Πέντε νέες εκδοτικές προτάσεις από τις εκδόσεις Επίκεντρο, προσελκύουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Θέματα που απασχολούν δεκαετίες την κοινωνία στην Ελλάδα, αλλά και θέματα καθημερινά.

 

Δείτε αναλυτικά:

 

 

Η συνείδηση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Μπλιάτκας Δ. Κώστας
Ο πο­λι­τι­κός λό­γος και τα κα­θη­με­ρι­νά όνει­ρα εμ­βλη­μα­τι­κών δα­σκά­λων
Η ιστο­ρία του ΑΠΘ, που ήταν πά­ντα ένα ίδρυ­μα ανοι­χτό στα νέα ρεύ­μα­τα στη σκέ­ψη και με ση­μα­ντι­κή προ­σφο­ρά στον επι­στη­μο­νι­κό αλ­λά και πο­λι­τι­κό βίο της χώ­ρας, έχει να δι­δά­ξει πολ­λά στις επό­με­νες γε­νι­ές.
Το βι­βλίο αυτό, με τις προ­σεγ­μέ­νες, πρω­τό­τυ­πες και απο­κα­λυ­πτι­κές συ­νε­ντεύ­ξεις αξέ­χα­στων πα­νε­πι­στη­μι­α­κών δα­σκά­λων (Εμ­μα­νου­ήλ Κρι­α­ράς, Δη­μή­τρης Μα­ρω­νί­της, Ιω­άν­νης Μα­νω­λε­δά­κης, Νι­κό­λα­ος Μου­τσό­που­λος, Χρί­στος Τσο­λά­κης) και με το αφι­έ­ρω­μα στον Αρι­στό­βου­λο Μά­νε­ση απο­τε­λεί ση­μα­ντι­κή συμ­βο­λή σε ό,τι αφο­ρά το ιστο­ρι­κό υπό­βα­θρο του ΑΠΘ. Αγ­γί­ζει τον πο­λι­τι­κό λό­γο και τα κα­θη­με­ρι­νά όνει­ρα εμ­βλη­μα­τι­κών δα­σκά­λων.
Οι συ­νε­ντεύ­ξεις έγι­ναν κυ­ρί­ως για το πε­ρι­ο­δι­κό Θεσ­σα­λο­νι­κέ­ων Πό­λις και για την τη­λε­ο­πτι­κή εκ­πο­μπή «Εκ του πλη­σί­ον» της ΕΡΤ3.
Φι­λο­ξε­νού­νται επί­σης πο­λύ ση­μα­ντι­κά κεί­με­να που υπο­γρά­φουν ση­μα­ντι­κοί άν­θρω­ποι της πα­νε­πι­στη­μι­α­κής και πνευ­μα­τι­κής ζω­ής, οι οποίοι ξε­δι­πλώ­νουν μνή­μες και προ­βαί­νουν σε ση­μα­ντι­κές κρί­σεις και πα­ρα­τη­ρή­σεις για το πα­νε­πι­στή­μιο, τη φοι­τη­τι­κή τους ζωή, τη Θεσ­σα­λο­νί­κη της δι­κής τους νε­ό­τη­τας και τα πα­ράλ­λη­λα γε­γο­νό­τα που συ­γκλό­νι­σαν την πό­λη. Τα κεί­με­να αυτά κα­λύ­πτουν τέσ­σε­ρις δε­κα­ε­τί­ες (1950-90).
Ο Κώ­στας Δ. Μπλι­άτ­κας είναι δη­μο­σι­ο­γρά­φος, συγ­γρα­φέ­ας, σε­να­ρι­ο­γρά­φος, πα­ρου­σι­α­στής. Έγρα­ψε βι­ο­γρα­φί­ες και δο­κί­μια. Πτυ­χι­ού­χος Βι­ο­λο­γί­ας του Α.Π.Θ. Σπού­δα­σε επί­σης δι­οί­κη­ση και ορ­γά­νω­ση ΜΜΕ. Δι­ε­τέ­λε­σε Γε­νι­κός Δι­ευ­θυ­ντής της ΕΡΤ3 (2010-2013), Γε­νι­κός Δι­ευ­θυ­ντής της Πο­λι­τι­στι­κής Εται­ρί­ας Επι­χει­ρη­μα­τι­ών Βο­ρείου Ελ­λά­δος, Αρ­χι­συ­ντά­κτης των εφη­με­ρί­δων ΘΕΣ­ΣΑ­ΛΟ­ΝΙ­ΚΗ, ΜΑ­ΚΕ­ΔΟ­ΝΙΑ και ΕΞΟΥ­ΣΙΑ, Δι­ευ­θυ­ντής του 102fm της ΕΡΤ3 και Δι­ε­θνών Προ­γραμ­μά­των και Συ­νερ­γα­σι­ών της ΕΡΤ3. Έχει με­τα­ξύ άλ­λων βρα­βευ­θεί στην Ελ­λά­δα (Ίδρυ­μα Μπό­τση) και στο εξω­τε­ρι­κό (CIRCOM – Ένω­ση Δη­μο­σί­ων Πε­ρι­φε­ρει­α­κών Τη­λε­ο­ρά­σε­ων της Ευρώ­πης) για τη δη­μι­ουρ­γία ιστο­ρι­κών ντο­κι­μα­ντέρ.
