Τα αιτήματα του επιμελητηρίου Έβρου προς τον πρωθυπουργό
Υπομνήματα τα οποία περιέχουν προτάσεις και προβλήματα κατέθεσε το επιμελητήριο Έβρου στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος επισκέφτηκε τον Έβρο και τη Ροδόπη.
Τα υπομνήματα του επιμελητηρίου:
«Κατάθεση Αναπτυξιακών Προτάσεων και Υπομνημάτων στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα».
Ενόψει της επίσκεψης του Πρωθυπουργού, η Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης συγκάλεσαν σύσκεψη παραγωγικών φορέων υπό τον Πρωθυπουργό, κ. Αλέξη Τσίπρα. Εκ μέρους της Διοίκησης του Επιμελητηρίου Έβρου, παραβρέθηκε ο Πρόεδρος κος Χριστόδουλος Τοψίδης, ο οποίος και κατέθεσε Αναπτυξιακές Προτάσεις με πρόσθετα υπομνήματα για να χρησιμοποιηθούν ως βάση για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής και οικονομικής δραστηριότητας στην Π.Ε. Έβρου. Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στην Κομοτηνή στις 25 Νοεμβρίου 2016 στις 14:00 στην αίθουσα συνεδριάσεων της Π.Ε. Ροδόπης (πρώην Νομαρχία, Λ. Δημοκρατίας 1, Κομοτηνή).
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Έβρου, Χριστόδουλος Τοψίδης συνόψισε τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Π.Ε. Έβρου και τις ενίσχυσε με αναπτυξιακές προτάσεις αλλά και ειδικό παράρτημα κλαδικών προτάσεων. Συμπληρωματικά κατατέθηκαν τρία υπομνήματα που συμπεριλαμβάνονται συνημμένα στο παρόν δελτίο τύπου.
Οι προτάσεις και τα υπομνήματα συμπεριλαμβάνουν το σύνολο της Π.Ε. Έβρου, ενώ σε γενικά πεδία αφορούν της άρση μέτρων που συμπιέζουν την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό κινήτρων και ενσωματώνουν αναπτυξιακές προτάσεις για τον αγροτικό, τουριστικό, μεταποιητικό τομέα και ορυκτά. Οι προτάσεις καλούν την
κυβέρνηση να δώσει έμφαση στην παροχή ανταγωνιστικών κινήτρων με φορολογικό, χρηματοδοτικό και ασφαλιστικό χαρακτήρα (π.χ. χαμηλότεροι φορολογικοί συντελεστές, τέλος επιτηδεύματος, άμεσες χρηματοδοτήσεις – επιχορηγήσεις επενδύσεων, μείωση ασφαλιστικών εισφορών για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο κ.α.). Επιπρόσθετα γίνεται αναφορά για την δημιουργία 5ης ζώνης αυξημένων κινήτρων για την περιοχή της Θράκης και την ενίσχυση επιμέρους κλαδικών δραστηριοτήτων.
Μέρος των προτάσεων εστιάζουν στην ενίσχυση της διακίνησης εμπορευμάτων με την αναβάθμιση του εμπορευματικού Λιμένα Αλεξανδρούπολης και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ενώ προτείνεται η ένταξη της Σαμοθράκης στο Πιλοτικό Πρόγραμμα της διαδικασίας χορήγησης θεωρήσεων (visa), η αξιοποίηση του Ζεόλιθου στην περιοχή της Ορεστιάδας, η χρηματοδότηση των εργασιών στο Τέμενος «Βαγιαζήτ» στο Διδυμότειχο και η προώθηση κίνητρων για την ανάπτυξη της σηροτροφίας στον Δήμο Σουφλίου.
Συνοπτικά, τα υπομνήματα αναφέρονται στην πρόσφατη κατάργηση του αναπτυξιακού μέτρου της ενίσχυσης των μεταποιητικών και τουριστικών επιχειρήσεων (12%), την αναστολή της καταβολής δόσεων δανείων που χορηγήθηκαν με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου και την επίσπευση της ψήφισης του σχεδίου Νόμου αναφορικά με την διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων. Ειδικό υπόμνημα εστιάζει στην προώθηση δημιουργίας συστάδων στους τομείς της μεταποίησης των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων που παράγονται στην οικονομία του Έβρου.
Θέμα: «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΒΡΟΥ»
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Εκ μέρους της Διοίκησης του Επιμελητήριου Έβρου και δράττοντας την ευκαιρία της σημερινής επίσκεψής σας στην Θράκη και της σύσκεψης με τους παραγωγικούς φορείς της περιοχής, σας υποβάλω το παρόν υπόμνημα με τις αναπτυξιακές προτάσεις του Επιμελητηρίου Έβρου, οι οποίες δύνανται να αποτελέσουν την βάση για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής και οικονομικής δραστηριότητας στην περιοχή μας.
Στο γενικότερο περιφερειακό πλαίσιο, προτείνεται :
1. Να προωθηθεί σχέδιο διατάξεων και αιτιολογικής έκθεσης για την εκ νέου θεσμοθέτηση αναπτυξιακών κινήτρων, και ειδικότερα της επιδότησης του εργοδοτικού κόστους (12%) των μεταποιητικών και τουριστικών επιχειρήσεων της Θράκης. (Υποβάλλεται συνημμένο Υπόμνημα).
