Τις παραιτήσεις τους από μέλη της οικονομικής επιτροπής και της ποιότητας ζωής, κατάθεσαν μέλη της παράταξης «Είναι στο Χέρι μας» του δήμου Ορεστιάδας. Η παράταξη αποφάσισε να προχωρήσει σ’ αυτή την κίνηση, λόγω της απόφαση του συμβουλίου της επικρατείας, περί αντισυνταγματικότητας του «νόμου Θεοδωρικάκου» για τις αλλαγές στις συνθέσεις των επιτροπών οικονομικών και ποιότητας ζωής των δήμων.
Τι αναφέρει η επιστολή παραίτησης των μελών της αυτόνομης κίνησης πολιτών «Είναι στο Χέρι μας«.

Από την πρώτη μέρα της ψήφισης του νόμου Θεοδωρικάκου είχαμε εκφράσει την έντονη διαφωνία μας για την καταστρατήγηση της λαϊκής βούλησης και του αντιδημοκρατικού χαρακτήρα του. Ήμασταν η μόνη παράταξη του δήμου, που τόσο εντός, όσο και εκτός δημοτικού συμβουλίου μιλήσαμε ανοιχτά για την αντισυνταγματικότητά του και τα προβλήματα που θα δημιουργούσε.
Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων (…) έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ στο όνομα της κυβερνησιμότητας των δήμων και χωρίς ποτέ να δοκιμαστεί στην πράξη η απλή αναλογική, δε δίστασε να τσουβαλιάσει το σύνταγμα και να αφήσει τους δήμους στο έλεος της ανευθυνότητάς της. Αλλοίωσαν το εκλογικό αποτέλεσμα και έδωσαν στη δημοτική αρχή τεχνητή πλειοψηφία 3/5 μέσω των επιτροπών. Δε δίστασαν να μεταφέρουν όλες τις σημαντικές αρμοδιότητες των δημοτικών συμβουλίων
στις ελεγχόμενες επιτροπές από τον δήμαρχο, καθιστώντας το δημοτικό συμβούλιο διακοσμητικό όργανο χωρίς αποφασιστικό ρόλο.
Τρία χρόνια μετά και αφού επέτρεψε τους δημάρχους να ασκήσουν διοίκηση, χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει δημόσια κριτική και διαφάνεια των αποφάσεών τους, μας δείχνουν πως άριστοι είναι μόνο στις υποκλοπές και στα σκάνδαλα.
Δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη στο υπουργείο Εσωτερικών για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που προτίθεται να πάρει, καθώς ήδη έχει δείξει τις προθέσεις του. Οι αποφάσεις των επιτροπών είναι νομικά έωλες, μπορούν να προσβληθούν και να ακυρωθούν για λόγους μη νόμιμης σύνθεσής τους.
Η αυτόνομη κίνηση πολιτών “ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ” (όπως είχε τοποθετηθεί σε πρόσφατη συνεδρίαση ο επικεφαλής μας Σάκης Παπανδρέου που ζητούσε την
άμεση εφαρμογή του Κλεισθένη) αποσύρει όλα τα μέλη της από τις παράνομες και αντισυνταγματικές πλέον επιτροπές Θεοδωρικάκου.
Ο δήμος και η δημοκρατία χρειάζονται διάλογο, συνεργασίες και πολιτικό πολιτισμό για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής μας. Η απλή αναλογική δεν είναι πρόβλημα. Πρόβλημα είναι η αλαζονεία, ο αυταρχισμός, η αδιαφάνεια και η υπερ συγκέντρωση εξουσιών.

ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ “ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ”

Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι:
• ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (αναπληρωματικό μέλος Οικονομικής Επιτροπής)
• ΚΥΡΓΙΑΝΝΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ( αναπληρωματικό μέλος Επιτροπής Ποιότητας Ζωής)
• ΑΓΓΕΛΑΚΟΥΔΗΣ ΗΛΙΑΣ (τακτικό μέλος Οικονομικής Επιτροπής)
• ΧΑΝΤΖΗΣ ΦΩΤΙΟΣ (τακτικό μέλος Επιτροπής Ποιότητας Ζωής)

Ακολουθεί η περίληψη της αποφάσης εν αναμονή της καθαρογραφής της. «ΣτΕ Ολομ. 2377/2022
Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο.
Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου, α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι
οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία.
Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο
ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου.
Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο.
Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102
παρ. 2 του Συντάγματος. Αντιθέτως, δεν αντίκεινται στις διατάξεις αυτές του Συντάγματος οι ρυθμίσεις που αφορούν την ανάδειξη των μελών των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), καθ’ όσον οι εν λόγω οργανωτικές μεταβολές δεν συνδυάζονται και με μεταφορά αρμοδιοτήτων από άμεσα όργανα διοίκησης του δήμου προς τα αντίστοιχα συλλογικά όργανα των νομικών αυτών προσώπων.
Διατυπώθηκαν δύο μειοψηφίες: Σύμφωνα με την πρώτη, οι ανωτέρω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν το αμέσως επόμενο της εκλογής διάστημα είναι στο σύνολό τους αντισυνταγματικές. Κατά την δεύτερη, οι αυτές διατάξεις δεν έρχονται σε αντίθεση με καμία συνταγματική διάταξη.