Λασκαράκης: «Ψεύδεται ο δήμαρχος και ο αντιδήμαρχος Αλεξανδρούπολης»
Ότι είπαν ψέματα καταγγέλλει το δήμαρχο Αλεξανδρούπολης Βαγγέλη Λαμπάκη και τον αντιδήμαρχο Χρήστο Γερακόπουλο ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Λασκαράκης, σχετικά με την αναφορά τους ότι δεν κατατέθηκαν προτάσεις από την αντιπολίτευση.
Μάλιστα ο κ. Λασκαράκης εξέδωσε και δελτίο τύπου στο οποίο αναφέρεται.
Με έκπληξη άκουσα τον κ. Λαμπάκη και το κ. Γερακόπουλο να δηλώνουν στα μέσα ενημέρωσης ότι η αντιπολίτευση δεν κατέθεσε προτάσεις για το τεχνικό και επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου για το 2013.
Δυστυχώς τα γραπτά μένουν σε αντίθεση με τα δικά τους «έπεα πτερόεντα» (λόγια του αέρα). Υπάρχει λοιπόν έγγραφο δικό μου από 18-12-2012 προς το Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης, ως προέδρου της επιτροπής διαβούλευσης , με το οποίο του απέστειλα τις προτάσεις μου για τα έργα και τις δράσεις του 2013, μαζί με προτάσεις για την άντληση πόρων από τα διάφορα ταμεία, εθνικά και ευρωπαϊκά, αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα και του ζητώ ευγενικά να τεθούν οι προτάσεις μου ενόψει της επιτροπής διαβούλευσης, «ώστε να αποτελέσουν τμήμα του προβληματισμού, εμπλουτίζοντας και συμπληρώνοντας τις προτάσεις της δημοτικής αρχής».
Σε αυτές αναφέρονται έργα και δράσεις οι οποίες συνθέτουν μια συνολική αναπτυξιακή στρατηγική , με βάση ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό που έχει στόχο την αξιοποίηση των στρατηγιών πλεονεκτημάτων του Δήμου μας. Ειδικότερα κατέθεσα αναλυτικές προτάσεις για τρία σημαντικά ζητήματα , όπως είναι η τουριστική και επιστημονική αξιοποίηση και η προστασία του Δέλτα του Έβρου, η μετατροπή του παλιού ορυχείου της Κίρκης σε βιομηχανικό μουσείο και αθλητικό τόπο αναψυχής, καθώς και για την ανάπλαση και αναπτυξιακή εκμετάλλευση της παραλιακής ζώνης με δύο πόλους, εμπορικό- μεταφορικό και τουρισμού- πολιτισμού.
Τις προτάσεις αυτές κατέθεσα και στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου από το Νοέμβριο ακόμη, με την παράκληση να τις φέρει για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Όσο και αν φαίνεται απίστευτο, ούτε στην Επιτροπή Ειαβούλευσης ετέθησαν οι εισηγήσεις μου, ούτε στο δημοτικό συμβούλιο συζητήθηκαν.
Αυτός είναι ο σεβασμός του Δημάρχου προς τους θεσμούς, τη τεκμηριωμένη άποψη και τη δημοκρατία.
Με τις δηλώσεις τους οι δύο κορυφαίοι εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής επιβεβαίωσαν και την κακή τους σχέση με την αλήθεια.
Για του λόγου το αληθές σας επισυνάπτω και όλα τα σχετικά έγγραφα.
Γιάννης Λασκαράκης
Ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος
ΑΠΟ: ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΣΚΑΡΑΚΗ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΟ
ΠΡΟΣ: την Επιτροπή διαβούλευσης του Δήμου Αλεξανδρούπολης
Αλεξανδρούπολη 18-12-2012
Κύριε Δήμαρχε,
Στη συνέχεια του σχεδίου Επιχειρησιακού Προγράμματος 2012-2014, που κατέθεσα στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 14-11-11, σας καταθέτω τα βασικότερα έργα και τις δράσεις που προτείνω για την υλοποίηση του προγράμματος δράσης για το έτος 2013.
Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία προτείνονται έργα και δράσεις που έχουν αναπτυξιακό περιεχόμενο και αφορούν κυρίως στην ανάπτυξη του τουρισμού, στις μεταφορές και τις συγκοινωνίες, στη διατροφική γεωργία, στην ενέργεια και στο περιβάλλον. Έργα που δημιουργούν εισόδημα και θέσεις εργασίας ή αποτελούν κορυφαίες και καινοτόμες επιλογές , που υπαγορεύονται από τα στρατηγικά πλεονεκτήματα του Δήμου Αλεξανδρούπολης, λόγω της γεωγραφικής του θέσεις. Έργα που δημιουργούν προϋποθέσεις για εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης .
Η χρηματοδότηση αυτών των έργων και των μελετών θα γίνει μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα και ιδιαίτερα των διευρωπαϊκών δικτύων και του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου, τα ΣΔΙΤ, τις προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ του ΟΛΑ του ΟΣΕ και του ΚΤΕΛ , το ΕΣΠΑ, τη ΣΑΤΑ , τα Περιφερειακά και Εθνικά προγράμματα, προγράμματα για το περιβάλλον και τη κοινωνική συνοχή, ίδιους πόρους, πόρους από το «πράσινο ταμείο» , τα κοινωνικά προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας, τον ιδιωτικό τομέα, δάνεια από Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων, κλπ.
Αναλυτικά καταθέτω τρεις προτάσεις μου που αφορούν την παραλιακή ζώνη, το Δέλτα του Έβρου και τα παλιά ορυχεία της Κίρκης
Θα ήμουν ευτυχής εάν η πρότασή μας αυτή ετίθετο υπόψη των μελών της Επιτροπής Διαβούλευσης , ώστε να αποτελέσει τμήμα του προβληματισμού, εμπλουτίζοντας και συμπληρώνοντας τις προτάσεις της δημοτικής αρχής.
Με τιμή
Γιάννης Λασκαράκης
ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ 2013
Τουρισμός
1. Δημιουργία αίθουσας υποδοχής και ηλεκτρονικής ξενάγησης στο αεροδρόμιο.
2. Βιότοπος του Δέλτα , σύμφωνα με αναλυτική πρόταση
3. Χωροταξικός σχεδιασμός τουριστικής παραλιακής ζώνης Αλεξανδρούπολης , αναλυτική πρόταση δύο πόλων.
4. Μεταλλείο Κίρκης , εξυγίανση και σχεδιασμός για δημιουργία «βιομηχανικού πάρκου- μουσείου», σύμφωνα με την αναλυτική πρόταση.
5. Τουριστικά προγράμματα προβολής και διαφήμισης στις γειτονικές χώρες .
Συγκοινωνίες , μεταφορές, εμπόριο
1. Μελέτη εμπορικού και συγκοινωνιακού πόλου στην ανατολική πόλη, στο πλαίσιο των διευρωπαϊκών δικτύων , δημιουργία δημοτικής και λαϊκής αγοράς, σύμφωνα με αναλυτική πρόταση (προτείνεται από την εισήγηση)
2. Μελέτη σκοπιμότητας για το τραμ από Φέρες μέχρι Μάκρη.
3. Μελέτη σκοπιμότητας δρομολόγησης Υδροπλάνων για Σαμοθράκη , Λήμνο και Άρδα-Ορεστιάδα –Αδριανούπολη- Σβίλεγκραντ.
Χωροταξία , αστικός χώρος
1. Σύνταξη Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου – πολεοδομικές επεκτάσεις (προτείνεται από την εισήγηση)
2. Επέκταση των Ποδηλατοδρόμων στην παραλιακή ζώνη, διάθεση κοινόχρηστων ποδήλατων , κατά τα πρότυπα της Βαρκελώνης και άλλων ευρωπαϊκών πόλεων.
