Θέρμανση με το σταγονόμετρο στα σχολεία του Έβρου
Της Κικής Ηπειρώτου
Με το σταγονόμετρο τρέχει το πετρέλαιο στις σχολικές μονάδες του Έβρου, καθώς οι διευθυντές προσπαθούν να κάνουν όσο μπορούν περισσότερη οικονομία, μια και κανείς δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά πότε θα υπάρχουν χρήματα για να εφοδιαστούν και πάλι τα σχολεία με πετρέλαιο θέρμανσης. Άλλωστε, είναι γεγονός ότι οι δαπάνες για τις σχολικές ανάγκες έχουν μειωθεί κατακόρυφα, φτάνοντας ακόμη και το 60% στο βόρειο Έβρο. Μόλις ξεκίνησαν οι πρώτες κρύες μέρες της φετινής σχολικής χρονιάς να κάνουν την εμφάνισή τους, γονείς και εκπαιδευτικοί άρχισαν – δικαίως- να διαμαρτύρονται προς τους δήμους, οι οποίοι έχουν πλέον την ευθύνη για την επιχορήγηση των σχολικών μονάδων. Και στην Ορεστιάδα, αλλά και στην Αλεξανδρούπολη, χρειάστηκε η δυναμική παρουσία των συλλόγων γονέων για να κινηθούν τάχιστα οι δήμοι προς την κατεύθυνση εφοδιασμού των σχολείων, έστω και με μικρές ποσότητες, σε πρώτη φάση. Σήμερα, όπως μαρτυρούν οι εκπαιδευτικοί, η κατάσταση είναι οριακή και πως οι σχολικές αίθουσες ζεσταίνονται με το ζόρι για λίγες ώρες την ημέρα.
Μιλώντας στη «ΓΝΩΜΗ» ο πρόεδρος των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Αλεξανδρούπολης Φώτης Χαριτάκης σημειώνει χαρακτηριστικά: «Δυστυχώς, είμαστε με την ψυχή στο στόμα. Στα σχολεία μας τα καλοριφέρ καίνε με το σταγονόμετρο και κανείς δεν γνωρίζει πότε θα υπάρχουν λεφτά για νέο εφοδιασμό. Επικρατεί, αυτό που λέμε, ‘σιγή ασυρμάτου’. Εάν συνεχίσουμε με αυτό το ρυθμό, το πολύ σε ένα μήνα, που ο χειμώνας θα έχει μπει για τα καλά, δεν θα υπάρχει σταγόνα πετρελαίου στα περισσότερα σχολεία μας».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ Έβρου Χάρης Κουσινίδης.
«Πραγματικά, το πετρέλαιο πέφτει με το σταγονόμετρο. Οι αίθουσες δεν ζεσταίνονται ποτέ επαρκώς, ενώ πρόβλημα υπάρχει και στα παγωμένα γυμναστήρια. Είμαστε στα όριά μας και οι δαπάνες που έχουν διατεθεί είναι τουλάχιστον κατά 60% λιγότερες από πέρσι τέτοια εποχή. Ο δήμος Ορεστιάδας ξέρει πολύ καλά το πρόγραμμα κι ελπίζουμε να μην μείνει ούτε ένα σχολείο χωρίς πετρέλαιο, ούτε για μία ώρα».
Προβλήματα στο βόρειο Έβρο υπάρχουν και με τα βιβλία, όπου ακόμη δεν έχουν έρθει όλα, ενώ με το ζόρι υπάρχουν κονδύλια για την γραφική ύλη που χρειάζονται τα σχολεία. Την ίδια στιγμή, πρόβλημα επιβίωσης αντιμετωπίζουν αρκετοί νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, ενώ πολλοί έχουν πέσει «θύματα» μίας παράλογης ρύθμισης του υπουργείου, σύμφωνα με την οποία, πολλά από τα οδοιπορικά των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε χωριά δεν πληρώνονται ποτέ.
Μιλούν οι αριθμοί
Κατάρρευση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας τα τελευταία δύο χρόνια, με τη «συμβολή» του μνημονίου, δείχνουν πλέον καθαρά οι αριθμοί για την Ελλάδα.
Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν από την ΟΛΜΕ στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών, που έγινε πριν από μερικές μέρες στις Βρυξέλλες.
Όπως επισημαίνει ο γ.γ. της ΟΛΜΕ Θ. Κοτσιφάκης, «όταν οι δαπάνες για τη δημόσια παιδεία φθάσουν, όπως υπολογίζεται, μόλις στο 2,23% του ΑΕΠ, αντιλαμβανόμαστε πως οι επιπτώσεις στο δημόσιο σχολείο θα είναι δραματικές. Η μείωση των κρατικών δαπανών από το 2009 μέχρι και το 2015 θα είναι της τάξης των 1.436 εκατ. ευρώ, δηλαδή μείωση κατά 19,2%»!
Τον περασμένο Ιούλιο, όπως αναφέρεται στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», ανακοινώθηκε επιπλέον περικοπή δαπανών για την εκπαίδευση που προβλεπόταν στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, από 2,058 δισ. ευρώ σε 1,694 δισ. ευρώ, δηλαδή μείωση κατά 18 %!
Αυτό σημαίνει στην πράξη, όπως λένε οι εκπαιδευτικοί, περαιτέρω μείωση των κρατικών δαπανών για την παιδεία από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων του προϋπολογισμού.
Το υπουργείο Παιδείας συγχώνευσε συνολικά 1.933 σχολεία, από τα οποία 1.523 στην πρωτοβάθμια και 410 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κλείσουν 1.056 σχολεία, 851 από τα 10.798 (7,8%) στην πρωτοβάθμια και 205 από τα 3.185 στη δευτεροβάθμια (6,5%), ενώ οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις συνεχίζονται. Οι καθηγητές λένε, επίσης, ότι καταργούνται ή υποβαθμίζονται υποστηρικτικές δομές της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα: Καταργήθηκε η ενισχυτική διδασκαλία στο γυμνάσιο, υποβαθμίστηκε η διδασκαλία των ξένων γλωσσών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Υποβαθμίστηκαν τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Κλείνουν 22 από τα 58 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Αναστέλλεται η λειτουργία των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων.
Καταργείται ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Υποβαθμίζεται σταδιακά ο θεσμός των βιβλιοθηκών που δημιουργήθηκαν από συγχρηματοδοτούμενα κονδύλια, ενώ επιβάλλονται πλέον τμήματα από 28-30 μαθητές.
Εφ. «Η Γνώμη»