Του Νικόλαου Παπανικολόπουλου

Ο Νόμος 3894 / 2010 «Επιτάχυνση και Διαφάνεια υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων», για γρήγορες επενδύσεις ιδιωτών, Δημοσίου ή σύμπραξης ιδιωτών και Δημοσίου, γνωστός ως fast track, ισχύει από 2 Ιανουαρίου 2011.
Σύμφωνα με το από 5 Σεπτεμβρίου 2011, Δελτίο τύπου του ΥΠΕΚΑ οι πρώτες επενδύσεις – έργα που εντάχθηκαν στο Fast Track και εγκρίθηκαν, αφορούν φωτοβολταϊκούς σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (όχι στη Θράκη) συνολικού ύψους 1.133.800.000 ευρώ, με περισσότερες από 700 θέσεις εργασίας καθώς και τον πρώτο πλωτό Ανεξάρτητο Σταθμό Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), για υγροποιημένο φυσικό αέριο, στην Αλεξανδρούπολη, ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ .

Εκτιμώ ότι όλοι μας πρέπει να γνωρίζουμε μερικά βασικά πράγματα για το fast track, για το οποίο πολύς λόγος γίνεται στις μέρες μας

***
Ο νόμος ορίζει ότι για την υπαγωγή στη Διαδικασία fast track θα πρέπει οι επενδύσεις ή τα επιχειρηματικά σχέδια να πληρούν ένα τουλάχιστον από τα ακόλουθα κριτήρια

(α) το ποσό της επένδυσης να είναι άνω των διακοσίων εκατομμυρίων (200.000.000)ευρώ
(β) το ποσό της επένδυσης να είναι άνω των εβδομήντα πέντε εκατομμυρίων (75.000.000) ευρώ και ταυτόχρονα από την επένδυση να δημιουργούνται τουλάχιστον 200 (διακόσιες) νέες θέσεις εργασίας,
(γ) ποσό τουλάχιστον τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ, ανά τριετία να επενδύεται σε έργα υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, ανεξαρτήτως του συνολικού ποσού της επένδυσης.
(δ) από την επένδυση να δημιουργούνται κατά βιώσιμο τρόπο τουλάχιστον 250 (διακόσιες πενήντα ) νέες θέσεις εργασίας

Με τις διατάξεις του ( παρ. 1 του άρθρου 22 ) όμως καταργείται ουσιαστικά η γνωμοδότηση των υπηρεσιών στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις.
Ο νόμος αυτός ορίζει πως η σχετική διοικητική διαδικασία ολοκληρώνεται και οι αναγκαίες γνώμες και άδειες για την εκτέλεση των έργων, ιδίως σε σχέση με χωροταξικές και περιβαλλοντικές άδειες, συνοδευτικά και βοηθητικά έργα και έργα σύνδεσης, εκδίδονται μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών. Η προθεσμία αρχίζει από την υποβολή σχετικής αίτησης από την ‘Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.’ στην αρμόδια υπηρεσία. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής τεκμαίρεται ότι η άδεια που έχει ζητηθεί έχει δοθεί σύμφωνα με τη σχετική αίτηση.

Έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής (16 Νοεμβρίου 2010) τεκμηριώνει την ολοφάνερη αντισυνταγματικότητα των διατάξεων του νόμου .

Όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση «…η σιωπηρή έγκριση δεν συνάδει προς τις συνταγματικές διατάξεις περί προστασίας του περιβάλλοντος, η δε έγκριση πρέπει να παρέχεται μόνο με ρητή θετική πράξη. …από την άπρακτη παρέλευση της σχετικής προθεσμίας δεν μπορεί να συναχθεί τεκμήριο έγκρισης και κατ’ επέκταση η έγκριση Περιβαλλοντικών όρων εξαιρείται του πεδίου εφαρμογής της παραγράφου 1 του άρθρου 22 »

Αλεξανδρούπολη Σεπτέμβριος 2011