2. Να προωθηθεί άμεσα ειδικό αίτημα αναστολής για την καταβολή δόσεων δανείων που χορηγήθηκαν με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, και με ανάλογη επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής τους. (Υποβάλλεται συνημμένο Υπόμνημα).
3. Να επισπευσθεί η ψήφιση του σχεδίου Νόμου που προέκυψε από την διαβούλευση των αρμόδιων φορέων, αναφορικά με την διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων. (Υποβάλλεται συνημμένο Υπόμνημα).
4. Να δοθεί έμφαση στην παροχή ανταγωνιστικών κινήτρων για την ενίσχυση επιμέρους κλαδικών δραστηριοτήτων στους τομείς της μεταποίησης των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων που παράγονται στη οικονομία του Έβρου. Τα κίνητρα αυτά δύναται να έχουν φορολογικό, χρηματοδοτικό και ασφαλιστικό χαρακτήρα (πχ χαμηλότεροι φορολογικοί συντελεστές, τέλος επιτηδεύματος, άμεσες χρηματοδοτήσεις – επιχορηγήσεις επενδύσεων, μείωση ασφαλιστικών εισφορών για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο κ.α.)
5. Να χορηγηθούν πρόσθετα κίνητρα για την δημιουργία συστάδων (clusters) εταιριών, καθώς επίσης και για την δημιουργία εταιρικών σχημάτων συνέργειας μεταξύ των επιχειρήσεων. Τα κίνητρα αυτά μπορούν να έχουν χαρακτήρα ταυτόσημα με τα προτεινόμενα στην προηγούμενη παράγραφο.
6. Να χρηματοδοτηθούν με προτεραιότητα κρίσιμα έργα υποδομών για την εμπορική και τουριστική αξιοποίηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, με την δημιουργία σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου διαμετακόμισης συνδυασμένων μεταφορών, με ωφέλειες για τις αγορές και χώρες της Μαύρης Θάλασσάς, την Βαλτικής, του Αιγαίου και της Μεσογείου συνολικά.
7. Να δημιουργηθεί 5η ζώνη αυξημένων κινήτρων για την περιοχή της Θράκης ή εναλλακτικά να προβλεφθεί μία υποπεριοχή στην 4η ζώνη, με αυξημένα κίνητρα, όπως προέβλεπαν οι παλαιότεροι αναπτυξιακοί νόμοι Ν.289/76, 849/78, 1116/81, 1262/82, και 1892/90
8. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να δοθεί έμφαση στην κλαδική και περιφερειακή στόχευση με αποκλειστικό γνώμονα την παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών, με τις περιοχές της Θράκης να απολαμβάνουν υψηλότερα ποσοστά ενισχύσεων με σαφή διαφοροποίηση από τις άλλες περιοχές της επικράτειας.
9. Να δοθεί στόχευση στην ενίσχυση της διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με μεταποιητικές μονάδες, με ειδικά και επιμέρους χρηματοδοτικά, ασφαλιστικά και φορολογικά κίνητρα και παροχές (νέοι αγρότες με διασύνδεση με μεταποιητικές επιχειρήσεις)
10. Να πραγματοποιηθεί η σύνδεση των αστικών και περιαστικών περιοχών με το δίκτυο του φυσικού αερίου, με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας, τόσο για τις επιχειρήσεις (όπου μόλις το 10% των βιοτεχνιών και βιομηχανιών είναι εγκατεστημένες στην ΒΙ.ΠΕ.), όσο και για τα νοικοκυριά.
11. Να προωθηθεί η εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης στην σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολη – Ορμενίου, με σκοπό την μείωση του κόστους μεταφοράς και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μεταφορικών δικτύων της ευρύτερης περιοχής.
12. Να προβλεφθεί ένα ειδικό πλαίσιο κινήτρων που θα αφορά την νεανική και νεοφυής επιχειρηματικότητα, με έμφαση στην δημιουργία επιχειρήσεων από νέους επιστήμονες.
13. Να θεσμοθετηθεί μία ειδική πιστωτική γραμμή συμψηφισμού, δηλαδή του συμψηφισμού οφειλών των επιχειρήσεων προς το δημόσιο (ΔΟΥ, ΦΚΑ, ΟΤΑ) με τις επιχορηγήσεις του δημοσίου προς επιχειρήσεις για τις επενδύσεις τους (investment voucher).
14. Να προωθηθεί και να υποστηριχθεί η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της περιοχής, με προτεραιότητα στο κοίτασμα του Ζεόλιθου στην περιοχή της Ορεστιάδας.
15. Να επιταχυνθεί η απρόσκοπτη χρηματοδότηση των εργασιών στο Τέμενος «Βαγιαζήτ» στο Διδυμότειχο, ούτως ώστε να ολοκληρωθούν οι εναπομείνασες εργασίες και να καταστεί δυνατή η λειτουργία του, δεδομένου ότι θα αποτελέσει έναν ακόμη σημαντικό τουριστικό πόλο έλξης στην ακριτική πόλη.
