Από την «πόλη του Κομήτη» στην Αλεξανδρούπολη
Συναυλία με την ορχήστρα νέων του Τσελιάμπινσκ – Ρωσίας
Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014, Δημοτικό Θέατρο Αλεξανδρούπολης
Η πολυβραβευμένη ορχήστρα νέων του Τσελιάμπινσκ υπό την καθοδήγηση του βραβευμένου της Μαέστρου καθηγητή κ. Vladimir Lavrishin σε μια εξαιρετική συναυλία.
Το σύνολο των 16 μουσικών θα μας ταξιδέψει με τους ήχους των παραδοσιακών οργάνων (Μπαλαλάικες) στα βόρεια της Ρωσίας.
Ακόμη κατά τη διάρκεια της παραμονής της ορχήστρα στην πόλη μας θα γίνουν εργαστήρια και Θα συνομιλήσουν με νέους μουσικούς.
Το επίσημο cd της ορχήστρας κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2012 και είναι αφιερωμένο στη εικοσαετία του συνόλου μας. Βάση του ρεπερτορίου του είναι κομμάτια συνθετών από Ουρά και Σιβηρία οι οποίοι συνεργάζονται χρόνια με την ορχήστρα.
Αναντικατάστατος διευθυντής και ιδρυτής του συνόλου είναι ο διακεκριμένος αρχιμουσικός-μαέστρος του Ουράλσκ και οργανωτής της ορχηστικής εκτέλεσης μουσικής με παραδοσιακά ρωσικά όργανα στη περιφέρεια του Ουράλσκ, ο επίτιμος καλλιτέχνης Ρωσίας καθηγητής Βλαντιμίρ Λαβρίσιν.
Βίντεο από εμφάνιση της ορχήστρας
Με την υποστήριξη του
Δήμου Αλεξανδρουπόλεως
Πολιτιστικού Συλλόγου «Ρώσικο Σπίτι»
Σχετικά με την Περιφέρεια Τσελιάμπινσκ – Челя́бинская о́бласть
Η Περιφέρεια Τσελιάμπινσκ (3.603.339 κατοίκους) υπάγεται στο Ουραλικό Διαμέρισμα και συνορεύει στα νότια με το Καζακσταν.
Πρωτεύουσά της περιφέρειας είναι το Τσελιάμπινσκ (1.077.174 κάτοικοι), ένα από τα σπουδαιότερα κέντρα βαριάς βιομηχανίας ολόκληρης της χώρας. Άλλες μεγάλες πόλεις (και επίσης σημαντικά βιομηχανικά κέντρα) είναι το Μαγκνιτογκόρσκ (418.545), το Ζλατούστ (Άγιος Χρυσόστομος – 194.551) και το Μιάς (179.000). Σύμφωνα με την απογραφή του 2002, κύριο εθνικό στοιχείο της περιφέρειας είναι το ρωσικό (82,3%). Ακολουθούν οι τάταροι (5,7%) και μια σειρά άλλων εθνοτήτων, από τις οποίες καμιά δεν ξεπερνά το 5%.
Ρωσική Ορχήστρα Νέων Τσελιάμπινσκ
Η ορχήστρα Νέων «Τσελιάμπινσκ» ιδρύθηκε το 1992, από ομάδα καθηγητών και φοιτητών του τμήματος διεύθυνσης ορχήστρας της Κρατικής Ακαδημίας Πολιτισμού και Τέχνης του Τσελιάμπινσκ.
Αν και το σύνολο απαρτίζεται από φοιτητές, έχει έντονη δραστηριότητα και έχει δώσει συναυλίες σε πολλές πόλεις της Ρωσίας και την ευρύτερη περιοχή του Ουράλ: Μόσχα, Βόλγκογκραντ, Τιουμεν, Ουφά, Μαγκνιτογορσκ, Νεφτεγιουγκανσκ κ.α. Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένους σολίστ. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ειδικοί σημειώνουν πως είναι μία από τις καλύτερες ορχήστρες Νέων-Φοιτητών της χώρας.
Το 2000, στο Πανρωσικό φεστιβάλ «Struni Rossii» στο Βολγκογκραντ, ο Ν. Καλλίνιν, καλλιτεχνικός διευθυντής και αρχιμουσικός της Εθνικής Ακαδημαϊκής Ορχήστρας Ρωσικών παραδοσιακών οργάνων, σημείωσε την ορχήστρα «Τσελιάμπινσκ» ως μία από τις καλύτερες.
