Του Νίκου Παπανικολόπουλου *
Στην ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΡΑΚΗΣ πιστεύουμε πως στις προτεραιότητες των πολιτών είναι η δημιουργία του απαραίτητου πλαισίου διαλόγου για τη συζήτηση και τη στάθμιση των κρίσιμων θεμάτων της ανάπτυξης του τόπου, μεταξύ των επιχειρήσεων, της πολιτείας και γενικότερα, της κοινωνίας.
Αναμφίβολα, το ζητούμενο σε περίοδο οικονομικής κρίσης, όπως η περίοδος που διανύουμε, είναι η ανάπτυξη. Να έχουμε επενδύσεις, θέσεις εργασίας, να δουλεύει η αγορά και να μένουν οι νέοι στον τόπο τους. Ωστόσο, βλέπουμε να υπάρχουν αναπτυξιακοί σχεδιασμοί που έχουν γίνει από τους τοπικούς φορείς και με τη στήριξη της ελληνικής πολιτείας που χρονίζουν.
Η δεκαετία του ’90, στα πλαίσια των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης (ΚΠΣ), ξεκινούσε με τις καλύτερες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της Ελληνικής περιφέρειας. Στο «χορό» της ανάπτυξης, έμπαινε για πρωτη φορά και η Αλεξανδρούπολη. Τότε διατέθηκαν για τον τόπο μας, τόσοι πόροι, που ουδέποτε στο παρελθόν είχαν διατεθεί από το ελληνικό κράτος.
Το 1992, με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, η Ε.Ε. θεσμοθετεί τα «Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών». Ο «Άξονας ΙΧ» ή «Πανευρωπαϊκός διάδρομος 9», αφορούσε τη σύνδεση της Βαλτικής (Ελσίνκι) με τη Μεσόγειο (Αλεξανδρούπολη). Έτσι, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, με την προϋπόθεση εκτέλεσης έργων υποδομής και σύνδεσής του με Εγνατία οδό – Άξονα ΙΧ – σιδηρόδρομο, αποκτούσε διεθνή ρόλο και άνοιγε ο δρόμος για την ανάπτυξη της περιοχής μας. Το 1994, δημοσιοποιείται η ιδέα του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη. Το Μάρτιο του 1995, γίνεται η πρωτη επίσημη παρουσίαση του έργου στο Δημοτικό Θέατρο Αλεξανδρούπολης και η Αλεξανδρούπολη μέσω του πετρελαιαγωγού γίνεται παγκοσμίως γνωστή. Τα πρώτα έργα στο λιμάνι, με συγχρηματοδότηση Ελληνικού Δημόσιου και Ε.Ε, προϋπολογισμού 13,5 δις. δραχμών ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 1995. Την ίδια χρονιά, σε εφαρμογή του άρθρου 2 του Νόμου 2206 / 1994 «Ίδρυση, Οργάνωση, Λειτουργία και Έλεγχος των Καζίνο» εκδίδεται η αριθ. 600 / 03-04-1995 Απόφαση Υπουργού Τουρισμού(ΦΕΚ 269 Β /10-4-1995) με την οποία παραχωρείται στο ΚΑΖΙΝΟ ΞΑΝΘΗΣ ΑΕ, άδεια «Καζίνο» στην Ξάνθη με συμβατική υποχρέωση κατασκευής Ξενοδοχείου πολυτελείας στην Ξάνθη, προϋπολογισμού 700 εκατ. δρχ. μέσα σε 54 μήνες και Μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη σύμφωνα με την προμελέτη του ΕΟΤ προϋπολογισμού 3 δις δρχ. μέσα σε 102 μήνες. Το 1997, με το Π.Δ. 112/97 (ΦΕΚ 99 Α/28-5-97) και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ( 75 %) από το Κοινοτικό πρόγραμμα INTEREG II, ιδρύεται στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (Π.Σ.Κ.Ρ) Περιφερειακός Σταθμός Καταπολέμησης Ρύπανσης. (Η ίδρυσή του όχι μόνο έμεινε στα χαρτιά αλλά από το 2002 μέχρι και σήμερα στις επίσημες εκδόσεις και την ιστοσελίδα του ΥΕΝ παρουσιάζεται ότι λειτουργεί κανονικά, δηλαδή με προσωπικό, πλοία, υλικά και μέσα.)
