Οι επιχειρήσεις ζεύξεις υδατίνων κωλυμάτων και ταυτόχρονης διάσπασης οργανωμένων γραμμών άμυνας, αναλαμβάνονται συνήθως τις πρώτες πρωινές ώρες, όταν η ορατότητα του αντιπάλου περιορίζεται από το σκοτάδι της νύκτας που ακόμη επικρατεί. Οι ειδικοί λόχοι μηχανικού εξοπλισμένοι με τα πλωτά μέσα ζεύξης, διατίθενται ανά ένας σε τεθωρακισμένες ή μηχανοκίνητες ταξιαρχίες που αναλαμβάνουν το εγχείρημα.
Ο αριθμός των οχημάτων – φορέων σχεδίων εφόδου, τύπου SAMUR (4 Χ 12 οχήματα συν 4 εκπαιδευτικά), που προμηθεύεται ο τουρκικός στρατός, «δείχνει» ότι προορίζονται για τον εξοπλισμό τεσσάρων ειδικών λόχων γεφύρωσης. Η εκτίμηση μας είναι αυτοί οι λόχοι θα ανήκουν ανά δύο, στα δύο τάγματα πλωτών γεφυρών των δύο τουρκικών σωμάτων στρατού που βρίσκονται στην Ανατολική Θράκη.
Το 2ο Σώμα Στρατού εδρεύει στη Καλλίπολη (Gelibolu) στην ομώνυμη Χερσόνησο και είναι προσανατολισμένο έναντι της νότιας περιοχής του Έβρου όπου και ο τομέας της Ελληνικής ΧΙΙ Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού. Το 5ο Σώμα Στρατού έχει έδρα την Τυρολόη (Corlu) και είναι προσανατολισμένο έναντι της Ελληνικής ΧVI Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού, στο βόρειο τμήμα του νομού Έβρου.
>Το 2ο Σώμα διαθέτει τέσσερις ταξιαρχίες εκ των οποίων οι τρεις μηχανοκίνητες (4η, 8η και 18η Ταξιαρχία) και μία τεθωρακισμένη (95η Ταξιαρχία).
>Το 5ο Σώμα διαθέτει και αυτό τέσσερις ταξιαρχίες εκ των οποίων τρεις μηχανοκίνητες (54η, 55η και 65η Ταξιαρχία) και μία τεθωρακισμένη (1η Ταξιαρχία).
Ανά δύο μηχανοκίνητες ταξιαρχίες από τα δύο Σώματα Στρατού θα αναλάβουν τη ζεύξη του Έβρου σε τέσσερα διαφορετικά σημεία, ώστε να μην επιτρέψουν στις ελληνικές δυνάμεις να αντιληφθούν σε ποιο απ’ αυτά, θα εκδηλωθεί η κυρία προσπάθεια. Οι περιοχές εντός του ελληνικού εδάφους, απέναντι από κάθε σημείο ζεύξης, θα δεχθούν καταιγισμό πυρών πυροβολικού, σε μεγάλο βάθος. Κάθε τουρκική ταξιαρχία διαθέτει δύο αυτοκινούμενες μοίρες πυροβολικού των 24 πυροβόλων η κάθε μία, τα περισσότερα από τα οποία είναι υπερσύγχρονα FIRTINA, διαμετρήματος 155 χλστ. και βεληνεκούς 40 χλμ. Οι μοίρες αυτές θα ενισχύονται από τα πυρά των μοιρών πυροβολικού, μιας ακόμη ταξιαρχίας που ακολουθεί σε δεύτερο κύμα.