Στην έδρα του συνόλου, τον Μάρτιο του 2001, για πρώτη φορά στην Ρωσία, στο Τσελιάμπινσκ, έλαβε χώρα ο πρώτος Πανρωσικός Διαγωνισμός Νέων Αρχιμουσικών (μαέστρων) ρωσικών παραδοσιακών οργάνων, ενώ το 1998, 2003, 2008 έγιναν ο πρώτος, δεύτερος και τρίτος πανεπιστημιακός Πανρωσικός διαγωνισμός Διεύθυνσης Ορχήστρας του Ουράλσκ.
Αρκετά εντυπωσιακά φαίνονται τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του συνόλου τα τελευταία έτη. Στον Πανρωσικό Διαγωνισμό ορχηστρών «Καλινικ», το 2004, η ορχήστρα απέσπασε το πρώτο βραβείο, το 2006 στο Πανουραλσκικό διαγωνισμό ορχηστρών και συνόλων βραβεύτηκε με το Grand-prix.
Το 2008, συνόδευσε την όπερα του Ραχμάνινοβ «Αλεκο». Την ίδια χρονιά στον δίσκο-cd της ορχήστρας απονεμήθηκε το δίπλωμα πρώτης θέσης και αυτός ήταν και ο λόγος που προσκλήθηκε το 2010 στην Μόσχα, στη Ρωσική Μουσική Ακαδημία «Gnesin», στο Πανρωσικό Φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής για ορχήστρες παραδοσιακών οργάνων «Muzika Rossii», όπου και συμμετείχε με μεγάλη επιτυχία.
Το 2010 της απονεμήθηκε ξανά το Grand-Prix στο Φοιτητικό Πανρωσικό Διαγωνισμό ορχηστρών και συνόλων ρωσικών παραδοσιακών οργάνων «Sadakov».
Το Μάρτιο το 2012 η ορχήστρα Τσελιάμπινσκ έλαβε μέρος στο Διεθνή Διαγωνισμό Παραδοσιακών ορχηστρών «Ουράλα» (2 URALA) Στην πόλη Ουφά (Μπασκορτοστάν), όπου σε καλλιτεχνικό διαγωνισμό με 20 επαγγελματικές ορχήστρες (ανάμεσα στις οποίες ήταν και οι κρατικές εθνικές ορχήστρες Τίβας του Καζακστάν, της Χακασίας και άλλων πόλεων της Ρωσίας) οι μουσικοί του Τσελιάμπινσκ απέσπασαν την πρώτη θέση και βραβεύτηκαν. Το 2013 η ορχήστρα βραβεύτηκε και στον Διεθνή Διαγωνισμό «Ευρώπη-Ασία» στο Μαγνιτογκορσκ.
Το επίσημο cd της ορχήστρας κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2012 και είναι αφιερωμένο στη εικοσαετία του συνόλου μας. Βάση του ρεπερτορίου του είναι κομμάτια συνθετών από Ουρά και Σιβηρία οι οποίοι συνεργάζονται χρόνια με την ορχήστρα μας.
Αναντικατάστατος διευθυντής και ιδρυτής του συνόλου είναι ο διακεκριμένος αρχιμουσικός-μαέστρος του Ουράλσκ και οργανωτής της ορχηστικής εκτέλεσης μουσικής με παραδοσιακά ρωσικά όργανα στη περιφέρεια του Ουράλσκ, ο επίτιμος καλλιτέχνης Ρωσίας καθηγητής Βλαντιμίρ Λαβρίσιν.
Ο Μαέστρος
Για τον αρχιμουσικό Βλ. Λαβρίσιν είχα ακούσει πριν καιρό, από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν ήταν βοηθός-ασκούμενος στο Τμήμα Διεύθυνσης Ορχήστρας της Ανώτατης Ακαδημίας Μουσικό-Παιδαγωγικής «Gnesin», επίτιμου καλλιτέχνη Ρωσίας Ποντνιακοβ και του καθηγητή εθνικού καλλιτέχνη, μέλους της Ακαδημίας Παιδαγωγικών επιστημών, πρύτανη του πανεπιστημίου Κολομπκοβ.