«Ο Κώ­στας Μπλι­άτ­κας, δη­μο­σι­ο­γρά­φος με με­γά­λη εμπει­ρία από το 1980 στα εκ­παι­δευ­τι­κά ζη­τή­μα­τα (Εφη­με­ρί­δες Μα­κε­δο­νία, Θεσ­σα­λο­νί­κη), με εκ­πο­μπές στο ρα­δι­ό­φω­νο και την τη­λε­ό­ρα­ση (ΕΡΤ3) και συγ­γρα­φέ­ας βι­ο­γρα­φι­κών βι­βλί­ων, βάλ­θη­κε με ιδι­αί­τε­ρη επι­τυ­χία να κα­τα­γρά­ψει, να δι­α­σώ­σει και να ανα­δεί­ξει ένα ση­μα­ντι­κό μέ­ρος από τη συλ­λο­γι­κή ιστο­ρι­κή μνή­μη του Αρι­στο­τε­λείου Πα­νε­πι­στη­μίου Θεσ­σα­λο­νί­κης». — ΓΙ­ΩΡ­ΓΟΣ ΑΝΑ­ΣΤΑ­ΣΙ­Α­ΔΗΣ
«Στα 100 χρό­νια ζω­ής του Αρι­στο­τέ­λειου Πα­νε­πι­στη­μίου Θεσ­σα­λο­νί­κης ξε­χώ­ρι­σε μία πλει­ά­δα κα­θη­γη­τών. Εκτός από τις γνώ­σεις δί­δα­ξαν συ­νέ­πεια, ήθος και δη­μο­κρα­τι­κό­τη­τα λό­γω και έρ­γω. Ξε­χώ­ρι­σαν ιδι­αί­τε­ρα σε δύ­σκο­λες πε­ρι­ό­δους για τη χώ­ρα. Οι συ­νε­ντεύ­ξεις με κά­ποι­ους από αυτούς με τον δη­μο­σι­ο­γρά­φο Κώ­στα Μπλι­άτ­κα απο­τε­λούν πο­λύ­τι­μη κλη­ρο­νο­μιά και εν­δυ­νά­μω­ση της συλ­λο­γι­κής μνή­μης». — ΜΙ­ΧΑ­ΛΗΣ ΠΑ­ΠΑ­ΔΟ­ΠΟΥ­ΛΟΣ, Ομό­τι­μος Κα­θη­γη­τής ΑΠΘ π. Πρύ­τα­νης
«Αξί­ζει να δι­α­φυ­λα­χτεί η ιστο­ρι­κή μνή­μη του ΑΠΘ αλ­λά και να ανα­ζη­τη­θεί η ιστο­ρι­κή του ταυ­τό­τη­τα μέ­σα από μαρ­τυ­ρί­ες και πο­λύ­τι­μες αφη­γή­σεις.
Η με­γά­λη τι­μή που είχα, να πά­ρω συ­νε­ντεύ­ξεις από αν­θρώ­πους που έδω­σαν ψυ­χή και φως στο πα­νε­πι­στή­μιο, αλ­λά και αυτά τα σα­ρά­ντα χρό­νια που πέ­ρα­σα στο ΑΠΘ ως δη­μο­σι­ο­γρά­φος θε­μά­των παι­δεί­ας, τα ένι­ω­σα σαν σω­ρι­α­σμέ­νο πά­νω μου «οικο­δό­μη­μα του χρό­νου» (από στί­χο του Δι­ο­νύ­ση Σαβ­βό­που­λου), αλ­λά και ως ανά­γκη να προ­σπα­θή­σω να τα κα­τα­γρά­ψω». — ΚΩ­ΣΤΑΣ ΜΠΛΙ­ΑΤ­ΚΑΣ (Από την εισα­γω­γή του στο βι­βλίο)
«Το βρά­δυ εκεί­νης της απί­στευ­της ημέ­ρας [21η Αυγού­στου 1974], ο Δη­μή­τρης Φα­τού­ρος ορ­γά­νω­σε μια συ­γκέ­ντρω­ση στο σπί­τι του, στην πα­ρα­λι­α­κή οδό Κέν­νε­ντυ. Εκεί, ο Δη­μή­τρης Τσά­τσος μου έδω­σε συ­νέ­ντευ­ξη, που δη­μο­σι­εύ­τη­κε την επό­με­νη ημέ­ρα, όπου ανήγ­γει­λε ελεύ­θε­ρες εκλο­γές στους φοι­τη­τι­κούς συλ­λό­γους και απο­χου­ντο­ποί­η­ση των πα­νε­πι­στη­μί­ων από κα­θη­γη­τές που συ­νερ­γά­στη­καν με τη δι­κτα­το­ρία. Μια νέα πε­ρί­ο­δος άρ­χι­ζε για τα ελ­λη­νι­κά πα­νε­πι­στή­μια, που ακό­μα πε­ρι­μέ­νει την ψύ­χραι­μη απο­τί­μη­σή της». — ΠΕ­ΤΡΟΣ ΠΑ­ΠΑ­ΣΑ­ΡΑ­ΝΤΟ­ΠΟΥ­ΛΟΣ, Εκ­δό­της