3. Δημιουργία μηχανισμού ελέγχου αυθαιρέτων (ψηφιακή απεικόνιση του εδάφους)
Ενέργεια
1. Δημιουργία φορέα διαχείρισης ανανεώσιμων μορφών ενέργειας, (ΔΕΥΑΑ)
2. Μελέτη για την οικιακή χρήση του φυσικού αερίου
3. Αξιοποίηση της υδατόπτωσης του υδροταμιευτήρα για παραγωγή ενέργειας
4. Ενέργεια από γεωθερμία της Τραϊανούπολης για θέρμανση σπιτιών, θερμοκηπίων και ιχθυοκαλλιεργειών.
5. Σύνταξη υδρογεωλογικής μελέτης.
Πολιτισμός- αθλητισμός- υγεία
.
1. Καθιέρωση των «Ορφικών» , πολιτιστικών εκδηλώσεων με επιστημονικά συμπόσια για την αστρονομία , τα μαθηματικά , την ιατρική, την ιστορία, τη μουσική, το Θέατρο, με συνεργασία των τριών Πανεπιστημίων της Θράκης .
2. Βαλκανικοί ιστιοπλοϊκοί αγώνες με ιστορικές διαδρομές (π.χ. Τροία, Σηστός, Αιγός Ποταμοί, Σαμοθράκη, Σπηλιά του Κύκλωπα , Μαρώνεια, Άβδηρα, Θάσος)
3. Σεμινάρια εκπαιδευτικών για τις ιδιαιτερότητες του Δήμου μας (μειονότητα)
4. Προληπτική ιατρική, ψυχολογική στήριξη μαθητών με προβλήματα.
5. Έργα εξυπηρέτησης για άτομα με ειδικές ανάγκες
6. Προμήθεια Ασθενοφόρου
Διατροφική γεωργία
1. Πιλοτικά προγράμματα για τοπικά προϊόντα (μέλι, λάδι. αρωματικά φυτά , τσίπουρο, κρασί , χυμούς κλπ) για τυποποίηση και προβολή με ονομασία προέλευσης.
2. Γευσιγνωστικές εκδηλώσεις με προϊόντα τοπικής παραγωγής από συνεταιρισμούς γυναικών.
3. Γραφείο Ενημέρωσης και Τράπεζας δεδομένων Νέων πρακτικών (σε συνεργασία με ΕΓΣ)
Δίκτυα πόλεων
1. Δημιουργία «Δικτύων πόλεων» με κοινά ή συμπληρωματικά αναπτυξιακά χαρακτηριστικά
2. Δίπολα Αλεξανδρούπολης –Κομοτηνής, Αλεξανδρούπολης- Καβάλας , Αλεξανδρούπολης – Ορεστιάδας και Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς
3. Δίκτυα με Φιλιππούπολη, , Χάσκοβο, Αδριανούπολη Κεσσάνη, αλλά και με Σαμοθράκη, Λήμνο, Ίμβρο, Τσανάκαλε
4. Η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με πόλεις – λιμάνια της Μεσογείου , του Εύξεινου Πόντου της Δυτικής Ευρώπης και της Βαλτικής, επικουρεί την λειτουργία της πόλης ως κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και τμήματος του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου και των διευρωπαϊκών δικτύων.
5. Προώθηση προϊόντων του Δήμου και του τουρισμού στις όμορες χώρες και αλλού, με εκθέσεις .
Πράσινο ταμείο
Χρησιμοποιείται για έργα προστασίας του περιβάλλοντος και τροφοδοτείται από την κατάθεση προστίμων και εισφορών
1. Πρόστιμα από πολεοδομικές παραβάσεις
2. Πρόστιμα από μείωση της αξίας του περιβαλλοντικού κεφαλαίου
3. Τέλη από ανεμογεννήτριες, φυσικό αέριο, λατομεία
4. Πόροι από το ΕΤΕΡΠΣ
Διοίκηση
1. Εγκατάσταση στο Δήμο, ολοκληρωμένου συστήματος διασφάλισης ποιότητας, μηχανοργάνωση , δίκτυα πληροφόρησης και ψηφιακής διακυβέρνησης
2. Πολιτική προστασία- πρόγραμμα για σεισμούς –πυρκαγιές- πλημμύρες.
