Άρθρο του Λευτέρη Χαμαλίδη για τον προϋπολογισμό του δήμου Ορεστιάδας
Η έγκριση του προϋπολογισμού είναι η κορυφαία πράξη για το Δημοτικό Συμβούλιο.
Είναι γεγονός ότι η οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας, δε θα άφηνε ανέγγιχτη την τοπική αυτοδιοίκηση.
Η υποχρηματοδότηση όμως, δημιουργεί ανάγκη για νοικοκύρεμα, για εφαρμογή καινοτόμων δράσεων, για ορθολογική διαχείριση και για αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων.
Πέρα από τον λογιστικό στόχο για τον ισοσκελισμό του προϋπολογισμού, που πρέπει να αφορά την Οικονομική Υπηρεσία, αυτό που περιμένει να δει κανείς είναι οι στρατηγικοί στόχοι και οι πολιτικές της δημοτικής αρχής.
Χαρακτήρισε ο δήμαρχος το προϋπολογισμό που κατέθεσε, ως τον χειρότερο προϋπολογισμό που έχει συνταχθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω των χαμηλότερων επιχορηγήσεων από το κράτος. Αν περιμένει ότι με τα «κλαψουρίσματα» θα κερδίσει τον οίκτο των πολιτών για να μη διαμαρτύρονται, είναι γελασμένος. Η κατάσταση έτσι είναι κι έτσι θα παραμείνει. Οι πολίτες απαιτούν απ’ το δήμαρχο να είναι διεκδικητικός και μαχητής. Στα εύκολα όλοι ξέρουμε να χοροπηδάμε. Το θέμα είναι στα δύσκολα. Είναι όμως ξεκάθαρο ότι έχει εγκαταλειφθεί κάθε προσπάθεια, και το τιμόνι είναι στον αυτόματο πιλότο.
Η δημοτική μας παράταξη επιδιώκει να είναι η θετική δύναμη στο δήμο. Πιστεύουμε ότι πρέπει να λειτουργούμε με υπευθυνότητα και με διάθεση να κερδίσουμε τη θετική γνώμη των πολιτών. Δεν επιθυμούμε την μηδενιστική αντιπολίτευση.
Το βασικό διακύβευμα σήμερα έχει ως κεντρικό άξονα τα έσοδα του δήμου και την αξιοποίηση κάθε δυναμικής για την παραγωγή πλούτου κι απασχόλησης. Είναι το βασικό στοίχημα και είναι ανάγκη να κερδηθεί. Όποιοι το κερδίσουν, θα κερδίσουν και την κοινωνία.
Σύμφωνα με το παραπάνω σκεπτικό, στο σκέλος των εξόδων προτείνονται ως μη απαραίτητα:
1. Να μειωθεί ο αριθμός των ειδικών συμβούλων του δημάρχου από 3 που είναι σήμερα σε 1. Δεν είναι απαραίτητοι όλοι. Το όφελος θα είναι 45.000 ευρώ/χρόνο.
2. Μείωση της επιχορήγησης προς τη ΔΗΚΕΠΑΟ κατά 20% λιγότερο απ’ αυτό που προτείνεται σήμερα. Υπάρχουν αρκετά χρήματα από τη χρηματοδότηση των δομών (ΚΔΑΠ – Παιδικός Σταθμός) που δαπανώνται αλλού ασκόπως. Το όφελος θα είναι 20.000 ευρώ/χρόνο.
3. Μείωση της επιχορήγησης προς την Δημοτική Επιχείρηση Ραδιοφωνίας – Τηλεόρασης στο 20% του προϋπολογισμού της. Η επιχείρηση ή θα ενεργοποιηθεί και θα λειτουργήσει με πιο αυξημένα έσοδα από την αγορά ή θα κλείσει. Το όφελος θα είναι 60.000 ευρώ/χρόνο.
4. Δημιουργία νέου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του δήμου. Είναι ανάγκη για δημιουργία ενός πιο ευέλικτου δήμου με αρκετά μικρότερο αριθμό διευθυντών και προϊσταμένων. Το όφελος θα είναι 40.000 ευρώ/χρόνο.
5. Συντήρηση εγκαταστάσεων θέρμανσης των σχολικών μονάδων (ρύθμιση αντιστάθμισης όπου υπάρχει, τοποθέτηση θερμοστατικών διακοπτών, τοποθέτηση αξιόπιστων οικονομικών ψηφιακών θερμοστατών, ορθολογική χρήση, κτλ), για μείωση το κόστους λειτουργίας από το πετρέλαιο θέρμανσης. Το συνολικό όφελος υπολογίζεται ότι θα είναι 20.000 ευρώ/χρόνο.
6. Κατάργηση της εισφοράς του δήμου για τον Σύνδεσμο Ύδρευσης Αμπελακίων – Ποιμενικού. Το όφελος θα είναι 15.000 ευρώ/χρόνο.
7. Μείωση της δαπάνης για συντήρηση λογισμικού και ιστοσελίδας του δήμου. Το συνολικό κόστος σήμερα ανέρχεται σε 65.000 ευρώ/χρόνο. Το όφελος υπολογίζεται ότι θα είναι 15.000 ευρώ/χρόνο.