16. Να δοθούν κίνητρα για την ανάπτυξη της σηροτροφίας και των δραστηριοτήτων επεξεργασίας του μεταξιού στην περιοχή του Σουφλίου, όπου υπάρχει μακρά παράδοση και τεχνογνωσία των επιχειρήσεων.
17. Να ενταχθεί το νησί της Σαμοθράκης στο Πιλοτικό Πρόγραμμα διευκόλυνσης της διαδικασίας χορήγησης θεωρήσεων (visa) σε υπηκόους τρίτων χωρών προερχόμενους από την Τουρκία για τουρισμό, όπως ισχύει ήδη σε έξι ελληνικά νησιά του Αιγαίου και επαναλειτουργία του τελωνείου Σαμοθράκης τουλάχιστον κατά την θερινή περίοδο.
Ε Ι Δ Ι Κ Ο Π Α Ρ Α Ρ Τ Η Μ Α Κ Λ Α Δ Ι Κ Ω Ν Π Ρ Ο Τ Α Σ Ε Ω Ν
Στο ειδικό πλαίσιο του περιφερειακού σχεδιασμού, το Επιμελητήριο Έβρου έχει επεξεργασθεί ένα σύνολο εξειδικευμένων προτάσεων αναφορικά με επιμέρους κλαδικές οικονομικές δραστηριότητες, οι οποίες διαθέτουν δυναμική και μπορούν να αντιμετωπισθούν με προτεραιότητα. Οι κλαδικοί τομείς δύναται να είναι :
1. Η Μεταποίηση και επεξεργασία Αγροτικών προϊόντων, με στόχευση σε προϊόντα που προέρχονται από τις καλλιέργειες των οπωρολαχανικών, σπαραγγιού, σκόρδου, σκουπόχορτου. Επιπλέον, προτείνονται οι μεταποιητικές δραστηριότητες αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών όπως : ρίγανη, θυμάρι, στέβια, σπαθόχορτο, μαντζουράνα, κίστος, μέντα, δυόσμος, δάφνη, δενδρολίβανο, λεβάντα, μελισσόχορτο, βαλεριάνα, ιπποφαές, σιδερίτης (τσάι του βουνού), γκότζι μπέρυ, φασκόμηλο κ.α.
2. Η Επεξεργασία και τυποποίηση ελαιολάδου, ιδιαίτερα στο νότιο τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας και στο νησί της Σαμοθράκης, όπου είναι συσσωρευμένη η δυναμικότητα της ελαιοπαραγωγής.
3. Οι Ιχθυοκαλλιέργειες-Υδατοκαλλιέργειες και επεξεργασία ιχθύων, μαλακίων και οστρακοειδών, με ενσωματωμένες τις δραστηριότητες τυποποίησης και συσκευασίας.
4. Η Μεταποίηση και επεξεργασία Κτηνοτροφικών φυτών και Ζωοτροφικών προϊόντων, όπως κριθάρι, βαμβακόσπορος-βαμβακάλευρα και ηλιαλεύρων.
5. Η Επεξεργασία οίνου και οινοποίηση, με έμφαση στις κεντρικές και βόρειες περιοχές, όπου παραδοσιακά έχει αναπτυχθεί η αμπελουργία, και είναι κατάλληλες οι συνθήκες για την ανάπτυξή της δραστηριότητας αυτής.
6. Οι Μελισσοκομικές δραστηριότητες για την παραγωγή, τυποποίηση και συσκευασία μελιού.
7. Η ανάπτυξη της σηροτροφίας και των δραστηριοτήτων επεξεργασίας του μεταξιού, με έμφαση την περιοχή του Σουφλίου, όπου υπάρχει μακρά παράδοση και τεχνογνωσία.
8. Η Μεταποίηση και Επεξεργασία Κρέατος και υποστήριξη κτηνοτροφικών μονάδων (Βοοειδή, Χοιροστάσια, Ορνιθοτροφία κ.α. στεγασμένης ή ελευθέρας βοσκής)
9. Η Παραγωγή καύσιμων pellet, βιομάζας, βιοντίζελ και άλλων εναλλακτικών πηγών ενέργειας.
10. Η Εξόρυξη, εκμετάλλευση και μεταποίηση ορυκτού πλούτου (ζεόλιθος, λατομεία Κουφόβουνου)
11. Η Υποστήριξη μεταποιητικών δραστηριοτήτων με στόχο την διασύνδεση της με της τοπικές αγροτικές καλλιέργειες έτσι ώστε να ενισχυθεί η καθετοποίηση στην τοπική οικονομική δραστηριότητα (πχ παραγωγή αλεύρων και ζωοτροφών από την τοπική αγροτική παραγωγή)
12. Η Ενίσχυση των μεταφορικών υπηρεσιών και της διαμετακόμισης, με την παροχή κινήτρων για την διασύνδεση των μεταφορικών δικτύων και των διαδρόμων.
