Κατασκευή και Δραματοποίηση μάσκας
Διήμερο σεμινάριο κατασκευής & δραματοποίησης μάσκας για ενηλίκους.
Σάββατο 10 Δεκεμβρίου και ώρες 12.30 με 14.30 & 16.30 20.30
Κυριακή 11 Δεκεμβρίου και ώρες 11.00 με 14.00 στο Σπίτι Πολιτισμού της ΦΕΞ.
Το σεμινάριο θα διαρκέσει 9 ώρες.
Το κόστος συμμετοχής είναι 40 € μαζί με τα υλικά.
Πληροφορίες στο τηλ. 6937214903 – Υπεύθυνη τμήματος-διδασκαλία: Φιλιώ Δαργενίδου
Ταύτιση με την προσωπική μας μυθολογία.
Η μάσκα θα λέγαμε ότι χρησιμοποιήθηκε για να ελέγξει τον αόρατο κόσμο. (Των πνευμάτων και των δαιμόνων για τους ανιμιστές, του ασυνειδήτου, σήμερα, για τους ψυχοθεραπευτές). . Χρησιμοποιείται ως ένα μέσο κάθαρσης, καθώς η μάσκα βοηθά στην έκφραση των κατώτερων ενστίκτων και, όπως πίστευαν οι αρχαίοι Κινέζοι, στον εξορκισμό τους. Η Μάσκα ελευθερώνει καθώς βγάζει ασυνείδητο υλικό-σκοτεινό. Βοηθάει στην ταύτιση με τον ρόλο. Βοηθάει τον ηθοποιό να γίνει η αναπαριστάμενη εικόνα.
Ο αείμνηστος Γιάννης Τσαρούχης το 1977, σε επιστολή του στον Διονύση Φωτόπουλο : «Αποφεύγω τον εαυτό μου για να τον ξαναβρώ, τον καλύπτω για να αποκαλυφθεί. Κάτι τέτοιο πρέπει να είναι η μάσκα».
Η μάσκα κρύβει και αποκαλύπτει ταυτόχρονα. Είναι αυτός ο διττός χαρακτήρας της που την κάνει ένα μέσο απελευθέρωσης. Ο Ανθρωπολόγος Carl Einstein όρισε τη μάσκα ως «ακίνητη έκσταση». Ο Jean Laude βλέπει την ίδια λειτουργία στη μάσκα αφού την ορίζει ως το μέσο που έχει ως σκοπό την έκσταση.
Η μάσκα κινητοποιεί. Επιτρέπει να εμφανίζονται στον άνθρωπο πολλαπλές προσωπικότητες, καινούριες πάντα πτυχές του αληθινού μας Εγώ, που ανασύρονται με αυτή την αφορμή. Το άτομο δεν χάνει την ατομικότητά του.
Διατηρεί το σώμα του ενώ η μάσκα αποτελεί το κίνητρο για την δραματοποίηση έως εάν το άτομο ήταν η μάσκα. Πρόκειται καταρχήν για μία θεραπευτική πράξη. Το παίζω σαν κάποιος άλλος, μου παρέχει μία ασφαλή απόσταση από το Εγώ, δίνει τη δυνατότητα του πειραματισμού και της πρόβας μέσα στα ασφαλή όρια της κοινωνικής περίστασης.
Η μάσκα έχει μια μαγική δύναμη. Προφυλάσσει αυτόν που τη φοράει. Αυτό συμβαίνει γιατί η μάσκα είναι πρωτίστως ένα καμουφλάζ. Ο πρώτος ρόλος της είναι η απόκρυψη. Η ελευθερία που συνοδεύει αυτήν την κατάσταση έγκειται στη ρήξη της λογοκρισίας. Το ασυνείδητο υλικό, ακόμη κι αν είναι χθόνιο, μπορεί να εμφανιστεί χωρίς να είναι καταστροφικό, εφόσον αυτό συμβαίνει μέσα σε ένα καθορισμένο κοινωνικό πλαίσιο, με τελετουργικό χαρακτήρα. Το άτομο φορώντας τη μάσκα λέει ό,τι θέλει, είναι αυτό και ταυτόχρονα άλλος. Η καλλιτεχνική δημιουργία χρησιμοποιείται ως μία γέφυρα για την πρόσβαση στον ψυχισμό και βασίζεται σε κάποιες αρχές:
• Η ίδια η έκφραση είναι από μόνη της θεραπευτική.
• Βασίζεται στα σύμβολα και λειτουργεί μέσω της συμβολικής απόστασης, της μεταφοράς και της προβολής.
• Η καλλιτεχνική δημιουργία δεν συμβαίνει και άρα είναι σημαίνουσα.
Η εικαστική δημιουργία θα φέρει στην επιφάνεια νέες πλευρές του και θα δώσει μία νέα δυναμική.
Η χρήση της μάσκας είναι μια τελετουργία που έχει τρία βασικά στάδια:
Η κατασκευή της Μάσκας, η δραματοποίηση της και η συζήτηση της ομάδας.
Μετά την ολοκλήρωση του έργου, το άτομο πρέπει να μπορέσει να ταυτίστε με τη μάσκα.
Πίσω από τη μάσκα είναι η ίδια η ζωή που μπαίνει σε στοχασμό. Πρόκειται για μία συμβολική έκφραση του ασθενή. Πρόκειται για το μυστήριο της ζωής του που αποκαλύπτεται και παίζοντας το μπορεί να το κατακτήσει.
Όπως κάθε μάσκα συνδέεται με έναν μύθο, έτσι και η μάσκα που κατασκευάζεται κατά την μασκοθεραπευτική διαδικασία συνδέεται με την ατομική μυθολογία.