Της Κικής Ηπειρώτου από την εφημερίδα «Η Γνώμη»

«Πλώρη» για τη δημιουργία υδατοδρομίων στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Σαμοθράκης, μέχρι το καλοκαίρι του 2014, βάζει ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης. Στόχος του Οργανισμού, που έχει αναλάβει να προχωρήσει το ζήτημα εκ μέρους της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας, να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια και το επόμενο καλοκαίρι να εγκαινιαστούν στην περιοχή μας τα πρώτα υδατοδρόμια της χώρας. Επισκέψεις και συζητήσεις με τη διοίκηση του ΟΛΑ έχουν πραγματοποιήσει το προηγούμενο διάστημα εκπρόσωποι και των δύο εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό. Το ενδιαφέρον είναι εκπεφρασμένο και αδιαμφισβήτητο, από την στιγμή που το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει το γεωγραφικό πλεονέκτημα να βρίσκεται δίπλα σε Τουρκία και Βουλγαρία, αλλά και η περιοχή να διαθέτει αεροδρόμιο, σιδηρόδρομο και την Εγνατία Οδό. «Σκοπός μας είναι να είμαστε οι πρώτοι που θα λειτουργήσουμε τα υδατοδρόμια το ερχόμενο καλοκαίρι και η βασική μας επιδίωξη να υπάρξουν συνδέσεις με Κωνσταντινούπολη, Θεσσαλονίκη, Λήμνο και Μυτιλήνη», τονίζει στη «ΓΝΩΜΗ» ο πρόεδρος του ΟΛΑ Σταύρος Σταυράκογλου.

Τα γραφειοκρατικά κωλύματα…
Όπως ήταν αναμενόμενο, και σε αυτή την υπόθεση, υπάρχουν γραφειοκρατικά κωλύματα, τα οποία, ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΛΑ, σε 1 με 1,5 μήνα υπολογίζεται να έχουν ξεπεραστεί. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, κι ενώ ο νόμος του υπουργείου Ναυτιλίας για τη δημιουργία υδατοδρομίων παρέχει ικανό νομικό πλαίσιο, στη διαδικασία αδειοδότησης υπάρχει το εξής πρόβλημα: κατά την κατάθεση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, θα πρέπει να υπάρχει συμβατότητα και συνάφεια με το μάστερ πλάν του εκάστοτε λιμένα.
Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολη, το μάστερ πλαν που εκπονήθηκε το 2007, δεν προέβλεπε τη δημιουργία υδατοδρομίου.
Το ίδιο ισχύει και για πολλά ακόμη λιμάνια της χώρας, τα οποία έχουν επίσης «σκοντάψει» στο κώλυμα αυτό.
Έτσι, οι διοικήσεις των λιμένων και συγκεκριμένα του ΟΛΑ που ανέλαβε να προωθήσει τη λύση του ζητήματος σε κυβερνητικό επίπεδο, βρέθηκαν μπροστά σε δύο ενδεχόμενες επιλογές: είτε να τροποποιήσουν το μάστερ πλαν των λιμανιών τους, το οποίο θα ήταν μία αρκετά χρονοβόρος διαδικασία, είτε να διεκδικήσουν την ύπαρξη τροπολογίας στο σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου.
«Είμαστε σε επικοινωνία με τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Παπαδόπουλο, προκειμένου να περάσει αυτή η τροπολογία, με την οποία δεν θα εξαρτάται η αδειοδότηση μιας τέτοιας επένδυσης από τα μάστερ πλαν των λιμανιών. Όταν περάσει η τροπολογία αυτή, ανοίγει αυτόματα ο δρόμος για τη δημιουργία υδατοδρομίων. Ο χρόνος μας πιέζει πολύ και στόχος μας είναι ως το καλοκαίρι του 2014 να είμαστε έτοιμοι. Προσδοκία μας είναι η τροπολογία θα έχει περάσει μέσα στις επόμενες 30 με 45 ημέρες», επισημαίνει ο κ. Σταυράκογλου.

Τα επόμενα βήματα
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΟΛΑ, εφόσον ξεπεραστεί το ζήτημα αυτό, το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, παρουσία εκπροσώπου του ΤΑΙΠΕΔ, θα κληθεί να αποφασίσει με ποιο τρόπο θα προχωρήσει στη δημιουργία και εκμετάλλευση των υδατοδρομίων σε Αλεξανδρούπολη και Σαμοθράκη.
Υπάρχουν σκέψεις για τη μέθοδο μέσω ΣΔΙΤ, για δημιουργία των εγκαταστάσεων από ίδιους πόρους του ΟΛΑ και εκμετάλλευση σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία, ή –με το σενάριο αυτό να εμφανίζεται ως το πιο πιθανό- να υπάρξει διαγωνιστική διαδικασία, από την οποία ο ανάδοχος που θα προκύψει να αναλάβει το κόστος δημιουργίας των εγκαταστάσεων και στη συνέχεια να υπάρξει συμψηφισμός με τα μισθώματα που θα επιβάλλει ο ΟΛΑ.
«Με τη δημιουργία υδατοδρομίων στην περιοχή μας, μπαίνουμε στο χάρτη της τουριστικής βιομηχανίας στο θέμα των υδροπλάνων, μία βιομηχανία που μπορεί να είναι πολύ δυναμική και να δώσει λύσεις στην τοπική μας οικονομία», σημειώνει ο κ. Σταυράκογλου.

2 χρόνια ακόμη για την εκβάθυνση του λιμανιού
Σε συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες μεταξύ ΟΛΑ και Περιφέρειας ΑΜΘ, συζητήθηκε το θέμα της εκβάθυνσης του λιμανιού, ενός έργου – καθρέπτη της παθογένειας της δημόσιας διοίκησης, μετά από τα τόσα εμπόδια που παρουσιάστηκαν όλα αυτά τα χρόνια στην εκτέλεσή του. Αυτή την στιγμή, υπάρχει η αισιοδοξία ότι το έργο θα συνεχιστεί απρόσκοπτα, αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης με τον τελικό ανάδοχο, ώστε να εγκατασταθεί η κοινοπραξία και να τρέξει το έργο, ταυτόχρονα με το έργο σύνδεσης του λιμανιού με το σιδηρόδρομο. Οι όποιες ελλείψεις είχαν παρατηρηθεί στις πρώτες μελέτες έχουν διορθωθεί και επικαιροποιηθεί και ο χρόνος αποπεράτωσης του έργου έχει υπολογιστεί στους 24 μήνες.