13. Η Ανάπτυξη και ανάδειξη του τουριστικού προορισμού, με την υποστήριξη θεματικών τουριστικών δραστηριοτήτων και υποδομών (ιαματικός τουρισμός, θρησκευτικός, αθλητικός τουρισμός, αγροτουρισμός, πολιτιστικός κ.α.)
Θέμα: «Επιδότηση εργοδοτικού κόστους 12%»
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Εκ μέρους της Διοίκησης του Επιμελητηρίου Έβρου και ενόψει της σημερινής συνάντησής σας με τους παραγωγικούς φορείς του Νομού Έβρου, υποβάλω το παρόν υπόμνημα προς ενημέρωσή σας, για το φλέγον και καίριο ζήτημα της κατάργησης του Νόμου 1767/1988 περί του μέτρου οικονομικής ενίσχυσης, μέσω του ΟΑΕΔ, των επιχειρήσεων της Δ΄ περιοχής του αναπτυξιακού νόμου 1262/1982, στην οποία υπάγονται και οι επιχειρήσεις της Θράκης και των οφειλομένων επιδοτήσεων από το έτος 2010.
Ειδικότερα, με το άρθρο 21 του Νόμου 1767/1988, το οποίο αντικαταστάθηκε με το άρθρο 32 του Ν. 1836/1989 (ΦΕΚ Α89) ορίσθηκε ως αναπτυξιακό κίνητρο η επιδότηση του εργοδοτικού κόστους (12%) στις επιχειρήσεις της Θράκης μέσω του ΟΑΕΔ, ο οποίος επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, στον οποίο και εγγράφονται οι σχετικές πιστώσεις.
Η επιδότηση αυτή, παρότι οι επιχειρήσεις υπέβαλλαν κάθε εξάμηνο τα δικαιολογητικά έγγραφα και τις αιτήσεις προς τους κατά τόπους ΟΑΕΔ, σταμάτησε να καταβάλλεται από το έτος 2010, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στις μεταποιητικές και τουριστικές επιχειρήσεις του ακριτικού μας νομού, οι οποίες και προσφέρουν εκατοντάδες πολύτιμες θέσεις εργασίας.
Παρά τις υποσχέσεις των εκάστοτε κυβερνήσεων, μέχρι και σήμερα δεν έχει επιλυθεί το
ζήτημα της καταβολής των οφειλομένων ενισχύσεων προς τις επιχειρήσεις, αντίθετα επί Υπουργίας του κ. Σταθάκη με την υπ’ αριθμόν 13311/273 Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε στο υπ’ αριθμόν 997/11-4-2016 ΦΕΚ καταργήθηκε το εν λόγω αναπτυξιακό κίνητρο.
Τα Επιμελητήρια της Θράκης προσπαθήσαμε επανειλημμένα και σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης να επιλύσουμε το πρόβλημα της μη καταβολής των οφειλομένων ποσών προς τις επιχειρήσεις, με συγκεκριμένες προτάσεις προς την Κυβέρνησή σας. Ωστόσο, το πρώτον, το αρμόδιο υπουργείο προέβαλλε τον ισχυρισμό ότι το συγκεκριμένο αναπτυξιακό κίνητρο δεν είναι συμβατό με την Νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για τον λόγο αυτό δεν είναι δυνατή η συνέχισή του. Για να διευκολύνουμε το έργο του υπουργείου και προς αυτή την κατεύθυνση, υποβάλαμε Γνωμοδοτικό Σημείωμα, το οποίο συντάχθηκε από τους έγκριτους νομικούς και πανεπιστημιακούς καθηγητές κ. Μεταξά Αντώνιο και κ. Κυριάκο Παπανικολάου, αναφορικά με τη συμβατότητα του συγκεκριμένου μέτρου με το ενωσιακό δίκαιο.
Δυστυχώς, παρότι τα Επιμελητήρια αναμέναμε την απάντηση του Υπουργείου και τη διευθέτηση του ζητήματος, ο υπουργός με μια αιφνιδιαστική κίνηση προχώρησε στην ολοσχερή κατάργηση της εν λόγω επιδότησης, χωρίς αντικατάσταση από άλλο αντίστοιχο κίνητρο και χωρίς να αντιμετωπιστούν τα φορολογικά θέματα που προέκυψαν από την κατάργηση αυτή, παρά την προφορική υπόσχεση του υπουργού από βήματος Βουλής. Μετά δε και την κατάργηση του συγκεκριμένου μέτρου, το θέμα έχει γίνει ακόμη πιο περίπλοκο και ήδη η πλειονότητα των επιχειρήσεων αναζητά τα οφειλόμενα ποσά μέσω της Ελληνικής Δικαιοσύνης, με εκατοντάδες αγωγές να εκκρεμούν στα Διοικητικά Πρωτοδικεία της χώρας.
Επιπρόσθετα, όπως αντιλαμβάνεστε, η κατάργηση της επιδότησης του εργοδοτικού κόστους θα στοιχίσει στον Νομό εκατοντάδες θέσεις εργασίας και φυσικά τις πιθανότητες νέων επενδύσεων από μεταποιητικές και τουριστικές επιχειρήσεις. Για το γεγονός αυτό είχαμε προειδοποιήσει όλες τις προηγούμενες Κυβερνήσεις αλλά και τον Υπουργό που τελικά επέφερε την κατάργηση, ήτοι τον κ. Σταθάκη.
