Η Αλεξανδρούπολη των «ευήκοων» δηλώσεων
Του Νίκου Παπανικολόπουλου*
«Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να γίνει ένας ισχυρός διαμετακομιστικός και ενεργειακός κόμβος, όχι μόνο για τη βόρεια Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της βαλκανικής»
(Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Άγια Θεοφάνεια 6-1-2017)
«Με τον κ. Πρωθυπουργό συζητήθηκαν σημαντικά ζητήματα της Θράκης και διαπίστωσα την πρόθεση της κυβέρνησης να αξιοποιήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης καθώς και ότι εντός 3 – 4 μηνών θα προχωρήσει ο σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη»
(Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ευάγγελος Λαμπάκης, δηλώσεις σε τοπικά ΜΜΕ. Άγια Θεοφάνεια 6-1-2017)
Ακριβώς ένα χρόνο μετά, η πραγματικότητα τόσο για το λιμάνι όσο και για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) δεν είναι μόνο διαφορετική αλλά είναι δυσμενής.
LNG Αλεξανδρούπολης
Με την αριθ. 60/26-01-2017 Απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η αρχική ισχύς (μέχρι 22-01-2018) της άδειας εγκατάστασης για την κατασκευή του Ανεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης, παρατάθηκε μέχρι το 2026.
ΛΙΜΑΝΙ Αλεξανδρούπολης
Το MASTER PLAN ακόμα το επικαιροποιούν …
Το BUSSINES PLAN ακόμα το καταρτίζουν…
Το ΤΑΙΠΕΔ ακόμα σκέπτεται πως θα το αξιοποιήσει…
Κι από την άλλη πλευρά, γεγονότα που διαδραματίστηκαν μέσα στο 2017 εγείρουν ανησυχίες για το μέλλον του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Στις 31 Ιανουαρίου 2017 στο Βελιγράδι και στις 13 Ιούλιου 2017 στη Θεσσαλονίκη, ένα από τα κύρια θέματα που συζητήθηκαν από τον Έλληνα πρωθυπουργό και το Σέρβο Πρόεδρο, Αλεξάντερ Βούτσιτς, ήταν το εγχείρημα, τα ποτάμια Αξιός (Ελλάδα), Βαρδάρης (πΓΔΜ), και Μοράβα (Σερβία) να συνδεθούν και να αποτελέσουν τον πλωτό διάδρομο, που θα συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με το Δούναβη, έτσι ώστε τα φορτία να μεταφέρονται με πλοία, από τις αγορές της Ανατολής στην κεντρική Ευρώπη, κερδίζοντας χρόνο και χρήμα.
Το θέμα, είχε συζητηθεί για πρώτη φορά, το Δεκέμβριο του 2014, στο Βελιγράδι, όπου με πρωτοβουλία της Κίνας πραγματοποιήθηκε Σύνοδος Κορυφής μεταξύ της Κίνας και 16 χωρών (σ.σ απούσης της Ελλάδος) της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, με αντικείμενο τη συνεργασία σε θέματα υποδομών για τη διακίνηση εμπορευμάτων από και προς την Κίνα. Στη συνέχεια, η κινεζική ηγεσία το έθεσε στον Έλληνα πρωθυπουργό και το Σέρβο Πρόεδρο, κατά τα ταξίδια τους στο Πεκίνο.
Στις 6 Σεπτεμβρίου 2017, στην Καβάλα, οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Βουλγαρίας, Αλέξης Τσίπρας και Μπόικο Μπορίσοφ, υπέγραψαν Συμφωνία για την επιτάχυνση της κατασκευής της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», η οποία ουσιαστικά θα αναβαθμίσει τα λιμάνια Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε δίνοντας τους εύκολη διέξοδο στο Αιγαίο.
Στις 29 Νοέμβριου 2017, στο Βελιγράδι, παρουσία της πρωθυπουργού Άννα Μπερνάμπιτς, έγινε η τελετή έναρξης των εργασιών ανακατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου Βελιγραδίου – Βουδαπέστης. Σύμφωνα με τα σερβικά ΜΜΕ, το έργο, συνολικού κόστους 3,2 δις ευρώ, χρηματοδοτείται από την Κίνα και υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος του Νέου Δρόμου του Μεταξιού (σ.σ από τον οποίο απουσιάζει η Αλεξανδρούπολη) – One Belt One Road – OBOR – Μία ζώνη – ένας δρόμος, όπως το αποκαλεί το Πεκίνο.
Πριν από λίγες μέρες, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, δήλωσε ότι στην πρόσφατη επίσκεψή του στα Σκόπια ο εκεί δήμαρχος, Djordje Ivanov, τον ενημέρωσε και του παρουσίασε σχετικό βίντεο για την κατασκευή της διώρυγας Δούναβη – Μοράβα – Αξιού, που θα «φέρει» την Βόρεια Ευρώπη (σ.σ και φυσικά και τα Σκόπια) πιο κοντά στο Αιγαίο.
Τα χρόνια περνούν…
Αν συγκρίνουμε το τι κάνουμε εμείς και τι τα άλλα βαλκανικά κράτη, θα διαπιστώσουμε ότι κινδυνεύουμε να χάσουμε τη γεωπολιτική αξία του τόπου μας και από «πρωταγωνιστές» να γίνουμε «κομπάρσοι».
Αλεξανδρούπολη, Άγια Θεοφάνεια 2018
*Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)