Ξανά στο τραπέζι η νέα χάραξητης σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης
Της Κικής Ηπειρώτου
Δύο ιδιαίτερα ευχάριστες ειδήσεις για την ευρύτερη περιοχή της Αλεξανδρούπολης γνωστοποίησε χθες η ΕΡΓΟΣΕ. Η πρώτη αφορά ένα πολυαναμενόμενο έργο, αυτό της δημοπράτησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα του λιμανιού Αλεξανδρούπολης με την κύρια σιδηροδρομική γραμμή και η άλλη την απομάκρυνση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, με νέα χάραξή της. Πρόκειται για ένα πολυσυζητημένο και για χρόνια αδρανές έργο, το οποίο φαίνεται πως μπαίνει σε φάση νέων συζητήσεων και μελετών.
Το έργο της σύνδεσης του λιμανιού
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. προχωράει στη δημοπράτηση σύνδεσης του Νέου Προβλήτα Λιμένα Αλεξανδρούπολης με την κύρια γραμμή. Το έργο θα έχει προϋπολογισμό 4.000.000 € και η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι 12 ημερολογιακοί μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
«Το έργο αυτό είναι μεγάλη αναπτυξιακή παρέμβαση για τη Θράκη και για τη χώρα ολόκληρη. Διότι είναι γνωστό το ενδιαφέρον που αναπτύσσεται το τελευταίο καιρό για τις εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου. Με το έργο αυτό αναβαθμίζεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ισχυροποιείται η θέση της χώρας ως είσοδος των εμπορευματικών μεταφορών προς την Ευρώπη», σημειώνεται στην ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Χρήστο Σκεύα, η νέα σύνδεση θα αυξήσει την εμπορευματική κίνηση και ως εκ τούτου θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, εξαιτίας του γεγονότος ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του λιμανιού, επειδή με αυτό τον τρόπο μειώνεται το κόστος αλλά και ο χρόνος των μεταφορών. «Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να προσφέρει, επιτέλους, και υπηρεσίες συνδυασμένων μεταφορών, αυξάνοντας έτσι, την ανταγωνιστικότητά του στην ευρύτερη περιοχή».
«Στόχος είναι να αναδείξουμε την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας-Θράκης ως χώρο διαμετακόμισης εμπορευμάτων και προϊόντων», είχε σημειώσει πρόσφατα, μιλώντας για το έργο και τις προοπτικές του, ο περιφερειάρχης Άρης Γιαννακίδης, με αφορμή την ένταξη στο ΕΣΠΑ της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του Λιμένα Αλεξανδρούπολης με το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, σημειώνοντας πως το συγκεκριμένο έργο είναι το αναπτυξιακό πρόταγμα που θα διαμορφώσει νέα διάρθρωση στην παραγωγική ανασυγκρότηση της Περιφέρειας και θα προσδώσει προστιθέμενη αξία σε ολόκληρο τον εθνικό κορμό.
Για τη νέα χάραξη
Παράλληλα, όπως σημειώνεται στο τελευταίο κομμάτι της ανακοίνωσης της ΕΡΓΟΣΕ, «στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, η ΕΡΓΟΣΕ, έχοντας ήδη μελετήσει τη νέα γραμμολογία του σταθμού Αλεξανδρούπολης και τη νέα χάραξη παράκαμψης του πολεοδομικού ιστού της πόλης, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων, πρότεινε την ένταξη του έργου στην 5η Προγραμματική Περίοδο 2014-2020».
Μιλώντας στη «ΓΝΩΜΗ», εκπρόσωπος του γραφείου τύπου της ΕΡΓΟΣΕ, σημείωσε πως το έργο μπαίνει σε νέα βάση, καθώς έχουν ήδη ξεκινήσει να πραγματοποιούν επισκέψεις στην περιοχή μας στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να υπάρξει ένα νέο σχέδιο, χωρίς τα προβλήματα και τα εμπόδια του παρελθόντος. Μάλιστα, όπως ενημερωθήκαμε, εντός των επόμενων ημερών, θα βρεθεί στην Αλεξανδρούπολη ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ και πρώην υπουργός Κώστας Σπηλιόπουλος, ώστε να συζητήσει με τους τοπικούς φορείς το θέμα. «Στόχος μας είναι να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση, τόσο για τους κατοίκους της περιοχής, όσο και για τον Οργανισμό. Θα εκπονηθεί ένα σχέδιο, ώστε να χρηματοδοτηθεί στη συνέχεια και να υλοποιηθεί».