3. Καθαριότητα , καμπάνια για μείωση απορριμμάτων , ανακύκλωση,
Απασχόληση
.
1. Στήριξη της απασχόλησης, με κατάρτιση των ανέργων στα νέα επαγγέλματα
2. Κέντρο νεανικής επιχειρηματικότητας, αυτενέργειας και καινοτομίας στο Πάρκο Παρμενίων
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΖΩΝΗΣ
Παραλιακή ζώνη δύο πόλων
Νέα Προγραμματική Σύμβαση
Η προγραμματική σύμβαση του Δήμου με τον ΟΛΑ που υπογράφτηκε από τη δήμαρχο και που αφορά ένα ελάχιστο τμήμα του χώρου δυτικά του κτηρίου των Ναυτοπροσκόπων και τμήμα της αμμουδιάς, δεν αποτελεί την βέλτιστη αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης.
Το ιδανικό θα ήταν μια συνεργασία του Δήμου , του ΟΛΑ και του ΟΣΕ, με σκοπό την αναπτυξιακή αξιοποίηση όλης της περιοχής από τις αποθήκες της ΚΥΔΕΠ, μέχρι το γήπεδο, με έργα και δράσεις , προς όφελος όλων συμβεβλημένων μερών και των δημοτών, για τη δημιουργία εισοδήματος και νέων θέσεων εργασίας, σε ένα αναπτυξιακό μέτωπο, αντίστοιχο με τις παραλιακές, ζώνες άλλων παραθαλάσσιων πόλεων (Καβάλα, Βόλος, Πάτρα , Χανιά, Ηράκλειο κλπ).
Προτείνουμε μια νέα προγραμματική σύμβαση μεταξύ Δήμου, ΟΛΑ και ΟΣΕ για το συνολικό σχεδιασμό της παραλιακής ζώνης και τη δημιουργία δύο αναπτυξιακών πόλων:
1. Εμπορικό- συγκοινωνιακό στην ανατολική πλευρά της παραλιακής ζώνης, με την δημιουργία δημοτικής και λαϊκής αγοράς (περιοχή των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ) και τη διαμόρφωση ενός σύνθετου τερματικού σταθμού ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, Αστικών και τράμ, για την αξιοποίηση του μοναδικού πλεονεκτήματος της πόλης μας να συγκεντρώνει , σε τόσο κοντινές αποστάσεις και τα τέσσερα μέσα μεταφοράς.
2. Τουριστικό πόλο κάτω από το Φάρο, και μέχρι την πλατεία Ανεξαρτησίας, για την προβολή του θαλάσσιου χαρακτήρα της πόλης, με κατασκευή προσήνεμου μόλου από τα βυθοκορήματα της εκβάθυνσης του λιμανιού, την διαμόρφωση Μαρίνας , τις ναυταθλητικές εγκαταστάσεις, το ενυδρείο, τα καταστήματα και χώρους στάθμευσης , την ανάπλαση των αποθηκών του ΟΣΕ, τον πεζόδρομο και το τραμ, στη θέση των σιδηροδρομικών γραμμών, το ιστορικό κέντρο κλπ.
Για το σκοπό αυτό η προγραμματική σύμβαση πρέπει να αφορά κατ’ αρχήν τη σύνταξη των χωροταξικών και πολεοδομικών μελετών για το σύνολο του χώρου, με συγκεκριμένες δεσμεύεις όλων των μερών , ως προς τις χρήσεις , ανεξάρτητα σε ποιον ανήκουν αυτές.
