Με βιβλία που ξεχωρίζουν το 2023 από τις εκδόσεις Επίκεντρο
Δύο βιβλία τα οποία προσφέρουν ιστορικές πολύτιμες πληροφορίες, αλλά και η δεύτερη συμπληρωμένη έκδοση του βιβλίου της Ευαγγελίας Διαμαντοπούλου «Ο Θεόφιλος στο Πήλιο», κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Επίκεντρο και σίγουρα θα αποζημιώσουν τους αναγνώστες που θα τα επιλέξουν.
Οι τρεις νέες κυκλοφορίες αναλυτικά
Η τελευταία μάχη της Κατοχής
Αγτζίδης Ανδρέας
Η Μάχη του Κιλκίς της 4ης Νοεμβρίου του 1944 υπήρξε μια από τις πλέον αιματηρές συγκρούσεις στο τέλος της περιόδου της ναζιστικής Κατοχής και μια από τις πλέον άγνωστες και αδιερεύνητες. Άφησε ως κληρονομιά τον απόλυτο διχασμό, που σε τοπικό επίπεδο «ξεπεράστηκε» με τη σιωπή και τους μονολόγους των πολιτικών επιγόνων των πρωταγωνιστών.
Το βασικό κείμενο αυτής της έκδοσης αφορά την ίδια τη μάχη που έγινε στο Κιλκίς μεταξύ του ΕΛΑΣ και των αντικομμουνιστικών ομάδων που είχαν οργανώσει οι Γερμανοί. Ο συγγραφέας παρουσιάζει τον τρόπο οργάνωσης της πολύμορφης Εθνικής Αντίστασης και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις διαδικασίες συγκρότησης των δωσιλογικών ομάδων, είτε των περί τους Κουίσλιγκ της Αθήνας, είτε τους ελεγχόμενους κατευθείαν από τις γερμανικές αρχές Κατοχής στη Βόρεια Ελλάδα.
Ο Ανδρέας Αγτζίδης γεννήθηκε το 1926 στο Σταυροχώρι του Κιλκίς από γονείς αγρότες. Η Κατοχή από τη ναζιστική Γερμανία και η βουλγαρική επιβουλή κατά της Μακεδονίας και της Θράκης, σφράγισαν την ταυτότητα της γενιάς του. Συμμετείχε στην Αντίσταση μέσα από τις γραμμές της ΕΠΟΝ και βίωσε έντονα όλες τις επόμενες σκληρές φάσεις της δεκαετίας του ’40. Το 1947 πέρασε με πολύ καλή σειρά στην Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, όπου και γράφτηκε αφού εξασφάλισε με μεγάλη δυσκολία το απαραίτητο «πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων». Ως εκπαιδευτικός αναμίχθηκε ενεργά στον διδασκαλικό συνδικαλισμό, ενώ αρθρογραφούσε προδικτατορικά στην εφημερίδα Κυρίαρχος Λαός της Ενώσεως Κέντρου. Επί τρία έτη εκλέγεται πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Κιλκίς, έως και την δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967. Από το 1971 έως τη συνταξιοδότησή του υπηρέτησε στην Αθήνα. Με το τέλος της Δικτατορίας ασχολήθηκε ενεργά με την πολιτική ενώ ήταν ιδρυτικό μέλος της ΠΑΣΚΕ εκπαιδευτικών. Το 1997, αρκετά χρόνια μετά τη συνταξιοδότησή του, επέστρεψε στο Κιλκίς όπου συμμετείχε ενεργά στα δρώμενα.
Ο Βασίλης –ψευδώνυμο Γιάννης– στην αριστερά (1971-2008)
Σούμας Θόδωρος
Το αφήγημα / πολιτική μαρτυρία «Ο Βασίλης – ψευδώνυμο Γιάννης – στην αριστερά», είναι μια αυτοβιογραφική ιστορία της δικτατορίας και της μεταπολίτευσης. Διηγείται, μάλλον ανάλαφρα, χιουμοριστικά, και όταν απαιτείται, συναισθηματικά και δραματικά, και μερικές φορές αποστασιοποιημένα, με κριτικό μάτι και διαύγεια, την πολυπλόκαμη και πολυετή ιστορία της ένταξης ενός νέου, των φίλων και συναγωνιστών του στην αντιδικτατορική πολιτική, επί χούντας, και περαιτέρω στην ανανεωτική αριστερά, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, ως τα χρόνια της μεταπολίτευσης και της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, και της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ επί Α.Παπανδρέου και Κ.Σημίτη. Το μυθιστορηματικό, βιωματικό αφήγημα δεν διηγείται ηρωικές ή επαναστατικές, συνταρακτικές πράξεις, παρά μόνο την καθημερινότητα μερικών, ανήσυχων, πολιτικοποιημένων νέων και ορισμένων, πολιτικοποιημένων, ανήσυχων μεσηλίκων της ευρωαριστεράς. Το μεγάλο μέρος του αποτελείται από αυθεντικές εμπειρίες. Λίγα κομμάτια είναι μυθοπλαστικής έμπνευσης, αλλά έχουν κι αυτά αφετηρία την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της εποχής.