Παρόλα τα ανωτέρω, τα Επιμελητήρια της Θράκης και πάλι επιδιώξαμε συνάντηση με
όλα τα συναρμόδια Υπουργεία. Το αποτέλεσμα της σύσκεψης αυτής, η οποία πραγματοποιήθηκε με τη παρουσία του κ. Σταθάκη, ο οποίος πρότεινε και δεσμεύθηκε για την εκ νέου θεσμοθέτηση αναπτυξιακού κινήτρου συμβατού με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και έδωσε οδηγία για την επεξεργασία και προετοιμασία ενός σχεδίου διατάξεων και της αιτιολογικής έκθεσης συμβατή με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού των χωρών μελών της Ε.Ε, προκειμένου το υπουργείο να λάβει τη σχετική έγκριση και να προχωρήσει εκ νέου στην θεσμοθέτηση αναπτυξιακών κινήτρων για τις επιχειρήσεις της Θράκης και ειδικότερα ως προς την επιδότηση του εργοδοτικού κόστους.
Μετά ταύτα, τα Επιμελητήρια της Θράκης δώσαμε εκ νέου εντολή στους καθηγητές κ. Μεταξά Αντώνιο και κ. Κυριάκο Παπανικολάου για τη σύνταξη του εν λόγω σχεδίου, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο για κατάθεση στο Υπουργείο στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Παρακαλούμε θερμά, ενόψει της αλλαγής ηγεσίας του Υπουργείου αλλά και του επείγοντος χαρακτήρα του χρόνιου αυτού προβλήματος και των τραγικών συνεπειών για τις μεταποιητικές και τουριστικές επιχειρήσεις του ακριτικού μας νομού και εντεύθεν της σημαντικής απώλειας θέσεων εργασίας, να θέσετε υπό την επίβλεψη σας την προώθηση του σχεδίου προτάσεων προς έγκριση τις αρμόδιες Επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη σύνταξη του τελικού νομοσχεδίου που θα επαναφέρει αναπτυξιακά κίνητρα για τις μεταποιητικές και τουριστικές επιχειρήσεις των ακριτικών περιοχών.
Θέμα: «ΑΙΤΗΜΑ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΔΟΣΕΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΠΟΥ ΧΟΡΗΓΗΘΗΚΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΓΥΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΑΝΑΛΟΓΗ ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗΣ»
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Υφίσταται ανάγκη να παρασχεθεί η δυνατότητα αναστολής καταβολής δόσεων των εγγυημένων από το Ελληνικό Δημόσιο Δανείων που έχουν χορηγηθεί σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, κατόπιν συμφωνίας πιστωτικού ιδρύματος και δανειολήπτη, χωρίς να επέρχεται αύξηση της εγγυητικής ευθύνης του Ελληνικού Δημοσίου με ανάλογη επιμήκυνση όμως της συνολικής διάρκειας των εγγυημένων από το Ελληνικό Δημόσιο δανείων.
Επειδή από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού ζητάμε να παρασχεθεί η δυνατότητα υποβολής αιτήματος αναστολής καταβολής των δόσεων της περιόδου από 31.12.2013 έως και 31.12.2017 των δανείων που λήγουν μετά την 01.01.2018 και είναι εγγυημένα από το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο των υπ’ αριθ. 2/19605/0025/19.04.2006 (ΦΕΚ Β΄ 579/2006), 2/18872/0025/19.04.2006 (ΦΕΚ Β΄ 579/ζ2006), 2/23894/0025/28.06.2006 (ΦΕΚ Β΄ 1058/ 2006), 2/27281/0025/08.08.2006 (ΦΕΚ Β΄ 1303/2006), 2/56146/0025/29.09.2006 (ΦΕΚ Β΄ 1541/ 2006), 2/56179/ 0025/07.11.2006 (ΦΕΚ Β΄ 1697/ 2006), 2/75172/0025/26.01.2007 (ΦΕΚ Β΄ 131/ 2007), 2/18875/0025/19.04.2006 (ΦΕΚ Β΄ 579/ 2006), 2/20087/0025/30.06.2010 (ΦΕΚ 974/2010), 2/3203/0025/28.03.2011 (ΦΕΚ Β΄
820/2011), 2/73490/0025/14.12.2011 (ΦΕΚ Β΄ 3116/2011), 2/14709/0025/14.04.2009 (ΦΕΚ Β΄ 747/2009), 2/54310/0025/13.09.2007 (ΦΕΚ Β΄ 1858/2007), 2/5636/0025/13.07.2009 (ΦΕΚ Β΄ 1400/2009), 2/64312/0025/12.09.2011 (ΦΕΚ Β΄ 2029/2011), 2/22213/0025/19.04.2006 (ΦΕΚ Β΄ 579/2006) και 2/4242/0025/01.03.2006 (ΦΕΚ Β΄ 300/2006) υπουργικών αποφάσεων ή και των σχετικών τροποποιήσεων αυτών.
