ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΟΥΣΙΔΗ

Οι ελληνικές διαφημίσεις είναι από τις καλύτερες στον κόσμο, γιατί συνδυάζουν την πλούσια και δημιουργική φαντασία με το οξύ ελληνικό πνεύμα. Το γεγονός αυτό οφείλεται πρωτίστως στον πλούτο, την ποικιλία, την ακρίβεια και την ευστοχία της ελληνικής γλώσσας. Οι ελληνικές διαφημίσεις είναι ευφάνταστες, ευρηματικές, πρωτότυπες και συναισθηματικές, διότι μιλούν κατευθείαν στην καρδιά του πολίτη-πελάτη. Παραδειγματικά αναφέρω την ακόλουθη διαφήμιση για την προστασία της ζωής των μοτοσικλετιστών: «Κράνος: Σώζει ζωές. Βάλτο καλά στο κεφάλι σου!» Η διαπίστωση και η βεβαιότητα για την αποτελεσματικότητα του κράνους πείθει και τον πλέον δύσπιστο, εκτός από τον ριψοκίνδυνο και τον παράτολμο νεαρό. Αλλά η προτρεπτική προστακτική έχει ταυτόχρονα μεταφορική και κυριολεκτική σημασία. Οι ΄Ελληνες έχουν τη δυνατότητα και την ικανότητα να επικοινωνούν και να συνεννοούνται άμεσα με σύντομες, συνθηματικές φράσεις και όχι περιφραστικά με πολλά λόγια και περιστροφές. Δηλαδή να επικοινωνούν με λέξεις και φράσεις «ατάκες».

Οι ελληνικές διαφημίσεις με σύντομα μηνύματα και έξυπνες ατάκες κατορθώνουν να προσελκύσουν και να κεντρίσουν το ενδιαφέρον, την προσοχή και τις εντυπώσεις του καταναλωτή. Πολλές φορές το κατορθώνουν και καλύτερα μάλιστα οι διαφημίσεις χωρίς λόγο και ομιλία, όπως π.χ. στη διαφήμιση όπου σε πρώτο πλάνο έχουμε το ξέσπασμα ενθουσιασμού μιας ομάδας γυναικών στο θέαμα μιας προθήκης γεμάτης με γυναικεία υποδήματα και σε αντιπερισπασμό στο δεύτερο πλάνο η έκρηξη ενθουσιασμού ενός γκρουπ ανδρών μπροστά στην εικόνα και στο θέαμα μιας προθήκης γεμάτης με συγκεκριμένη μάρκα μπύρας. Η διαφήμιση έγινε με τον καιρό ένας κερδοφόρος τομέας της ελληνικής οικονομίας που προσφέρει θέσεις εργασίας και εισόδημα σε πολύ κόσμο και στα ΜΜΕ (εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, διαδίκτυο κ.ά.».

Πρόδρομος της ελληνικής διαφήμισης υπήρξε, άλλωστε, η ελληνική γελοιογραφία. ΄Ενας τομέας στον οποίο έχουν διαπρέψει πολλοί ΄Ελληνες γελοιογράφοι και ιδιαίτερα αυτοί που είχαν στο DNE τους έναν Αριστοφάνη της σάτιρας.

Υπάρχουν όμως και διαφημίσεις που συναγωνίζονται στον φθηνό εντυπωσιασμό, στον εκχυδαϊσμό της ελληνικής γλώσσας, στην κακογουστιά και στον υποβιβασμό της ανθρώπινης νοημοσύνης. Ο σκληρός εμπορικός και επιχειρηματικός ανταγωνισμός δεν επιτρέπεται να κινείται στη σφαίρα της αμετροέπειας, του αθέμιτου, του γελοίου και του κοινωνικά απαράδεκτου. Διότι η νέα γενιά μιμείται τα αρνητικά ηθικοπλαστικά πρότυπα και αντλεί εσφαλμένα συμπεράσματα από μια κακή διαφήμιση. ΄Αλλωστε, δεν είναι απαραίτητο να προσφύγει κάποιος σε αρνητική, αποκρουστική και αντιαισθητική διαφήμιση, όταν η ελληνική γλώσσα και το ελληνικό πνεύμα μπορούν συνεργατικά να παράγουν καλύτερες διαφημίσεις με τα καλύτερα θετικά αποτελέσματα. Με την προϋπόθεση ότι υπάρχει καταναλωτική ευχέρεια στην ξεζουμισμένη ελληνική κοινωνία των πολιτών.