Ποιος Μάης θα φέρει την άνοιξη στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης;
Του Νίκου Παπανικολόπουλου*
Τα «ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα»
μας τα πρωτόπανε το 1993
Τα ίδια μας λένε και 25 χρόνια μετά…
Το 1992, μέσα από τη θεσμοθέτηση στην Ε.Ε, των «Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών» και ειδικά του Άξονα ΙΧ (Ελσίνκι – Αλεξανδρούπολη), οραματιστήκαμε την ανάπτυξη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης.
Τον Αύγουστο του 1995, με τη συγχρηματοδότηση Ε.Ε και Ελληνικού Δημοσίου, ξεκίνησαν τα έργα, προϋπολογισμού 13,5 δις δραχμών.
Τον Οκτώβριο του 2001, διεκόπησαν και μέχρι σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Το 2008, ξεκίνησε (ολοκληρώθηκε το 2015) το έργο της εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης και εκσκαφής διαύλου, προϋπολογισμού 23,1 εκατ. ευρώ, συγχρηματοδοτούμενο κατά ποσοστό 80% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ΕΤΠΑ και κατά 20% από πόρους του Ελληνικού Δημοσίου.
Το 2013, ξεκίνησε (ολοκληρώθηκε το 2015) το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της νέας προβλήτας, προϋπολογισμού 3,94 εκατ. ευρώ, από πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Διανύουμε το Μάη του 2018… την τρίτη χαμένη δεκαετία…
Καταγράφω, από τα ΜΜΕ, δηλώσεις πολιτικών αξιωματούχων για την περιβόητη «ανάπτυξη» :
Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιώργος Κατσιφάρας, κατά την επίσκεψη του στο λιμάνι, τον Οκτώβριο του 1993, μετέφερε τη δέσμευση της Κυβέρνησης για την ανάπτυξή του ώστε αυτό να ανταποκριθεί στο νέο στρατηγικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει στο χώρο των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης.
Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρήστος Παπουτσής, κατά την επίσκεψη του στο λιμάνι, τον Ιούλιο του 2000, δήλωσε ότι στο σύνολο τους, οι τοπικοί φορείς και οι παραγωγικές τάξεις συμφώνησαν για τη μετεξέλιξη του Λιμενικού Ταμείου σε ΑΕ, τονίζοντας ότι αυτό βρίσκεται στη σωστή βάση αφού το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι λιμάνι στρατηγικής σημασίας για τη χώρα αλλά και για την Κοινότητα.
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας ΑΜΘ, Άρης Παπαδόπουλος, με την ΑΠ 2540/06-8-2001 Απόφασή του συστήνει ειδική επιτροπή για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς εκτελούνται σε αυτό σημαντικά έργα και απαιτείται η πληρέστερη παρακολούθηση της πορείας των για να «τρέξουν» τα υπολειπόμενα και παράλληλα για την ανάπτυξή του έργα.
Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιώργος Ανωμερίτης, τον Οκτώβριο του 2002, κατά την επίσκεψη του, στο «απίστευτα τεράστιο λιμάνι», όπως το χαρακτήρισε, δήλωσε ότι το ΥΕΝ το «βλέπει» ως ένα από τα τρία κυρίαρχα λιμάνια της χώρας, μετά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον από Κινέζους και Τούρκους.
Ο Νομάρχης Έβρου, Νίκος Ζαμπουνίδης, τον Ιανουάριο του 2008, ανακοινώνει ότι το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας υιοθέτησε το αίτημά του, που έστειλε το Δεκέμβριο του 2007, για εκβάθυνση της λιμενολεκάνης πάνω από τα 18 μέτρα, αντί τα 14 που προέβλεπε η μελέτη (σ.σ τελικά, η εκβάθυνση ολοκληρώθηκε το 2015 στα 12 μέτρα !!!).
Ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Νομαρχία Έβρου, τον Ιούνιο του 2010, δήλωσε : «προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουν τα τρία μεγάλα έργα του νομού. Η κατασκευή του περιφερειακού της Αλεξανδρούπολης, η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα και η ολοκλήρωση των υποδομών του λιμανιού.
Ο Γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Σέργιος Λαμπρόπουλος, τον Οκτώβριο του 2010, δήλωσε : «Δημιουργούμε ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο και ανταγωνιστικό πλαίσιο για τις εμπορευματικές μεταφορές στη χώρα μας. Η εκτέλεση μελετών σκοπιμότητας για τη χωροθέτηση και δημιουργία του τρίτου μεγαλύτερου Εμπορευματικού Κέντρου της χώρας στην Αλεξανδρούπολη. Στις σκέψεις των αρμοδίων είναι η διασύνδεση του Εμπορευματικού Κέντρου με τον εμπορικό λιμένα της πόλης αλλά και με τις εγκαταστάσεις απόληξης των αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου που σχεδιάζεται να κατασκευαστούν εκεί. Πιθανώς, εκεί θα στεγαστεί ένα σύγχρονο logistics city με αντικείμενο την ενέργεια και τα λεγόμενα επικίνδυνα φορτία.
Ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ευάγγελος Λαμπάκης, στις 14 Φεβρουαρίου 2011, ανακοινώσε σχέδιο για την ανάπτυξη, με μοχλό το λιμάνι, ενός διεθνούς Τριπολικού Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου Συνδυασμένων Μεταφορών, προσδοκώντας πως με τη λειτουργία του θα δοθεί σημαντική αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή του Έβρου. Το έργο θα υλοποιείτο από το Δήμο Αλεξανδρούπολης, με τη μέθοδο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ο Περιφερειάρχης Αν. Μακεδονίας και Θράκης, Άρης Γιαννακίδης, κατά την επίσκεψη του στο λιμάνι, στις 14 Απριλίου 2011, δήλωσε : «Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ως διαμετακομιστικό και εμπορευματικό κέντρο, στην ευρύτερη περιοχή, είναι η απάντηση της Περιφέρειάς μας στη νέα οικονομία».
Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Χάρης Τσιόκας, στις 3 Μαΐου 2011, στις Βρυξέλλες, στη διμερή συνάντηση Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συζήτησε το θέμα των «Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών» και αναφέρθηκε στην αξιοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ως πύλης της Ευρώπης για τη δημιουργία μιας πολυτροπικής σύνδεσης με Βουλγαρία, Ρουμάνια και Μαύρη Θάλασσα, εναλλακτική της υπάρχουσας θαλάσσιας διόδου μέσω των Δαρδανελίων, γεγονός που μειώνει κόστη και αποστάσεις.
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Άδωνης Γεωργιάδης, κατά την επίσκεψη στο λιμάνι, στις 12 Δεκεμβρίου 2011, επεσήμανε ότι η επίσκεψη του, σηματοδοτήσει και την έναρξη υλοποίησης ενός ονείρου δεκαετιών για τις συνδυασμένες μεταφορές.
O Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, στις 25 Νοεμβρίου 2016, συνοδευόμενος από έξη Υπουργούς μεταξύ των οποίων και τον Υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή δήλωσε : «Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να γίνει ένας ισχυρός διακομετακομιστικός και ενεργειακός κόμβος, όχι μόνο για τη βόρεια Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της βαλκανικής Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παρά την κρίση που διέρχεται η χώρα τα τελευταία χρόνια, αναπτύσσεται με εξωστρέφεια, με το βλέμμα στραμμένο στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, στον Εύξεινο Πόντο και στην ανατολική Μεσόγειο».
O Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, στις 6 Ιανουάριου 2017, δήλωσε : «Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να γίνει ένας ισχυρός διαμετακομιστικός και ενεργειακός κόμβος, όχι μόνο για τη βόρεια Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της βαλκανικής».
Ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ευάγγελος Λαμπάκης, στις 6 Ιανουάριου 2017, δήλωσε στα τοπικά ΜΜΕ : «Με τον κ. Πρωθυπουργό συζητήθηκαν σημαντικά ζητήματα της Θράκης και διαπίστωσα την πρόθεση της κυβέρνησης να αξιοποιήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης καθώς και ότι εντός 3 – 4 μηνών θα προχωρήσει ο σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη».
Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, στις 10 Ιουλίου 2017 σε συνέντευξή του στο Ραδιοφωνικό Σταθμό «Στο Κόκκινο» και στο δημοσιογράφο Στάθη Σχινά δήλωσε : «το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχει την δυνατότητα μέσω του Μπουργκάς να εξυπηρετήσει φορτία από άλλες χώρες που θέλουν να αποφύγουν τα στενά στα Δαρδανέλια. Οι νέοι οδικοί άξονες δίνουν τη δυνατότητα στα λιμάνια να έχουν αυξημένα φορτία».
Ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ευάγγελος Λαμπάκης, στις 11 Ιουλίου 2017, δήλωσε σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό ότι αναμένονται αμερικανοί επενδυτές που ενδιαφέρονται για επενδύσεις με άξονα το λιμάνι της πόλης ενώ για τους ίδιους λόγους μέχρι το τέλος της εβδομάδας την περιοχή θα επισκεφτούν επενδυτές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ο Δήμαρχος εξήγησε ότι αυτή η επενδυτική κινητικότητα προκαλείται κυρίως, από την προοπτική της Αλεξανδρούπολης και την εξέλιξή της σε ενεργειακό κόμβο φυσικού αερίου.
Ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ευάγγελος Λαμπάκης, στην από 02 Ιανουαρίου 2018 επιστολή του στον Πρωθυπουργό, μεταξύ άλλων τονίζει: Η ανάπτυξη του λιμανιού μας, ο LNG, οι συνδυασμένες μεταφορές με την ηλεκτροκίνηση και τη σύνδεσή μας με το Μπουργκάς θα αποτελέσουν μαζί με την ίδρυση της Λιμενικής Ακαδημίας την Ελλάδα του αύριο, χρωματισμένη με το μοναδικό ειρηνικό μοντέλο συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, στις 20 Απριλίου 2018, κατά τη συνάντηση που είχε στον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης με το Διοικητικό Συμβούλιο και εκπροσώπους των εργαζομένων, σημείωσε την τεράστια σημασία που έχει το λιμάνι με τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά, τις προσπάθειες του Υπουργείου για να κερδίσει το στοίχημα των υποπαραχωρήσεων, κάτι που πέτυχε, με αποτέλεσμα σε μερικές ημέρες να δημοσιευτεί η σχετική συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Οικονομικών για την αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Αλεξανδρούπολη Μάης 2018
(Για τη σταχυολόγηση και αντιγραφή των κειμένων από τα ΜΜΕ)
* Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)
Υ. Γ Συχνά ακούμε τη φράση «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι, και τον Αύγουστο σταφύλι …» για κάτι, που συνεχώς αναβάλλεται και η συγκυρία το κάνει μάλλον απίθανο να συμβεί. Λέτε αυτό να ισχύει και για το λιμάνι μας ;