Προϋπόθεση για το σχεδιασμό είναι η εναρμόνιση του master plan του λιμανιού με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου, ώστε να αποφευχθούν αυθαίρετες ενέργειες των φορών και ιδιωτών (ΟΣΕ, ΟΛΑ, ΚΤΕΛ κλπ)
Βέβαια μέχρι να ενταχθούν οι μελέτες σε Περιφερειακά , εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα (π.χ. διευρωπαϊκά δίκτυα), αλλά και να διερευνηθεί το ενδιαφέρον και ιδιωτών επενδυτών για συμμετοχή τους σε ΣΔΙΤ, θα μπορούσαν να γίνουν ήπιες και μη δαπανηρές παρεμβάσεις εξωραϊσμού του χώρου.
Θα πρέπει επίσης να συμφωνηθεί η χρησιμοποίηση των βυθοκορημάτων για την κατασκευή του προσήνεμου μόλου και της μαρίνας, κάτι που συμφέρει και στον ΟΛΑ , διότι μειώνει το κόστος μεταφοράς.
Εν όψει μάλιστα των ιδιωτικοποιήσεων των λιμανιών , θα πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο ο επενδυτής που θα αναλάβει το λιμάνι μας και εφ’ όσον θα του παραδοθεί και αυτός ο χώρος, να δημιουργήσει εκεί εγκαταστάσεις οι οποίες δεν θα είναι συμβατές με την αστική ανάπτυξη της Αλεξανδρούπολης ή θα ρυπαίνουν το περιβάλλον .
Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τη ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, σε σχέση με τις ανεκμετάλλευτες εκτάσεις του Οργανισμού ή με αυτές που έχουν παραχωρηθεί για χρήση στο Δήμο.
Η ανάγκη για συνολικό σχεδιασμό προβάλλει επιτακτική, όσο ποτέ.
Η δημοτική αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο , ως όργανο προγραμματισμού θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΕΛΤΑ ΈΒΡΟΥ
Είναι γνωστό ότι οι προστατευμένες περιοχές , όπως ο μοναδικός υγροβιότοπος του Δέλτα του Έβρου, μπορούν και πρέπει να αναδειχθούν σε τόπους αγαστής συνύπαρξης ανθρώπου και περιβάλλοντος , σε τόπους αειφόρου ανάπτυξης.
Αντί αυτού υπάρχει συνεχής υποβάθμιση του υγροβιότοπου. Σύμφωνα με έγγραφο του Φορέα διαχείρισης από το 2005 , στο ανατολικό τμήμα του Δέλτα του Έβρου (Τοπσί) υπάρχουν περί τα 500 αυθαίρετα κτίσματα, τα οποία ενώ αποκαλούνται «καλύβες», μερικά, θα τα χαρακτήριζε κανείς βίλες. Αυτά τα κτίσματα , σε συνδυασμό με το δυσπρόσιτο της περιοχής , δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη παράνομων δραστηριοτήτων όπως η διακίνηση παράνομων μεταναστών, το λαθρεμπόριο αγαθών πολυτελείας και πιθανόν ναρκωτικών, η λαθροθηρία, η παράνομη ενοικίαση και χρήση κτηρίων κλπ. Εκατοντάδες κυνηγοί από όλη τα χώρα νοικιάζουν και μένουν επί μέρες και εβδομάδες στις καλύβες κυνηγώντας όταν και όπως θέλουν. ( απαγορευμένες περιοχές και εποχές, μη επιτρεπόμενα είδη, κόψιμο δένδρων για καυσόξυλα, ρύπανση κλπ)
Οι παράνομες αυτές δραστηριότητες σημαίνουν τεράστια διαφυγόντα έσοδα για το δημόσιο και για τις τοπικές κοινωνίες , σε σχέση με μια διαφορετική οργάνωση του τουρισμού και των κυνηγητικών δραστηριοτήτων.
Έχοντας αυτά υπόψη μου, προτείνω το παρακάτω σχέδιο για την αναβάθμιση του βιότοπου και τη διαχείριση του Δέλτα , με βάση τις αρχές του σεβασμού των θεσπισμένων κανόνων προστασίας του, της επιστήμης, της αειφόρου ανάπτυξης και της τουριστικής του αξιοποίησης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ
Ο θεσμοθετημένος Φορέας Διαχείρισης του Δέλτα, όπως αυτός συστήθηκε με τον Ν. 2742/99 ή αυτός που τελικά θα προκύψει από την συγχώνευση με τον αντίστοιχο Φορέα Διαχείρισης του (π.χ. Δάσος Δαδιάς), είναι αρμόδιος για τη διαχείριση του υγροβιότοπου.
