Λαμπρή υποδοχή της εικόνας της Παναγίας της Κοσμοσώτειρας στον Πειραιά
Με εκκλησιαστική λαμπρότητα, κατάνυξη και τη συμμετοχή πλήθους πιστών, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017 στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, η υποδοχή της Ιεράς Εικόνος της «Παναγίας της Κοσμοσώτειρας», προστάτιδας της Θράκης και των απανταχού Θρακιωτών.
Η έλευση της εικόνας από τις Φέρες της Θράκης, οπού φυλάσσεται στον ομώνυμο Ναό, εντάσσεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων με τον γενικό τίτλο «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2017», που διοργανώνεται για 19η συνεχή χρονιά και περιλαμβάνει σειρά λατρευτικών ευκαιριών, συζητήσεων, πολιτιστικών και νεανικών εκδηλώσεων, προβολές ταινιών και άλλων ποικίλων δράσεων.
Την εικόνα μετέφερε από τις Φέρες ο μητροπολίτης Άνθιμος, ο οποίος συνοδευόταν από τον Αντιδήμαρχο Φερών κ. Νικόλαο Γκότση, τον προϊστάμενο του ναού αρχιμ. π. Πολύκαρπο Κοτζαμάνη και τον αρχιδιάκονο π. Χριστόδουλο Καραθανάση. Της υποδοχής προεξήρχε ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, συμπαραστατούμενος από τους εφημέριους του Ναού και πολλούς ακόμη κληρικούς της Μητροπόλεως Πειραιώς, ενώ νέοι με θρακιώτικες παραδοσιακές στολές μετέφεραν την εικόνα μέσα στον Ναό. Στην υποδοχή παρευρέθηκαν από την Αλεξανδρούπολη βουλευτές και άλλοι παράγοντες της τοπικής αυτοδικοίκησης και εκπρόσωποι συλλόγων και τοπικών φορέων.
Μετά την είσοδο της Εικόνος, στον κατάμεστο από πιστούς Ναό τελέσθηκε δέηση προς τιμήν της Υπεραγίας Θεοτόκου και δοξολογία. Ακολούθως, ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, ευχαρίστησε θερμά τον Σεβ. Μητροπολίτη μας κ. Άνθιμο και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για την μέγιστη δωρεά, να κομίσει στον Πειραιά το σέβασμα της Θράκης, την εικόνα της «Παναγίας της Κοσμοσώτειρας».
Απευθυνόμενος δε, στο έργο που επιτελεί στην ακριτική μας Μητρόπολη, ο Σεβ. Πειραιώς σημείωσε: «Η καρδιά όλων στρέφεται στην Αγιοτόκο και Ηρωοτόκο Μητρόπολή σας, την πεφιλημένη Ελληνική μας Θράκη. Και αισθανόμαστε βαθύτατη συγκίνηση γιατί η σεπτή προσωπικότητα σας και το πανθομολογούμενο πνευματικό σας έργο, αποτελούν τον εξαίρετο κυματοθραύστη σε κάθε είδους εχθρική επιβουλή εναντίον της πατρίδας και της ηρωικής Θράκης».
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο Σεβ. Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος ευχαρίστησε τον Σεβ. Μητροπολίτη Πειραιώς για την υποδοχή της εικόνας, που, όπως είπε, φυλάσσεται στις καρδιές όλων των Θρακιωτών εδώ και αιώνες.
Στη συνέχεια, έκανε μία σύντομη αναφορά στην ιστορία του φερώνυμου βυζαντινού Ναού στις Φέρες, στον οποίο φυλάσσεται η εικόνα, που είναι το σύμβολο του Θρακικού Ελληνισμού και έχει ανακηρυχθεί παγκόσμιο προσκυνηματικό κέντρο των απανταχού Θρακιωτών.
Θεωρείται ένα από τα παλαιότερα εμβλήματα του Βυζαντίου, με την ίδρυσή του να ανάγεται στον Ισαάκιο Κομνηνό, τριτότοκο γιο του Αλεξίου του Α΄. Ο Ισαάκιος το 1151 μ.χ. ίδρυσε μοναστήρι αφιερωμένο στην Παναγία Κοσμοσώτειρα και ο Ναός ήταν το Καθολικό της Μονής. Σήμερα, διασώζεται μεγάλο τμήμα των ονομαστών και θαυμαστών αγιογραφιών καθώς και του γλυπτού διάκοσμου του Ναού.