Συνεπώς σε κάθε σημείο ζεύξης θα ενεργήσουν δύο ταξιαρχίες, μία σε πρώτο και μια σε δεύτερο κλιμάκιο. Συνολικά οκτώ ταξιαρχίες θα επιτεθούν δυτικά. Αυτές θα ακολουθούνται από το 3ο Σώμα Στρατού (με έδρα το Σισλί της Κωνσταντινούπολης) ως εφεδρεία, που με τη σειρά του διαθέτει δύο τεθωρακισμένες (2η και 3η Ταξιαρχία), μία μηχανοκίνητη (66η Ταξιαρχία) και την 23η Μηχανοποιημένη Μεραρχία (των τριών συνταγμάτων). Το σύνολο αυτών των δυνάμεων θα συντονίζεται από τη 1η Τουρκική Στρατιά που έχει έδρα το Σελιμιγιέ στην Κωνσταντινούπολη και τομέα την Ανατολική Θράκη.
Στα σημεία των επιχειρούμενων ζεύξεων, η αναλογία ισχύος θα κυμανθεί από 6:1 έως 10:1, προκειμένου οι επιτιθέμενοι να «εξασφαλίσουν» τη θετική έκβαση του εγχειρήματος.
Ο οργανικός λόχος μηχανικού κάθε τουρκικής μηχανοκίνητης ή τεθωρακισμένης ταξιαρχίας θα ενισχυθεί με σημαντικό αριθμό νέων σύγχρονων οχημάτων μηχανικής στρώσης ακτοδρόμων HGMS, με τρία ή τέσσερα άρματα KEILER μηχανικής διάσπασης ναρκοπεδίων και με τεθωρακισμένους προωθητές ΑΖΜΙΜ.
Η προώθηση των δυνάμεων στη παρέβρια περιοχή, λίγες ώρες πριν το πρώτο φως, δεν θα επιτρέψει τον έγκαιρο εντοπισμό τους, από την ελληνική πλευρά. Είναι πολύ πιθανό να επιλεγούν ως σημεία ζεύξης, περιοχές της τουρκικής όχθης, που εκ πρώτης όψεως είναι αδιάβατες, λόγω του ελώδους του εδάφους. Αυτές θα καταστούν προσεγγίσιμες και βατές σε τροχό και ερπύστρια, με τη ταχεία ανάπτυξη ακτοδρόμων HGMS. Πρώτα θα προσεγγίσουν το ποτάμι, οχήματα SAMUR, υπό τα πυρά που τουρκικού πυροβολικού που θα σφυροκοπά τα επίμαχα σημεία της απέναντι όχθης. Αυτά, εισερχόμενα στο νερό από πολλαπλά σημεία, θα αναπτυχθούν σε σχεδίες και θα συνενωθούν ταχύτατα σχηματίζοντας πλωτές γέφυρες. Απ’ αυτές θα διέλθουν απέναντι, τα άρματα διασπάσεως ναρκοπεδίων, τα γεφυροφόρα Leguan και οι τεθωρακισμένοι προωθητές, ενταγμένα όλα σε συγκροτήματα ιλών αρμάτων ή μηχανοκινήτων λόχων, εξοπλισμένων με ΤΟΜΑ.
Κάθε ιδιότυπο «μίγμα», αρμάτων, ΤΟΜΑ και λοιπών μέσων θα διέλθει από το σημείο γεφύρωσης με μια συγκεκριμένη και αυστηρά καθορισμένη σειρά. Πρώτα θα διέλθουν τρία – τέσσερα άρματα διασπάσεως KEILER για να «οργώσουν» και εξουδετερώσουν τα ελληνικά ναρκοπέδια. Ακριβώς από πίσω, κινούμενα αυστηρά επί των «καθαρών» λωρίδων εδάφους που δημιουργούν τα KEILER, θα κινούνται γεφυροφόρα άρματα και τεθωρακισμένοι προωθητές, ακολουθούμενα από ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ. Μόλις τα KEILER θα φτάνουν μπροστά σε αδιάβατο γι’ αυτά κώλυμα (π.χ. κανάλι, ρέμα ή ανάχωμα) θα οπισθοχωρούν λίγο και θα ανοίγουν χώρο για να ενεργήσουν τα γεφυροφόρα ή οι τεθωρακισμένοι προωθητές. Τα μεν γεφυρόφορα θα καθελκύουν τις γέφυρες, γεφυρώνοντας κάθε άνοιγμα μέχρι τα 24 μέτρα πλάτος, οι δε προωθητές θα μειώνουν τη κλήση των πρανών των αναχωμάτων, (μικρότερη από 60°) για να τα καταστήσουν βατά σε άρματα και ερπυστριοφόρα.
