Ερώτηση στη βουλή των Ελλήνων για την απόφαση που οδηγεί στο κλείσιμο έξι σχολικών μονάδων στο Έβρο, κατέθεσε η βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσα Γκαρά.
Συγκεκριμένα με το έγγραφο της Δ.Δ.Ε. Έβρου με αρ. πρωτ. Φ.2.1. /15634/30-110-2019, κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων προβλέπονται:
α) η συγχώνευση του ΓΕ.Λ. Ορεστιάδας, ΓΕ.Λ. Ν. Βύσσας και ΓΕ.Λ. Δικαίων και η μετατροπή τους σε Λυκειακές Τάξεις,
β) η συγχώνευση του Γυμνασίου Τυχερού με το Γενικό Λύκειο Τυχερού και η μετατροπή του σε Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις. Επίσης, προτείνεται
γ) η συγχώνευση του Γυμνασίου Σαμοθράκης με το Γενικό Λύκειο Σαμοθράκης και η μετατροπή του σε Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις.
δ) η συγχώνευση του Εσπερινού Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης με το Εσπερινό Γενικό Λύκειο Αλεξανδρούπολης και η μετατροπή του σε Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις Αλεξανδρούπολης,
ε) η κατάργηση του 5ου Γενικού Λυκείου Αλεξανδρούπολης, το οποίο ιδρύθηκε με την υπ΄αριθ.70626/Δ4/23.06.2011 Υ.Α. (Φ.Ε.Κ τ.Β΄ 1505/2011).
Η κα Γκαρά στην ερώτησή της σημειώνει την αντίθεση που έχουν διατυπώσει με αποφάσεις τους οι θεσμικοί φορείς της τοπικής κοινωνίας για τις καταργήσεις και τις συγχωνεύσεις (Δ.Σ. Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του Γενικού Λυκείου Δικαίων, Β΄ ΕΛΜΕ Έβρου, Δημοτική Επιτροπή Παιδείας Δήμου Ορεστιάδας, Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σουφλίου, Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Ορεστιάδας).
Ταυτόχρονα η Βουλευτής Έβρου σημειώνει τις προτάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Ορεστιάδας για:
α) ίδρυση μουσικού και αθλητικού σχολείου στο Δήμο Ορεστιάδας, λόγω της τεράστιας αύξησης των εγγραφών παιδιών στα τμήματα του δημοτικού ωδείου και στα διάφορα αθλητικά τμήματα,
β) ίδρυση γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον Βόρειο Έβρο, με έδρα την Ορεστιάδα, λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας του Νομού και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών,
γ) ίδρυση Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Δημοτικό Σχολείο Καστανέων.

Επιπλέον, η κα Γκαρά επισημαίνει πως η απόφαση να καταργηθούν και να συγχωνευτούν σχολικές μονάδες στον ακριτικό Έβρο, την στιγμή που όλοι αναγνωρίζουν ότι η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με οξύ δημογραφικό πρόβλημα, στέλνει ένα λανθασμένο μήνυμα προς όλες τις πλευρές.

Τέλος, η κα Γκαρά ερωτά την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αν:

1. Προτίθεται το Υπουργείο να άρει την ανάλγητη απόφασή του για κλείσιμο έξι σχολικών μονάδων στον Έβρο;
2. Θα λάβει υπόψη της η κα Υπουργός τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας του Έβρου, όπως αυτές διατυπώνονται από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τους Συλλόγους Γονέων;
3. Βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου η κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό και οι μόνιμες προσλήψεις;
4. Τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο για την ικανοποίηση των αιτημάτων των Δήμων σχετικά με την ίδρυση νέων σχολείων και εκπαιδευτικών δομών;

Το κείμενο της ερώτησης

 

Αλεξανδρούπολη, 6 Δεκεμβρίου 2019

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κα Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

 

Θέμα: Κλείσιμο έξι σχολικών μονάδων στον Έβρο

 

Με το υπ΄αριθ. πρωτ. 165494/ΓΔ4/22-10-2019 έγγραφο της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Μεταβολές σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020-2021» καλούνται οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να αποστείλουν μετά από γνώμη των Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων όπου ανήκουν, προτάσεις για μεταβολές στις σχολικές μονάδες. 

Σύμφωνα με το έγγραφο της Δ.Δ.Ε. Έβρου με αρ. πρωτ. Φ.2.1. /15634/30-110-2019 η πρόταση του κ. Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου αφορά: 

α) στη συγχώνευση του ΓΕ.Λ. Ορεστιάδας, ΓΕ.Λ. Ν. Βύσσας και ΓΕ.Λ. Δικαίων και στη μετατροπή τους σε Λυκειακές Τάξεις,

β) στη συγχώνευση του Γυμνασίου Τυχερού με το Γενικό Λύκειο Τυχερού και μετατροπή του σε Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις. Επίσης, προτείνεται

γ) στη συγχώνευση του Γυμνασίου Σαμοθράκης με το Γενικό Λύκειο Σαμοθράκης και μετατροπή του σε Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις. 