Συνεχίζοντας, σημείωσε: «Στον τόπο μας, για πολλά χρόνια αισθανόμασταν στην ακραία γωνιά της πατρίδας μας. Τώρα, είμαστε περιτριγυρισμένοι από άσπονδους εταίρους, από σιαμαίους εχθρούς και από θρυλούμενους φίλους. Όλοι ενδιαφέρονται για τον εαυτό τους και τα δικά τους συμφέροντα, ενεργειακά, οικονομικά και πολιτικά. Αλλά για εμάς είναι ο τόπος μας, που μένουμε στέρεοι σε αυτόν, κάποτε μιλώντας σιωπηλά και κάποτε εκφράζοντας την σιωπή μας με δάκρυα και προσευχές μόνο στην Παναγία. Σ’ αυτήν την κατάσταση, όλος ο λαός αισθάνεται ως κέντρο της ψυχής του και της ζωής του, την Παναγία την Κοσμοσώτειρα».
Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του, ο Σεβ. Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως ζήτησε τις προσευχές όλων για τους κατοίκους της Θράκης, γιατί αισθάνονται γύρω τους μια κινούμενη άμμο, όπου πολλά πράγματα αλλάζουν, αλλά δεν αισθάνονται φόβο, γιατί έχουν εμπιστοσύνη στην Παναγία.
Ακολούθως τελέσθηκε η Α’ Στάση των Χαιρετισμών της Θεοτόκου χοροστατούντος του Μητροπολίτου μας κ. Ανθίμου. Στο τέλος της Ακολουθίας ο Μητροπολίτης μας απευθυνόμενος στο πολυπληθές εκκλησίασμα του Ναού της Ευαγγελίστριας σημείωσε πως ο Θεός μιλάει στον άνθρωπο καθημερινά, μέσω των μυστηρίων Του. Και η ίδια η ζωή του καθενός μας είναι ένα μυστήριο. Το πώς γεννηθήκαμε, το γιατί τώρα κι όχι αύριο, γιατί εδώ κι όχι αλλού, είναι αποτέλεσμα της πρόνοιας του Θεού, προκειμένου ο καθένας από μας να ζήσει μια μυστηριακή σχέση με τον Θεό. Μια σχέση κατά την οποία ο Θεός επισκέπτεται τον άνθρωπο διαρκώς και προσπαθεί να γίνει κατανοητός από τον άνθρωπο, μέσω όμως των μυστηρίων.
Για να κατανοήσουμε οι άνθρωποι ότι υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος πέρα από την λογική μας, που δεν μπορούμε παρά μόνο να τον ψηλαφήσουμε με την πίστη.
Αναφερόμενος στο γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, τόνισε ότι η Εκκλησία πάνω σε αυτό το υπέρλογο για εκείνην και παράλογο για τον κόσμο γεγονός, στηρίζει το οικοδόμημα της.
«Εάν η Εκκλησία ήθελε να στοχεύσει στην λογική του ανθρώπου, δεν θα μας έλεγε τέτοια πράγματα. Αλλά η Εκκλησία παραδίδει μόνο ότι παρέλαβε. Παρέλαβε ένα μυστήριο και ένα θαύμα και συνεχίζει να το διαιωνίζει στους αιώνες. Και μας ζητά μέσα από το μυστήριο και πίσω από το θαύμα, να διαπιστώσουμε το θέλημα και την πρόνοια του Θεού για την σωτηρία του ανθρώπου. Ποια είναι αυτή η πρόνοια και αυτό το θέλημα; Μέχρι τον Χριστό οι άνθρωποι ήξεραν διαφορετικά πράγματα. Ότι μπορεί ένας άνθρωπος να πράξει θεάρεστα έργα και να θεωρηθεί ημίθεος, όπως στην αρχαία ελληνική μυθολογία. Αρετές ανθρώπων που τους κατέστησαν ημίθεους και τους ανέβασαν στον Όλυμπο. Δεν μπορούσε όμως να φανταστεί ο άνθρωπος μια αντίθετη κίνηση. Ο ίδιος ο Θεός να κατεβαίνει στον κόσμο. Να δανείζεται ένα ανθρώπινο σώμα, αυτό που Εκείνη, ο καθαρότερος άνθρωπος που έζησε ποτέ πάνω στη γη μέχρι και σήμερα, του ετοίμαζε επί εννέα μήνες μέσα στην κοιλιά Της».
