Ειρήνη Μαλαχτάρη: Αυτός που ξέρει να πει μια ιστορία, κρατάει το κλειδί για τις καρδιές και το ενδιαφέρον των ανθρώπων
Κυκλοφορεί εδώ και λίγες μέρες από τις εκδόσεις Ψυχογιός, το πρώτο βιβλίο της Ειρήνης Μαλαχτάροι «Οι Ναυαγοί». Με αφορμή την κυκλοφορία του πρώτου της βιβλίου, η κα. Μαλαχτάρη, απαντάει στις ερωτήσεις του Γιάννη Τομαδάκη.
“Οι ναυαγοί” είναι το πρώτο σας βιβλίο. Το πρώτο βιβλίο που φαντάζομαι ότι θα το διαβάσατε μέχρι τώρα πόσες φορές;
Άγνωστο! Διαβάζω σχεδόν κάθε φορά το προηγούμενο κεφάλαιο προτού ξεκινήσω το επόμενο. Ώσπου να ολοκληρώσω την κάθε ενότητα του έργου, διαβάζω ό,τι έχω γράψει μέχρι τότε αμέτρητες φορές. Στο συγκεκριμένο έργο, επειδή η δομή έχει τη δική της σημασία, το διάβαζα κάθε φορά που άλλαζα τη σειρά των γεγονότων για να είμαι σίγουρη για την όλη «σκηνοθεσία». Δεν θα μιλήσω για τις διορθώσεις και για το διάβασμα μέχρι ν’ αποδεχτώ ότι πρόκειται για το τελικό κείμενο… Το βιβλίο τυπωμένο όπως το κρατάτε στα χέρια σας, δεν το έχω διαβάσει.
Τι σας ώθησε στη συγγραφή;
Δύσκολη ερώτηση, γιατί ξεκινά από πολύ παλιά και είναι μια σειρά γεγονότων και συνθηκών: η ανάγνωση ατελείωτων εξωσχολικών βιβλίων, η έκθεση στο σχολείο ως το πιο αγαπημένο μάθημα, η αλληλογραφία με μία παιδική φίλη που είχε καταλήξει σε μυθοπλασία, οι εξωφρενικές εκθέσεις στα μαθήματα των αγγλικών που διασκέδαζαν την δασκάλα μου, τα βιβλία που με κέρδισαν. Κυρίως όμως είναι η αίσθηση της χαράς του storytelling. Αυτός που ξέρει να πει μια ιστορία, κρατάει το κλειδί για τις καρδιές και το ενδιαφέρον των ανθρώπων.
Οι συνεχείς ανατροπές είναι χαρακτηριστικό του μυθιστορήματός σας. Μέχρι και το τελευταίο κεφάλαιο όλα ανατρέπονται κι αλλάζουν. Πώς πρέπει να αντιδρούμε στις ανατροπές;
Οι ανατροπές στην αφήγηση δεν είναι αυτοσκοπός ούτε πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά τρόπο ψυχαναγκαστικό, μόνο και μόνο για να κρατήσουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Ωστόσο είναι επόμενο να «συμβαίνουν» στην αφήγηση, ιδίως σε μία περιπέτεια, όπως συμβαίνουν και στη ζωή. Η αξία τους έγκειται στο πώς αντιδρούν οι ήρωες σ’ αυτές, όχι στο πώς θ’ αντιδράσει ο αναγνώστης. Πολλές φορές τίθεται το δίλημμα: πλοκή ή χαρακτήρες; Τα θεωρώ αλληλένδετα. Η πλοκή, οι ανατροπές οφείλουν εξυπηρετούν τους χαρακτήρες που δεν είναι απλές μαριονέτες μέσα σε μία καταιγιστική δράση. Το συγκεκριμένο μυθιστόρημα είναι μία πολυπρόσωπη περιπέτεια: μία ομάδα ετερόκλητων ανθρώπων συμμετέχει σε ένα ριάλιτι τηλεπαιχνίδι επιβίωσης, που έχει οργανώσει ένας επιπόλαιος, ως και τυχοδιώκτης, διευθυντής προγράμματος σε μέρη για τα οποία δεν γνωρίζει τίποτα ούτε ενδιαφέρεται να μάθει. Άραγε πρόκειται πράγματι για συνεχείς ανατροπές ή για αναμενόμενες αναποδιές μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο χαρακτήρων; Θεωρώ ότι οι κεντρικές ανατροπές στους Ναυαγούς είναι μόλις δύο.