Νεωτερικότητα και Ακροδεξιά στα μετακομμουνιστικά Βαλκάνια
Παπασαραντόπουλος Πέτρος

…Ένα ιδι­αί­τε­ρο χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό των με­τα­κομ­μου­νι­στι­κών βαλ­κα­νι­κών χω­ρών, όπως η Ρου­μα­νία, η Σερ­βία και η Βουλ­γα­ρία, είναι η πη­γή της νο­μι­μο­ποί­η­σης των ακρο­δε­ξι­ών κομ­μά­των. Επει­δή τα ση­μα­ντι­κό­τε­ρα ακρο­δε­ξιά κόμ­μα­τα αντλούν τη νο­μι­μο­ποί­η­σή τους από την ίδια την κομ­μου­νι­στι­κή πε­ρί­ο­δο, η κομ­μου­νι­στι­κή κλη­ρο­νο­μιά είναι υψί­στης ση­μα­σί­ας για την κα­τα­νό­η­ση των δι­α­στά­σε­ων τό­σο της προ­σφο­ράς όσο και της ζή­τη­σης της υπο­στή­ρι­ξης των ακρο­δε­ξι­ών κομ­μά­των σε αυτές τις χώ­ρες.
Όσον αφο­ρά την προ­σφο­ρά, οι «φαι­ο­κόκ­κι­νοι συ­να­σπι­σμοί» που υπο­στη­ρί­ζο­νται από τον εθνι­κι­σμό δι­α­μορ­φώ­νουν το κομ­μα­τι­κό επί­πε­δο. Όσον αφο­ρά τη ζή­τη­ση, το επί­πε­δό της το δι­α­μορ­φώ­νει το «φαι­ο­κόκ­κι­νο» προ­φίλ των ψη­φο­φό­ρων.
Αυτή η συ­νερ­γα­σία με­τα­ξύ των δύο άκρων μπο­ρεί να ερ­μη­νευ­θεί ως ανη­συ­χη­τι­κό φαι­νό­με­νο όσον αφο­ρά τις προ­ο­πτι­κές εκ­δη­μο­κρα­τι­σμού. Επι­ση­μαί­νο­ντας ότι δεν πρό­κει­ται για με­μο­νω­μέ­νο φαι­νό­με­νο, ο Πα­πα­σα­ρα­ντό­που­λος κά­νει συ­γκρι­τι­κές ανα­φο­ρές στην Ελ­λά­δα, η οποία επί­σης βί­ω­σε έναν συ­να­σπι­σμό με­τα­ξύ απί­θα­νων συ­ντρό­φων, του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ και του ΑΝΕΛ, το 2015, κα­τά τη δι­άρ­κεια της κο­ρύ­φω­σης του ευρω­πα­ϊ­κού λα­ϊ­κι­σμού. Τε­λι­κά, όμως, οι συ­να­σπι­σμοί αυτοί δεν είχαν δι­άρ­κεια. Αντι­θέ­τως, οι «φαι­ο­κόκ­κι­νες» συμ­μα­χί­ες μπο­ρεί να συ­νέ­βα­λαν στην πα­ρακ­μή της ακρο­δε­ξι­άς στα με­τα­κομ­μου­νι­στι­κά Βαλ­κά­νια: ο ανα­χρο­νι­στι­κός χα­ρα­κτή­ρας της ακρο­δε­ξι­άς στις χώ­ρες αυτές και η προ­σκόλ­λη­σή της στο πα­ρελ­θόν κα­τα­δι­κά­ζουν τα ακρο­δε­ξιά κόμ­μα­τα στο πε­ρι­θώ­ριο του πο­λι­τι­κού συ­στή­μα­τος… – Δάφ­νη Χα­λι­κι­ο­πού­λου

Ο Πέ­τρος Πα­πα­σα­ρα­ντό­που­λος γεν­νή­θη­κε το 1955 στην Κα­λα­μά­τα. Χη­μι­κός Μη­χα­νι­κός της Πο­λυ­τε­χνι­κής Σχο­λής του Πα­νε­πι­στη­μίου Θεσ­σα­λο­νί­κης. Μέ­λος του Κε­ντρι­κού Συμ­βου­λίου του «Ρή­γα Φε­ραίου» και της συ­ντα­κτι­κής επι­τρο­πής του «Θού­ριου» στη με­τα­πο­λί­τευ­ση του 1974. Αντι­πρό­ε­δρος του πρώ­του με­τα­δι­κτα­το­ρι­κού Κε­ντρι­κού Συμ­βου­λίου της ΦΕ­ΑΠΘ και μέ­λος του Κ.Σ. της ΕΦΕΕ την ίδια πε­ρί­ο­δο. Ερ­γά­σθη­κε ως δη­μο­σι­ο­γρά­φος στις εφη­με­ρί­δες Αυγή, Εγνα­τία, Θεσ­σα­λο­νί­κη και στο πε­ρι­ο­δι­κό Αντί. Ιδρυ­τής του εκ­δο­τι­κού οίκου Πα­ρα­τη­ρη­τής, δι­ευ­θυ­ντής του ρα­δι­ο­φω­νι­κού σταθ­μού της Θεσ­σα­λο­νί­κης Ρά­διο Πα­ρα­τη­ρη­τής και του λο­γο­τε­χνι­κού πε­ρι­ο­δι­κού Πα­ρα­τη­ρη­τής. Υπεύ­θυ­νος εκ­δό­σε­ων στον εκ­δο­τι­κό οίκο Επί­κε­ντρο. Ιδρυ­τι­κό μέ­λος του Κέ­ντρου για τη Δη­μο­κρα­τία και τη Συμ­φι­λί­ω­ση στη Νο­τι­ο­α­να­το­λι­κή Ευρώ­πη (Center for Democracy and Reconciliation in Southeast Europe, CDRSEE) και γε­νι­κός γραμ­μα­τέ­ας της «Ένω­σης για τη Δη­μο­κρα­τία στα Βαλ­κά­νια». Δι­ευ­θυ­ντής σύ­ντα­ξης στο πε­ρι­ο­δι­κό Balkan Horizons.
Έχει με­τα­φρά­σει το βι­βλίο του Λού­τσιο Κο­λέ­τι Για το νε­α­ρό Μαρξ (εκ­δό­σεις Οδυσ­σέ­ας 1977), έχει επι­με­λη­θεί και προ­λο­γί­σει τον συλ­λο­γι­κό τό­μο ΠΑ­ΣΟΚ και εξου­σία (εκ­δό­σεις Πα­ρα­τη­ρη­τής 1980), το Λε­ω­νί­δας Κύρ­κος εκ Βα­θέ­ων (εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο 2009), το Cas Mudde Λα­ϊ­κι­στι­κά Ρι­ζο­σπα­στι­κά Δε­ξιά Κόμ­μα­τα στην Ευρώ­πη (εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο 2011) και πολ­λά άλ­λα. Έγρα­ψε το Πο­λι­τι­κό Τρα­βέρ­σο στην Ύστε­ρη Με­τα­πο­λί­τευ­ση (εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο 2010), το Μύ­θοι και Στε­ρε­ό­τυ­πα της Ελ­λη­νι­κής Κρί­σης (εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο 2012) το Εξ­τρε­μι­σμός και πο­λι­τι­κή βία στην Ελ­λά­δα Το Bing Bang της Χρυ­σής Αυγής (εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο 2014) και το Η Υπο­νό­μευ­ση της Δη­μο­κρα­τί­ας-2015-2019 (εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο 2020) .