δ) στη συγχώνευση του Εσπερινού Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης με το Εσπερινό Γενικό Λύκειο Αλεξανδρούπολης και μετατροπή του σε Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις Αλεξανδρούπολης,

ε) στη κατάργηση του 5ου Γενικού Λυκείου Αλεξανδρούπολης, το οποίο ιδρύθηκε με την υπ΄αριθ.70626/Δ4/23.06.2011 Υ.Α. (Φ.Ε.Κ τ.Β΄ 1505/2011). 

Στο σύνολο του Νομού έχουν ήδη εκφραστεί αντιδράσεις από θεσμικούς φορείς της τοπικής κοινωνίας για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις των σχολικών μονάδων. Συγκεκριμένα, το Δ.Σ. Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του Γενικού Λυκείου Δικαίων έχει προβεί σε έγγραφη επιστολή διαμαρτυρίας. Επίσης, η Β΄ ΕΛΜΕ Έβρου και ομόφωνα η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας Δήμου Ορεστιάδας απέρριψε  τις προτάσεις του Δ.Δ.Ε. Έβρου. Ομόφωνα αποφάσισε και το σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σουφλίου κατά της συγχώνευσης του Λυκείου Τυχερού με το Γυμνάσιο Τυχερού.

Επιπλέον, ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. Ορεστιάδας αντί συγχωνεύσεων προτείνονται:

α) η ίδρυση μουσικού και αθλητικού σχολείου στο Δήμο Ορεστιάδας, λόγω της τεράστιας αύξησης των εγγραφών παιδιών στα τμήματα του δημοτικού ωδείου και στα διάφορα αθλητικά τμήματα,

β) η ίδρυση γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον Βόρειο Έβρο, με έδρα την Ορεστιάδα, λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας του Νομού και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών,

γ) η ίδρυση Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Δημοτικό Σχολείο Καστανέων.

Η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων ταλαιπώρησε ήδη αρκετά φέτος την περιοχή μας αφήνοντας τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, τα οποία ακόμη δεν έχουν καλυφθεί πλήρως. Δεν έλαβε υπόψη της τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Νομού (ακριτική περιοχή, μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, ορεινός όγκος, νησιωτικότητα) δημιουργώντας πλήθος προβλημάτων σε μαθητές, γονείς και σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Αποφεύγει χαρακτηριστικά η σημερινή Κυβέρνηση να εξαγγείλει μόνιμους διορισμούς σε Ειδική Αγωγή και Γενική Εκπαίδευση, οι οποίοι είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα, προχωρά και στην υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσα από συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων.

Επιπλέον, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων θα πρέπει να αναλογιστεί και να κατανοήσει πως είναι εξαιρετικά λανθασμένο το μήνυμα που στέλνει προς όλες τις πλευρές, όταν επιλέγει να καταργήσει σχολεία σε ακριτικές περιοχές και Νομούς, όπως είναι ο Έβρος, τη στιγμή που η χώρα μας, διαπιστωμένα πια, αντιμετωπίζει οξύ δημογραφικό πρόβλημα.

Επειδή οι προτάσεις για συγχώνευση-κατάργηση σχολικών μονάδων δεν έχουν τη σύμφωνη γνώμη των Δημοτικών Συμβουλίων και της τοπικής κοινωνίας,

Επειδή οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνία και ενισχύουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση,

Επειδή οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων οδηγούν μοιραία στην ερήμωση της υπαίθρου,

Επειδή η ίδρυση και η λειτουργία σχολείων είναι υποχρέωση της πολιτείας,

Ερωτάται η κα Υπουργός:

 

 

  • Προτίθεται το υπουργείο να άρει την ανάλγητη απόφασή του για κλείσιμο έξι σχολικών μονάδων στον Έβρο; 
  • Θα λάβει υπόψη της η κα Υπουργός τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας του Έβρου, όπως αυτές διατυπώνονται από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τους Συλλόγους Γονέων;
  • Βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου η κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό και οι μόνιμες προσλήψεις;
  • Τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο για την ικανοποίηση των αιτημάτων των Δήμων σχετικά με την ίδρυση νέων σχολειών και εκπαιδευτικών δομών;

 

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γκαρά Αναστασία