικό μέλημα και αίτημα όλων είναι να συνεχιστεί αδιάκοπη η διεκδίκηση δημόσιας και δωρεάν παιδείας από το κράτος, που έχει γυρίσει την πλάτη στα προβλήματα των δημόσιων σχολείων.
Ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου Παναγιώτης Ζιαγάκης από την πλευρά του, επισημαίνει πως πρόκειται για ένα θέμα που συζητείται έντονα, και πως σε ορισμένες περιπτώσεις οι ίδιοι οι καθηγητές έχουν αυτό-οργανωθεί, πραγματοποιώντας ενισχυτική διδασκαλία, σε εθελοντικό επίπεδο, σε δύο λύκεια της πόλης.
Σκέψεις για δημιουργία Κοινωνικού Φροντιστηρίου έχουν υπάρξει και σε επίπεδο Μητροπόλεων, τόσο Αλεξανδρούπολης, όσο και Διδυμοτείχου, δίχως ωστόσο να έχει τελεσφορήσει κάτι… Γνωστές είναι ακόμη και προσπάθειες φοιτητών να προσφέρουν δωρεάν μαθήματα στο αντικείμενο των σπουδών τους, δίχως όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις να προχωρήσει κάτι…
Βοήθεια σε 40 οικογένειες
Πέρα από μεμονωμένες προσπάθειες που υπάρχουν, σε επίπεδο εθελοντικής ενισχυτικής διδασκαλίας σε κάποια σχολεία της περιοχής, μία πραγματικά σημαντική προσπάθεια αφορά στις περιπτώσεις περίπου 40 παιδιών από ισάριθμες οικογένειες της Αλεξανδρούπολης, που φοιτούν από το Σεπτέμβρη δωρεάν σε διάφορα φροντιστήρια. Μιλώντας στη «ΓΝΩΜΗ» ο πρόεδρος του Πολυκοινωνικού του Δήμου Αλεξανδρούπολης Αντώνης Βαμβακερός, σημειώνει πως σε συνεργασία με τα φροντιστήρια της περιοχής, τόσο για μαθήματα του σχολείου, όσο και για ξένες γλώσσες, επωφελούνται περίπου 40 παιδιά, τα οποία φοιτούν δωρεάν, αφού πρώτα έγινε ο σχετικός έλεγχος από κοινωνικούς λειτουργούς του δήμου και διαπιστώθηκε το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει η κάθε οικογένεια. «Θα γίνουν προσπάθειες να αυξηθεί αυτός ο αριθμός των μαθητών, καθώς γνωρίζουμε πόσο μεγάλες είναι οι ανάγκες», αναφέρει ο κ. Βαμβακερός.
Την ίδια στιγμή, στην υπόλοιπη Ελλάδα
Πληθαίνουν συνεχώς τα Κοινωνικά Φροντιστήρια στην Ελλάδα, κυρίως με τη στήριξη των δήμων, τα οποία δημιουργήθηκαν έχοντας ως στόχο την πρόσβαση σε αυτά όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών, των οποίων οι οικογένειες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Τα ιδιωτικά φροντιστήρια αποτελούν εδώ και χρόνια μια πραγματικότητα στην εκπαίδευση των μαθητών όλων των βαθμίδων, δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν στα ελληνικά σχολεία και τα Κοινωνικά Φροντιστήρια στο πλαίσιο των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση που πρέπει να απολαμβάνουν όλοι παρέχουν αφιλοκερδώς μαθήματα σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Η συγκεκριμένη δράση έχει πάρει σάρκα και οστά με πρωτοβουλία των δήμων και με τη στήριξη των καθηγητών που συμμετέχουν ενεργά για την υλοποίηση της. Μεταξύ των δήμων που λειτουργούν Κοινωνικά Φροντιστήρια είναι και οι δήμοι Κηφισιάς, Πεύκης-Λυκόβρυσης, Κερατσινίου, Ταύρου, Νέας Μάκρης, Μεγάρων Πειραιά, ενώ αντίστοιχες δράσεις λαμβάνουν χώρα και σε δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, αλλά και σε πόλεις της περιφέρειας όπως στο Ηράκλειο, στα Χανιά, στην Κόρινθο, στην Πάτρα, στο Ναύπλιο, στο Αίγιο, στην Ξάνθη και στην Πρέβεζα.
Εφ. «Η Γνώμη»