Ασφαλιστικά μέτρα κατά της επικάλυψης
του ψηφιδωτού “δέηση” της Αγίας Σοφίας
Των Χρήστου Κηπουρού και Πασχάλη Χριστοδούλου {*}

Μιλάμε σαν Χριστιανοί. Μπορεί να είμαστε ανεπιθύμητοι στη γειτονική χώρα, όμως όσοι επισκέπτονται τον Ναό της του Θεού Σοφίας, μετά τη μετατροπή του σε τζαμί, δεν θα μπορούν να ασκήσουν ανεμπόδιστα το δικαίωμα στη λατρεία της θρησκείας τους.

Δυστυχώς όμως για τον Ερντογάν τον Μωάμεθ, ο θεός αγαπάει τον κλέφτη -επί του προκειμένου, τον ιερόσυλο- αγαπάει όμως και τον νοικοκύρη, δηλαδή τον ιστορικό δικαιούχο.

Σκεφτόμαστε λοιπόν ποιοι μπορούν να κάνουν χρήση του άρθρου 9 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Και αν στέκεται η συγκεκριμένη επίκληση.

Και βλέπουμε ότι υπάρχουν πολλοί. Αν και χρειάζεται ένας το πολύ δυο Χριστιανοί, ώστε να προσφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, να ληφθούν ασφαλιστικά μέτρα κατά της Τουρκίας. Και ειδικότερα κατά της απόφασης μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

Να μην προχωρήσει δηλαδή η νέα ιεροσυλία με τα παραβάν και τα κουρτινάκια έστω ακόμη και σε μια εικόνα και ψηφιδωτό του Ναού. Η αναφορά του τίτλου στη “δέηση” είναι απολύτως ενδεικτική.

Είχαμε αρχίσει να προετοιμαζόμαστε για ανάλογες προσφυγές στο ΕΔΔΑ, όταν κινδυνεύαμε στον Έβρο από την Τουρκική εξαγωγή του κορωνοϊού, όμως μια ωραία πρωία, όταν στις ήπιες εισβολές τα βρήκαν μπαστούνια οι γείτονες από την ένστολη Ελλάδα, απέσυραν τους πρόσφυγες και τους μετανάστες από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα.

Δεν είναι του παρόντος να πούμε με ποιο τρόπο μόλυναν άλλες περιοχές. Μάλιστα εντός της Θράκης. Σύντομα θα επανέλθουμε επί όλων αυτών, έχοντας ως βάση τις γνωστές από δεκαετιών Τουρκικές προβοκάτσιες. Από τις πυρκαγιές δασών έως τις εξαγωγές ζωονόσων, όπως ο αφθώδης.

Σχετικά τώρα με την προσφυγή για τη λήψη των ασφαλιστικών μέτρων κατά της Τουρκίας, όσον αφορά την παράβαση του άρθρου 9 της Σύμβασης που ήδη αναφέραμε, έχουμε να προσθέσουμε τα εξής:

1. Οι προσφεύγοντες, οι οποίοι σημειωτέον δεν χρειάζονται δικηγόρο, επίσης δεν χρειάζεται να προέρχονται και από τους εναπομείναντες Ρωμιούς της Πόλης. Υπάρχουν και άλλοι που έχουν το δικαίωμα της προσφυγής στο ΕΔΔΑ. Πάσα δε εθελοντική συμμετοχή δεκτή.

2. Επίσης δεν απαιτείται να είναι εκ τους ιδίου δόγματος Χριστιανοί αφού ο Ναός της Αγίας Σοφίας αφορά την ενιαία Χριστιανοσύνη. Πέραν του ότι με τον τρόπο αυτό ενώνονται οι Χριστιανοί και εκείθεν οι ίδιες οι Εκκλησίες, εκ των κάτωθεν. Με άλλα λόγια δεν αρνούμαστε μια συμμετοχή στην προσφυγή και από έναν Καθολικό, πέραν του Ορθοδόξου που θα την υπογράφει πρώτος. Σύμφωνα άλλωστε και με τα γνωστά πρωτεία.

3. Ως μάρτυρας υπέρ της προσφυγής, βεβαίως χρειάζεται να προταθεί η UNESCO. Υπάλληλοί της να μεταβούν από το Παρίσι, στο Στρασβούργο, όπου εδρεύει το ΕΔΔΑ.

