Ο Μάκης Τσεκλένης στο ιστορικό μουσείο Αλεξανδρούπολης
Συνεχίζεται ο 10ος κύκλος ομιλιών και διαλέξεων του Ιστορικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης με καλεσμένο τον σχεδιαστή μόδας Γιάννη Τσεκλένη
Το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης στα πλαίσια του 10ου κύκλου ομιλιών και διαλέξεων με τίτλο «Γνωριμία με προσωπικότητες από τον χώρο της επιστήμης και του πολιτισμού», φιλοξενεί τον σχεδιαστή μόδας κ. Γιάννη Τσεκλένη με την ομιλία του με τίτλο «Πως λειτουργεί η ώσμωση πολιτισμών στη δημιουργία των ρούχων», την Τετάρτη 17 Απριλίου 2019 και ώρα 6.30 μ.μ. στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης.
Λίγα λόγια για τον ομιλητή…
Ο Γιάννης Τσεκλένης γεννιέται στην Αθήνα το 1937. Έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς ζωγραφικής και έχει εκθέσει πίνακές του στην Αρχιτεκτονική στην Αθήνα. Ασχολήθηκε με την οικογενειακή επιχείρηση και άρχισε να τυπώνει τα έργα του σε υφάσματα ενώ από το 1967 αρχίζει τη σχεδίαση ολοκληρωμένων συλλογών μόδας και ιδρύει στην Ελλάδα την αλυσίδα «μπουτίκ Τσεκλένης». Έχει σχεδιάσει στολές πολλών αεροπορικών και άλλων εταιριών, της Δημοτικής και Ελληνικής Αστυνομίας, του Ελληνικού στρατού, καθώς επίσης και το εσωτερικό αυτοκινήτων, συρμών, λεωφορείων και αεροπλάνων. Οι συλλογές του πωλούνται από πολλές εταιρίες σε όλο τον κόσμο. Παρουσιάζεται στην εγκυκλοπαίδεια ανδρικής μόδας του Esquire σαν ένας από τους σημαντικούς σχεδιαστές του 20ου αιώνα. Ο Γιάννης Τσεκλένης έχει δημιουργήσει ένα όνομα στην διεθνή αγορά μόδας για τις θεματικές συλλογές του. Αυτό οφείλεται στο ότι σχεδιάζει ο ίδιος τα υφάσματα που χρησιμοποιεί και που κατά καιρούς έχει αντλήσει θέματα από τα Ελληνικά Αγγεία, το Βυζάντιο, τους Ιμπρεσιονιστές, τα Ελληνικά Ξυλόγλυπτα, τις Τέχνες της Αφρικής, της Ινδονησίας, της Περσίας, της Κίνας, της Ιταλίας και της Ισπανίας, τα Εραλδικά Σύμβολα ενώ έχει εμπνευστεί και από την τέχνη του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου και του πιο σύγχρονου Γιάννη Γαϊτη. Θεωρείται πρωτοπόρος στην Ελλάδα στην εφαρμογή των σύγχρονων μεθόδων του franchising και licensing ενώ ήταν ο πρώτος Έλληνας σχεδιαστής που ανέπτυξε ολοκληρωμένες συλλογές για τον άνδρα, το παιδί και το σπίτι παράλληλα με την δημιουργία υφασμάτων και ενδυμάτων για τις γυναίκες. Δραστηριοποιείται επίσης στην επιμέλεια χώρων και αναλαμβάνει τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων σε κατοικίες και ξενοδοχεία. Σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη γιο του Κωνσταντίνο έχουν δημιουργήσει την ταινία «Χρέος Στην Ομορφιά». Η ταινία αυτή θα αποτελέσει το έναυσμα για την υπογείωση των καλωδίων ΔΕΗ και ΟΤΕ στην Οία της Σαντορίνης. Παρουσίασε από την ΕΤ1, σε σκηνοθεσία του υιού του Κωνσταντίνου, 13 εκπομπές με τίτλο «καλή κι ανάποδη» και θέμα τα θετικά κι αρνητικά της αισθητικής στην Ελλάδα. Έχει δώσει δεκάδες διαλέξεων και εισηγήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ( ΑΣΟΕ) και σε άλλα ιδρύματα με θέματα όπως «H Σημασία των Επωνύμων Προϊόντων», «Οι Λόγοι Εξαφάνισης της Ελληνικής Βιομηχανίας Μόδας», «Η Ανέραστη Σχέση του Ελληνικού Ντηζάιν και της Ελληνικής Βιομηχανίας» κ.ά.
Ο Γιάννης Τσεκλένης έχει διακριθεί με το Χρυσό Μετάλλιο Ελληνικής Μόδας του Ελληνικού Ινστιτούτου Μόδας, την Κόρη των Κυκλάδων του Ελληνικού Κέντρου Μόδας, τον Αργυρό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικος και το Βραβείο Δίολκος της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετιγκ.
Είναι παντρεμένος με την ΄Εφη Μελά και έχει ένα γιο, τον σκηνοθέτη Κωνσταντίνο από πρώτο του γάμο.
Η τελευταία του έκθεση ήταν στο «Φουγάρο» στο Ναύπλιο και όπως τόνισαν οι συντελεστές «Ο Γιάννης Τσεκλένης – μια σύνθετη για τα ελληνικά δεδομένα περίπτωση σχεδιαστή υφασμάτων, μόδας, αεροπλάνων και μέσων μεταφοράς, επιχειρηματία, καλλιτέχνη, φωτογράφου, αρχιτέκτονα εσωτερικών χώρων, και κυρίως οραματιστή – σημάδεψε με το πέρασμά του πάνω από πέντε δεκαετίες. Στο διάστημα αυτό, ο σχεδιαστής διεκδίκησε τη δική του θέση στο παγκόσμιο δημιουργικό γίγνεσθαι, επηρέασε πολλούς δημιουργούς, αλλά και επηρεάστηκε από όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής του και παλαιότερα. Η δημιουργική πορεία του Γιάννη Τσεκλένη ταυτίζεται με το πέρασμα της ίδιας της Ελλάδας από την «εποχή της αθωότητας» της δεκαετίας του ’60 με την ανάταση και το glamour της εποχής αυτής, σε μια σκληρή ενηλικίωση με το όνειρο μιας βιομηχανικής επανάστασης να συντρίβεται, και μια χαμένη ευκαιρία για τη χώρα να γίνει υπολογίσιμος παράγοντας στο διεθνή χώρο της μόδας. Σηματοδοτεί το πέρασμα από τα καταστήματα υφασμάτων, την υψηλή ραπτική από τις μοδίστρες ή τους πρώτους οίκους μόδας, στη βιομηχανία ετοίμων ενδυμάτων με την παραγωγή ειδών πολυτελείας, καθώς ο Γιάννης Τσεκλένης είναι ο πρώτος δημιουργός που σχεδίασε αναγνωρίσιμα έτοιμα ενδύματα. Η έντονη ταυτότητα των δημιουργιών του οφείλεται στο οτι ο ίδιος σχεδίαζε τα υφάσματα σε μοντέρνες θεματικές συλλογές. Το όνομά του συνδέεται, επίσης, με την άνοδο και την πτώση της ελληνικής κλωστοϋφαντουργίας και της εγχώριας βιομηχανίας μόδας, αφού υπήρξε κυρίως σχεδιαστής υφασμάτων. Επιπλέον, κατά το πέρασμα από τις φυσικές στις συνθετικές ίνες, ο Γιάννης Τσεκλένης εισήγαγε στον ελληνικό χώρο τεχνογνωσία για την επεξεργασία των παραγόμενων υφασμάτων.»