8. Η πολιτική επιλογή αγοράς ακινήτου αξίας 200.000 ευρώ για τη δημιουργία δημοτικού αμαξοστασίου, για την κατασκευή του οποίου θα απαιτηθούν επιπρόσθετα 1.000.000 ευρώ, είναι πέρα για πέρα λανθασμένη. Πρέπει η δημοτική αρχή να κάνει πράξη την αποκέντρωση των υπηρεσιών. Μπορεί ν’ αξιοποιήσει τα δημοτικά αμαξοστάσια στον Κυπρίνο, στα Δίκαια και ιδιαίτερα στη Νέα Βύσσα. Το όφελος θα είναι 200.000 ευρώ/χρόνο.
Αντίστοιχα με το παραπάνω σκεπτικό και στο πλαίσιο δημιουργίας νέων πηγών εσόδων προτείνονται:
1. Πώληση αμμοχάλικου ποταμού Άρδα από το δήμο για την άμεση είσπραξη χρημάτων.
2. Συνεργασία με ιδιώτες επενδυτές για αξιοποίηση (μέσω ενοικίου) της άδειας παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας στο φράγμα του Άρδα.
3. Ελαχιστοποίηση έως μηδενισμός των συμβάσεων απευθείας ανάθεσης. Να καταρτίζεται πίνακας υποψήφιων προμηθευτών και εργολάβων κάθε χρόνο και να γίνεται η διαδικασία ανάθεσης μέσα απ’ αυτόν και φυσικά όχι μόνο με έκπτωση 0% όπως γίνεται μέχρι τώρα.
4. Ενεργοποίηση του μηχανισμού είσπραξης οφειλών προς το δήμου διότι έχει ατονήσει. Η ελαστική αντιμετώπιση δε σημαίνει μη είσπραξη.
5. Ενεργοποίηση μηχανισμού άμεσης ανεύρεσης ιδιοκτητών παραβατών Κ.Ο.Κ. (κλήσεων) για την είσπραξη των προστίμων.
6. Αξιοποίηση στεγών σχολικών μονάδων και κλειστών αθλητικών εγκαταστάσεων, για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
7. Ανακύκλωση με πρωτοβουλία του δήμου σε σχολικές μονάδες – Πανεπιστήμιο – Υπηρεσίες και ενδιαφερόμενους πολίτες, και πώληση των ανακυκλώσιμων υλικών.
Ταυτόχρονα πρέπει να ληφθούν αναπτυξιακές πρωτοβουλίες με στοχοποιημένες παρεμβάσεις, όπως:
1. Αποστολή σε κάθε νέο Υπουργό ένα φυλλάδιο με τη φυσιογνωμία του δήμου Ορεστιάδας κι ένα χάρτη για να του προσδιορίσουμε που βρισκόμαστε.
2. Δημιουργία e-market στην ιστοσελίδα του δήμου για την προώθηση αποκλειστικά τοπικών προϊόντων.
3. Παγκόσμια πρόσκληση σ’ όλους τους απόδημους καταγόμενους από το δήμο, για συμβολή στην τοπική ανάπτυξη με επενδυτικά έργα, μέσα από forum που θ’ αναπτυχθεί στην ιστοσελίδα του δήμου.
4. Δημιουργία Γραφείου Εθελοντισμού στο Δήμο. Εφαρμογή προγράμματος ηθικής ανταμοιβής «ΔΗΜΟΤΕΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ», σε πολίτες που θα προσφέρουν υπηρεσίες, υλικά αγαθά, κτλ.
5. Εφαρμογή καινοτόμου πιλοτικού προγράμματος κοινωνικής εργασίας στους τομείς της καθαριότητας, περιποίησης πρασίνου από δημότες με ταυτόχρονη απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη, δημοτικό φόρο, ΤΑΠ, ύδρευση, κτλ.
6. Ίδρυση Αγροτικής Σχολής (με μορφή σεμιναρίων) και λειτουργία της σ’ όλη τη γεωγραφική περιφέρεια του δήμου, σε συνεργασία με την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών και το Πανεπιστήμιο.
7. Ουσιαστική αξιοποίηση της διασυνοριακότητας με επίκεντρο τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Κανείς δεν υποστηρίζει ότι μ’ όλα τα παραπάνω θα λυθούν όλα τα προβλήματα. Ούτε ότι θα πρέπει να υποσταλθεί το αίτημα για κανονική ροή των θεσμοθετημένων πόρων στο δήμο και στα σχολεία, είτε από τους ΚΑΠ (για λειτουργικά έξοδα), είτε από τις ΣΑΤΑ (για τα έργα). Αυτό θα συνεχιστεί και κατά μόνας αλλά και μέσα απ’ τα συνδικαλιστικά όργανα των δήμων όπως η ΚΕΔΕ.
Απ’ την άλλη όμως, δεν μπορεί να αρκούμαστε στις καταγγελίες και να περιμένουμε με σταυρωμένα χέρια. Δεν μπορούμε να ενστερνιστούμε την συντηρητική λογική και φιλοσοφία του δημάρχου και της δημοτικής αρχής. Συν Αθηνά και χείρα κίνει.