Ποιος βουλευτής του Έβρου μιλάει (και προφανώς ανέχεται) νταβατζήδες
Κι ενώ ο βουλευτής Έβρου έστειλε ανακοίνωση με τις θέσεις του για τα νέα διόδια στην Εγνατία, αίσθηση προκαλεί η απάντησή του στο facebook σε ερώτηση πολίτη.
Ο πολίτης ρώτησε τον βουλευτή γιατί πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας και διόδια και ο βουλευτής απάντησε: «Αγαπητέ Πασχάλη για μένα η απάντηση είναι.
Γιατί τα τέλη κυκλοφορίας πάνε στο Δημόσιο Ταμείο και τα διόδια στο Ιδιωτικό ( Νταβατζήδες ).
Αυτή είναι προσωπική εξήγηση».
Τώρα το ποιοι είναι οι νταβατζήδες της Εγνατίας οδού, είναι το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί. Το άλλο ερώτημα είναι γιατί ο βουλευτής ανέχεται τους νταβατζήδες.
Για την ιστορία για νταβατζήδες είχε μιλήσει και ο Καραμανλής σε γεύμα βουλευτών του σε σουβλατζίδικο (Μπαϊρακτάρη).
Το κείμενο Καϊσα με τίτλο «Διόδια: Μια αμαρτωλή ιστορία φτάνει στο τέλος της»
Η αλήθεια για τα διόδια στην Εγνατία αλλά και σε όλους τους Ελληνικούς αυτοκινητόδρομους
Σε πρόσφατη σύσκεψη των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ των περιοχών απ’ όπου διέρχεται η Εγνατία με το Υπουργείο Υποδομών (Σπίρτζης), την ηγεσία του ΤΑΪΠΕΔ και με εκπροσώπους της Εγνατίας ΑΕ, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της τελευταίας διαπραγμάτευσης όσον αφορά στα διόδια τόσο της Εγνατίας αλλά και των υπολοίπων αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Πριν όμως αναφερθώ στις λύσεις, επιτρέψτε μου μια σύντομη αναφορά στο παρελθόν και στο τι ισχύει έως και σήμερα.
Από τότε σχεδόν που φτιάχτηκαν οι αυτοκινητόδρομοι, η εκμετάλλευσή τους δόθηκε στις κατασκευαστικές εταιρείες. Οι δρόμοι τεμαχίστηκαν και κάθε τμήμα δόθηκε ή στην κατασκευάστρια εταιρεία ή και στις τράπεζες μαζί, οι οποίες χρέωναν όσο ήθελαν.
Κανείς δεν ήξερε πόσα και τι μάζευαν μιας και τα χρήματα αυτά τα διαχειρίζονταν οι γνωστοί «νταβατζήδες» σύμφωνα με την ορολογία τέως Πρωθυπουργού, δηλαδή οι Τράπεζες των θαλασσοδανείων μαζί με τις κατασκευαστικές εταιρείες, που όλοι πλέον γνωρίζουμε την «αξιοπιστία» τους, ενώ τα δημόσια ταμεία δεν ελάμβαναν σχεδόν κανένα έσοδο.
Όσον δε αφορά στην Εγνατία, η θεσμοθέτηση των μετωπικών διοδίων έγινε από τον Σημίτη το 2000 και το 2012 η Εγνατία με υπογραφές Στουρνάρα, Χατζηδάκη, Λιβιεράτου και Βούρτση, παραχωρήθηκε στο ΤΑΪΠΕΔ μαζί με την δυνατότητα να τοποθετήσει το ΤΑΪΠΕΔ διόδια όχι μόνο στην Εγνατία αλλά ΚΑΙ σε όλους τους κάθετους άξονές της. Άλλωστε το ΦΕΚ αναφέρει επιγραμματικά ότι τα δικαιώματα για εκμετάλλευση δεν περιορίζονταν μόνο στις τότε κατασκευές της Εγνατίας αλλά και στις μελλοντικές, τους κάθετους άξονες κλπ, (Το σχετικό ΦΕΚ 2316/2012 στα συνημμένα του άρθου).
Αυτό το καθεστώς έως τα τέλη του 2018 θα αποτελεί ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Σύμφωνα με την ενημέρωση που έγινε, και ύστερα από σκληρή διαπραγμάτευση με τους δανειστές, η συμφωνία που επιτεύχθηκε περιλαμβάνει τα εξής:
Όλα τα διόδια της χώρας θα είναι ενιαία, ηλεκτρονικά και αναλογικά. Δηλαδή δεν θα υπάρχουν μετωπικοί σταθμοί, η κίνηση θα γίνεται απρόσκοπτα σε όλο το εθνικό δίκτυο και ο καθένας θα πληρώνει σύμφωνα με τα χιλιόμετρα, τα οποία διανύει.
