Πως μπορεί κάποιος να σπουδάσει σε ελληνικά πανεπιστήμια;
Άρθρο της ομάδας επαγγελματικού προσανατολισμού του εκπαιδευτικού ομίλου Ευκλείδη
Οι έφηβοι μαθητές αναρωτιούνται για το μέλλον τους και προβληματίζονται για το επαγγέλματα που τους ταιριάζει. Με λίγα λόγια, ο προβληματισμός τους είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός που αρκετοί μαθητές και γονείς δεν γνωρίζουν την αξία του. Αρχικά, οι μαθητές καλούνται να βρουν ποιο λύκειο τους ταιριάζει, ποια ομάδα προσανατολισμού ή ειδικότητα. Πράγματι, πρόκειται για μια δύσκολη διαδικασία μέχρι να κάνουν την ορθή επιλογή σύμφωνα με αυτούς, ώστε να είναι κοντά στις επιθυμίες και την προσωπικότητά τους. Όλο αυτό χτίζεται με ειδικά πρόγραμμα και ψυχομετρικά εργαλεία που χρησιμοποιούμε σαν σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού. Δεν υπάρχουν και οι εξαιρέσεις για ορισμένους, η πορεία είναι εύκολη και άμεση, ενώ άλλοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες και αρκετά εμπόδια.
Πώς όμως μπορούν να επιτύχουν την εισαγωγή τους στις σχολές των πανεπιστημίων της χώρας μας; Με τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ο πιο γνωστός παραδοσιακός τρόπος ήταν ανέκαθεν η συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις. Για την εισαγωγή στα Τμήματα και τις Σχολές των Πανεπιστημίων οι υποψήφιοι -μετά την απόκτηση του Απολυτηρίου Λυκείου- εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο σε τέσσερα μαθήματα. Στη Γ’ Λυκείου και στην αρχή της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές επιλέγουν μια από τις τρεις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού και το Επιστημονικό Πεδίο στο οποίο στοχεύουν ή την ειδικότητα που έχουν διαλέξει αν φοιτούν στο ΕΠΑΛ. Για την εισαγωγή στα Τμήματα των Πανεπιστημίων, λαμβάνονται υπόψιν μόνο οι βαθμοί των υποψηφίων στις Πανελλαδικές, δηλαδή τα μόρια που συγκεντρώνουν από τις Εξετάσεις. Στη συνέχεια, μετά τις Πανελλαδικές και την ανακοίνωση των βαθμολογιών οι υποψήφιοι συμπληρώνουν με σειρά προτίμησης τις Σχολές και τα Τμήματα στα οποία επιθυμούν να εισαχθούν (Μηχανογραφικό Δελτίο) και το Υπουργείο Παιδείας μετά την επεξεργασία των αποτελεσμάτων ανακοινώνει τις Βάσεις Εισαγωγής και τα αποτελέσματα.
Προχωρώντας, δικαίωμα υποβολής Μηχανογραφικού Δελτίου έχουν μόνο οι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν συγκριτικά υψηλότερες βαθμολογίες και ξεπερνούν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ενός τουλάχιστον Πανεπιστημιακού Τμήματος/Σχολής που σε αδρές γραμμές προσδιορίζεται ως το 80% επί του Γενικού Μέσου Όρου όλων των υποψηφίων του Επιστημονικού Πεδίου. Κάθε χρόνο, οι απόφοιτοι των κανονικών λυκείων και των ΕΠΑΛ που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, είτε προέρχονται από ημερήσια είτε από εσπερινά σχολεία, καταλαμβάνουν το 90% των θέσεων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Κατηγορία 10. Πολλοί μαθητές δεν εισάγονται στην πρώτη τους επιλογή ή, αν εισαχθούν, διαπιστώνουν ότι δεν είναι αυτό που ονειρεύονταν. Τότε οι υποψήφιοι για το 10% των θέσεων χωρίς νέα εξέταση δικαιούνται να είναι όσοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων ΓΕΛ το 2021 ή το 2022. Οι απόφοιτοι των δύο τελευταίων ετών έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν εκ νέου την αίτησή τους χωρίς να χρειαστεί να ξαναδώσουν εξετάσεις και μπορούν να διεκδικήσουν το 10% της χωρητικότητας. Κατηγορία 5. Μπορούν να εισάγονται οι υποψήφιοι που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις και α) είναι κάτοχοι απολυτηρίου Ενιαίου ή Γενικού Λυκείου ή απολυτηρίου ΤΕΛ ή Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου Μεταγραφές. Η δεύτερη ευκαιρία για τους μαθητές να βρουν το τμήμα και την πόλη της επιλογής τους είναι η διαδικασία των μετεγγραφών.