Η τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση, όταν όλα οδηγούσαν στην ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε σημαντικό κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου, απεμπολούσαν ποικιλοτρόπως τα σημαντικά πλεονεκτήματα τα οποία τους προσέφερε η Ε.Ε, μέσω των ΚΠΣ, INTEREG κλπ. Ότι κι αν έφταιξε, η ουσία είναι ότι σήμερα, το λιμάνι στερείται υποδομών. Σύνδεση με σιδηρόδρομο και Εγνατία δεν υπάρχει. Μαρίνα δεν υπάρχει. Περιφερειακός Σταθμός Καταπολέμησης Ρύπανσης και πολλά άλλα δεν υπάρχουν.
Είκοσι χρόνια μετά, εν μέσω κρίσης, ένας από τους σύγχρονους τομείς ανάπτυξης, που προσιδιάζουν στην πόλη μας, αυτός της «λιμενικής βιομηχανίας», είναι ακόμα στο μηδέν.
Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΡΑΚΗΣ, έχει οργανώσει ημερίδες, συζητήσεις, συμμετείχε σε δημόσιους διαλόγους και δημοσίευσε πλήθος άρθρων για τη ανίχνευση στοιχείων και πληροφόρησης συγκεκριμένων επιχειρηματικών δράσεων και πρωτοβουλιών στην περιοχή που θα έδιναν κάποιες ενθαρρυντικές ενδείξεις για την βελτίωση του οικονομικού κλίματος.
Το 2010 ανοίγαμε το διάλογο για την ανάπτυξη, την πορεία και την αξιολόγηση όλων των επενδυτικών σχεδίων της περιοχής μας. Διοργανώσαμε ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Ανάπτυξη τώρα. Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του Έβρου». Εκεί αναφέραμε πρώτη φορά την μελέτη άλλων τεσσάρων αναπτυξιακών έργων τα οποία «χρονίζουν» εδώ και δεκαετίες: Περιφερειακός δακτύλιος Αλεξανδρούπολης – Λιμάνι – Πετρελαιαγωγός Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη– Έργο Χρυσού στο Πέραμα. Η αξιοποίηση του λιμανιού και ο περιφερειακός είναι τα έργα υποδομής που θα συντελέσουν τα μέγιστα σε αυτό που λέμε ανάπτυξη για τον δήμο Αλεξανδρούπολης αλλά και για όλο τον Έβρο. Ο πετρελαιαγωγός και η λειτουργία του έργου Χρυσού στο Πέραμα θα δώσουν, άμεσα και έμμεσα, θέσεις εργασίας και δυνατά ανταποδοτικά οφέλη ανοίγοντας τον δρόμο για μεγάλες επενδύσεις στην περιοχή.
Στα τέλη Ιουλίου του 2011 προχωρήσαμε σε σχετική έρευνα η οποία είναι αποκαλυπτική της κατάστασης. Σε ποσοστό 72,9% η ανεργία θεωρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα, και σε ποσοστό 50%, η προώθηση μεγάλων επενδύσεων είναι περισσότερο αναγκαία για την καταπολέμησή της,
Στην ένωση πολιτών ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΡΑΚΗΣ πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη του τόπου μας αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα.
Συνεχίζοντας την προσπάθεια για διάλογο και ενημέρωση αποφασίσαμε να διοργανώσουμε για δεύτερη φορά μια ανοιχτή συνάντηση για την ανάπτυξη, τις προοπτικές στον Έβρο, για την πορεία και την αξιολόγηση όλων των επενδυτικών σχεδίων στην περιοχή μας. Τη Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012 ώρα 17.30 στο ξενοδοχείο Classical Egnatia Grand Αλεξανδρούπολης, θα διοργανώσουμε – και σας περιμένουμε όλους – τη 2η Συνάντηση για την ΑΝΑΠΤΥΞΗ με θέμα :
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΡΑ!
Επενδυτικές ευκαιρίες και προοπτικές για την επιχειρηματικότητα στον Έβρο
Με έγκριτους καλεσμένους, θα προσπαθήσουμε να δοθούν απαντήσεις για το αναπτυξιακό μέλλον του τόπου μας. Σε μια εποχή υπερπαραγωγής απαισιόδοξων μηνυμάτων, οι πολίτες του Έβρου επιδιώκουμε την ενημέρωση και την πληροφόρησή μας από τα κατεξοχήν αρμόδια πρόσωπα. Τα λάθη του παρελθόντος δεν πρέπει να επαναληφτούν.

Αλεξανδρούπολη, Τρίτη 6 Μαρτίου 2012
*Πρόεδρος Δ.Σ. ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΡΑΚΗΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)