Το 1ο Γυμνάσιο Κομοτηνής στη Βαρκελώνη στα πλαίσια Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ122 Μια σημαντική εκπαιδευτική εμπειρία
Τέσσερις εκπαιδευτικοί του 1ου γυμνασίου Κομοτηνής, οι Σκουλαρίδου Ελευθερία κλ ΠΕ04, Γκουμπίλη Αναστασία κλ ΠΕ03, Τριανταφυλλίδου Νίκη κλ ΠΕ02 όπως και η Διευθύντρια Ζαφειριάδου Νέλλη. κλ ΠΕ06 υλοποίησαν την 1η μετακίνηση στη Βαρκελώνη της Ισπανίας από 15-20 Απριλίου 2024 στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA122- με τη θεματική “ Creating a school for all: Embracing cultural diversity and combating discrimination within the classroom”. Η πρώτη μετακίνηση του προγράμματος περιλάμβανε ένα πρόγραμμα ολιστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών από τον οργανισμό Europass Teacher Academy https://www.teacheracademy.eu/ με τίτλο‘ the Social, the Emotional and the Digital Approach»/ «Η κοινωνική, η συναισθηματική και η ψηφιακή προσέγγιση» Σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον στο οποίο οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διαχειριστούν συγκρούσεις ή άλλα ζητήματα που προκύπτουν από την ποικιλομορφία και την πολυπολιτισμικότητα η διαρκής και δια βίου μάθηση είναι αναγκαία ώστε να αποκτήσουν τα κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία. Το πρόγραμμα επιμόρφωσης “ The Social, the Emotional and the Digital approach” https://www.teacheracademy.eu/course/educational-approach/ εισήγαγε στους εκπαιδευτικούς θεωρίες και μεθοδολογίες για την κατανόηση του εκφοβισμού και των διακρίσεων, την πρόληψη των συγκρούσεων και την προώθηση της συναισθηματικής παιδείας των μαθητών. Διερευνήθηκαν επίσης ψηφιακά εργαλεία, με σκοπό τη χρήση κατάλληλων εκπαιδευτικών εφαρμογών όπως και της τεχνητής νοημοσύνης για τη διευκόλυνση της ένταξης, της συμμετοχής και της αίσθησης αυτοαποτελεσματικότητας όλων των μαθητών. Συνολικότερος στόχος της επιμόρφωσης ήταν να εφοδιάσει τους συμμετέχοντες με τα κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία και τις διδακτικές τεχνικές για την δημιουργία ενός σχολικού κλίματος
παιδαγωγικής της ειρήνης ( peace education) και καλλιέργειας της εκπαιδευτικής ενσυναίσθησης, μέσω της απόκτησης διαπολιτισμικών δεξιοτήτων στο οποίο θα αποτρέπονται φαινόμενα περιθωριοποίησης και εκφοβισμού.
Οι εκπαιδευτικοί πήραν μέρος σε βιωματικές επιμορφωτικές δράσεις και είχαν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν με εκπαιδευτικούς διαφορετικών τύπων και βαθμίδας σχολείων από τις
συμμετέχουσες χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Σλοβενία, Ρουμανία και Ουγγαρία).
Γνώρισαν διδακτικές τεχνικές εμπνευσμένες από την πολιτιστική παράδοση των “Castells” στην Καταλονία, της δημιουργίας ανθρώπινων πύργων, μια παράδοση που έχει τις ρίζες της στον 18ο αιώνα και είναι ένα παράδειγμα δύναμης, ισορροπίας, θάρρους, ενότητας και κοινής λογικής προκειμένου οι συμμετέχοντες να ανέβουν όσο ψηλότερα γίνεται. https://www.youtube.com/watch?v=iIw5gc0zlU4
Ήρθαν σε επαφή με τον θεωρητικό προβληματισμό στη σύγχρονη παιδαγωγική για του τί είναι η ευημερία στο σχολείο ( well being at school) και ποιες είναι οι δεξιότητες του 21ου αιώνα
που πρέπει να αναπτυχθούν , επίσης με παιδαγωγικές τάσεις όπως το Τhinking Based learning και η Συναισθηματική Νοημοσύνη, What is Emotional Intelligence? (youtube.com)
Εκπαιδεύτηκαν μέσα από δημιουργικές προσεγγίσεις όπως το Artful Thinking Artful Thinking | Project Zero (harvard.edu) και τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης στο σχεδιασμό μαθημάτων που αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση σχετικά με την κοινωνική ενσυναίσθηση και σε τεχνικές συμμετοχικότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία με στόχο την ανάπτυξη των
κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Βίωσαν στη πράξη τη μάθηση και διδασκαλία μέσω εκπαιδευτικών ψηφιακών εργαλείων όπως τα edpuzzle, Quizizz, Kahoot και τη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης όπως το Chat GPT
Don’t Use ChatGPT Until You Watch This Video (youtube.com) για το σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και σχολικών projects σε διαφορετικές ομάδες μαθητών. Στόχος η ενθάρρυνση
της συμμετοχής, της ένταξης, της συμπερίληψης και της ισότητας των μαθητών στα εκπαιδευτικά τους περιβάλλοντα μέσα από ψηφιακά εργαλεία.
Εν κατακλείδι, η 1η κινητικότητα στη Βαρκελώνη αποτέλεσε μια πολυεπίπεδη θετική βιωματική εμπειρία για όλους. Οι εκπαιδευτικοί διεύρυναν το γνωστικό τους κεφάλαιο, εμπλούτισαν τις εμπειρίες τους ερχόμενη σε επαφή με εκπαιδευτικούς άλλων ευρωπαϊκών χωρών και έγιναν φορείς μιας ευρωπαϊκής κουλτούρας στο σχολείο ωφελούμενοι συνολικά από τις δυνατότητες ανάπτυξης που προσφέρουν τα προγράμματα Erasmus+ στις σχολική εκπαίδευση