Πριν από 15 χρόνια, δημοσιογράφος του Τσελιαμπινσκ έγραψε: «Με την εκτελεστική του τέχνη και την μαεστρία του να διευθύνει ορχήστρα, γνωρίστηκα στις αρχές της δεκαετίας του ’90 στο Τσελιαμπινσκ. Ήδη τότε είχα εντυπωσιαστεί με τον πραγματικό επαγγελματικό ήχο του συνόλου – που βραβεύτηκε με το πρώτο βραβείο- της ορχήστρας των μεταλλουργών του Τσελιαμπινσκ, υπό την διεύθυνση του τότε νέου αλλά πια έμπειρου και σοβαρού μαέστρου. Εντυπωσιασμένος με την εμφάνιση αυτή, έγραψα το άρθρο «Υπό την διεύθυνση ενός ταλαντούχου» το οποίο δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο του 1990 στην εφημερίδα «Απογευματινός Τσελιαμπινσκ».
Και τώρα, 8 χρόνια μετά, με χαρά συνειδητοποιώ πως είχα δίκαιο και προσυπογράφω κάθε μου τότε λέξη και σήμερα. Το σημαντικότερο στο στυλ του καλλιτέχνη είναι η ασυνήθιστα λεπτή ακουστική του τέμπου της παλίτρας των ρωσικών οργάνων και η υπέροχη αίσθηση ήχου και της δυναμικής ισορροπίας, η αίσθηση του στυλ του εκάστοτε συνθέτη και της μουσικής που εκτελεί το σύνολο.»
Και αυτός είναι ο λόγος που ο ήχος του οποιουδήποτε συνόλου που διευθύνει ο Λαβρίσιν, μένει αξέχαστος για πολύ καιρό, είτε είναι η φοιτητική ορχήστρα, είτε η μεγάλη ορχήστρα του Πανεπιστημίου Πολιτισμού, είτε η ορχήστρα Μουσικού Σχολείου Τεχνών Ν13.
Η λεπτομερής πραγματικά ακουαρελική απόχρωση, η ανώτερη καλλιέργεια ήχου και η εντυπωσιακή τεχνική μαεστρία, γενικώς στην ακουστική αλλά και ειδικά στο τρόπο διεύθυνσης ορχήστρας, είναι αδύνατον να μην μείνει αξέχαστη.
Αλλά εντυπωσιάζει και η λεπτότητα και η προφύλαξη των σολίστ με την συνοδεία τους, έτσι ώστε οι καλύτερες πτυχές της εκτελεστικής τους τέχνης να γίνονται ζωηρά. Ίσως γι αυτό με οποιοδήποτε σύνολο και αν διευθύνει ο Λαβρισίν, συμμετέχουν με ενθουσιασμό σε συναυλίες και οι σολίστ Γλαζκοβ και ο Χριστοβ, η Ιαπωνέζα τραγουδίστρια Καεκο Αμανο και άλλοι διακεκριμένοι μουσικοί του Τσελιαμπινσκ.
Αλλά ο Λαβρισίν δεν σταματάει μόνο στην σφαίρα των παραδοσιακών οργάνων του Τσελιαμπινσκ. Το 1992 ετοίμασε δύο προγράμματα-ρεπερτόρια με την Εθνική Ορχήστρα ρωσικών παραδοσιακών οργάνων Ρωσίας «OSIPOV». Το ένα από αυτά με λαμπρότητα παρουσιάστηκε στο Συναυλιακό Μέγαρο «Τσαικοφσκι» στην Μόσχα.
Το 1994 διεύθυνε την ορχήστρα του θεάτρου Όπερας και Τέχνης του Τσελιαμπινσκ στην παράσταση «Εβγκένι Ονεγκιν» και γενικά με ότι και αν αναλάβει να διευθύνει ο ταλαντούχος αυτός Μουσικός, χαρακτηριστικό είναι η αναζήτηση νέου ρεπερτορίου. Έτσι και με την ορχήστρα Μουσικής Δωματίου (Clamber Orchestra) ρωσικών παραδοσιακών οργάνων, διεύθυνε άγνωστα για το κοινό ως τότε «τα τρία παραμύθια» του Βεσνιακ, παραφράσεις με θέμα το γνωστό πολεμικό τραγούδι «Sinii Platochek» του Μορντουχοβιτς και την σουίτα για ορχήστρα αφιερωμένη στον Λαβρισίν, το Βαλς του Τσερινικοβ και άλλα.
