Συνεχίζουν να ζητούν ειδικό καθεστώς για τα καύσιμα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ
Τη θέσπιση ειδικού καθεστώτος στα καύσιμα στις ΠΕ Έβρου, Δράμας και Ξάνθης ζητούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Νατάσα Γκαρά, Θεόφιλος Ξανθόπουλος και Χουσεΐν Ζεΐμπέκ.
Είχε προηγηθεί ανάλογο αίτημα για τη Ροδόπη, από τον βουλευτή Δημήτρη Χαρίτου
Ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων για τη θέσπιση ειδικού καθεστώτος στις ΠΕ Έβρου, Δράμας και Ξάνθης ώστε να σταματήσουν οι εν λόγω Νομοί να πλήττονται βίαια από τη διασυνοριακότητα και την οικονομική κρίση, κατέθεσαν η Βουλευτής Έβρου και Αν. Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γκαρά Αναστασία, ο Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Δικαιοσύνης, Ξανθόπουλος Θεόφιλος και ο Βουλευτής Ξάνθης, Ζεϊμπέκ Χουσεΐν.
Σημειώνουν τη μεγάλη διαρροή συναλλάγματος και κατά συνέπεια τον κλονισμό των τοπικών οικονομικών και κοινωνιών της Θράκης και της Αν. Μακεδονίας, από τη μαζική μετακίνηση των κατοίκων των περιοχών αυτών προς τις γειτονικές χώρες Τουρκία και Βουλγαρία, για την προμήθεια φθηνών καυσίμων αλλά και πρώτων υλών και ειδών πρώτης ανάγκης.
Τονίζουν πως το πλήγμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, τους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους των τριών αυτών ακριτικών Νομών είναι τεράστιο, από τη στιγμή που η κυβέρνηση της ΝΔ αρνείται ιδεοληπτικά τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα.
Ζητούν από την κυβέρνηση να εφαρμόσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2003/96/ΕΚ, που έχει ήδη εφαρμοστεί σε παραμεθόριες περιοχές της Ιταλίας (περιφέρεια Friuli – Venezia Giulia), και σύμφωνα με την οποία τα κράτη μέλη μπορούν να επιβάλλουν διαφοροποιημένους φορολογικούς συντελεστές, όταν αποδεικνύονται επιζήμιες οι σημαντικές διαφορές στα εθνικά επίπεδα φορολογίας της ενέργειας, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούν τα ελάχιστα επίπεδα φορολογίας που προβλέπονται στην Οδηγία.
Η ερώτηση των βουλευτών αναλυτικά
Προς τον Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: «Θέσπιση ειδικού καθεστώτος στα καύσιμα στις ΠΕ Έβρου, Ξάνθης και Δράμας που πλήττονται βίαια λόγω διασυνοριακότητας & οικονομικής κρίσης»
Αγώνα επιβίωσης δίνουν καθημερινά οι κάτοικοι του Έβρου, της Ξάνθης και της Δράμας, στην προσπάθεια να ανταπεξέλθουν στις συνθήκες πρωτοφανούς ασφυξίας που δημιουργούν οι υψηλές τιμές στα καύσιμα, με την ελληνική κυβέρνηση, δυστυχώς, μέχρι και σήμερα να αδιαφορεί, μη λαμβάνοντας κανένα ουσιαστικό μέτρο στήριξης.
Καθημερινά καταγράφονται περιπτώσεις μαζικής μετακίνησης των μόνιμων κατοίκων των παραπάνω περιοχών προς τις γειτονικές χώρες, Τουρκία και Βουλγαρία, για τον εφοδιασμό και την προμήθεια φθηνών καυσίμων, καθώς οι εκεί τιμές καταγράφονται αισθητά χαμηλότερες.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι η μεγάλη διαρροή συναλλάγματος προς τις γειτονικές χώρες, ο κλονισμός των τοπικών οικονομιών και κοινωνιών της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας, τα μαζικά λουκέτα στα πρατήρια καύσιμων και όχι μόνο, καθώς και η απώλεια εκατομμυρίων εσόδων που χάνει το ελληνικό κράτος σε εβδομαδιαία βάση.