Τι γίνεται με τους Έλληνες του εξωτερικού για τα πανεπιστήμια; Η εισαγωγή των φοιτητών στα πανεπιστημιακά τμήματα γίνεται με τη γενική σειρά, αλλά και ανάλογα με την κατηγορία που ανήκει ο καθένας. Υπάρχουν 5 ειδικές κατηγορίες που δίνουν το δικαίωμα συμμετοχής στις πανελλαδικές. Είναι οι εξής: .
• Τέκνων Ελλήνων του εξωτερικού αποφοίτων ελληνικών λυκείων
• Τέκνα Ελλήνων υπαλλήλων αποσπασμένων σε ελληνικές δημόσιες υπηρεσίες στο εξωτερικό ή σε διεθνείς οργανισμούς στους οποίους μετέχει και η Ελλάδα, απόφοιτοι ελληνικών λυκείων
• Έλληνες απόφοιτοι ξένων λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων που λειτουργούν στο εξωτερικό (με πρόγραμμα σπουδών χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης)
• Έλληνες απόφοιτοι κυπριακών λυκείων που λειτουργούν στην Κύπρο (με πρόγραμμα σπουδών της κυπριακής δημοκρατίας)
• Έλληνες απόφοιτοι ξένων λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων που λειτουργούν στο εξωτερικό (με πρόγραμμα σπουδών χώρας που δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης)
Κάθε υποψήφιος που ανήκει στις βασικές κατηγορίες 1 και 2, εξετάζεται αρχές Σεπτεμβρίου στα μαθήματα που αντιστοιχούν στην Ομάδα Προσανατολισμού που έχει δηλώσει .
Οι υποψήφιοι που υπάγονται στις κατηγορίες 3,4 και 5 εξετάζονται μόνο στο μαθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας αρχές Σεπτεμβρίου και συνυπολογίζεται και ο βαθμός απολυτηρίου τους. Έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν σχολές από ένα μόνο Επιστημονικό Πεδίο και για την εισαγωγή τους απαιτείται βαθμολογία μεγαλύτερης ή ίσης από 10 στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Εάν όμως θέλουν να δωσουν για στρατο αστυνομία που εκεί αλλάζουν τα πράγματα.
Είναι σαφές ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών είναι μια διαδικασία που απαιτεί προσοχή και σκέψη. Ο δρόμος προς το πανεπιστήμιο είναι γεμάτος προκλήσεις και επιλογές. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια διαδικασία που μπορεί να εξελιχθεί με τον χρόνο και ότι η συμβουλευτική είναι ένας σημαντικός παράγοντας που μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε τις προτιμήσεις μας και τις ικανότητές μας.Παράλληλα, είναι σημαντικό να υπάρχουν επιλογές και ευκαιρίες για όλους, ανεξαρτήτως της διαδρομής τους. Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ο δρόμος που οδηγούν στην εισαγωγή στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, ενώ οι ειδικές κατηγορίες (π.χ. ομογενείς) προσφέρουν επιπλέον ευκαιρίες για όσους ενδιαφέρονται για τα ελληνικά πανεπιστήμια.
Σε κάθε περίπτωση, ο στόχος του ομίλου Ευκλείδη, είναι να βρούμε τον δρόμο που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες, τα όνειρα και τις δυνατότητές μας. Είμαστε διαθέσιμοι για ραντεβού επαγγελματικού προσανατολισμού δια ζώσης ή εξ αποστάσεως. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια διαδικασία που μας βοηθά να καταλήξουμε σε αυτήν την επιλογή, και αν και μπορεί να είναι περίπλοκη, είναι ένα σημαντικό βήμα για το μέλλον μας. Με προσοχή, αυτογνωσία και υποστήριξη, κάθε μαθητής μπορεί να βρει τον δρόμο προς την επιτυχία και την επαγγελματική του ικανοποίηση!