Ο Θόδωρος Σούμας είναι συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου και δοκιμιογράφος. Έχει δημοσιεύσει τη συλλογή διηγημάτων «Η Κλαίρη και η θάλασσα», εκδ. Απόπειρα, και τη νουβέλα «Το ημερολόγιο ενός αδέξιου εραστή», εκδ. Βακχικόν. Στις εκδ. Αιγόκερως δημοσίευσε 6 βιβλία για τον κινηματογράφο: «Κινηματογράφος σεξουαλικότητα/ερωτισμός», «Έρωτας, ψυχολογία και αισθητική στο χολλυγουντιανό σινεμά», «12 Ευρωπαίοι σκηνοθέτες», «Κινηματογράφος και έρωτας», «Εθνικές κινηματογραφίες», «στιλ και σκηνοθέτες» και «Κινηματογραφικοί Δημιουργοί». Γράφει στα περιοδικά The books’ Journal και Δένδρο. Έχει γράψει πολλά κείμενα για το σινεμά στα κινηματογραφικά περιοδικά Σύγχρονος Κινηματογράφος, Οθόνη, Καθρέφτης, Camera-stylo, σε βιβλία-μονογραφίες σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο περιοδικό Τέταρτο στην εφημερίδα Αυγή. Έχουν δημοσιευτεί κινηματογραφικά κείμενα ή βιβλιοκριτικές του στις ιστοσελίδες cinephilia, bookpress, fractal, vakhikon, kemes.wordpress, camerastyloonline. Στα ιστολόγια Μημαδαςτημαργαριτα, Μεταρρύθμιση και Athens Voice δημοσιεύονται πολιτικά κινηματογραφικά άρθρα του. Έχει γυρίσει το ένα μέρος της μεγάλου μήκους ταινίας-δίπτυχο «Περί έρωτος», και δύο μικρού μήκους, «Ταυτότητες και ρόλοι» και «Ο διαγραμμένος».
Ο Θεόφιλος στο Πήλιο
Διαμαντοπούλου Ευαγγελία
Στο βιβλίο αυτό επιχειρείται η ανάλυση των εικόνων του Θεόφιλου και προσεγγίζονται ζητήματα της ζωγραφικής του σκηνοθεσίας. Τα ζητήματα αυτά αφορούν κυρίως στον θεατρικό τρόπο με τον οποίο συνθέτει κάθε φορά το σκηνικό των ζωγραφικών του παραστάσεων, έτσι ώστε να αποδίδεται το φυσικό περιβάλλον και να κατανέμονται τα αρχιτεκτονικά στοιχεία. Αφορούν, επίσης, στην θεατρικότητα των υποκειμένων του, μέσω της ενδυμασίας τους και της εγγραφής τους στον εικαστικό χώρο. Αυτή η ικανότητα του Θεόφιλου να απεικονίζει πραγματικές καταστάσεις ή τους οραματισμούς του με θεατρικό τρόπο ανιχνεύεται και μέσα στα δρώμενα των εικόνων του αλλά και στον χώρο που διακοσμεί με αυτές κατανέμοντάς τις σε μία δικής του επινόησης συνέχεια. Ως θεατές, καλούμαστε να συμμετάσχουμε σε ένα δρώμενο, του οποίου τα personae dramatis είναι ο ζωγράφος και το έργο του.
Η Ευαγγελία Διαμαντοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958, διδάσκει ως Λέκτορας στον Τομέα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Επικοινωνιακών Εφαρμογών και Τεχνολογίας και είναι μέλος του Εργαστηρίου Τεχνών και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ ΕΚΠΑ. Τα μαθήματα που διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο αφορούν ζητήματα όπως Ιστορία της Τέχνης, Εικαστικές Τέχνες και Επικοινωνία, Διαλεκτική της Εικόνας, Ζητήματα Ευρωπαϊκής Τέχνης, Θέματα Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, Καλλιτεχνικά πορτραίτα, Ζητήματα Καλλιτεχνικής Δημιουργίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα όπως Τέχνη και Επικοινωνία, Τέχνη και κοινωνία, Ζητήματα ταυτότητας στην καλλιτεχνική δημιουργία, Συμβολικός και Βιωμένος Χώρος στις Εικαστικές Τέχνες, Τέχνη και Παιχνίδι, Τέχνη και Ιστορική Μνήμη. Το δημοσιευμένο συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει 4 μονογραφίες (2007: Ο Θεόφιλος στο Πήλιο: Ζητήματα ζωγραφικής σκηνοθεσίας, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2010: Η τέχνη του μπιλιάρδου: Ένα παιχνίδι με εικόνες, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2012:Η διμέτωπη ταυτότητα του Γιαννούλη Χαλεπά, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2019: Εκτός οικογενείας: Επικοινωνώντας με την τέχνη του ξένου, εκδόσεις Επίκεντρο) καθώς και 10 ερευνητικές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή διεπιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους σε θέματα τέχνης και πολιτισμού.