Τελικά φαίνεται ότι η μελέτη των αποθηκών του ΟΣΕ για την ένταξή τους στο πρόγραμμα Jessica δεν θα προλάβει να ολοκληρωθεί. Παρά την παράταση της προθεσμίας για την υποβολή της πρότασης μέχρι 31 Οκτωβρίου, που ψήφισε το δημοτικό συμβούλιο, άλλα προβλήματα προέκυψαν , που καθιστούν την έκδοση της οικοδομικής άδειας ανέφικτη, πριν περάσουν 6- 12 μήνες (και αν…) Συγκεκριμένα ο χώρος των αποθηκών του ΟΣΕ είναι χαρακτηρισμένος από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο σαν Συγκοινωνιακό Κέντρο , δηλαδή χώρος κατασκευής του ΚΤΕΛ, ενώ παράλληλα ανήκει στον ευρύτερο χώρο του master plan του λιμανιού.
Αυτά τα δύο σημαίνουν ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και να αλλάξει χρήση ο χώρος, από λειτουργία ΚΤΕΛ σε Κέντρο Πολιτιστικών Υποδομών (κεντρικές λειτουργίες). Επειδή όμως το οικοδομικό αυτό τετράγωνο απέχει λιγότερα από 500 μέτρα από τη θάλασσα, θα χρειαστεί έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, η οποία απαιτεί μια χρονοβόρο διαδικασία, όπως έγινε με τις αποθήκες της ΚΥΔΕΠ.
Το γεγονός ότι οι αποθήκες συμπεριλαμβάνονται στο master plan του λιμανιού σημαίνει ότι υπάρχουν ειδικοί όροι δόμησης, οι οποίοι δεν επαρκούν για την ικανοποίηση του σχεδιασμού που εκπόνησε η ομάδα της Πολυτεχνικής Σχολή Ξάνθης. Συγκεκριμένα για το οικοδομικό τετράγωνο των αποθηκών (ΟΤ ΙΙΙ) προβλέπεται συντελεστής κάλυψης 0,60, συντελεστής δόμησης 0,80 και μέγιστο ύψος 7,5 μέτρα. Επί πλέον ρυμοτομείται, λόγω διαπλάτυνσης του δρόμου που οδηγεί στο επιβατικό λιμάνι, η πρώτη αποθήκη.
Τώρα, πώς ένα master plan του λιμανιού, το οποίο τροποποιεί το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και θέτει όρους δόμησης σε μια αστική περιοχή, έγινε δεκτό το 2006, από την τότε δημοτική αρχή, είναι μια άλλη ιστορία. Τότε όμως η δημοτική αρχή είχε άλλες αποθήκες στο νου της, δηλαδή την οικοπεδοποίηση των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ….
Κάποιος βέβαια θα έπρεπε να είχε ενημερώσει τους μελετητές για τα προβλήματα αυτά, ώστε να προσαρμόσουν τις προτάσεις τους στα πραγματικά δεδομένα. Κάτι τέτοιο δεν έγινε με ευθύνη του Δημάρχου και του αρμόδιου Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, που χειρίστηκαν προσωπικά το ζήτημα, μέσα από τη βιασύνη τους να παρουσιάσουν έργο πριν τη λήξη της θητείας τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Λασκαράκης προέβλεψε ότι δεν είναι δυνατόν να προλάβουν τις προθεσμίες του Jessica, ακριβώςδιότι απαιτείται η έκδοση οικοδομικής άδειας και πλήρεις μελέτες, αρχιτεκτονικές, στατικές και ηλεκτρομηχανολογικές αλλά και η οικονομική μελέτη βιωσιμότητας του έργου. Πρότεινε μάλιστα να μετατοπιστεί η πρώτη αποθήκη στο διπλανό ελεύθερο χώρο για τη διαπλάτυνση του δρόμου προς το επιβατικό λιμάνι.
Ζήτησε να γίνει περισσότερη προετοιμασία, να ακουστούν οι απόψεις των φορέων των μηχανικών και του ΤΕΕ και να συνταχθεί η μελέτη από αρχιτέκτονες της Αλεξανδρούπολης, που διαπρέπουν στο εξωτερικό. Πρότεινε δε να αναζητήσουν άλλη πηγή χρηματοδότησης. Εξ άλλου το Jessica είναι δάνειο και όχι δωρεάν χρηματοδότηση.
Τώρα ως προς την ουσία του προβλήματος, βρισκόμαστε για άλλη μια φορά μπροστά στην έλλειψη σχεδιασμού που ακολουθεί σαν κατάρα και αυτή τη δημοτική αρχή, όπως και την προηγούμενη.
Αντί να σχεδιάσουν την Αλεξανδρούπολη με ορίζοντα εικοσαετίας και να εκτελούν όλα τα έργα, μικρά και μεγάλα, με βάση αυτό το σχεδιασμό, ώστε να μην έχουμε ράβε-ξήλωνε, λειτουργούν με προσωπικές εμπειρικές επιλογές , χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους κανόνες της πολεοδομίας και της χωροταξίας.
Έτσι θα οδηγούμαστε συνεχώς σε αδιέξοδα, είτε αυτά αφορούν τις αποθήκες του ΟΣΕ και της ΚΥΔΕΠ, είτε το ΚΤΕΛ, είτε την παραλιακή ζώνη, είτε τη λαϊκή αγορά, είτε την πλατεία Ανεξαρτησίας. Xώρια που θα πάνε στράφι και τα 160 χιλιαρικα…
Εφ. «Η Γνώμη».