μαγειρούδηςΤου ψυχολόγου Χρήστου Μαγειρούδη
Οι μαθητές από τις πανελλήνιες εξετάσεις περιμένουν και θέλουν ένα αποτέλεσμα ίσο με τις προσπάθειες και το διάβασμα που έχουν κάνει άπειρες ώρες, αλλά και την πραγματοποίηση των εφηβικών ονείρων τους για την είσοδο τους σε ένα πανεπιστήμιο και το ξεκίνημα της φοιτητικής ζωής του. Οι γονείς περιμένουν από τις πανελλήνιες εξετάσεις την αυτοεπιβεβαίωση ότι έχουν μεγαλώσει σωστά το παιδί τους αλλά και την ανακούφιση για μελλοντικά ζητήματα όπως εύρεση εργασίας και οικονομική ανεξαρτησία.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι μία έντονη περίοδο άγχους και αυτό γιατί φαίνεται ως μοναδική ευκαιρία για το άτομο να αποδείξει στον εαυτό του, στην οικογένεια του και στο κοινωνικό σύνολο την αξία του. Ως ένα σημείο το άγχος είναι καλό και αυτό γιατί μας κινητοποιεί σε δύσκολες στιγμές της ζωής μας να προσπαθήσουμε ώστε να επιτύχουμε τους στόχους και τα όνειρά μας. Όμως όταν το άγχος είναι σε μεγάλο βαθμό δεν μπορούμε να το ελέγξουμε και τότε περιορίζετε η ικανότητα απόδοσης και νιώθουμε χάλια.
Σημαντικό είναι παιδί και γονείς να καταλάβουν πως οι εξετάσεις αυτές δεν είναι το τέλος του κόσμου και πως σκοπός τους είναι να κρίνουν τις επιδόσεις του παιδιού σε συγκεκριμένο γνωστικό επίπεδο.
2
Συμβουλές πρός παιδιά 
 Οργανώστε όσο καλύτερα γίνεται την ύλη για διάβασμα.
 Χρησιμοποιήστε διαφορετικά στυλό για να επισημάνετε βασικά ή δύσκολα σημεία ώστε να τα βρίσκετε ευκολότερα.
 Κάντε επαναλήψεις μόνοι ή με συμμαθητές για να φρεσκάρετε τις γνώσης αλλά και να λύσετε τυχόν απορίες.
 Μην διαβάζετε ως αργά και με εξαντλητικούς ρυθμούς το διάβασμα έγινε τώρα είναι απλές επαναλήψεις.
 Μην κουράζεστε με αυτά που ήδη γνωρίζετε ασχοληθείτε με αυτά που σας δυσκολεύουν.
 Κάντε διαλείμματα όταν μελετάτε.
 Πρέπει να τρώτε, να ξεκουράζεστε και να κοιμάστε καλά.
 Μην συγκρίνεστε με κανέναν, το να νιώθετε πώς κάποιος συμμαθητής σας είναι καλύτερα προετιμασμένος ή ποιο έξυπνος σας κάνει να αγχώνεστε περισσότερο.
 Μην συζητάτε πριν τις εξετάσεις για το τι ξέρετε η τι δεν ξέρετε, γιατί μπορεί εκείνη την στιγμή να νιώσετε πως δεν θυμάστε τίποτα.
 Κατά την διάρκεια των εξετάσεων σταματήστε τις αρνητικές σκέψεις κάντε μόνο θετικές (βαθιές ανάσες, σκεφτείτε όμορφες εικόνες και επαναλάβετε φράσεις ή λέξεις που σας ανακουφίζουν).
 Καλή ανάγνωση και κατανόηση των ερωτήσεων.
 Αφού απαντήσετε κάποιο ερώτημα, διαβάστε άλλη μια φορά την εκφώνηση για να είστε σίγουροι πως δεν παραλείψατε κάτι.
 Ερωτήσεις που σας φαίνονται εύκολες χρειάζονται περισσότερη προσοχή για να μην απαντηθούν απερίσκεπτα.
 Χρησιμοποιήστε το πρόχειρο.
 Προσέξτε την εικόνα του γραπτού.
 Δεν υπάρχει θέμα που δεν ξέρετε! Δεν γίνετε όλοι οι μαθητές να γνωρίζουν όλες τις ερωτήσεις όμως έχετε κάποιες ιδέες γραφτε τις.
 Όταν τελειώσετε μην σηκωθείτε αμέσως να φύγετε. Ηρεμήστε χαλαρώστε και ρίξτε μια ματιά ξανά σε όλα τα θέματα ενδεχομένως να διαπιστώσετε πως ξεχάσατε κάτι ή πως θέλετε να προσθέσετε κάτι ακόμα.
 Τέλος, σκεφτείτε με ρεαλισμό και καταστρώστε πλάνο: Αν δεν περάσω εκεί που θέλω μπορώ να ξαναδώσω – Μπορώ να αξιοποιήσω τον χρόνο μεταξύ των δύο εξετάσεων μαθαίνοντας ξένες γλώσσες ή ψάχνοντας άλλες δυνατότητες εκπαίδευσης – Μπορώ να τελειώσω μια άλλη σχολή και να δώσω κατατακτήριες εκεί που θέλω.
Συμβουλές για γονείς 
 Προσπαθήστε να είστε ήρεμοι για να νιώθουν έτσι και τα παιδιά σας.
 Χρησιμοποιήστε την τεχνική των αναπνοών για να αποφορτιστείτε.
 Εκτονωθείτε κάνοντας συναντήσεις με φίλους, περίπατο, γυμναστική.
 Αν δείτε το παιδί σας να κάθετε δεν χρειάζεται να του λέτε να διαβάσει, ξέρει το ίδιο τους ρυθμούς του και σκεφτείτε πως η πίεση φέρνει το αντίθετο.
 Σταθείτε διακριτικά κοντά στο παιδί και φροντίστε το όσο χρειάζεται, δεν είναι άρρωστο εξετάσεις δίνει.
 Αυτό που χρειάζεται είναι να μοιράζετε τις ανησυχίες και τους φόβους του μαζί σας.
 Αν και νιώθετε πως <<Δίνουμε>> εξετάσεις, να θυμάστε το παιδί <<Δίνει>>.
 Τέλος, αν δείτε πώς είναι δύσκολο να διαχειριστείτε όλη την κατάσταση μια επίσκεψη σε κάποιον ψυχολόγο μπορεί να είναι βοηθητική.