4. Η ακύρωση, η επιβεβαίωση με άλλα λόγια του “ουκ εάλω” που έχουμε αναφερθεί και άλλες φορές, γίνεται με την έκδοση, μέσα σε λίγες ημέρες, της σχετικής απόφασης του ΕΔΔΑ.

5. Μπορεί η προσφυγή να γίνει έστω και για ένα ψηφιδωτό. Γι αυτό και στον τίτλο αναφέρονται τα Ασφαλιστικά μέτρα κατά της επικάλυψης του ψηφιδωτού Δέηση” {α}, που βρίσκεται στο νότιο υπερώο της Αγίας Σοφίας. Το βάλαμε όχι μόνο για τη ιερή του σύνθεση και τους Ελληνικούς του υπέρτιτλους, αλλά και γιατί παραμένει το ομορφότερο, παρά τον ακρωτηριασμό του.

6. Οπότε δυο τινά μπορεί να συμβούν. Είτε να ακυρωθεί εν τοις πράγμασιν, η μετατροπή σε τζαμί αφού δεν θα προλάβουν να μπουν οι κουρτίνες επί του ψηφιδωτού είτε να προσέρχονται οι Μουσουλμάνοι και να προσεύχονται ενώπιον της ακάλυπτης, με διεθνή δικαστική απόφαση, εικόνας του Ιησού, μετά της Παναγίας και με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο.

7. Τέλος, θα υπάρχει όσος χρόνος και αν χρειαστεί ώστε να γίνουν επιπλέον προσφυγές για όλες τις υπόλοιπες εικόνες και τα υπέροχα ψηφιδωτά της Αγίας Σοφίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Εικόνα α, πηγή: giorgosthalassis.blogspot.com, Το ψηφιδωτό “Δέηση”, με τον Ιησού, την Παναγία και τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, Ναός της Αγίας Σοφίας,

______________

{*} Ο πρώτος διετέλεσε Βουλευτής Έβρου {1993-2000}, ο δε δεύτερος, Δήμαρχος Σουφλίου {1994-1998},

Υ. Γ. Οι όποιες Τουρκικές διαβεβαιώσεις περί του ότι τα επικαλύμματα θα ανοίγουν μετά από τις μουσουλμανικές προσευχές, αν δεν είναι συρταρωτά, όχι μόνο δεν πείθουν κανέναν αλλά και η δια διαρροών ενημέρωση περί όλων αυτών σκοπό έχει να ρίξει στάχτη στα μάτια. Λες και έχουν μπροστά τους Αμερικανάκια, τύπου Τραμπ.
Ήδη η ίδια η UNESCO όχι μόνο όφειλε να διακόψει κάθε χρηματοδότηση στο υπό την προστασία της, παγκόσμιο αυτό μνημείο, αλλά και να απαγορεύσει ακόμη και να μπει καρφίτσα στα ιερά σώματα των εικόνων και των ψηφιδωτών του Ναού. Και εάν δεν εισακουστεί, να κινήσει η ίδια την όποια διαδικασία παραπομπής της Τουρκίας για ιεροσυλία και για προκλήσεις εκτεταμένων βλαβών σε μνημεία. Υπάρχουν διατάξεις που τα προβλέπουν όλα αυτά.
Τι κάνει τώρα απέναντι σε όλα αυτά η Πολιτική Ελλάδα​? Η απάντηση είναι μονολεκτική: Εάλω. Τύχη αγαθή που η Αγία Σοφία ουκ εάλω. Και που εμείς δεν πρόκειται να κουραζόμαστε όταν επαναλαμβάνουμε ότι: Ναι μεν η πόλις εάλω, όχι όμως και η Αγία Σοφία. Ούτε είπαμε τυχαία ότι η υπόθεση αυτή θα έχει μεγάλη συνέχεια. Και ότι η Ελλάδα οφείλει, έστω και σήμερα, να μην αναγνωρίσει την καθόλα παράνομη πράξη αλλαγής χρήσης, με τη μετατροπή σε τζαμί. Όπως δεν αναγνώρισε το ψευδοκράτος του Αττίλα, στη μαρτυρική Μεγαλόνησο.

Το “ουκ εάλω” είναι στο χέρι μας.
Θράκη 16 Ιουλίου 2020,