«Η με­λέ­τη αυτή είναι το ανα­λυ­τι­κό ερ­γα­λείο που μας επι­τρέ­πει να κα­τα­νο­ή­σου­με το τρέ­χον βαλ­κα­νι­κό φαι­νό­με­νο, τις αντι­φά­σεις και τις αντο­χές των βαλ­κα­νι­κών κοι­νω­νι­ών και τα μέ­τω­πα που είναι έτοι­μα να ανοί­ξουν ξα­νά στην πε­ρι­ο­χή. Το τέ­λος της «με­τα­ψυ­χρο­πο­λε­μι­κής» επα­νά­παυ­σης που ση­μα­το­δο­τεί η ρω­σι­κή στρα­τι­ω­τι­κή εισβο­λή στην Ουκρα­νία και η ανοι­κτή σύ­γκρου­ση φι­λε­λεύ­θε­ρης δη­μο­κρα­τί­ας και αυταρ­χι­κών κα­θε­στώ­των, προσ­δί­δει στη δι­α­τρι­βή του Πέ­τρου Πα­πα­σα­ρα­ντό­που­λου νέ­ες δι­α­στά­σεις. Γραμ­μέ­νη με με­ρά­κι και βα­θιά γνώ­ση είναι μια δι­ε­θνούς επι­πέ­δου μο­νο­γρα­φία συ­γκρι­τι­κής πο­λι­τι­κής κοι­νω­νι­ο­λο­γί­ας και σύγ­χρο­νης ιστο­ρί­ας των πο­λι­τι­κών ιδε­ών. Εισφέ­ρει, με­τα­ξύ άλ­λων, την ιδι­ο­φυή έν­νοια της «Ακρο­δε­ξι­άς οξει­δο­α­να­γω­γής» και την εύγλωτ­τη έν­νοια της «αρι­στε­ρής Ακρο­δε­ξι­άς» . Αυτά τα σχή­μα­τα μας βο­η­θούν να κα­τα­νο­ή­σου­με δι­ερ­γα­σί­ες που συ­ντε­λού­νται όχι μό­νο στα Βαλ­κά­νια αλ­λά σε όλη την Ευρώ­πη». — Ευάγ­γε­λος Βε­νι­ζέ­λος
«Στο νέο του βι­βλίο ο Πέ­τρος Πα­πα­σα­ρα­ντό­που­λος με­τα­κι­νεί τον ερευ­νη­τι­κό του φα­κό από την με­τα­πο­λι­τευ­τι­κή Ελ­λά­δα στα με­τα-κομ­μου­νι­στι­κά Βαλ­κά­νια. Δεν με­τα­το­πί­ζε­ται όμως η ιδε­ο­λο­γι­κή, πο­λι­τι­κή και ηθι­κή οπτι­κή που αφο­ρά τους κιν­δύ­νους που δι­α­τρέ­χει η Δη­μο­κρα­τία στην επο­χή των ποι­κί­λων αυταρ­χι­σμών και λα­ϊ­κι­σμών. Σε μια κρί­σι­μη «στιγ­μή» που ο ιστο­ρι­κός ανα­θε­ω­ρη­τι­σμός νο­σταλ­γώ­ντας το εθνι­κι­στι­κό, αυτο­κρα­το­ρι­κό ή κομ­μου­νι­στι­κό πα­ρελ­θόν οδη­γεί τις χώ­ρες σε νέ­ες αυταρ­χι­κές ατρα­πούς, η με­λέ­τη των Βαλ­κα­νί­ων ανα­δει­κνύει ευρύ­τε­ρες τά­σεις της νέ­ας επο­χής. Αρ­κεί να μην συρ­ρι­κνώ­σου­με τη βαλ­κα­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα σε όρους «κα­θυ­στε­ρη­μέ­νης Ανα­το­λής», αλ­λά όπως κά­νει ο Πέ­τρος Πα­πα­σα­ρα­ντό­που­λος, να προ­σπα­θή­σου­με να συλ­λά­βου­με την πο­λυ­πλο­κό­τη­τα των χρό­νων, των νο­ο­τρο­πι­ών και των δυ­νά­με­ων που δι­α­τρέ­χουν την πε­ρι­ο­χή». — Γι­άν­νης Βούλ­γα­ρης
«Ο συγ­γρα­φέ­ας δι­ε­ρευ­νά την άνο­δο και την με­τέ­πει­τα εκλο­γι­κή πτώ­ση των ακρο­δε­ξι­ών κομ­μά­των στη Βουλ­γα­ρία, Σερ­βία και Ρου­μα­νία. Ο συγ­γρα­φέ­ας εξη­γεί τις πα­ρα­κα­τα­θή­κες από το κομ­μου­νι­στι­κό ή με­σο­πο­λε­μι­κό πα­ρελ­θόν που συ­ντέ­λε­σαν στην αρ­χι­κή άνο­δο των κομ­μά­των αυτών αλ­λά και τους πα­ρά­γο­ντες που εξη­γούν την απο­δυ­νά­μω­σή τους. Με αυστη­ρή τεκ­μη­ρί­ω­ση ανα­λύει τις ιδε­ο­λο­γι­κές θέ­σεις που κα­τα­τάσ­σουν τα κόμ­μα­τα αυτά στην ακρο­δε­ξιά. Η εκλο­γι­κή πτώ­ση της ακρο­δε­ξι­άς δεν ση­μαί­νει εξα­φά­νι­ση της επιρ­ρο­ής της. Στην Ουγ­γα­ρία και Πο­λω­νία τα κόμ­μα­τα εξου­σί­ας είναι εκεί­να που υι­ο­θέ­τη­σαν ακρο­δε­ξι­ές πο­λι­τι­κές. Ο συγ­γρα­φέ­ας απο­δί­δει, οξυ­δερ­κώς, το γε­γο­νός αυτό στην από­κλι­ση των αντι­λή­ψε­ων για την εθνι­κή ταυ­τό­τη­τα, τη θρη­σκεία και την ανο­χή στη δι­α­φο­ρε­τι­κό­τη­τα που υπάρ­χει ανά­με­σα στις ανα­το­λι­κές και τις δυ­τι­κο­ευ­ρω­πα­ϊ­κές κοι­νω­νί­ες». — Χρυ­σά­φης Ιορ­δά­νο­γλου
«Μια εντυ­πω­σι­α­κή και πρω­το­πο­ρι­α­κή συ­γκρι­τι­κή με­λέ­τη για την βαλ­κα­νι­κή ακρο­δε­ξιά στα κα­θυ­στε­ρη­μέ­να, πο­λι­τι­κο-πο­λι­τι­σμι­κά μι­λώ­ντας, Βαλ­κά­νια. Ποιά είναι η ιδε­ο­λο­γι­κή και πο­λι­τι­κή ταυ­τό­τη­τα της βαλ­κα­νι­κής ακρο­δε­ξι­άς και σε ποιό βαθ­μό αυτή η ταυ­τό­τη­τα συ­μπί­πτει ή συ­γκλί­νει με την αντί­στοι­χη δυ­τι­κο­ευ­ρω­πα­ϊ­κή; Άρα­γε, οι εν­δε­χό­με­νες δι­α­φο­ρές ανά­με­σά τους αφο­ρούν έναν βαλ­κα­νι­κό πα­τρο­γο­νι­κό κομ­μου­νι­σμό ή και ενερ­γο­ποι­ούν το προ­νε­ω­τε­ρι­κό, εθνο­τι­κό και θρη­σκευ­τι­κό, κοί­τα­σμα των βαλ­κα­νι­κών κοι­νω­νι­ών; Κρί­σι­μα ερω­τή­μα­τα, που ο Π. Πα­πα­σα­ρα­ντό­που­λος θέ­τει, ανα­λύει δι­ε­ξο­δι­κά, και απα­ντά με σπά­νια αξι­ο­λο­γι­κή ουδε­τε­ρό­τη­τα. Πρό­κει­ται για με­λέ­τη που εμπλου­τί­ζει θε­α­μα­τι­κά την υπάρ­χου­σα βι­βλι­ο­γρα­φία, απο­λύ­τως απα­ραί­τη­τη για την κρι­τι­κή κα­τα­νό­η­ση του ακρο­δε­ξιού φαι­νο­μέ­νου». — Αν­δρέ­ας Πα­ντα­ζό­που­λος

