Κατασκευάστηκε με λεφτά των Ελλήνων και περνάει σε ιδιώτες
Έντονες είναι οι αντιδράσεις για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού. Η Εγνατία που τα τελευταία χρόνια έχει γεμίσει με διόδια, περνάει σε χέρια ιδιωτών. Την αντίθεσή του εκφράζει ο δήμος Κομοτηνής, ο οποίος εξέδωσε ψήφισμα.
Το ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου Κομοτηνής ενάντια στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μαζί με τους Κάθετους Άξονες σε ιδιώτες είναι ενάντια στο Δημόσιο συμφέρον αλλά και στα συμφέροντα των χρηστών του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, που κόστισε 7 δις. ευρώ και κατασκευάστηκε με δαπάνες των Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών.
Γνωρίζουμε όλοι και αναγνωρίζουμε τον τεράστιο ρόλο της Εγνατίας αλλά και των Καθέτων Αξόνων στη μετακίνηση πολιτών και αγαθών, στην άρση της απομόνωσης, τη διευκόλυνση των εξαγωγών. Προκειμένου να διασφαλιστεί η χρήση αυτών από πολίτες και επαγγελματίες επιβάλλεται να διατηρηθεί η δημόσια διαχείριση του Δικτύου από την εταιρία «Εγνατία Οδός Α.Ε.»
Όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» η παραχώρηση αυτή είναι ενάντια στο Δημόσιο συμφέρον για τους παρακάτω λόγους:
1. Το έργο είναι πλήρως κατασκευασμένο και λειτουργικό ήδη από το 2010 και αποπληρώνει τμήμα του Δημόσιου Χρέους.
2. Παρά το χαμηλότερο τίμημα διοδίων από όλους τους άλλους αυτοκινητοδρόμους, παράγει έσοδα τα οποία καλύπτουν πλήρως τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησής του, ενώ εξασφαλίζει και υπερβάλλον κεφάλαιο που μπορεί να διατεθεί σε άλλα έργα ή επενδύσεις.
Με βάση τους συνοδευτικούς πίνακες που αναδεικνύουν τις χρεώσεις στους σταθμούς διοδίων πριν και μετά την παραχώρηση διαπιστώνουμε ότι η χρέωση των διοδίων από 0,03 ευρώ/χλμ θα υπερδιπλασιαστεί φτάνοντας τα 0,07 ευρώ/χλμ. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις σημαντικές απαλλαγές για τις τοπικές κοινωνίες με τη χρήση της e-card.
Ο υπερδιπλασιασμός του κόστους διέλευσης θα προκαλέσει οικονομικές αναταράξεις στις τοπικές κοινωνίες, ειδικά σε όσους μετακινούνται σε καθημερινή βάση για επαγγελματικούς λόγους ενώ ταυτόχρονα θα προσθέσει ένα ακόμη βάρος στο πολύπαθο εμπόριο. Υπό αυτό το πρίσμα θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι πολλοί επαγγελματίες οδηγοί τετραξονικών και μεγαλύτερων οχημάτων (κατηγορίες 3 και 4) θα διέρχονται από επαρχιακούς δρόμους, επιβαρύνοντάς τους σημαντικά. Στην κατηγορία 3 ανήκουν και τα τουριστικά λεωφορεία που επιδιώκουμε να περνούν από τη Θράκη αλλά και να διαμένουν προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Με το παρόν καθεστώς λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου και των διοδίων υπάρχει μέριμνα για απαλλαγές σε οχήματα ΙΧ που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία, σε αναπήρους πολέμου βαρείας αναπηρίας, σε ανέργους. Ο ιδιωτικός χαρακτήρας της Οδού ενέχει σοβαρό κίνδυνο ανατροπής των όποιων κοινωνικών μέτρων.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω το Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής τάσσεται ενάντια στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, διεκδικεί πρόσθετες απαλλαγές για τους μόνιμους κατοίκους καθώς τα διόδια αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και παράλληλα διεκδικεί την έγκαιρη και ορθή αποκατάσταση του αυτοκινητόδρομου διότι σε πολλά σημεία κρύβονται παγίδες για τους οδηγούς.