Ιστορία… ετών
Η ανάγκη απομάκρυνσης των σιδηροδρομικών γραμμών που διέρχονται μέσα από την Αλεξανδρούπολη, έχει τονιστεί πολλές φορές, από πολλούς φορείς, την τελευταία 15ετία. Οι δύο βασικότεροι λόγοι που προβλήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια ήταν αρχικά η κυκλοφοριακή επιβάρυνση που προκαλεί η διέλευση των τρένων μέσα από κεντρικές οδικές αρτηρίες ή ακόμη και γειτονιές της πόλης, οι κίνδυνοι πρόκλησης ατυχημάτων που πάντοτε ελλοχεύουν, αλλά και ζητήματα αισθητικής. Κατά καιρούς, οι δημοτικές αρχές, οραματίζονταν την απομάκρυνση των γραμμών, τονίζοντας πως με την υπάρχουσα κατάσταση η πόλη κόβεται στα δύο. Ιδιαίτερα σε ό,τι είχε να κάνει με την οδό Κωνσταντινουπόλεως, τα σχέδια προέβλεπαν τη δημιουργία ενός άνετου δρόμου που θα έδινε σημαντικές κυκλοφοριακές διεξόδους. Μετά από πολλά χρόνια κι ακόμη περισσότερα εμπόδια, το θέμα, όπως φαίνεται, το ξαναπιάνει «ζεστά» η ΕΡΓΟΣΕ.
Τον Ιούνιο του 2006, εκπρόσωπος της ΕΡΓΟΣΕ είχε ενημερώσει το Δημοτικό Συμβούλιο Αλεξανδρούπολης για το περιεχόμενο της προμελέτης, σχετικά με τη νέα χάραξη. Οι αντιδράσεις τότε, από κατοίκους, των οποίων θίγονταν χωράφια και οικίες, ήταν εντονότατες. Σύμφωνα με την προμελέτη που είχε παρουσιαστεί τότε, η νέα χάραξη θα ξεκινούσε από τη γέφυρα της Εγνατίας στο δρόμο προς Άβαντα, θα έβγαινε έξω από το Μαΐστρο πλησίον του Απαλού, θα συνέχιζε παράλληλα του δρόμου της Αμφιτρίτης και θα συναντούσε τον εθνικό δρόμο. Κατά τη συζήτηση του θέματος, παρόντες ήταν αρκετοί κάτοικοι του Μαΐστρου που αντέδρασαν στην παρουσίαση της προμελέτης από τον κ. Σπυράκο, εκπρόσωπο της ΕΡΓΟΣΕ. Μετά από αυτή την εξέλιξη, στο θέμα είχε παρέμβει και η Νομαρχία Έβρου, προχωρώντας στη συγκρότηση μιας νέας πρότασης, την οποία κατέθεσαν στην ΕΡΓΟΣΕ και η οποία έβρισκε σύμφωνους τους κατοίκους της περιοχής. Σύμφωνα με αυτήν, η σιδηροδρομική γραμμή προτείνονταν να μεταφερθεί περίπου 700 μέτρα βορειότερα, να συναντούσε τον κάθετο άξονα της Εγνατίας και να κατέληγε στην έξοδό της, απέναντι από το πολυκατάστημα Lidl.
Ωστόσο, από τότε μέχρι σήμερα, μεσολάβησαν αρκετά προβλήματα που αφορούσαν στην επιβίωση του ίδιου του ΟΣΕ, στο πλαίσιο της γενικότερης περικοπής των δαπανών σε περιφερειακά έργα του Οργανισμού. Αποτέλεσμα, το έργο να μείνει στις καλένδες για αρκετά χρόνια…
info
Το έργο «Σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων Λιμένα Αλεξανδρούπολης» με δικαιούχο την ΕΡΓΟΣΕ, αφορά στην κατασκευή τερματικής σιδηροδρομικής γραμμής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Λιμένα Αλεξανδρούπολης, η οποία θα συνδέει το σύμπλεγμα των γραμμών που αναπτύσσεται στο Λιμάνι με τον χώρο του σταθμού των εμπορευματοκιβωτίων.
Το συνολικό μήκος των γραμμών είναι περί τα 2 km σε ανάπτυγμα μονής γραμμής, ενώ η σύνδεση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου με τον νέο προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμένα Αλεξανδρούπολης, αναμένεται να συμβάλλει στη δυνατότητα πραγματοποίησης συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο).
Εφ. «Η Γνώμη»