Και συμπλήρωσε σχετικά:
«Γι’ αυτό κατεστάθη Θεοτόκος. Γέννησε τον ίδιο τον Θεό, καλυμμένο με ένα ανθρώπινο σώμα, ώστε να μπορούμε να τον δούμε. Η ανθρώπινη σκέψη πίστευε ότι δεν μπορεί να υπάρχει σχέση ουσιαστική ανάμεσα στον Θεό και τον άνθρωπο. Κι εκεί που σταμάτησε η ανθρώπινη σκέψη, απάντησε ο ουρανός. Θεός εφανερώθη εν σαρκί δια της Υπεραγίας Θεοτόκου. Πάντοτε ο άνθρωπος αναζητούσε να έχει υπαρξιακή σχέση με τον Θεό. Αυτό κάνει η Παναγία. Κάνει το σώμα Της μία γέφυρα για να μπορεί ο άνθρωπος να ανεβεί στον ουρανό».
Γι’ αυτό και όπως τόνισε ο Σεβασμιώτατος, αν θέλουμε να έχουμε σχέση με τον Θεό, μπορούμε. Μέσω του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Αυτός είναι ο ρόλος τον οποίον έπαιξε η Παναγία στη ζωή μας.
Συνεχίζοντας σημείωσε:
«Η σχέση μας με τον Θεό είναι ένα ωραίο παιχνίδι. Προσπαθούμε να τον δούμε πίσω από τα ευχάριστα και πίσω από τα δυσάρεστα. Κρύβεται πολλές φορές, όπως παίζουν τα παιδιά και προσπαθούμε να τον βρούμε. Και εμφανίζεται και πάλι χάνεται. Και πάλι τον αναζητούμε. Κι αυτή η σχέση είναι η όμορφη μυστηριακή σχέση του κάθε ανθρώπου με τον Θεό. Αρκεί ένα πράγμα. Να τον εμπιστευόμαστε! Και τότε θα καταλάβουμε ότι ακόμα κι όταν σηκώνουμε τον σταυρό μας, δεν τον σηκώνουμε εμείς αλλά Εκείνος για χάρη μας».
Ποιος μπορεί να πει ότι πόνεσε, ότι βασανίστηκε, όταν βλέπουμε το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου, αναρωτήθηκε ο Σεβ. κ. Άνθιμος. Ποιος πόνεσε παραπάνω από Εκείνη τη γυναίκα που στάθηκε κάτω από τον βράχο του Γολγοθά βλέποντας το παιδί Της κρεμασμένο σαν κακούργο, υβριζόμενο και βλασφημούμενο από όλους όσους είχε ευεργετήσει. Και υπέμεινε σιωπηλά.
Ο λόγος της Παναγίας στον γάμο της Κανά, είναι αυτό που λέει και στον καθένα από εμάς: «ότι σας πει ο Γιος μου, να το κάνετε»! Αυτός είναι ο λόγος που θα μπορεί να είναι για εμάς φως στην πορεία μας, δύναμη στην αδυναμία μας, ελάφρυνση στο σήκωμα του σταυρού μας.
«Αυτής της γυναίκας που βρίσκεται πάντοτε δίπλα μας σιωπηλή, σκουπίζει τον ιδρώτα μας, μας χαμογελάει και μας περιμένει στο τέλος του δρόμου, για να μας χαρίσει το ίδιο Της το παιδί, τον ίδιο Της τον εαυτό».
Κλείνοντας έκανε μία ακόμη αναφορά στην εικόνα της «Παναγίας Κοσμοσώτειρας», την οποία και κόμισε στο Ναό, λέγοντας: «Η λέξη κόσμος σημαίνει στολίδι. Ας καταλάβουμε κάποτε οι Έλληνες, ότι στολίδι για τον Ελληνισμό είναι η πίστη μας, η παράδοση μας, ο πολιτισμός μας. Γι’ αυτό και την ονομάζουμε «Κοσμοσώτειρα», επειδή σώζει τα στολίδια των Ελλήνων και κυρίως την ελπίδα που μας κρατάει ζωντανούς σε τέτοιες δύσκολες στιγμές».
Η ιερά εικόνα θα παραμείνει στο Ναό της Ευαγγελίστριας στον Πειραιά προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών έως την Κυριακή 2 Απρίλίου. Καθ’ όλο το διάστημα της παραμονής της, θα τελείται καθημερινά η Ιερά Παράκληση, παράλληλα με το υπόλοιπο λειτουργικό πρόγραμμα του Ναού.