Το σύνολο των χρεολυσίων των δόσεων των οποίων η καταβολή αναστέλλεται, να επιμεριστεί ισόποσα στις εναπομείνασες δόσεις του δανείου, μετά τη λήξη της περιόδου αναστολής, με ανάλογη επιμήκυνση της συνολικής διάρκειας του δανείου.
Οι συμβατικοί τόκοι των δόσεων που αναστέλλονται, καταβάλλονται από τους δανειολήπτες κατά το μέρος που τους βαρύνει, ενώ οι επιπλέον τόκοι που θα προκύψουν λόγω της ως άνω αναστολής βαρύνουν εξ ολοκλήρου τους δανειολήπτες. Όλοι οι ανωτέρω τόκοι δεν καλύπτονται με την εγγύηση του Ε.Δ.
Τα δάνεια τα οποία λήγουν μετά την 01.01.2018 και των οποίων οι δόσεις έχουν ανασταλεί στο πλαίσιο της υπ’ αριθμ. 2/38310/0025/14.05.2014 (ΦΕΚ Β’ 1262/2014) και 2/43758/0025/29.2015 (ΦΕΚ Β΄1289/2015) υπουργικής απόφασης, δύναται να ρυθμιστούν με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης. Β. Τα πιστωτικά ιδρύματα εγκρίνουν ή απορρίπτουν τα αιτήματα των ενδιαφερομένων αξιολογώντας τα κατά την κρίση τους. Η αξιολόγηση μπορεί να διενεργείται : • επί ίσοις όροις για το εγγυημένο και μη εγγυημένο τμήμα του δανείου, • με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τα μη εγγυημένα από το Ε.Δ. δάνεια, σε συμφωνία με το σχετικό νομικό πλαίσιο κεφαλαιακής επάρκειας και τις παρεχόμενες από την Τράπεζα της Ελλάδος οδηγίες και κατευθύνσεις. Προκειμένου να εξακολουθεί να ισχύει η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου σε περίπτωση αναστολής των δόσεων, θα πρέπει: α) Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες: 1. να έχουν, προηγουμένως, εξοφλήσει όλες τις τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, πριν την έναρξη της περιόδου αναστολής, καθώς και την τυχόν οφειλόμενη προμήθεια ασφαλείας, 2. να βρίσκονται σε λειτουργία (προσκόμιση του τελευταίου υποβληθέντος εντύπου Ε3 και της τελευταίας υποβληθείσας περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. ή του τελευταίου υποβληθέντος εντύπου Ε1 για όσους δεν έχουν υποχρέωση υποβολής εντύπου Ε3), 3. να μην
έχουν υπαχθεί, αλλά ούτε και να εκκρεμεί αίτηση υπαγωγής τους στις διατάξεις: α) του Πτωχευτικού Κώδικα του Ν. 3588/2007 (ΦΕΚ Α΄ 153), όπως ισχύει (προσκόμιση σχετικού πιστοποιητικού από το οικείο Πρωτοδικείο) β) του Ν. 3869/2010 (ΦΕΚ Α΄ 130) και γ) του Ν. 4307/2014 (ΦΕΚ Α΄ 246
Θέμα: «Διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων»
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Με αγανάκτηση και οργή το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου (χρήστες) καθώς και το σύνολο των ανθρώπων που παράγουν πολιτισμό στη χώρα μας (δικαιούχοι), πληροφορήθηκε τη σκανδαλώδη τροποποίηση του νομοσχεδίου για τη συλλογική διαχείριση υπέρ της ΑΕΠΙ Α.Ε.
Ο νόμος 2121/1993 δυστυχώς έδινε το δικαίωμα σε μια εταιρεία Α.Ε μιας οικογένειας να αυθαιρετεί, να πλουτίζουν οι μέτοχοι, να καταδυναστεύονται οι χρήστες, να λαμβάνουν ψιχία ή τίποτε οι χιλιάδες δημιουργοί και να γεμίζουν τα πινάκια των ποινικών δικαστηρίων με χιλιάδες υποθέσεις, να αισθάνονται οι χρήστες αποτροπιασμό για τη σκληρότητα εφαρμογής του συγκεκριμένου νόμου, για το σύνολο των ανθρώπων του πολιτισμού της χώρας μας, χωρίς να γνωρίζουν οι χρήστες ότι την εφαρμογή του νόμου την αξιοποιούσε με σκληρότητα μόνον η συγκεκριμένη ιδιωτική εταιρεία ΑΕΠΙ ΑΕ και όχι οι χιλιάδες δημιουργοί.
Η συγκεκριμένη εταιρεία πραγματοποίησε κατασχέσεις, έστειλε χιλιάδες χρήστες στη δικαιοσύνη, αφαίρεσε άδειες λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, στέρησε θέσεις εργασίας και έστειλε στην ανεργία χιλιάδες εργαζομένους. Έστειλε χιλιάδες επιχειρηματίες σε αυτόφωρες διαδικασίες, χρησιμοποιώντας μεγάλη αστυνομική δύναμη για ελέγχους, σύμφωνα με το δικαίωμα που απέρρεε δυστυχώς από το νόμο 2121/1993, ως μοναδικός ΟΣΔ, προκειμένου να εισπράξει τα χρήματα της συγκεκριμένης ιδιωτικής εταιρείας ΩΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ. Επιβάλλοντας εξοντωτικές ποινές και πρόστιμα που ούτε στα πιο ειδεχθή εγκλήματα του ποινικού δικαίου επιβάλλονται από τα ελληνικά δικαστήρια.
