Πόσο κοστίζει ο δρόμος και πόσο η ανθρώπινη ζωή;
Έχω μία απορία, για τόσα χρήματα χάθηκαν δεκάδες άνθρωποι στον κάθετο άξονα;
Ο Έβρος, υποδέχτηκε με χαρά την είδηση ότι οι στροφές των Ψαθάδων από την ερχόμενη εβδομάδα θα αποτελούν παρελθόν. Ο νέος δρόμος, ΜΗΚΟΥΣ ΤΕΤΡΑΚΟΣΙΩΝ ΜΕΤΡΩΝ, θα παραδοθεί αν όλα πάνε καλά τη Δευτέρα.
Πέρασαν χρόνια, πήγα σε πολλά τροχαία, είδα με τα μάτια μου νεκρούς, τραυματίες, δύο τροχαία έγιναν μπροστά μου, έβρισα με φίλους και γνωστούς, σήκωνα το τηλέφωνο κι έλεγα, ναι δυστυχώς κι άλλος χάθηκε.
Κάποια στιγμή είχα χαρεί, γιατί είχε γίνει μία μικρή παρέμβαση, για να είναι «πιο βατή» η πρώτη στροφή και το είχα μεταδώσει τότε και στην τηλεόραση.
Δύο μέρες μετά ένα φορτηγό βγήκε από το δρόμο. . .
Από τότε πέρασαν χρόνια και ξαφνικά προχθές δέχτηκα ένα πολύ καλό τηλεφώνημα. «Αύριο Γιάννη, θα κλείσουν την παράκαμψη του Διδυμοτείχου, γιατί θα δώσουν τους Ψαθάδες».
Κι έτσι κάπως κυλάει η ιστορία.
Να πάμε όμως λίγο παραπέρα.
Έψαξα, πόσο κοστίζει η κατασκευή ενός δρόμου, γιατί θεώρησα ότι ίσως να εξαντλήθηκαν τα χρήματα από την κατασκευή της Εγνατίας οδού και να μην έφταναν για εδώ πάνω.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνδέσμου Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων η οποία εκδόθηκε στις 1/12/2009,
στα μεγάλα έργα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με την μέθοδο των Συμβάσεων Παραχώρησης στην Ελλάδα, το κόστος για την νέα οδοποιία είναι :
• Για Ημιορεινή οδοποιία 5,4 εκ. € /km έναντι 7,0 εκ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο.
• Για ορεινή οδοποιία (με μεγάλο αριθμό σηράγγων, γεφυρών και κόμβων) 8,1 εκ.€ / km έναντι 10,5 εκ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο.
• Για συνδυασμό ημιορεινής και ορεινής οδοποιίας το κόστος είναι 6,63 εκ. € /km έναντι αντίστοιχου κατ’ αναλογία 8,6 εκ. € /km κοινοτικού, δηλαδή κατά 17% χαμηλότερο.
• Για ημιορεινή ή πεδινή οδοποιία το μέσο κόστος κατασκευής είναι 4,7 εκ. € /km έναντι 7 εκ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 33% χαμηλότερο.
Και επειδή φυσικά ο κάθετος άξονας δεν έχει καμία σχέση με τις δύο λωρίδες και τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης της Εγνατίας, υποθέτω, χωρίς να είμαι γνώστης και μηχανικός ότι το κόστος ανά χιλιόμετρο θα είναι κάπου στο μισό.
Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι το ένα χιλιόμετρο κοστίζει έστω 3 εκατομμύρια Ευρώ, το μισό θα κοστίζει 1,5.
Οι άνθρωποι δεν είναι αριθμοί, άλλοι είναι νούμερα.
Κρίμα, γιατί όσο και να κόστισε, χάθηκαν δικοί μας άνθρωποι.
Και θα το ξαναγράψω.
Ελπίζω να μη βρεθεί κάποιος να κόψει κορδέλα.
Γιάννης Τομαδάκης