Με τέτοιες συνεχείς εναλλαγές μέσων, τα συγκροτήματα ιλών και λόχων, θα ζεύξουν τα κωλύματα και τελικά θα φτάσουν μπροστά στη νέα τάφρο. Εκεί θα αναλάβουν «δουλειά» οι τεθωρακισμένοι προωθητές. Τα μαλακά προσχωσιγενή εδάφη της περιοχής, ευνοούν το έργο τους. Θα επιχειρήσουν να «γκρεμίσουν» τα πρανή της τάφρου, σε συγκριμένα σημεία, δημιουργώντας μια σχετικά ομαλή κεκλιμένη πρόσβαση, προκειμένου να επιτρέψουν στα LEGUAN να εναποθέσουν τις γέφυρές τους. Υπόψη ότι το συγκεκριμένο γεφυροφόρο μπορεί να εναποθέσει τη γέφυρα του με αρνητική κλίση μέχρι και 10 μοιρών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να κατασκευαστεί ένας επικλινής διάδρομος μήκους 25 μέτρων περίπου που στο θα καταλήγει εντός της τάφρου έχοντας έχει μειώσει το ύψος του πρανούς κατά 2,5 μέτρα. Τα προϊόντα της εκσκαφής θα εναποτεθούν εντός της κοίτης μειώνοντας ταυτόχρονα και το βάθος της. Στη συνέχεια, αφού εξομαλυνθεί το πρανές, δύο ή τρεις συνεχόμενες εναποθέσεις γεφυρών LEGUAN, που η κάθε μία θα επικαλύπτει μερικά τη προηγούμενη, αρκούν για διέλθουν τα συγκροτήματα ιλών και μηχανοκινήτων λόχων απέναντι και να «κατακλύσουν» την ελληνική πλευρά.
Τα άρματα και τα ΤΟΜΑ, κατά τη φάση της γεφύρωσης της τάφρου, θα έχουν αναπτυχθεί και θα καλύπτουν την ενέργεια με τα άμεσα πυρά τους. Το σκοτάδι των πρώτων πρωινών ωρών, η πρωινή ομίχλη του ποταμού, ο τεράστιος όγκος καπνογόνων πυρών πυροβολικού αλλά και το προπέτασμα καπνού που θα δημιουργούν και θα συντηρούν τα ίδια τα KΕILER, τα γεφυροφόρα και οι προωθητές, με ομοβροντίες καπνογόνων βομβίδων, θα δυσχεράνουν σημαντικά την εκδήλωση σκοπευμένων πυρών από ελληνικής πλευράς. Κάθε KEILER διαθέτει 16 καπνογόνους εκτοξευτές, κάθε LEGUAN έχει οκτώ και κάθε ΑΖΜΙΜ έξι εκτοξευτές που τους παρέχουν την ικανότητα να συντηρούν προπετάσματα καπνού, εκτοξεύοντας ομοβροντίες των τριών ή τεσσάρων βομβίδων, η κάθε μία. Οι σύγχρονες καπνογόνες βομβίδες παρέχουν απόκρυψη στο ορατό, υπέρυθρο αλλά και στο θερμικό φάσμα παρατήρησης.

Το περίφημο προγεφύρωμα του Κάραγατς. Η σχετική θέση της αντιαρματικής τάφου απεικονίζεται στον χάρτη, όπως και το κέντρο εκπαίδευσης πλωτών μέσων του Τουρκικού Στρατού στη Μπόζνα.

