Συναυλία με τίτλο «Θρήνοι του Baroque – Re-voicing Purcell’sand Monteverdi’s Lamentful Women»
Ο Σύλλογος Μουσικών Εκπαιδευτικών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σας προσκαλεί στη συναυλία των Άννα Παπαγιαννάκη-Διβανή (mezzosoprano) και Θανάση Τρικούπη (τσέμπαλο) με τίτλο «Θρήνοι του Baroque – Re-voicing Purcell’sand Monteverdi’s Lamentful Women» που θα λάβει χώρα την Παρασκευή, 12 Απριλίου 2013 και ώρα 21:00 στην Αίθουσα Συναυλιών του Ωδείου ‘Φαέθων’ (14ης Μαΐου 121) στην Αλεξανδρούπολη και το Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 και ώρα 19:30 στο Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής στην Κομοτηνή.
Λίγες εβδομάδες πριν από το Άγιο Πάσχα, η συναυλία Θανάση Τρικούπη και Άννα Παπαγιαννάκη-Διβανή επικεντρώνεται στο μουσικό θρήνο της κοσμικής μουσικής του Μπαρόκ (17ος αιώνας). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θρήνους από όπερες και ασματικές συνθέσεις για το θέατρο των Henry Purcell (1659-1695) και Claudio Monteverdi (1567-1643), βασικών εκπροσώπων της όπερας στα πρώτα βήματά της. Η επιλογή των θρηνητικών αυτών μονωδιών εξαίρει τη διαχρονικότητα του μουσικού αυτού είδους, και δίνει μία σαφή εικόνα της συνθετικής τεχνικής τόσο του Purcell, όσο και του Monteverdi, ως εκπροσώπων των πρώιμων οπερατικών μορφών της Αγγλίας και των Ιταλικών πόλεων του 17ου αιώνα, αντίστοιχα..
Ο θρήνος ανήκει στα αρχαιότερα μαρτυρημένα είδη άσματος και παράγεται ακόμα και σήμερα απολαμβάνοντας σε όλες τις εποχές μία προνομιακή θέση στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία και μουσική. Οι θρήνοι, οι οποίοι συνδέονται κατά κανόνα με γυναικείους χαρακτήρες, διακρίνονται για τη συναισθηματική τους κορύφωση, την έντονη έκφραση και την ιδιαίτερη ρητορική. Θρηνητικά άσματα συναντάμε τόσο στην Ιλιάδα όσο και την Οδύσσεια, ενώ ο λυρικός θρήνος είναι ένα είδος, το οποίο ανθεί τόσο στην αρχαϊκή όσο και την ελληνιστική λυρική ποίηση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας. Ο θρήνος περνά και στην ρωμαϊκή ποίηση, κυρίως στη ρωμαϊκή ερωτική ελεγεία και από εκεί στις ασματικές συνθέσεις του 16ου αιώνα καθιερώνοντας έτσι το μονωδικό στυλ, και συμβάλλοντας αποφασιστικά στη γέννηση της όπερας. Εξέλιξη του θρηνητικού τραγουδιού είναι και το δικό μας νεοελληνικό μοιρολόγι. Κατά το Μεσαίωνα, τόσο στην Ανατολή όσο και τη Δύση επικρατεί του κοσμικού, θύραθεν θρήνου ο θρησκευτικός.
Η συναυλία θα συμπληρωθεί από την ομιλία εκπαιδευτικού περιεχομένου που θα γίνει την Πέμπτη, 11 Απριλίου 2013 στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής και θα έχει ως θέμα «Η μουσική του Baroque: όργανα, τεχνικές, μουσικά είδη, παράδοση». Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής έχει την υποστήριξη και τη συνεργασία των μελών του Συλλόγου Φίλων Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής. Συνημμένα σας υποβάλλω το πρόγραμμα της συναυλίας, την αφίσα και τα βιογραφικά των καλλιτεχνών.