Του Νίκου Παπανικολόπουλου*

  Όπως είναι γνωστό τα δώδεκα (12) μεγάλα λιμάνια της χώρας, μεταξύ των  οποίων και της Αλεξανδρούπολης, ελέω κρίσης, από το 2011 με Απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής { 195/27-10-2011 (ΦΕΚ 2501 Β /4-11-2011)} τα πήρε το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ Α.Ε ώστε στη συνέχεια, μέσα από την πώληση των μετοχών τους ή μέσω υπο-παραχωρήσεων περιέλθουν σε εταιρείες – επενδυτές, με αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των δανειστών  μας και την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

  Τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια, ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, με την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ και ΟΛΘ ΑΕ αντίστοιχα περιήλθαν σε εταιρείες, μέσα από μια διαδικασία η οποία ξεκίνησε τo 2014 και ολοκληρώθηκε πρόσφατα.

  Όλες οι κυβερνήσεις και όλοι οι πρόεδροι του ΤΑΙΠΕΔ, μετά το 2014 (έτος ορόσημο με την πώληση των μετοχών ΟΛΠ και ΟΛΘ), προβάλουν συνεχώς την κοινή γραμμή ότι δεν θα πωληθούν οι μετοχές των υπολοίπων λιμανιών αλλά αυτά θα αξιοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης και πρώτο στη διαγωνιστική διαδικασία θα είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.                                                

  Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ,  Άρης ΞΕΝΟΦΟΣ, στις επισκέψεις του στo λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στις 5 Δεκεμβρίου 2017 και στις 24 Ιουλίου 2018, μας διαβεβαίωνε ότι τo λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα και η διαγωνιστική διαδικασία των παραχωρήσεών του θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο του 2018 και θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2019 με τεχνοκρατικά και όχι πολιτικά κριτήρια.

  Η τοπική κοινωνία προσδοκά μέσα από τη διαδικασία των υπο-παραχωρήσεων το λιμάνι μας να αναπτυχτεί και μέσα από αυτή την ανάπτυξη να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας άμεσες και έμμεσες. Κι όμως αυτή η διαδικασία συνεχώς αναβάλλεται. Λίγες μέρες πριν (26-9-18) ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Άρης  ΞΕΝΟΦΟΣ σε συνέντευξη του στο ραδιοφωνικό σταθμό Alpha 989  είπε ότι ‘περιμένουμε να κατατεθεί, νομοσχέδιο που θα δίνει το πλαίσιο των παραχωρήσεων και υπο- παραχωρήσεων’ και επανέλαβε ότι η προσπάθεια είναι για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και μετά θα ακολουθήσουν τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας. Τα σχέδια της κυβέρνησης γι αυτό το  νομοσχέδιο, επιβεβαίωσε και ο αρμόδιος υπουργός κ. Φώτης Κουβέλης σε συνέντευξη του στις 6-10-2018.  

  Τώρα πότε θα συνταχτεί αυτό το νομοσχέδιο, πότε θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πότε θα ψηφιστεί για να γίνει νόμος του κράτους και γιατί δεν το έκαναν τόσα χρόνια και το θυμήθηκαν τώρα, είναι μια άλλη ιστορία.

  Η πραγματικότητα είναι μια. Το ‘ραντεβού το Σεπτέμβρη’ για το λιμάνι μας χάθηκε. Τώρα περιμένουμε το ‘ραντεβού στα τύφλα’.

  Το δικό μας λιμάνι, σε αντίθεση με το γειτονικό της Καβάλας, δεν μπορεί να περιμένει και να περιορίζεται μόνο στις επισκέψεις και στο θαυμασμό ημεδαπών και αλλοδαπών αξιωματούχων. Υπολειτουργεί και είναι επιτακτική η ανάγκη άμεσης αξιοποίησής του προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Μερικά στοιχεία (ενδεικτικά του 2016) μιλούν από μόνα τους.

 

ΛΙΜΑΝΙ   ΚΑΒΑΛΑΣ

Προσωπικό   11 άτομα

Ετήσιο κόστος μισθοδοσίας                242.474 ευρώ

Ετήσιο κόστος αμοιβής Δ.Σ                   11.760 ευρώ

Ετήσιο κόστος αμοιβής Προέδρου         31.176 ευρώ

Ετήσιος κύκλος εργασιών                  3.860.032    ευρώ

Ετήσια κέρδη                                     1.596.243     ευρώ

 

ΛΙΜΑΝΙ   ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ  

Προσωπικό    7 άτομα

Ετήσιο κόστος μισθοδοσίας                194.226 ευρώ

Ετήσιο κόστος αμοιβής Δ.Σ                   10.220 ευρώ

Ετήσιο κόστος αμοιβής Προέδρου         31.176 ευρώ

Ετήσιος κύκλος εργασιών                   978.568      ευρώ

Ετήσια κέρδη                                       834.487      ευρώ

 

                                                                        Αλεξανδρούπολη    Οκτώβριος 2018

 

                                                              *  Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)