Της Κικής Ηπειρώτου
Ως ένα μικρό, αλλά σημαντικό φως στο τούνελ της τεράστιας πτώσης στην κίνηση και τον τζίρο των καταστημάτων του Έβρου βλέπουν οι έμποροι τη μεγάλη, σχεδόν συγκινητική στροφή των καταναλωτών προς τις τοπικές επιχειρήσεις. Μπορεί η οικονομική τους κατάσταση να μην επιτρέπει πολλές και μεγάλες αγορές, ωστόσο αυτές που επιτρέπει το πορτοφόλι τους, επιλέγουν πλέον να τις κάνουν από τις επιχειρήσεις της περιοχής μας. «Αυτό είναι ένα πολύ βασικό και σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα που έχουμε παρατηρήσει τον τελευταίο χρόνο στην καταναλωτική συμπεριφορά των συμπολιτών μας», λέει στη «ΓΝΩΜΗ» ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ. «Είναι πολύ θετικό και μας δίνει ελπίδες, όσο άσχημο κι αν ήταν το 2012».
2012: «Θηλιά» στο λαιμό του εμπορικού κόσμου
Η χρονιά με τα δύο μνημόνια και τους αναρίθμητους φόρους άφησε τις χειρότερες εντυπώσεις στον εμπορικό κόσμο όλης της χώρας. Ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων, σε πανελλαδικό επίπεδο, κατά την χριστουγεννιάτικη περίοδο πραγματοποίησε ελεύθερη πτώση φτάνοντας μόλις και μετά βίας στα 2 δις ευρώ, όταν πριν από 5 χρόνια, ο τζίρος αυτός ήταν στα 21 δις ευρώ!
«Το 2012 ήταν σαφώς χειρότερο κι από το 2011. Η περιοχή μας δεν εξαιρέθηκε από χαμηλό τζίρο και τη μειωμένη ζήτηση, όπως συνέβη σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα. Ήταν ένα έτος που έφερε μεγάλη ανέχεια, οικονομικά αδιέξοδα, βίαιη αλλαγή της καθημερινότητας των εμπόρων και απώλεια της αξιοπρέπειας για όσους ασχολούνται με το επιχειρείν».
Οι έμποροι είχαν εναποθέσει όλους τους τις ελπίδες στην κίνηση της αγοράς την περίοδο των εορτών, ωστόσο, οι ελπίδες αυτές, κατά ένα πολύ μεγάλο μέρος τους, διαψεύστηκαν. Οι καταναλωτές δεν είχαν την οικονομική άνεση και δυνατότητα να ξοδέψουν πολλά χρήματα για δώρα και αγορές, καθώς περιορίστηκαν στα άκρως απαραίτητα, κάνοντας και εκεί σκόντο.
Έτσι λοιπόν, το πρόσημο στη χρονιά που έφυγε για την αγορά της περιοχής μας είναι διπλά αρνητικό, καθώς πέρα από την ανάκαμψη των Χριστουγέννων που δεν ήρθε ποτέ, συνεχίστηκαν και πέρσι τα λουκέτα στα καταστήματα. «Ήταν πολλά τα καταστήματα που έκλεισαν και το 2012, ωστόσο ήταν ακόμη περισσότερα εκείνα που μετακινήθηκαν προς χώρους με φτηνότερο ενοίκιο», λέει ο κ. Χατζημιχαήλ, επισημαίνοντας πως τα καταστήματα που ανοίγουν το ένα πίσω από το άλλο είναι οι καφετέριες και τα φαστ φουντ, μια εύκολη λύση κυρίως για ανέργους συμπολίτες μας.

Στήριξη από ντόπιους και τούρκους
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ο εμπορικός κόσμος της περιοχής μας δοκιμάστηκε πολύ την περασμένη χρονιά, κάποια θετικά σημάδια διατηρούν ζωντανές τις ελπίδες για ξεπέρασμα της κρίσης. Όπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, «διαπιστώθηκε μία πολύ μεγάλη αλληλεγγύη και τεράστια υποστήριξη των καταναλωτών στα τοπικά καταστήματα. Αυτό ήταν κάτι που παρατηρήθηκε σε όλο τον Έβρο, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, οπότε μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού γύριζε την πλάτη στην τοπική αγορά. Υπάρχει όμως μία σημαντική στροφή και σε αυτή οφείλεται το γεγονός ότι τα μαγαζιά της περιοχής μας ακόμη υφίστανται, παρά τις δυσκολίες».
Από την άλλη, η παρουσία Τούρκων επισκεπτών, όχι μόνο κατά την περίοδο των εορτών, αλλά και σε άλλες περιόδους κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αποτελούν μικρές, τονωτικές ενέσεις στην αγορά, με «πρωταγωνιστή» τα κατά τόπους χρυσοχοεία. «Αυτή η θετική εξέλιξη είναι αποτέλεσμα μίας δουλειάς πολύ συγκεκριμένης και συντονισμένης, με διαρκή παρουσία της περιοχής μας στα τουρκικά ΜΜΕ και τις εκθέσεις, με το shopping festival και όλες τις προσπάθειες των συνεργαζόμενων φορέων», σημειώνει ο κ. Χατζημιχαήλ.