Για τους λόγους αυτούς το 2013 μετά από κραυγή αγωνίας και αγανάκτησης πολλών ετών, από χρήστες και δημιουργούς, ξεκίνησε από το ΥΠΠΟ ο Εθνικός Διάλογος, προκειμένου να τροποποιηθεί ο νόμος – έκτρωμα 2121/1993. Στις συνεδριάσεις του Εθνικού Διαλόγου που πραγματοποιήθηκαν στο Υπουργείο Πολιτισμού και διήρκησαν 2 μήνες περίπου, από την πρώτη ημέρα υπήρξε ένα κλίμα αισιοδοξίας, συνεργασίας και συνεννόησης στο σύνολο των εκλεγμένων εκπροσώπων του επιχειρηματικού κόσμου και ανθρώπων του πολιτισμού
(χρηστών και δικαιούχων) πλην της ΑΕΠΙ ΑΕ και των εκπροσώπων της που είχε κληθεί και παρίστατο και διαφωνούσε σε όλα. Έτσι, με την ολοκλήρωση του Εθνικού Διαλόγου συγκροτήθηκε το πρόπλασμα του νομοσχεδίου για την τροποποίηση του νόμου της συλλογικής διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων. Δυστυχώς χρήστες και δικαιούχοι περίμεναν να περάσουν 3 Υπουργοί από το Υπουργείο Πολιτισμού και μετά από 2 χρόνια στο τέλος του 2015 να έρθει προς εθνική διαβούλευση από τον Υπουργό κ. Μπαλτά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών «Έγγραφο του ΔΣ της Ανώνυμης Εταιρείας ΑΕΠΙ» αποδεικνύεται ότι την ίδια στιγμή που εκπρόσωποι της εταιρείας είχαν διάλογο με αρμόδιους και βουλευτές για άλλες και παρατηρήσεις στη νομοθετική πρωτοβουλία για τα πνευματικά δικαιώματα, σε έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ αποφάσιζαν να κλείσουν την εταιρεία στην Ελλάδα και να τη μεταφέρουν στην Κύπρο.
Όπως αναφέρει το έγγραφο (21-3-2016), με εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου και αφού προηγήθηκε αναλυτική συζήτηση στο ΔΣ για την προτεινόμενη παύση της εταιρείας, αποφασίστηκε ομόφωνα να συσταθεί η εταιρεία στην Κύπρο ως Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης και να λειτουργεί με βάση τους Νόμους της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι η ΑΕΠΙ ενώ συζητεί με αρμόδιους φορείς και βουλευτές και παράλληλα διενεργούνται έλεγχοι από ορκωτούς λογιστές κλπ, παίρνει απόφαση λήξης της λειτουργίας της στη χώρα μας και τρέπεται σε φυγή στην Κύπρο, καθώς και απόφαση αποδοχής παραίτησης των ορκωτών λογιστών που διενεργούσαν τον έλεγχο. Μετά από ακριβώς 2 μήνες στις 30-5-2016 το πρακτικό του ΔΣ της ΑΕΠΙ ανακαλεί όλες τις αποφάσεις (τις 21/3/2016) και συγκαλεί εκ νέου συνεδρίαση ΓΣ στις 1-/6/2016. Προφανώς στο διάστημα που μεσολάβησε ο διάλογος που είχε η ΑΕΠΙ με «αρμόδιους φορείς και βουλευτές» ήταν ωφέλιμος και καθησυχαστικός……και έτσι αποφάσισαν να ανακαλέσουν την απόφαση για μεταφορά της εταιρείας στην Κύπρο.
Το ίδιο αιφνίδια πληροφορηθήκαμε από το δημοσίευμα του Γιάννη Γλέζου (Αυτοδιαχείριση) ότι οι πιέσεις 3 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με δεσμούς με την ΑΕΠΙ έπιασαν τελικά τόπο στο ΥΠΠΟ. Το νομοσχέδιο για τη συλλογική διαχείριση τροποποιείται ώστε η ΑΕΠΙ να βγαίνει τρομερά και σκανδαλωδώς ευνοημένη από το νέο καθεστώς. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι θα πάψει να λειτουργεί ως οργανισμός συλλογικής διαχείρισης, όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα, και θα τελεί σε ένα ειδικό προνομιακό καθεστώς το οποίο θα της εξασφαλίζει όλα τα πλεονεκτήματα των ΟΣΔ ενώ θα έχει μερικές μόνο από τις υποχρεώσεις των ΟΣΔ. Δηλαδή το άρθρο 56 για τη δεσπόζουσα θέση και για ότι υποχρεωτικά όποιος την έχει να είναι ΟΣΔ και μάλιστα μη κερδοσκοπικός ή να ελέγχεται από τα μέλη του, σύμφωνα με
το άρθρο 3 της ευρωπαϊκής οδηγίας, αλλοιώνεται φωτογραφικά και προκλητικά ειδικά για την ΑΕΠΙ, δημιουργώντας την κατηγορία «ανεξάρτητη οικονομική οντότητα με δεσπόζουσα θέση!!!!!»