Θα μπορούσατε να ζήσετε ή έστω να κάνετε πολυήμερες διακοπές σε ένα νησί σαν αυτό του βιβλίο σας; Με μοναδικές παραλίες, μία όαση στη μέση του πουθενά;
Θα πρέπει να το αποκλείσω, βαριέμαι πολύ εύκολα.
Γιατί οι αναγνώστες σας δεν έχουν τη δυνατότητα να δουν το πρόσωπό σας, στη φωτογραφία σας που υπάρχει στο βιβλίο;
Αυτό ήταν πράγματι μία ανατροπή για εμένα, δεν ήξερα ότι είχε προκριθεί η συγκεκριμένη, υπήρχαν και άλλες που φαινόταν το πρόσωπό μου. Αλλά για να με ρωτάτε για την φωτογραφία στο εσώφυλλο, μάλλον ήταν καλή επιλογή.
Θα μας πείτε ενδεχομένως κάτι για το νέο βιβλίο που γράφετε; Που έχει φτάσει το χειρόγραφό σας;
Πρόκειται για μία ιστορία που αποτελείται από 3 μέρη: το α’ μέρος βασίζεται σε μία πραγματική υπόθεση που κλόνισε την Ελλάδα πριν από 17 χρόνια (και μ’ έχει ενοχλήσει πολύ), το β’ μέρος είναι μία ιστορία μυθοπλασίας στο σήμερα και το γ΄μέρος είναι η ένωση των δύο αυτών ιστοριών. Μέχρι τώρα έχω ολοκληρώσει την δομή του έργου, καθώς και την απαιτούμενη έρευνα για το α’ μέρος. Έχω γράψει τα πρώτα κεφάλαια. Είναι πιθανό να τα ξαναγράψω από την αρχή.
Το βιβλίο
Όταν προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο των Ναυαγών, ημέρα Τρίτη, ώρα εννέα, η τηλεθέαση ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Σχεδόν όλη η Ιταλία, καρφωμένη στον τηλεοπτικό σταθμό Colpo Grosso, κάθισε επί τρεις ώρες να βλέπει πλάνα από τη ζωή των έξι παικτών στο νέο τους περιβάλλον. Λευκή άμμος, παρθένα νερά, καταγάλανα, εξωτικό τοπίο, κάπου πολύ μακριά από εκείνους και την καθημερινότητά τους, μακριά από φόρους, δάνεια, διατροφές κι υποχρεώσεις. Ένας γόνος διάσημης οικογένειας χωρίς ανέσεις, μία πρώην πρωταθλήτρια του σκι χωρίς φως και φαγητό, μία ξανθιά παρουσιάστρια με εντυπωσιακό ντεκολτέ, ένας γυμναστής-μαραθωνοδρόμος μακριά από την οικογένειά του, ένας έφηβος γκρινιάρης που σίγουρα θα τους κάνει τη ζωή δύσκολη και μία σοβαρή δημοσιογράφος-ωρολογιακή βόμβα, που σχολιάζει τους πάντες και τα πάντα, εντάξει, είναι μία όαση στο νεκρό τηλεοπτικό πεδίο της κρίσης, στις αδιάφορες ζωές τους.
Έξι παίκτες σε μία βραχονησίδα του Ινδικού Ωκεανού. Μία ομάδα παραγωγής στη Σομαλία. Στρατιές ιδιωτικών ντετέκτιβ στην Καραϊβική. Ένας διευθυντής προγράμματος χαμένος στο Κάιρο. Ένας φόνος στη Ρώμη. Μία περιπέτεια που ξεκινά μόλις κλείσει η τηλεόραση. Και κανείς δε θα γυρίσει ίδιος.
Η Ειρήνη Μαλαχτάρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1980. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Α.Π.Θ. και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές τόσο στην Αγγλία όσο και στην Ελλάδα. Ζει και δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη. Οι ΝΑΥΑΓΟΙ είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.