Στην Μεγάλη Μικτή Ορχήστρα του Πανεπιστημίου υπό την διεύθυνση του για πρώτη φορά εκτελέστηκαν επίσης ενορχηστρώσεις συμφωνικών έργων Καμπαζεβσκι, Χατσατουριαν, Καλινινκοβ, Γραναδα και άλλων.
Παράλληλα με την έντονη καλλιτεχνική δράση και πολλές συναυλίες, ο Λαβρισίν προλαβαίνει με επιτυχία και αποτελεσματικότητα να συνδυάζει και την εργασία του στην κρατική Ακαδημία Πολιτισμών και Τεχνών του Τσελιαμπινσκ, στην οποία είναι εδώ και χρόνια ο διευθυντής τμήματος της Διεύθυνσης ορχήστρας – καθηγητής πέρα από τον κύκλο των σπουδών του τμήματος- την τέχνη της διεύθυνσης, της ενορχήστρωσης και της εκμάθησης οργάνων ρωσικής ορχήστρας – σεμιναρίων επίσης πετυχημένα διδάσκει και μπαγιάν.
Το 1980, αποφοίτησε από το τμήμα Μπαγιάν του Κρατικού Πανεπιστημίου Τέχνης του Ουφιμσκ, την τάξη ενός από τους γνωστότερους σύγχρονους μπαγιανίστες – καθηγητή επίτιμου καλλιτέχνη- διακεκριμένου και βραβευμένου Μουσικού Shaikhoutdinov.
Φοιτητές του Λαβρισιν έχουν βραβευτεί σε πολλούς διαγωνισμούς πανρωσικούς και ενδοπανεπιστημιακούς.
Αλλά μάλλον η πιο πολύτιμη συμβολή αυτού του μουσικού είναι στον σχηματισμό της ορχήστρας παραδοσιακών οργάνων του Τσελιαμπινσκ. Με εμφανές το ταλέντο και τον οργανωτή, το μέλος της επιτροπής αποφοιτηρίων εξετάσεων της Κρατικής Ακαδημίας παρατηρώ την ποιοτική και καλλιτεχνική ανάπτυξη – άνοδο του τμήματος.
Το πραγματικό ενδιαφέρον του Λαβρισιν στο πρόβλημα της ανάπτυξης της παραδοσιακής οργανοπαιξίας και η επιθυμία του να βοηθήσει κατά το μέγιστο στην ανάπτυξη αυτού του είδους της μουσικής στην περιοχή του και όχι μόνο, φαίνεται έντονα στην επιστημονική του εργασία – πολλά άρθρα, ενορχηστρώσεις, καινούργιο ρεπερτόριο σε διάφορες εκδόσεις.
Ως διαχειριστής-υπεύθυνος του τμήματος ορχηστικής εκτέλεσης της Μουσικής κοινότητας του Τσελιαμπινσκ, συνεχώς αναλαμβάνει επικεφαλής σε διάφορους διαγωνισμούς-φεστιβάλ, σύνολα παραδοσιακών οργάνων και συμμετέχει σε γιορτές παραδοσιακής μουσικής, διδάσκει σε σεμινάρια για τους καλλιτεχνικούς διευθυντές άλλων συνόλων της περιοχής και άλλων πόλεων.
Το 1998, το 2003 διοργανώθηκαν ο Ι και ο ΙΙ ενδοπανεπιστημιακοί διαγωνισμοί στο Ουραλσκ, ενώ το 2001 ο πανρωσικός διαγωνισμός Νέων διεύθυνσης ορχήστρας με επικεφαλής της κριτικής επιτροπής τον Λαβρισιν.
Σήμερα ο Αρχιμουσικός από το Τσελιαμπινσκ έγινε πιο δραστήριος από ότι στα χρόνια που τον πρωτογνώρισα. Αυτό σημαίνει ότι θα έχει νέες καλλιτεχνικές επιτυχίες και νίκες, οι οποίες είναι τόσο απαραίτητες για την αναγέννηση της οργανοπαικτικής τέχνης στην Ρωσική παραδοσιακή μουσική.
Το 2004 στον αρχιμουσικό απονεμήθηκε ο τίτλος του Επίτιμου Καλλιτέχνη Ρωσίας και του δόθηκε η θέση του Αντιπρύτανη στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής στο τμήμα. Συναυλιών δημιουργικότητας.