Πρώτη Φορά, Ξανά
Καβουνίδης Σπύρος
…Αρ­κε­τά κεί­με­να είναι αυτο­βι­ο­γρα­φι­κά, ορι­σμέ­να είναι εμπνευ­σμέ­να από δι­η­γή­σεις άλ­λων, έστω και αν όλα είναι γραμ­μέ­να σε πρώ­το πρό­σω­πο, σε πολ­λά έχει εισχω­ρή­σει και η φα­ντα­σία. Όμως και αυτά που είναι αυτο­βι­ο­γρα­φι­κά πρώ­τα απ’ όλα είναι «πει­ραγ­μέ­να», αλ­λά το κυ­ρι­ό­τε­ρο είναι το πώς τα θυ­μά­μαι ύστε­ρα από χρό­νια – και η μνή­μη είναι επι­λε­κτι­κή. Πό­σες φο­ρές συ­ζη­τώ­ντας για τα πα­λιά δι­α­πι­στώ­νεις ότι ο τρό­πος που θυ­μά­σαι κά­τι είναι πο­λύ δι­α­φο­ρε­τι­κός από τον τρό­πο που το θυ­μά­ται ένας άλ­λος, έστω και αν η εμπει­ρία ήταν κοι­νή….

Ο Σπύ­ρος Κα­βου­νί­δης γεν­νή­θη­κε στην Αθή­να τον Δε­κέμ­βριο του 1944. Πο­λι­τι­κός Μη­χα­νι­κός ΕΜΠ, MSc και Ph.D του Stanford University όπου ερ­γά­στη­κε και ως teaching assistant. Δι­ε­τέ­λε­σε πρό­ε­δρος του International Student Association του Stanford. Μέ­λος αρ­χι­κά της Δη­μο­κρα­τι­κής Άμυ­νας και με­τά του ΠΑΚ. Συ­νε­λή­φθη τον Μάρ­τιο του ’74 και ελευ­θε­ρώ­θη­κε με την πτώ­ση της Χού­ντας. Lecturer Εδα­φο­μη­χα­νι­κής στο Imperial College του Λον­δί­νου (1978-1980). Ερ­γά­στη­κε ως εδα­φο­μη­χα­νι­κός. Το 1989 δι­ε­τέ­λε­σε Γε­νι­κός Γραμ­μα­τέ­ας του Υπουρ­γείου Εσω­τε­ρι­κών. Το 1993 συ­νί­δρυ­σε την εται­ρία ΕΔΑ­ΦΟΣ της οποί­ας είναι Πρό­ε­δρος και Δι­ευ­θύ­νων Σύμ­βου­λος. Υπήρ­ξε μέ­λος των Κε­ντρι­κών Επι­τρο­πών του ΠΑ­ΣΟΚ, της Σο­σι­α­λι­στι­κής Πο­ρεί­ας και του Συ­να­σπι­σμού (έως το 2000). Δι­ε­τέ­λε­σε Πρό­ε­δρος της Ελ­λη­νι­κής Επι­στη­μο­νι­κής Εται­ρεί­ας Εδα­φο­μη­χα­νι­κής και Γε­ω­τε­χνι­κής Μη­χα­νι­κής (1998-2005). Έχουν εκ­δο­θεί 6 βι­βλία του γε­νι­κού πε­ρι­ε­χο­μέ­νου, ένα τε­χνι­κού αντι­κει­μέ­νου και άνω των 100 επι­στη­μο­νι­κές δη­μο­σι­εύ­σεις. Επί­σης συμ­με­τεί­χε στην συγ­γρα­φή τρι­ών συλ­λο­γι­κών τό­μων.

Ανεπιθύμητοι και Αναλώσιμοι
Στεφανίδης Δ. Ιωάννης

Οκτώ, σχε­δόν, δε­κα­ε­τί­ες με­τά τα γε­γο­νό­τα, η συ­ζή­τη­ση για τα γε­νε­σι­ουρ­γά αίτια του Ελ­λη­νι­κού Εμ­φυ­λίου Πο­λέ­μου οφεί­λει να απο­συν­δε­θεί από ιδε­ο­λο­γι­κές αγκυ­λώ­σεις και πο­λι­τι­κές σκο­πι­μό­τη­τες. Το βι­βλίο αυτό βα­σί­στη­κε σε πλη­θώ­ρα αρ­χει­α­κών τεκ­μη­ρί­ων που φω­τί­ζουν τη δύ­σβα­τη δι­α­δρο­μή και το τρα­γι­κό τέ­λος μι­ας ανε­ξάρ­τη­της ορ­γά­νω­σης Αντί­στα­σης και του ηγέ­τη της, συ­νταγ­μα­τάρ­χη Ψαρ­ρού. Η έρευ­να κα­τέ­δει­ξε ότι μία του­λά­χι­στον πλευ­ρά απο­δε­χό­ταν τον εμ­φύ­λιο πό­λε­μο ως θε­μι­τό μέ­σο σε έναν αγώ­να με προ­φα­νές δι­α­κύ­βευ­μα την εξου­σία στη με­τα­πο­λε­μι­κή Ελ­λά­δα. Συν­δυ­α­ζό­με­νη με άλ­λα συμ­βά­ντα της πε­ρι­ό­δου 1943-44, η αντι­με­τώ­πι­ση της ΕΚ­ΚΑ-5/42 από το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ φω­τί­ζει απο­φα­σι­στι­κά το ξε­στρά­τι­σμα του Αντάρ­τι­κου από την Αντί­στα­ση προς τον απρο­κά­λυ­πτο Εμ­φύ­λιο.

