Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να οριστεί εκ νέου η νοημοσύνη, ώστε να συμπεριλαμβάνει, εκτός από τις πνευματικές ικανότητες ενός ατόμου και τα ψυχικά χαρίσματά του. Έτσι μιλούμε για τη συναισθηματική νοημοσύνη, που περιλαμβάνει, εκτός από τα tests ευφυΐας την ικανότητα του λόγου (λεκτική ζωντάνια), την οπτική αντίληψη  (αίσθηση του χώρου) και τη δυνατότητα φυσικής συνεργασίας σώματος-πνεύματος (κινησιολογική νοημοσύνη).
Στη συναισθηματική νοημοσύνη συμπεριλαμβάνονται όλες οι ικανότητες εκείνες του ατόμου, με τις οποίες μπορεί η λογική να εξισορροπεί το πάθος και να δίνεται η δυνατότητα στα συναισθήματα να παίξουν σημαντικό ρόλο στην εξαγωγή λογικών συμπερασμάτων, χωρίς να κυριαρχούν απόλυτα στη λογική. Μ’ αυτόν  τον τρόπο πετυχαίνουμε ένα  ευρύτερο ορισμό της νοημοσύνης πέραν την απλής αξιολόγησης της με το δείκτη νοημοσύνης. Η ανάγκη να γίνει ξανά ο προσδιορισμός της νοημοσύνης προκύπτει από την παρατήρηση ότι άτομα με σημαντικές πνευματικές δυνατότητες δεν  πετυχαίνουν πολλές φορές επαγγελματικά ή σε προσωπικό επίπεδο αυτά που καταφέρνουν άλλοι με μικρότερη  ευφυΐα, αλλά με διαφορετική συναισθηματική πανοπλία, όπως μεγαλύτερη  αυτοσυγκράτηση, κοινωνικότητα, άνεση στις διαπροσωπικές σχέσεις.
Σήμερα πρέπει να εκπαιδεύονται οι νέοι, όχι  μόνο για τα αποκτήσουν  ευρύτητα γνώσεων, αλλά και συναισθηματική σταθερότητα και γνώση, που  φαίνεται ότι μπορεί να διδαχθεί τόσο απ’ την οικογένεια όσο και απ’ το σχολείο. Κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του ψυχικά γνωρίσματα. Η συνισταμένη αυτών των γνωρισμάτων, που προσδίδει μια ξεχωριστή οντότητα στο άτομο, αποτελεί την προσωπικότητα του. Η έννοια της προσωπικότητας χρησιμοποιείται εύκολα στην καθημερινή ζωή, αλλά είναι δύσκολο να ορισθεί. Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί πολλοί ορισμοί, ανάλογα με την οπτική γωνία με την οποία εξετάζεται η προσωπικότητα. Η προσωπικότητα απεικονίζεται στη συμπεριφορά του ανθρώπου, που αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο κανείς προσαρμόζεται στις συνειδητές και μη συνειδητές  απαιτήσεις του εαυτού του, καθώς και στους περιορισμούς ή στις απαγορεύσεις που προέρχονται από το περιβάλλον. Από την προσωπικότητα εξαρτάται  η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, η δομή της κοινωνίας μας, ο πολιτισμός.
Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας κατά ένα μέρος μπορεί να θεωρηθούν ότι κληρονομούνται και κατά το υπόλοιπο ότι αναπτύσσονται από την επίδραση του περιβάλλοντος και τις εμπειρίες και τις εμπειρίες της ζωής. Υπάρχουν διάφορα στάδια ωρίμανσης της προσωπικότητας και κάθε στάδιο αποτελεί λογική συνέχεια του προηγούμενου. Η διαδικασία αλληλεπίδρασης των διαφόρων παραγόντων που παίρνουν μέρος στην ανάπτυξη της προσωπικότητας έχει χαρακτήρα δυναμικό.

 

Επιμέλεια:   Χαρά Καλαμογιώργου

Αθλητική Δημοσιογράφος

E-mail: xara_kalam@yahoo.gr