Με βάση τις εμπειρίες άλλων βιότοπων (Λίμνες Κερκίνης και Πρεσπών), είναι δυνατή και επιβεβλημένη η συνεργασία με τον οικείο Δήμο και άλλους φορείς για την προστασία, αλλά και την αναπτυξιακή αξιοποίηση των βιότοπων.
Για την προστασία του Δέλτα προτείνεται να λειτουργεί υποστηρικτικά η Εταιρεία Προστασίας του Δέλτα, κατά τα πρότυπα της αντίστοιχης εταιρείας στις Πρέσπες, με τη συμμετοχή οικολογικών οργανώσεων και επιστημονικών φορέων (WWF, Ορνιθολογική εταιρεία, κλπ) . Η εταιρεία προστασίας του Δέλτα θα έχει δικούς της πόρους από ευρωπαϊκά προγράμματα (π.χ. life, ΕΠΕΡΑΑ) και χορηγίες, τους οποίους θα αξιοποιεί για την προστασία και την ανάδειξη του βιότοπου, και θα βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Δέλτα Έβρου
Για τις δράσεις που αφορούν την αναπτυξιακή αξιοποίηση του Δέλτα θα αξιοποιούνται ορθολογικά τα κονδύλια που διαθέτει ο φορέας διαχείρισης, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης ή και άλλοι φορείς (π.χ. Περιφέρεια ΑΜΘ) , με βάση την προγραμματική σύμβαση που θα υπογραφεί από τους αντίστοιχους φορείς. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα υπάρχει επί πλέον η δυνατότητα να εξασφαλισθούν οι πόροι για τη χρηματοδότηση ενός καινοτόμου «πράσινου» αναπτυξιακού προγράμματος με όρους «αειφορίας και βιωσιμότητας» .
Το αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης θα είναι το εξής:
Αυθαίρετες κατασκευές
Κατεδάφιση σταδιακά όλων των αυθαίρετων κατασκευών και αντί αυτών:
1. Κατασκευή μικρών συγκροτημάτων ψαροκαλυβών, με συνεργασία Δήμου και φορέα διαχείρισης, για τους κατ’ επάγγελμα αλιείς, ομοιόμορφες, σε επιλεγμένα σημεία, με οικολογικά υλικά, για την στέγαση ανά 3-4 ψαράδων σε κάθε μία, για αποθήκευση των εργαλείων τους και την προσωρινή διανυκτέρευση . Κατασκευή ξύλινης αποβάθρας σε κάθε συγκρότημα για την πρόσδεση των μπλάβων και την αποβίβαση . Δυνητικά μπορεί να υπάρχει ένα μικρό ετήσιο μίσθωμα.
2. Κατασκευή μικρών ομοιόμορφων κυνηγητικών ή δασικών καταφυγίων , για 15-20 άτομα στο καθένα, με κοιτώνες, κουζίνα και τραπεζαρία, σε 2-3 επιλεγμένα σημεία στην περιοχή Τοπσί , παράλληλα με τα σύνορα, στα οποία θα διαμένουν και θα διανυκτερεύουν οι κυνηγοί κατά την κυνηγητική περίοδο, έναντι ενοικίου. Στις περιόδους που το κυνήγι απαγορεύεται τα καταφύγια φιλοξενούν ομάδες οικοτουριστών ή επιστημόνων ερευνητών, έναντι αμοιβής. Η κατασκευή θα γίνει από την πολιτεία και την διαχείριση θα έχει ο Φορέας Διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου. Νέοι από τους γύρω οικισμούς αναμένεται να απασχοληθούν στην δραστηριότητα αυτή. Η δυναμικότητα των καταφυγίων θα εξαρτάται από την φέρουσα ικανότητα του κυνηγότοπου και τις εκδιδόμενες άδειες.