Αν συνυπολογίσουμε και το γεγονός πως ο ανεφοδιασμός για καύσιμα από τις γειτονικές χώρες, συνήθως συνοδεύεται και από την αγορά πρώτων υλών και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό το πλήγμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους των περιοχών αυτών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει προτείνει εδώ και καιρό και την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, κάτι που όμως μέχρι και σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ ιδεοληπτικά αρνείται να εφαρμόσει, παρότι, ήδη, πολλά κράτη της ΕΕ το έχουν πράξει.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2003/96/ΕΚ, οι σημαντικές διαφορές στα εθνικά επίπεδα φορολογίας της ενέργειας που εφαρμόζουν τα κράτη μέλη, θα μπορούσαν να αποδειχθούν επιζήμιες για την ορθή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Κατά αυτόν τον τρόπο τα κράτη μέλη μπορούν να επιβάλλουν διαφοροποιημένους φορολογικούς συντελεστές υπό την προϋπόθεση ότι τηρούν τα ελάχιστα επίπεδα φορολογίας που προβλέπονται στην Οδηγία και ότι οι εν λόγω συντελεστές συμβιβάζονται με το κοινοτικό δίκαιο (άρθρο 5). Τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν τις απαλλαγές ή τις μειώσεις του επιπέδου φορολογίας που προβλέπονται στην Οδηγία είτε άμεσα, είτε με την εφαρμογή διαφοροποιημένου φορολογικού συντελεστή, είτε με την επιστροφή του συνόλου ή μέρους τους φόρου που καταβλήθηκε (άρθρο 6).
Επειδή η εν λόγω Ευρωπαϊκή Οδηγία έχει ήδη εφαρμοστεί σε παραμεθόριες περιοχές της Ιταλίας (περιφέρεια Friuli – Venezia Giulia) που αντιμετωπίζουν ίδιο ή παρόμοιο πρόβλημα με αυτό των ΠΕ Έβρου, Δράμας & Ξάνθης, υπό τον όρο ότι οι συντελεστές τους αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις της συγκεκριμένης οδηγίας
Επειδή δεν μπορεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, οι ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, οι επαγγελματίες, οι εργαζόμενοι, να συνεχίζουν να πλήττονται τόσο βίαια λόγω διασυνοριακότητας και των χαμηλότερων συντελεστών φορολογίας στις γειτονικές χώρες, και η ελληνική κυβέρνηση να μην λαμβάνει κανένα μέτρο
Επειδή το ελληνικό δημόσιο στερείται, σε εβδομαδιαία βάση, εκατομμύρια εσόδων από τη μαζική μετακίνηση κατοίκων των παραμεθόριων περιοχών της στη Βουλγαρία αλλά και στην Τουρκία, για τον εφοδιασμό και την προμήθεια καυσίμων
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1) Προτίθεται να εξετάσει τη θέσπιση ειδικού καθεστώτος στα καύσιμα στις ΠΕ Έβρου, Δράμας και Ξάνθης, λόγω διασυνοριακότητας και γειτνίασης με χώρες με χαμηλότερα επίπεδα εθνικής φορολογίας, με στόχο την ανάσχεση διαρροής συναλλάγματος;
2) Προτίθεται να εφαρμόσει κατά το πρότυπο της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, ένα σύστημα έκπτωσης καυσίμων ανάλογο της Ιταλίας, για τους μόνιμους κατοίκους των παραπάνω περιοχών;
3) Είναι στα μέτρα της κυβέρνησης η λήψη μόνιμων μέτρων στήριξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στις ΠΕ Έβρου, Δράμας και Ξάνθης που σήμερα πλήττεται βίαια;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γκαρά Αναστασία
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν