παπανικολόπουλοςΤου Νίκου Παπανικολόπουλου*
Ο «Δρόμος του Μεταξιού», έτσι ονομαζόταν το δίκτυο των εμπορικών διαδρομών μεταξύ της Κίνας και των
κρατών της Ευρώπης, επανέρχεται μετά από αιώνες. Αρχή (Κίνα) και προορισμός (Ευρώπη), παραμένουν ίδιοι. Αλλάζει μόνο η διαδρομή.
Πλέον, ο «Δρόμος του Μεταξιού» δεν θα περνά από τη Θράκη.
Σήμερα, στόχος της Κίνας είναι η ταχύτερη, ασφαλέστερη και μεγαλύτερη δυνατή μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, δια θαλάσσης στον Πειραιά και από κει, με το σιδηροδρομικό άξονα Πειραιά– Βελιγράδι– Βουδαπέστη, σε όλη την Ευρώπη.
Η Κίνα, μέσω της COSCO, αφού «μπήκε» για πρώτη φορά το 2008 στο λιμάνι του Πειραιά και πρόκειται να μείνει για 35 χρόνια, τώρα με την ψήφιση (19 Δεκεμβρίου 2014) από την ολομέλεια της Βουλής της νέας συμφωνίας για την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο υπόλοιπο δυτικό τμήμα του λιμανιού, υλοποιεί «το δρόμο του μεταξιού του 21ου αιώνα», όπως αποκαλείται πλέον και επισήμως το κινεζικό αυτό mega project.
Στη Σύνοδο Κορυφής, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Βελιγράδι 17-18 Δεκεμβρίου 2014, μεταξύ της Κίνας και 16 χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, με αντικείμενο την οικονομική συνεργασία σε θέματα υποδομών για τη διακίνηση εμπορευμάτων από και προς την Κίνα, συμμετείχαν περισσότερες από 1.500 επιχειρήσεις.
Εκεί, ελήφθησαν αποφάσεις και υπεγράφησαν συμφωνίες που επηρεάζουν το μέλλον των ελληνικών λιμανιών και ειδικά αυτών που προσδοκούσαν στην αξιοποίησή τους μέσα από το από σιδηροδρομικό τους δίκτυο, όπως η Αλεξανδρούπολη.
Ο πρωθυπουργός της Κίνας Λι Κετσιάνγκ, που παραβρέθηκε στη Σύνοδο, σε δηλώσεις του αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στα εξής :

• Στη σημασία που αποδίδει η κυβέρνησή του σε μια «γραμμή ταχείας κυκλοφορίας» για τη σύνδεση της Κίνας με την Κεντρική Ευρώπη. Η «γραμμή» θα ξεκινά από την Κίνα και δια της θαλάσσιας οδού, θα καταλήγει στο λιμάνι του Πειραιά (κόμβο) και στη συνέχεια το σιδηροδρομικό δίκτυο με πρώτο τμήμα την Ελλάδα και δεύτερο τη γραμμή Βελιγράδι – Βουδαπέστη. Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, χρήζει βελτιώσεων και το Πεκίνο προσφέρεται για την υλοποίηση και τη χρηματοδότησή του.(σ.σ άλλωστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οδεύει σε αποκρατικοποίηση).

• Στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Κίνας, Σερβίας και Ουγγαρίας, για την υλοποίηση του έργου ανα-κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγράδι – Βουδαπέστη, μήκους 370 χιλιομέτρων, όπου οι αμαξοστοιχίες θα κινούνται με 200 χιλιόμετρα την ώρα.

Τα παραπάνω ήρθαν να «δέσουν», την παραμονή Χριστουγέννων 2014, με την τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν ο Έλληνας και ο Κινέζος πρωθυπουργός .Ο Κινέζος πρωθυπουργός ζήτησε από τον Α. Σαμαρά να μεταφέρει τις ευχές του για τις γιορτές σε όλο τον ελληνικό λαό ενώ συγχρόνως αναφέρθηκε και στο κινεζικό mega project που βρίσκεται αυτή την εποχή σε εξέλιξη σε όλη την Ανατολική Ευρώπη εκφράζοντας την ικανοποίηση του Πεκίνου για την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών έγκρισης της επένδυσης στον Πειραιά.

***
Με «φόντο» όλα αυτά είναι υπαρκτός, αν όχι βέβαιος, ο κίνδυνος να τορπιλιστεί το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο «Sea2Sea», που αποτελεί κοινή πρόταση Ελλάδας και Βουλγαρίας. Το έργο, αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός διαδρόμου συνδυασμένων μεταφορών, που θα συνδέει τον Εύξεινο Πόντο με το Αιγαίο. Και αυτό θα είναι εφικτό μέσω μιας σιδηροδρομικής σύνδεσης ανάμεσα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στο Αιγαίο και τα παρευξείνια λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας, αλλά και το παραδουνάβιο λιμάνι του Ρούσε, στη Βουλγαρία.
Όμως η συμμετοχή της Βουλγαρίας, στη Σύνοδο των 16 χωρών στο Βελιγράδι, δημιουργεί εύλογη ανησυχία, ειδικά για το μέλλον του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης προς όφελος της Τουρκίας η οποία έχει εισέλθει δυναμικά στο «κάδρο των εξελίξεων» αφενός με την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σύνδεση του Βοσπόρου και αφετέρου τα ταχέως αναπτυσσόμενα λιμάνια της στο Αιγαίο και όχι μόνο (βλέπε λιμάνι Asyaport στη Ραιδεστό – Μαρμαρά), τα οποία από χρόνια καλύπτονται και σιδηροδρομικά.
Να ευχηθούμε ολόψυχα, το 2015, το λιμάνι μας να βρει το σιδηρό – δρόμό του…

Αλεξανδρούπολη Δεκέμβριος 2014
*Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)