Η ζεύξη του ποταμού σε αρκετά σημεία, η διάνοιξη διαδρόμων στα ελληνικά ναρκοπέδια αλλά και η καταστροφή και κατάληψη των αμυντικών έργων των εμπρός μονάδων θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Οι Τούρκοι αποκτούν πληθώρα υπερσύγχρονων μέσων και διαθέτουν ήδη τεράστια ισχύ πυρός. Το παιγνίδι θα κριθεί στην συνέχεια, από την ικανότητα της ελληνικής πλευράς να αντεπιτεθεί όταν οι άλλοι θα έχουν διεκπεραιωθεί απέναντι, αλλά δεν θα έχουν ακόμη εδραιωθεί και προχωρήσει σε μεγάλο βάθος. Η απόκτηση 339 αρμάτων μάχης Leopard 2A4 από τα γερμανικά αποθέματα, ο εκσυγχρονισμός 170 M60Α1 σε Μ60Τ (SABRA) με πυροβόλο 120 χλστ. και η αναβάθμιση 162 Leopard 1Α1 σε Leopard 1T (VOLKAN) που όλα αναπτύχθηκαν στην Ανατολική Θράκη καθώς και η σταδιακή απόκτηση 336 πυροβόλων FIRTINA «μιλούν από μόνες τους».
Οι Τούρκοι μέχρι πρόσφατα, διέθεταν πληθώρα μέσων μηχανικού όπως πλωτές γέφυρες RIBBON, άρματα μάχης μηχανικού, γεφυροφόρα Μ 48Α2C με δυνατότητα γεφύρωσης 18 μέτρων, αλλά δεν διέθεταν όλα εκείνα τα εξειδικευμένα μέσα όπως τα άρματα διάσπασης ναρκοπεδίων KEILER, τεθωρακισμένους προωθητές ΑΖΜΙΜ, νέα γεφυροφόρα άρματα LEGUAN, μηχανικά αναπτυσσομένους ακτόδρομους HGMS και τα οχήματα – σχεδίες SAMUR. Η πληθώρα των μέσων, η σύγχρονη τεχνολογία που ενσωματώνουν, η δυνατότητα να επιχειρούν υπό τα πυρά πυροβολικού του αντιπάλου (KEILER, LEGUAN και AZMIM) κάνουν το αποκτούμενο «μείγμα» εκρηκτικά αποτελεσματικό.
Η κατασκευή της τάφρου από ελληνικής πλευράς ισχυροποιεί την αμυντική τοποθεσία του ποταμού, δυσκολεύει σημαντικά και καθυστερεί το έργο των επιτιθέμενων αλλά δεν είναι ανυπέρβλητο κώλυμα. Άλλωστε οι γείτονες να αγοράζουν επίμονα, ξοδεύοντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολαρίων τα πλέον σύγχρονα ειδικοποιημένα μέσα μηχανικού που διατίθενται στη διεθνή αγορά. Με την ολοκλήρωση αυτών των προμηθειών που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί περί το 2014, οι Τούρκοι θα αποκτήσουν το πλέον σύγχρονο μηχανικό μάχης στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Είναι προφανές ότι τα νέα μέσα δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για να αντιμετωπίσουν το PKK στην Ανατολική Τουρκία, αλλά για να εξυπηρετήσουν τους επιθετικούς σχεδιασμούς της γειτονικής χώρας. Για αυτό τον λόγο άλλωστε αναπτύσσονται έναντι της ελληνικής μεθορίου.

>Φυσικά ο Ελληνικός Στρατός δεν περιορίζεται απλώς να παρακολουθεί και να καταγράφει τις εξελίξεις από την άλλη πλευρά του Έβρου.

>Ήδη σχεδιάζονται και λαμβάνονται μέτρα ώστε να ισχυροποιηθεί η ελληνική αμυντική διάταξη απέναντι στις αυξημένες τουρκικές επιθετικές δυνατότητες.και πιστέψτε μας, οι ιδέες που ρέθηκαν στο τραπέζι ήταν πολλές, πολλές μάλιστα εκ των οποίων ιδιαίτερα ευρηματικές… Δυστυχώς – ή μήπως ευτυχώς; – μας δεσμεύει το απόρρητο… Κι εμείς έχουμε αποδείξει ότι ξέρουμε να το τηρούμε.
defence-point.gr