Ο Στεφανίδης Δ. Ιωάννης,  είναι κα­θη­γη­τής Δι­πλω­μα­τι­κής Ιστο­ρί­ας. Έλα­βε το πτυ­χίο του από το Τμή­μα Νο­μι­κής του Αρι­στο­τε­λείου Πα­νε­πι­στη­μίου Θεσ­σα­λο­νί­κης (1984), πραγ­μα­το­ποί­η­σε με­τα­πτυ­χι­α­κές σπου­δές (MSc in European Studies, 1986) και εκ­πό­νη­σε δι­δα­κτο­ρι­κή δι­α­τρι­βή (PhD in International History, 1989) στη London School of Economics and Political Science του Πα­νε­πι­στη­μίου του Λον­δί­νου. Δι­ε­τέ­λε­σε συ­νερ­γά­της του ελ­λη­νι­κού τμή­μα­τος του BBC (1988-89) και του Ιδρύ­μα­τος Με­λε­τών Χερ­σο­νή­σου του Αίμου (1990-93). Από το 1994 δι­δά­σκει Δι­πλω­μα­τι­κή Ιστο­ρία στο Τμή­μα Νο­μι­κής του Αρι­στο­τε­λείου Πα­νε­πι­στη­μίου. Έχει δι­δά­ξει ως επι­σκέ­πτης κα­θη­γη­τής στο Πα­νε­πι­στή­μιο Μα­κε­δο­νί­ας, στο Πα­νε­πι­στή­μιο Κύ­πρου και στο Hebrew University της Ιε­ρου­σα­λήμ, και ως ερευ­νη­τής-υπό­τρο­φος στο London School of Economics και το Πα­νε­πι­στη­μιο Princeton. Πρό­σφα­το έρ­γο του: Ψυ­χρός Πό­λε­μος (εκ­δό­σεις Ελ­λη­νι­κού Ανοι­κτού Πα­νε­πι­στη­μίου, 2021). Από τις εκ­δό­σεις Επί­κε­ντρο κυ­κλο­φο­ρούν οι με­λέ­τες του: Εν ονό­μα­τι του έθνους: Πο­λι­τι­κή κουλ­τού­ρα, αλυ­τρω­τι­σμός και αντι­α­με­ρι­κα­νι­σμός στη με­τα­πο­λε­μι­κή Ελ­λά­δα, 1945-1967 (2010), Υπο­κα­τά­στα­το ισχύ­ος: Η βρε­τα­νι­κή προ­πα­γάν­δα στα Βαλ­κά­νια, 1939-44 (2018).

Μια ώρα δρόμος

Γιαννόπουλος Α. Γεώργιος

Το βι­βλίο «Μια ώρα δρό­μος» είναι προ­ϊ­όν πο­λύ­χρο­νης ενα­σχό­λη­σης και προ­βλη­μα­τι­σμού του συγ­γρα­φέα σχε­τι­κά με τη θαυ­μα­στή όσο και ανε­ξή­γη­τη συμ­βα­τό­τη­τα και πα­ραλ­λη­λι­σμό που δι­α­πι­στώ­νε­ται με­τα­ξύ της αν­θρώ­πι­νης συ­μπε­ρι­φο­ράς και των νό­μων της φυ­σι­κής σε πολ­λούς το­μείς της κα­θη­με­ρι­νής μας ζω­ής. Έχο­ντας ασχο­λη­θεί επαγ­γελ­μα­τι­κά για πά­νω από 40 χρό­νια με την ανά­λυ­ση της αν­θρώ­πι­νης συ­μπε­ρι­φο­ράς στα πλαί­σια και με τα ερ­γα­λεία που πα­ρέ­χει η επι­στή­μη των Με­τα­φο­ρών και Συ­γκοι­νω­νι­ών, ο συγ­γρα­φέ­ας πα­ρα­θέ­τει και τεκ­μη­ρι­ώ­νει συ­γκε­κρι­μέ­νες πε­ρι­πτώ­σεις συ­σχέ­τι­σης της αν­θρώ­πι­νης συ­μπε­ρι­φο­ράς κα­τά τη δι­α­δι­κα­σία των με­τα­κι­νή­σε­ων, με φυ­σι­κά φαι­νό­με­να και γνω­στούς νό­μους της φυ­σι­κής. Στη συ­νέ­χεια επε­κτεί­νει τη συ­σχέ­τι­ση αυτή και σε άλ­λες πε­ρι­πτώ­σεις αν­θρώ­πι­νης συ­μπε­ρι­φο­ράς πέ­ραν των κα­θη­με­ρι­νών μας με­τα­κι­νή­σε­ων. Η βα­σι­κή υπό­θε­ση ερ­γα­σί­ας που γί­νε­ται και τε­λι­κό συ­μπέ­ρα­σμα της όλης δι­ε­ρεύ­νη­σης, είναι ότι αφού οι νό­μοι της φύ­σης – όπως αυτοί δι­α­τυ­πώ­νο­νται από τη φυ­σι­κή και άλ­λες θε­τι­κές επι­στή­μες – μπο­ρούν να χρη­σι­μο­ποι­η­θούν για να πε­ρι­γρά­ψουν, ή δι­και­ο­λο­γή­σουν, ή απλά εκ­φρά­σουν την αν­θρώ­πι­νη συ­μπε­ρι­φο­ρά πρέ­πει να υπάρ­χει μια ευρύ­τε­ρη αιτι­ο­κρα­τι­κή συ­σχέ­τι­ση και υπο­τα­γή του αν­θρώ­που στους φυ­σι­κούς νό­μους η οποία πρέ­πει να ανα­ζη­τη­θεί με βά­ση τις κλασ­σι­κές επι­στη­μο­νι­κές με­θό­δους των θε­τι­κών επι­στη­μών δη­λα­δή την τεκ­μη­ρι­ω­μέ­νη ανά­λυ­ση και το πεί­ρα­μα. Ένα ση­μα­ντι­κό ση­μείο εν­δι­α­φέ­ρο­ντος αλ­λά και πρό­σθε­το όφε­λος για τον ανα­γνώ­στη, είναι η ύλη του Μέ­ρους ΙΙΙ του βι­βλίου. Πα­ρου­σι­ά­ζο­νται εκεί με συ­στη­μα­τι­κό και εκλα­ϊ­κευ­μέ­νο τρό­πο όλες οι με­γά­λες θε­ω­ρί­ες της φυ­σι­κής των τε­λευ­ταί­ων 200 χρό­νων (Κλασ­σι­κή φυ­σι­κή του Νεύ­τω­να, Θερ­μο­δυ­να­μι­κή, Ηλε­κτρο­μα­γνη­τι­σμός, Γε­νι­κή και Ειδι­κή θε­ω­ρία της Σχε­τι­κό­τη­τας, Κβα­ντο­μη­χα­νι­κή) κα­θώς επί­σης και βα­σι­κά στοι­χεία θε­ω­ρι­ών από τη βι­ο­λο­γία και τα μα­θη­μα­τι­κά. Η πα­ρου­σί­α­ση και σχο­λι­α­σμός των σχε­τι­κών θε­μά­των είναι πά­ντα «από ψη­λά» σε μια προ­σπά­θεια να δι­α­κρί­νε­ται το «σύ­νο­λο» από τα «μέ­ρη», το «δά­σος» από τα «δέ­ντρα» και να προ­βάλ­λε­ται η «συ­νο­λι­κή εικό­να». Απο­κτού­με έτσι τη σω­στή εικό­να και δι­ά­στα­ση σχε­τι­κά με τη θέ­ση μας στο οικο­δό­μη­μα της φύ­σης χω­ρίς να θέ­του­με τον εαυ­τό μας στο κέ­ντρο του…

