Πρόταση Λασκαράκη για την ανάπλαση και εκμετάλλευση της παραλιακής ζώνης
«Ζητούμενο είναι να παραχωρηθεί η χρήση της παραλιακής ζώνης στους δημότες».
Η παραλιακή έκταση δυτικά του λιμενικού φυλακίου , κάτω από τον Φάρο, προήλθε από προσχώσεις, δηλαδή αποτελεί γη που ανακτήθηκε από την θάλασσα.
Επομένως σύμφωνα με τη νομοθεσία η γη αυτή ανήκει κατά κυριότητα στην Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ) που στη συνέχεια παραχωρήθηκε προς χρήση στο πρώην Λιμενικό Ταμείο Έβρου.
Το 2001 η έκταση αυτή παραχωρήθηκε στον Ο.Λ.Α. με την συστατική πράξη ίδρυσής του, ως τμήμα του λιμένος και συνεχίστηκε η χρήση της σαν χώρος στάθμευσης , λαϊκής αγοράς , λούνα πάρκ κλπ.
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 69269/1990 έπρεπε για όλες τις αλλαγές χρήσης εντός του πολεοδομικού ιστού να είχαν εκδοθεί μέχρι το 1994 αποφάσεις έγκρισης των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων.
Κάτι τέτοιο δεν έγινε για τον συγκεκριμένο χώρο ο οποίος δεν έχει περιβαλλοντολογική αδειοδότηση, όπως και οι διάφορες χρήσεις του .
Με βάση τα παραπάνω η παραχώρηση αυτή στον Ο.Λ.Α. δεν είναι νόμιμη, τυπικά και ουσιαστικά, διότι επιβαρύνει το ανθρωπογενές περιβάλλον , εμποδίζει την αξιοποίηση και την περιβαλλοντολογική αναβάθμιση του σημαντικότερου αλλά και πλέον υποβαθμισμένου τμήματος της Αλεξανδρούπολης, που αποτελεί εν τούτοις το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης .
Δυστυχώς η προηγούμενη δημοτική αρχή, αλλά και η σημερινή δεν προχώρησε στη σύνταξη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ), ώστε να έχει το δικαίωμα , να δεσμεύσει με τη χρήση γης όλη την έκταση δυτικά του λιμένα (που δεν αφορά το ενεργό λιμάνι) και να τη εντάξει στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της παραλιακής ζώνης με βάση το νέο Γ.Π.Σ. της πόλης μας.
Μέχρι σήμερα ο ΟΛΑ και ο Δήμος ερίζουν για το ιδιοκτησιακό καθεστώς, ξεχνώντας ότι ο χώρος είναι κοινόχρηστος και ανήκει στους δημότες , οι οποίοι επιθυμούν να απολαύσουν επιτέλους τη σχέση τους με τη θάλασσα, όπως συμβαίνει σε όλες τις παραλιακές πόλεις, όπου οι πολίτες αδιαφορούν αν ιδιοκτήτης είναι ο Οργανισμός Λιμένος ή ο Δήμος.
Η μόνη εφικτή λύση σήμερα είναι η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης του Δήμου με τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης, στην οποία θα μετέχουν και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς, για την συνολική αντιμετώπιση της διαχείρισης της παραλιακής ζώνης και του θαλάσσιου μετώπου της Αλεξανδρούπολης, προς όφελος των δημοτών. Με τον τρόπο αυτό η χρήση παραχωρείται στους δημότες , ενώ θα είναι πιο εύκολο να εξασφαλισθούν οι πιστώσεις για τις μελέτες και τα έργα .
Οι προγραμματικές συμβάσεις (Π.Σ.) επιτρέπουν την συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων στην μελέτη και κατασκευή έργων , στην παροχή υπηρεσιών, στην αξιοποίηση της περιουσίας των φορέων, στην αξιοποίηση των χρηματικών πόρων και την αποφυγή περιττών δαπανών λόγω έλλειψης συντονισμού στην κατασκευή των έργων.
Με το Άρθρο 225 Ν.3463/2006, ο θεσμός συστηματοποιήθηκε και εκσυγχρονίστηκε, επιτρέποντας και την συμμετοχή των τραπεζών αλλά και την σύσταση συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης (Leasing) .
Οι προγραμματικές συμβάσεις επεκτάθηκαν και στην ειδική περίπτωση της εκμετάλλευσης των ζωνών των λιμένων με τον Νόμο 2791/2001, άρθρο 25 περί Αιγιαλού και παραλίας και αναφέρονται ακριβώς για συνεργασία ΟΛΑ, Δήμου και άλλων φορέων.
Συμβαλλόμενοι: Δήμος Αλεξανδρούπολης και Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης. Πρέπει να συμμετέχει και η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση λόγω της διανομαρχιακής σημασίας του λιμανιού και των χερσαίων εγκαταστάσεών του, αλλά και για την ένταξη των έργων και των μελετών στα Περιφερειακά Προγράμματα.
Σε περίπτωση που εκτιμηθεί ότι η μελέτη θα περιλαμβάνει και εκτάσεις του ΟΣΕ θα πρέπει να συμμετέχει και αυτός ο Οργανισμός.
Αντικείμενο :
- Οι χωροταξικές , λιμενικές, εδαφοτεχνικές και οικονομοτεχνικές μελέτες για την αναβάθμιση, ανάδειξη και αναπτυξιακή αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Αλεξανδρούπολης , από το λιμάνι μέχρι το γήπεδο, στα πλαίσια της χωροταξίας του Δήμου , του Master Plan του κυρίως λιμανιού, της κυκλοφοριακής μελέτης κλπ.
- Η μεσοπρόθεσμη διαχείριση των χώρων (εκτός της καθεαυτής χερσαίας ζώνης του λιμανιού) με τη κατασκευή μικρών έργων κυκλοφορικού, πρασίνου, εξωραϊσμού και αισθητικής και με την καθαριότητα .
- Η ένταξη των απαιτούμενων έργων σε ευρωπαϊκά, περιφερειακά, Νομαρχιακά ή Εθνικά προγράμματα .
Χρηματοδότηση: Η χρηματοδότηση της προγραμματικής σύμβασης για τα αντικείμενα των παραγράφων 1 και 2 θα γίνει από τους συμμετέχοντες φορείς, αλλά και από φορείς του δημοσίου που δεν μετέχουν στην παρούσα Π.Σ. , όπως το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας . Τα έσοδα από τις δράσεις του φορέα κατά την διάρκεια της πενταετίας (τέλη στάθμευσης, ενοίκια, έσοδα λαϊκής αγοράς κλπ) θα διατίθενται αποκλειστικά για τις δαπάνες της Προγραμματικής Σύμβασης
Μετά το πέρας των μελετών ο κάθε φορέας θα αναλάβει να χρηματοδοτήσει και να εκτελέσει τα έργα που τον αφορούν. Σε έργα κοινού ενδιαφέροντος και εκμετάλλευσης θα υπογραφεί νέα προγραμματική σύμβαση στην οποία θα φαίνονται τα ποσοστά της χρηματοδότησης και της εκμετάλλευσης.
Μέχρι τότε πρέπει να σταματήσουν όλες οι επί μέρους μελέτες , να αξιολογηθούν όσες υπάρχουν και να δοθεί μόνο προτεραιότητα στην προστασία του παραλιακού δρόμου στην Απολλωνιάδα.
Όργανο παρακολούθησης: 5 μελής επιτροπή στην οποία θα εκπροσωπούνται όλοι οι συμμετέχοντες φορείς.