Θα εξαιρεθούν από την υποχρέωση πληρωμής διοδίων για τις μετακινήσεις τους οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Αναμένεται η οριστική απάντηση του ΤΑΪΠΕΔ για τους νομούς της Βόρειας Ελλάδας που θα υπαχθούν στη μη πληρωμή των μόνιμων κατοίκων για μετακίνηση εντός των ορίων του νομού (οι νομοί της Θράκης είναι ήδη μέσα).
Έχει τεθεί αυστηρό χρονοδιάγραμμα για την προκήρυξη του διαγωνισμού των ηλεκτρονικών διοδίων εντός του 2017 και την εγκατάστασή τους το 2018.
Έχει ήδη θεσμοθετηθεί η απαγόρευση της κίνησης των μεγάλων οχημάτων στο παράπλευρο δίκτυο για να μην επιβαρύνουν τις κατοικημένες περιοχές.
Έχει γίνει ήδη η συγκρότηση της αρμόδιας επιτροπής, η οποία θα καθορίσει τις προδιαγραφές και θα προκηρύξει τον διεθνή διαγωνισμό.
Έχει αποφασισθεί ότι θα γίνεται έλεγχος σε όλες τις πύλες εισόδου της χώρας (120 – 140) και τα οχήματα που θα εισέρχονται με ηλεκτρονικό τρόπο θα ελέγχονται για τη διαδρομή που κάνουν και ανάλογα θα επιβαρύνονται κατά την έξοδό τους.
Μερικά ερωτηματικά που προκύπτουν… όσον αφορά στο γιατί προχωράει το χτίσιμο των μετωπικών διοδίων στην Εγνατία, μιας και στο μέλλον θα υπάρχουν μόνο πλευρικά κατά την είσοδο σε αυτήν όπως και σε κάθε αυτοκινητόδρομο, ο λόγος είναι απλός και δεν είναι άλλος από τον τεράστιο βαθμό αναξιοπιστίας των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Το 2012 η κυβέρνηση Σαμαρά είχε υποσχεθεί ότι θα εφαρμόσει σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων, κάτι βέβαια που δεν βόλευε την εγχώρια διαπλοκή (Κατασκευαστικές – Τράπεζες) μιας και θα τους χαλούσε το τρέχον σύστημα. Αυτός ο διεθνής διαγωνισμός ΔΕΝ ολοκληρώθηκε ποτέ!
Χωρίς πλέον ίχνος εμπιστοσύνης προς την χώρα μας, οι θεσμοί απαίτησαν το 2014 να θεσμοθετηθούν τα μετωπικά διόδια με την γνωστή Κοινή Υπουργική Απόφαση Χαρδούβελη-Χρυσοχοΐδη.
Στις διαπραγματεύσεις με την κυβέρνησή μας, που ολοκληρώθηκαν, δεν αναίρεσαν την απαίτησή τους για τα μετωπικά διόδια και ζήτησαν να χτιστούν όσα είχαν δημοπρατηθεί έως ότου λειτουργήσει το νέο σύστημα.
Στο εύλογο ερώτημα «γιατί να χτιστούν τα μετωπικά διόδια, εφόσον το 2018 θα λειτουργήσει ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα και για πιο λόγο να γίνει αυτή η σπατάλη;» η απάντηση είναι ότι δυσπιστούν λόγω της κακής προϊστορίας (2012). Έως ότου εφαρμοστούν τα αναλογικά διόδια θα συνεχίσουν να λειτουργούν τα μετωπικά (θέση των δανειστών).
Αυτή είναι η αλήθεια για τα διόδια και θεωρώ χρέος μου να την μοιραστώ μαζί σας.
Επιδίωξη όλων μας είναι οι αποφάσεις να γίνουν πράξη, ώστε το 2018 επιτέλους να εγκατασταθεί το ηλεκτρονικό και αναλογικό σύστημα χρέωσης και να δοθεί οριστικό τέλος στην αμαρτωλή κατάσταση των διοδίων στη χώρα. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα πετύχουμε την δίκαιη επιβάρυνση των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων και θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για την εξόφληση των δανείων της κατασκευής τους καθώς και για την συντήρησή τους.