Ο Γι­ώρ­γος Γι­αν­νό­που­λος είναι Πο­λι­τι­κός Μη­χα­νι­κός – Συ­γκοι­νω­νι­ο­λό­γος, δι­δά­κτωρ του Πα­νε­πι­στη­μίου του Λον­δί­νου (Imperial College), ομό­τι­μος κα­θη­γη­τής του Αρι­στο­τε­λείου Πα­νε­πι­στη­μίου Θεσ­σα­λο­νί­κης (ΑΠΘ), και αντε­πι­στέλ­λον μέ­λος της Ακα­δη­μί­ας Αθη­νών (έδρα Με­τα­φο­ρών και Συ­γκοι­νω­νι­ών). Είναι μέ­λος της δι­οι­κού­σης επι­τρο­πής του το­μέα Ενέρ­γει­ας του Επι­στη­μο­νι­κού Συμ­βου­λίου των Ευρω­πα­ϊ­κών Ακα­δη­μι­ών (European Academies Science Advisory Council – EASAC) και μέ­λος της μό­νι­μης Επι­τρο­πής για την Και­νο­το­μία του Αμε­ρι­κα­νι­κού Transportation Research Board. Την τε­λευ­ταία δε­κα­ε­τία κα­τέ­χει δι­ά­φο­ρες θέ­σεις συμ­βού­λου ή επι­σκέ­πτη κα­θη­γη­τή σε με­γά­λα πα­νε­πι­στή­μια της Κί­νας (Beijing Jiaotong του Πε­κί­νου, Chang’an University του Xian, και Ningbo University of Technology). Έχει δη­μο­σι­εύ­σει πά­νω από 250 επι­στη­μο­νι­κές ερ­γα­σί­ες, μο­νο­γρα­φί­ες και άρ­θρα και έχει συγ­γρά­ψει 17 βι­βλία εκ των οποί­ων 4 στην Αγ­γλι­κή. Είναι ο ιδρυ­τής και Δ/ντής για 16 χρό­νια του Ιν­στι­τού­του Βι­ώ­σι­μης Ανά­πτυ­ξης και Δι­κτύ­ων Με­τα­φο­ρών (ΙΜΕΤ) του Εθνι­κού Κέ­ντρου Έρευ­νας και Τε­χνο­λο­γι­κής Ανά­πτυ­ξης (ΕΚΕ­ΤΑ) στο οποίο ήταν αντι­πρό­ε­δρος για μια δε­κα­ε­τία και πρό­ε­δρος τη δι­ε­τία 2010-2012. Ήταν επί­σης πρό­ε­δρος για μια εξα­ε­τία της Επι­τρο­πής Δι­ε­θνούς Συ­νερ­γα­σί­ας του Αμε­ρι­κα­νι­κού Transportation Research Board, πρό­ε­δρος για μια εξα­ε­τία της Ευρω­πα­ϊ­κής Δι­ά­σκε­ψης Ιν­στι­τού­των Με­τα­φο­ρών (European Conference of Transport Research Institutes), πρό­ε­δρος της Συμ­βου­λευ­τι­κής Ομά­δας Με­τα­φο­ρών (Transport Advisory Group) της Ευρω­πα­ϊ­κής Επι­τρο­πής και πρό­ε­δρος ή μέ­λος δε­κά­δων άλ­λων Επι­τρο­πών και ομά­δων ερ­γα­σί­ας στην Ελ­λά­δα και το εξω­τε­ρι­κό.