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δημιουργούνται 2 κατηγορίες και ΟΣΔ 2 ταχυτήτων, η ΑΕΠΙ με προνομιακό καθεστώς και όλοι οι άλλοι. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ΑΕΠΙ και πάλι δεν θα ελέγχεται από τα μέλη της, όπως οι υπόλοιπο ΟΣΔ, αντίθετα θα υπάρχει ένα συμβούλιο, ενώ η πλειοψηφία των δημιουργών τους, όπως προβλέπει η οδηγία της ΕΕ, ότι πρέπει να είναι ελεγκτές, θα είναι ανήμποροι να επιβάλλουν οποιοδήποτε έλεγχο, όπως ισχύει και μέχρι σήμερα.
Ταυτόχρονα καταργείται η διαδικασία συναπόφασης αμοιβολογίων που προβλεπόταν μεταξύ ΚΕΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ κλπ, ώστε η ΑΕΠΙ να αποφασίζει μονομερώς το αμοιβολόγιο, όπως και μέχρι σήμερα κατά το δοκούν. Να εκβιάζει τους χρήστες, έχοντας το πάνω χέρι και με ποινικές διατάξεις. Δηλαδή θα αποφασίζει η ίδια για το ύψος των αμοιβών και δεν θα δίνει λογαριασμό σε κανέναν. Όσοι δεν συμμορφώνονται θα τους «σέρνει» στα ποινικά και πολιτικά δικαστήρια.
Το άρθρο 45 του σχεδίου νόμου με τη σκανδαλώδη απόφαση και την πρόσφατη αλλοίωση κάνει τη συλλογική διαπραγμάτευση και πάλι εθελοντική την ΑΕΠΙ ΑΕ δυνάστη. Δεν θα υπάρχει κανένας ουσιαστικός έλεγχος για τα οικονομικά της ΑΕΠΙ δεδομένου ότι θα συνεχίσει να είναι κερδοσκοπική επιχείρηση και θα ανήκει σε μία και μοναδική οικογένεια η οποία θα τη διαχειρίζεται κατά το δοκούν. Πόσο μάλλον τώρα με την σκανδαλώδη αλλοίωση του σχεδίου νόμου που καταργείται ο κρατικός επίτροπος που θα ήλεγχε την ΑΕΠΙ, με αποτέλεσμα τα χρήματα τα οποία θα εισπράττονται από τους δυστυχείς και ανυπεράσπιστους χρήστες, θα διοχετεύονται σε ανάγκες της συγκεκριμένης οικογένειας, τα έσοδα θα εξατμίζονται και οι δημιουργοί θα υποφέρουν και δεν θα έχουν να ζήσουν, όπως και μέχρι σήμερα.
Το τραγικότερο όλων είναι ότι το Υπουργείο ευνοεί κατάφωρα την ΑΕΠΙ, τη στιγμή που αυτή ελέγχεται από το Υπουργείο Οικονομικών καθώς και το Υπουργείο Πολιτισμού, για ενδεχόμενες ατασθαλίες. Είναι αξιοπερίεργο να ελέγχει έναν ΟΣΔ για σοβαρές οικονομικές παραβάσεις και ατασθαλίες και την ίδια στιγμή νομοθετικά να ευνοεί σκανδαλωδώς, εφευρίσκοντας διάφορους όρους, παραβιάζοντας κάθε αρχή ισότητας, αναλογικότητας σε σχέση με τους ΟΣΔ αλλά και την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Δυστυχώς, οι φόβοι μας επιβεβαιώθηκαν. Με τις τροποποιήσεις αυτές η ΑΕΠΙ ΑΕ θα βγει νομοθετικά σκανδαλωδώς ευνοημένη και δυστυχώς πιο ισχυρή από ότι με τον νόμο 2121/1993. Θεωρούμε ότι θα επιχειρήσουν να πάρουν την ρεβάνς, εφαρμόζοντας σκανδαλώδη άρθρα του νόμου με ιδιαίτερη αναλγησία και σκληρότητα προς τους χρήστες και προς τους
δικαιούχους που άλλοι είναι ανυποψίαστοι και άλλοι αγωνιούν, σε ολόκληρη τη χώρα.
Ενόψει των ανωτέρω ζητούμε την άμεση παρέμβασή σας για το εν λόγω θέμα ώστε να μην τροποποιηθούν τα άρθρα που βρίσκονταν σε διαβούλευση μέχρι και τις 21-1-2016 και να παραμείνουν ως έχουν τα άρθρα 22,45,46 καθώς και τα άρθρα 3, 53 και 56. Μόνον έτσι θα διασφαλιστεί η συνεργασία, η δικαιοσύνη και η συνεννόηση μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών και επιτέλους θα λειτουργήσει ο νόμος προς όφελος του πολιτισμού της χώρας μας.