3. Παροχή ηλεκτρικού ρεύματος (από γεννήτριες ή φωτοβολταϊκά), πόσιμου νερού (τοπικές υδροληψίες) , αποχέτευσης και υπηρεσιών καθαριότητας, με δαπάνες του φορέα και ανταποδοτικά τέλη για τους χρήστες.
4. Συνεννόηση με τους κτηνοτρόφους για την μετατόπιση των μαντριών τους σε επιλεγμένα σημεία , όπου θα κατασκευαστούν υποδομές βόσκησης και ποτίσματος.
Προτάσεις για νέες δράσεις
1. Μετατροπή του φυλακίου Καραγώγου σε Κέντρο Πληροφόρησης και δημιουργία δύο διαδρομών, μιας σύντομης με είσοδο από Λουτρά και μιας μεγαλύτερης διάρκειας από το φυλάκιο Καραγώγου.
2. Οργάνωση των διαδρομών ξενάγησης με μικρά λεωφορεία και βάρκες, με εναλλακτικές διαδρομές ειδικού ενδιαφέροντος και με διαφορετικά τιμολόγια. Κατάλληλη αξιοποίηση του προσωπικού με πολλαπλά καθήκοντα. Δεκτή και η περιορισμένη συμμετοχή ιδιωτών, αφού πρώτα αδειοδοτηθούν από τον Φορέα Διαχείρισης όπως προβλέπεται άλλωστε και απόν τον Ν 2742/99
3. Τεχνική και συμβουλευτική υποστήριξη για πιστοποίηση τοπικών προϊόντων με ονομασία προέλευσης ΔΕΛΤΑ Έβρου και διάθεσή τους από επιλεγμένα σημεία ή από τα καταστήματα των γύρω περιοχών. (Κτηνοτροφικά είδη, Ψάρια, γεωργικά προϊόντα κλπ)
4. Ορθολογική διαχείριση του γλυκού νερού με δημιουργία ζώνης γλυκού νερού για μείωση της υφαλμύρηνσης των αγροτικών εκτάσεων .
5. Κίνητρα για την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων στις Φέρες και στη Τραϊανούπολη , για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών
6. Προβολή και διαφήμιση του υγροβιότοπου στην Ελλάδα και διεθνώς, ως έναν από τους σημαντικότερους του είδους του στην Ευρώπη. Στόχος να γίνει πόλος έλξης για τον οικολογικό τουρισμό και για εκπαιδευτικές εκδρομές μαθητών και εκπαίδευση φοιτητών. Συνεργασία με τις υπόλοιπες Προστατευμένες Περιοχές της Θράκης για κοινή καμπάνια . Συνεργασία με την Τουρκική Πλευρά για κοινή επιστημονική παρακολούθηση του Δέλτα και προσέλκυση επισκεπτών από τη γειτονική χώρα.
7. Σύνταξη μελέτης για την τροποποίηση της ΚΥΑ, για την εναρμόνισή της με την υλοποίηση των παραπάνω
Τα οφέλη από το σημαντικό και φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα , που θέτει επί τέλους «το δάκτυλο επί των τύπων των ήλων» , θα είναι πολλά και στο επίπεδο της προστασίας και στο επίπεδο της ανάπτυξης:
1. Εκκαθάριση του βιότοπου από τα αντιαισθητικά αυθαίρετα κτίσματα, αναβάθμιση της αισθητικής και της καθαριότητας
2. Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με νέες επενδύσεις στον οικολογικό τουρισμό.
3. Αύξηση του τοπικού εισοδήματος , με την προώθηση των πιστοποιημένων τοπικών προϊόντων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
4. Σύλληψη φορολογητέας ύλης που διαφεύγει με τις παράνομες μισθώσεις και τις αυθαίρετες κατασκευές
5. Αύξηση του εισοδήματος για τους αγρότες κτηνοτρόφους και αλιείς της περιοχής
6. Έλεγχος του παράνομου κυνηγιού και αλιείας και άλλων παραβάσεων του νόμου.