Το Πρόγραμμα
1. «Γιαγκάλι» – Παραδοσιακό τραγούδι του Μπαρσκιστάν – ενορχήστρωση Α. Κασίριν
2. «Κανδρίλ.ru» Β. Γκρέχοβ (σολίστ, βραβευμένος σε διεθνείς διαγωνισμούς)
3. «Στον Άστορ Πατσιόλα» Μ. Κουζνέτσοβ (βραβευμένος σολίστ διεθνών γιαγωνισμών Γκρεχοβ)
4. «Χαρούμενο Κάντρι» Β. Γκρεχόβ (Μπαγιάν)
5. «Βολγκα – ποταμάκι» Ρωσικό παραδοσιακό τραγούδι (σολίστ-βοκάλ Γιαροσλάβα Προκοφιεβα)
6. «Σιωπή» από την ταινία «Χαρούμενα αστέρια», μουσική Ισαάκ Δουναεβσκι, στίχοι Μιχαήλ Ματουσοβσκι
7. «Το τραγούδι της Πεντίτας» από την οπερέτα «Volni Veter», μουσική Ισαάκ Δουναεβσκι
8. «Το τραγούδι της Ανιούτας» από την ταινία «Vesiolie Rebiata». Μουσική Ι. Δουναεβσκι, στίχοι Βασίλιος Λεμπέντεβ-Κουματς
9. «Έρχεται η άνοιξη» από την ταινία «Vesna (άνοιξη)» Μουσική Ι. Δουναεβσκι, στίχοι Μιχαήλ Βολτνιν
10. «Κάναμε βόλτα με την βαρκούλα», Ρωσικό παραδοσιακό τραγούδι
11. «Ύπνος φυτού» (Son-Trava), από την ταινία «Επικίνδυνοι φίλοι», μουσική Εβγένιος Πτιτσκιν, στίχοι Τατιάνα Κοσιλοβα
12. «Oi ti, Raj» (το ανεμοπύρωμα) μουσική Αλέξανδρος Δολουχανιάν, στίχοι Αντον Πρισεζτσα
13. «Πέρα από το μακρινό περίφραγμα», μουσική Νικόλαος Μπουδασκιν, στίχοι Γρηγόριος Ακούλοβ
14. «Η πρόποση» από την ταινία «Άνοιξη», μουσική Ι. Δουναεβσκι, στίχοι Βασίλιος Λεμπέντεβ-Κουματς
15. «Το μαγιολούλουδο», μουσική Όσκαρ Φελτσμαν, στίχοι Όλγα Φαδεεβα
16. «Γιορτινή ουβερτούρα» Μ. Τοβπενκο
17. «Φαντασία Μπασκιριας» Σ. Νιξαμετδινοβ
18. «Μονόλογος στην μνήμη του Εβγ΄νει Μαρτίνοβ», Μ. Κουζνετσοβ
19. Φαντασία με θέμα το τατάρικο τραγούδι «Άι μπιλ μπιλίμ (Ai bil bilim), Π. Μπακιροβ
20. «Tokata» Α. Μαντζιεβ
21. «Πόλκα», Β. Γκρεχοβ
22. Κουρμανγκαζι Αντάι
23. «Λυρικό τραγούδι», Ε. Δεμπένκο
24. «Το παιχνίδι» Β. Κοσμα (ενορχήστρωση Κουζνέτσοβ)
25. «Ποτ πουρί» Γιάτρας Βάτσον από το ρεπερτόριο
26. Brasil
27. «Πασαντόμπλ», Α. Πριμπιζωβ
28. «Ουβερτούρα κινούμενων σχεδίων», Β. Γκρεχοβ
29. Φαντασία πάνω στο θέμα του τραγουδιού «Κατιούσα», του Μ. Μπλαντερ – Β. Γκρεχοβ
30. Φαντασία για Μπαγιάν, πάνω στο θέμα του τραγουδιού «Μαυρομάτα καζατσκα» του Μ. Μπλαντερ – Β. Γκαλοτσκιν) βραβευμένος σολίστ σε διεθνείς διαγωνισμούς Γκρεχοβ)
Πληροφορίες : 6944778547 Γκαμπαερίδης Κωνσταντίνος ……………..