Από το 1952 η ΦΕΞ οργανώνει σειρά δραστηριοτήτων με στόχο την ενεργή συμμετοχή και ενημέρωση των πολιτών σε θέματα πολιτισμού.

 

Στα πλαίσιο των πολιτιστικών και εκπαιδευτικών της δραστηριοτήτων για το 2012 η ΦΕΞ οργανώνει το πρόγραμμα που έχει ως αντικείμενο έρευνας, καταγραφής και τεκμηρίωσης την Ξάνθη του μεσοπολέμου.

 

Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από συνταρακτικά γεγονότα τόσο στη Ελλάδα όσο και σ’ όλο τον κόσμο.

Το Κραχ του 29 – το Μικρασιατικό – Το εργατικό κίνημα – οι μέρες του 36  – Το Ρεμπέτικο – η γενιά του 30

 

Ακόμη η ΦΕΞ κατέχει ένα σημαντικό αρχείο με οικονομικά στοιχεία της περιόδου εκείνης για την πόλη της Ξάνθης μέσω του αρχείου Κουγιουμτζόγλου.

 

Έτσι το πρώτο εξάμηνο του 2012 οι εκδηλώσεις θα καλύψουν θεματικές, γενικότερα για την Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο. Στο διάστημα αυτό θα μελετηθεί το αρχείο της ΦΕΞ και στο δεύτερο εξάμηνο του 2012 θα επικεντρωθούμε στις καταστάσεις που επικρατούσαν στην Ξάνθη εκείνη την περίοδο.

 

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, εκθέσεις, συναυλίες, διαλέξεις, παραστάσεις, παρουσιάσεις βιβλίων και δράσεις για μικρά παιδιά με εξαιρετικούς καλεσμένους, ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων.

 

Ιανουάριος  – Λίγο πριν λίγο μετά …

Μεταβατικές εποχές –  σταθμοί μεγάλων αλλαγών –  πορεία προς μια νέα αρχή

 

Μετά τον πρώτο και λίγο πριν τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η περίοδος αυτή συγκλόνισε  τον κόσμο. Η οικονομική κρίση του 1929. Παράλληλα, το κίνημα του αναθεωρητισμού οδήγησε στην άνοδο του αυταρχισμού και του εθνικισμού που προκάλεσε τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Βαλκανικοί πόλεμοι, συνθήκες, μικρασιατική καταστροφή, αλλά και ρεμπέτικο, και γενιά του ‘30 και ….

 

 

Συζητώντας με ιστορικούς για την Ιστορία και τις πολιτικές της μνήμης.

Με προβολές και παρουσιάσεις για την ιστορική πολιτική και οικονομική κατάσταση στην περιοχή μας.

Διάλεξη I στο πλαίσιο -Ψυχολογική διάσταση Μεταβατικών Εποχών – Κρίση & Αβεβαιότητα της Αλλαγής

Παρουσιάσεις από το αρχείο της ΕΡΤ και ιστορικούς τέχνης για την Γενιά του 30 – μέρος Ι

Ενώ παράλληλα λειτουργούν τα εργαστήρια και τα σεμινάρια, οι εκθέσεις και το Φεστιβάλ ανεξάρτητων δημιουργών κινηματογράφου της Πάτρας ταξιδεύει στην Ξάνθη.

 

 

 

 

Φεβρουάριος – Μικρά Ασία & Ρεμπέτικο …

Ενάμιση εκατομμύριο πρόσφυγες…

Ένας καημός …  9/8 παρηγοριά…

 

Εγώ είμαι προσφυγάκι σας το λέω.
Την πατρίδα μου θυμάμαι κι όλο κλαίω.
Πότε φτώχεια, πότε πλούτη,
έμαθα και παίζω ούτι, στο καφέ αμάν, ωχ κι αμάν αμάν

 

Συζητώντας για το Μικρασιατικό … διαλέξεις – παρουσιάσεις – συναυλίες

Με προβολές, συναυλίες και παρουσιάσεις για το Ρεμπέτικο

Διάλεξη II στο πλαίσιο -Ψυχολογική διάσταση Μεταβατικών Εποχών –   Προσφυγιά: Αποχωρισμός & Νέα Αρχή

Παρουσιάσεις από το αρχείο της ΕΡΤ και ιστορικούς τέχνης για την Γενιά του 30 – μέρος ΙΙ

Ενώ παράλληλα λειτουργούν τα εργαστήρια και τα σεμινάρια, οι εκθέσεις και το Φεστιβάλ κινηματογράφου μικρού μήκους της Δράμας που ταξιδεύει στην Ξάνθη.