7. Διατήρηση της παρουσίας του ανθρώπου σε μια ευαίσθητη περιοχή.
8. Αρμονική συνύπαρξη Ανθρώπου και Φύσης στα πλαίσια της ήπιας και βιώσιμης ανάπτυξης και της ορθής διαχείρισης των φυσικών πόρων , με την προστασία απειλούμενων ειδών, καθώς και με την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού.
Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης δεν είναι δυνατόν να παραμένει θεατής της υποβάθμισης του υγροβιότοπου και της ανυπαρξίας ορθολογικής διαχείρισης ενός πολυτίμου πλουτοπαραγωγικού πόρου και θα πρέπει να αναλάβει επί τέλους τις ευθύνες του.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΕΙΩΝ ΚΙΡΚΗΣ
Ένας από τους χώρους που αποτελεί ντροπή για το περιβάλλον και όνειδος για την περιοχή του Δήμου μας, είναι η περιοχή των εγκαταλελειμμένων ορυχείων θειούχου μολύβδου και ψευδαργύρου της Κίρκης .
Τα κατεστραμμένα κτήρια, οι «βίλλες» , όπως τις αποκαλούν στην περιοχή και το εργοστάσιο επεξεργασίας του μεταλλεύματος, κατασκευάστηκαν από τους Γερμανούς στη διάρκεια της κατοχής. Εδώ και χρόνια υπάρχουν προτάσεις και προμελέτες με σκοπό την ανάπλαση του χώρου με ευρωπαϊκά προγράμματα (μελέτη Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Κίρκης- Αισύμης- Συκκοράχης της Αναπτυξιακής Εταιρείας Έβρου, από το 1997).
Η μελέτη αυτή προβλέπει την ανάπλαση του εργοστάσιου και των βαγονέτων και την μετατροπή τους σε «θεματικό πάρκο και βιομηχανικό- ορυκτολογικό μουσείο», με σκοπό την τουριστική αξιοποίηση και την ξενάγηση στο χώρο και στις στοές, αλλά και την μετατροπή των «βιλλών» σε μικρούς ξενώνες για παραμονή επισκεπτών.
Η πρόταση αυτή σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες παρεμβάσεις, στο πλαίσιο του Τοπικού Αναπτυξιακού Προγράμματος και της παραγωγής τοπικών βιολογικών προϊόντων με ονομασία προέλευσης (π.χ. κρασιού, αρωματικών φυτών κλπ), θα μπορούσε να δώσει μια αναπτυξιακή ώθηση στην συνεχώς φθίνουσα αυτή περιοχή.
Πρόσφατα και η Αντιπεριφερειάρχης κυρία Νικολάου ανέθεσε σε νέους επιστήμονες της Περιφέρειας να καταθέσουν προτάσεις για τη μετατροπή του χώρου σε «Πάρκο βιομηχανικής κληρονομιάς».
Κατά μία ευτυχή συγκυρία το ενδιαφέρον της Γερμανικής κυβέρνησης για συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση , με σκοπό την προσέλκυση γερμανικών κεφαλαίων, μας προσφέρει τη δυνατότητα να προτείνουμε επενδύσεις που θα μπορούσαν να είναι ελκυστικές και βιώσιμες και να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και στην απασχόληση.
Η περίπτωση αυτή είναι ιδανική για τον σκοπό αυτό. Έχει μάλιστα και μια συμβολική σημασία, μια και η δημιουργία του ορυχείου οφείλεται σε γερμανική πρωτοβουλία κατά τη διάρκεια της κατοχής. Η αποκατάσταση λοιπόν του τοπίου και των κτηρίων με γερμανικά κεφάλαια, θα αποτελούσε και ένα είδος έμπρακτης επανόρθωσης και αποκατάστασης του συμβολισμού του ορυχείου, από κατοχικό κατάλοιπο σε έργο αναπτυξιακής υποδομής.