 

Μάρτιος  –       Η γενιά του ΄30 δεν υπήρξε

Λίγο μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και την ήττα της Μικρασιατικής Καταστροφής εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα μια γενιά η οποία ανέδειξε την ελληνική ιδιαιτερότητα και στάθηκε απέναντι στη Δύση χωρίς αίσθημα μειονεξίας: η γενιά του ΄30, που έφερε στην Ελλάδα δύο Νομπέλ Λογοτεχνίας, αποθεώθηκε και πολεμήθηκε όσο καμία. Είναι για πολλούς η γενιά των αστών, που με υπολογισμένους χειρισμούς του λογοτεχνικού θεσμού φρόντισε για την υστεροφημία της, κατασκεύασε τον μύθο της και επέβαλε μεθοδικά την ηγεμονία της στα νεοελληνικά γράμματα.
Ήρθε σε ρήξη με το παρελθόν, ευαγγελίστηκε τον μοντερνισμό, πάντρεψε την υψηλή τέχνη του λόγιου Έλιοτ με τη λαϊκή αφήγηση του αγράμματου Μακρυγιάννη, κατηγορήθηκε για φραγκολεβαντίνικο κοσμοπολιτισμό αλλά και για ελληνοκεντρισμό. Είναι η γενιά που επισκιάζει με την πολιτισμική αίγλη της κάθε άλλη «γενιά» στον δημόσιο λόγο, γράφει ο νεοελληνιστής Δημήτρης Τζιόβας στη μελέτη του Ο μύθος της γενιάς του τριάντα .

 

Συζητώντας με ποιητές και ανθρώπους των τεχνών για την γενιά του 30

Παρουσιάσεις από το αρχείο της ΕΡΤ και ιστορικούς τέχνης για την Γενιά του 30 – μέρος ΙΙΙ

Ενώ παράλληλα λειτουργούν τα εργαστήρια και τα σεμινάρια, οι εκθέσεις και το 3ο Φεστιβάλ ισπανόφωνου κινηματογράφου που ταξιδεύει στην Ξάνθη.

 

 

Απρίλιος –  6ο Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής

 το ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου

 

ΚΥΡΙΑΚΗ (ΠΑΣΧΑ), 26
Καθαρή διάφανη μέρα. Φαίνεται ο άνεμος που ακινητεί με τη μορφή βουνού κει κατά τα δυτικά. Κι η θάλασσα με τα φτερά διπλωμένα, πολύ χαμηλά, κάτω από το παράθυρο.

Σου ‘ρχεται να πετάξεις ψηλά κι από κει να μοιράσεις δωρεάν την ψυχή σου. Ύστερα να κατεβείς και, θαρραλέα, να καταλάβεις τη θέση στον τάφο που σου ανήκει

Οδυσσέας Ελύτης 1984

Συζητώντας με μουσικούς,  ποιητές και ανθρώπους των τεχνών για την γενιά του 30

Συναυλίες, διαλέξεις, και εργαστήρια στο πλαίσιο του 6ου Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής.

Παρουσιάσεις από το αρχείο της ΕΡΤ και ιστορικούς τέχνης για την Γενιά του ‘ 30 –  μέρος  ΙV

Ενώ παράλληλα λειτουργούν τα εργαστήρια και τα σεμινάρια.

 

 

Μάιος – Μέρα Μαγιού – μέρες του 36

Φλογερός όλος πάθος, αλλά και αίμα. Από το Σικάγο έως και την Θεσσαλονίκη του ‘ 36. Στη μεγάλη καπνεργατική απεργία, που εξελίσσετε σε πανεργατική,  ο Τάσος Τούσης πέφτει νεκρός.

Μέρα Μαγιού μου μίσεψες
μέρα Μαγιού σε χάνω
άνοιξη γιε που αγάπαγες
κι ανέβαινες απάνω.
Γιάννης Ρίτσος, επιτάφιος 1936

 

Συζητώντας για το εργατικό κίνημα και τις μέρες του 36

Διάλεξη III στο πλαίσιο -Ψυχολογική διάσταση Μεταβατικών Εποχών – Αποδοχή: Βρίσκοντας Δρόμο στο Αδιέξοδο

Παρουσιάσεις από το αρχείο της ΕΡΤ και ιστορικούς τέχνης για την Γενιά του 30 – μέρος V

Ενώ παράλληλα λειτουργούν τα εργαστήρια και τα σεμινάρια, οι εκθέσεις και το 7ο Φεστιβάλ animation που ταξιδεύει στην Ξάνθη.

 

 

Ιούνιος  – μέρες μουσικής

Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φως
θα ελιχθώ προς τα πάνω
όπως ένα ποταμάκι που μουρμουρίζει.
Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους
συναντήσω αγγέλους θα τους μιλήσω ελληνικά
επειδή δε γνωρίζουνε γλώσσες
μιλάνε μεταξύ τους με μουσική

Νικηφόρος  Βρεττάκος

 

Συζητώντας για τη μουσική του μεσοπολέμου

Συναυλίες σχετικά με τη μουσική του μεσοπολέμου.

Ενώ παράλληλα λειτουργούν τα εργαστήρια και τα σεμινάρια, οι εκθέσεις και το αφιέρωμα στο περιβάλλον.