Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο πλαίσιο του «Νέου Σχολείου» που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, πρόκειται να πραγματοποιήσει εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε πέντε περιφέρειες της χώρας (Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Θεσσαλίας).

Η πράξη φέρει τον γενικό τίτλο «Το ΚΘΒΕ στην Εκπαίδευση» και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ελληνικό Δημόσιο. Υπεύθυνη για τον σχεδιασμό, την επιστημονική επίβλεψη και την υλοποίηση είναι η θεατρολόγος Αμαλία Κοντογιάννη, στέλεχος του ΚΘΒΕ, ενώ για την υλοποίηση του προγράμματος έχουν δημιουργηθεί έντεκα (11) νέες θέσεις εργασίας (σκηνοθετών, θεατροπαιδαγωγών, ηθοποιών, παραγωγών και γραμματέως).

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα στόχο έχουν να συμβάλουν στη λειτουργία του σχολείου ως χώρου δημοκρατίας και ισότητας, όπου η θεατρική τέχνη γίνεται στην πράξη δρόμος προς τη γνώση και οι μαθητές λειτουργούν δημιουργικά απέναντι στην πραγματικότητα που τους περιβάλλει και στέκονται ισάξια μέσα σε ένα πλαίσιο συν-δημιουργίας.

Παράλληλα, τα προγράμματα αυτά θα αποτελέσουν πεδίο θεατρικής δράσης – δραστηριοτήτων με στόχο την άμεση επαφή των μαθητών με το θέατρο. Οι συμμετέχοντες θα αναλάβουν ρόλους, θα διερευνήσουν βιωματικά τις θεματικές του κάθε προγράμματος και θα εμβαθύνουν σε έννοιες που αφορούν την αλληλεγγύη, τη διαφορετικότητα, την ελευθερία και την αρμονική συνύπαρξη.

Για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση σχεδιάστηκε και ξεκινά να υλοποιείται το θεατροπαιδαγωγικό – εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Προς την Ελευθερία», που βασίζεται στην ιστορία της εξόδου του Μεσολογγίου, την άνοιξη του 1826. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από τον σκηνοθέτη Αλέξανδρο Ράπτη σε συνεργασία με τη θεατροπαιδαγωγό Ιωάννα Λιούτσια.

Για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προορίζεται το θεατροπαιδαγωγικό – εκπαιδευτικό πρόγραμμα «H Αχίλλειος Πτέρνα Μου», το οποίο σχεδιάστηκε από την σκηνοθέτη-θεατροπαιδαγωγό, Μίτση Μαυρίδου σε συνεργασία με την θεατροπαιδαγωγό Έλλη Κατωδρύτου. Το πρόγραμμα είναι εμπνευσμένο από το επιστολικό μυθιστόρημα “Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς” της Μαρούλας Κλιάφα, απόσπασμα του οποίου εμπεριέχεται στη διδακτέα ύλη του βιβλίου «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α’ Γυμνασίου».

Τα δύο προγράμματα παρουσιάζονται ήδη πιλοτικά, από τα τέλη Μαρτίου, στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, σε σχολικές μονάδες που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους στόχους των προγραμμάτων αυτών (όπως διαπολιτισμικά σχολεία, σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών, μονάδες με υψηλή συγκέντρωση διαπολιτισμικότητας και κοινωνικών ανισοτήτων) ενώ από τις αρχές Μαΐου θα ξεκινήσει η μεγάλη περιοδεία τους στις πέντε περιφέρειες που περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό.

Γραμματεία Προγράμματος-Πληροφορίες: Φωτεινή Λογοθετίδου, τηλ. 2315200071, e-mail: f.logothetidou@ntng.gr

  • «ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Σκηνοθέτης: Αλέξανδρος Ράπτης

Θεατροπαιδαγωγός: Ιωάννα Λιούτσια

Οργάνωση Παραγωγής: Χριστίνα Κούτση

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Ηλέκτρα Γωνιάδου, Ανδρέας Λαμπρόπουλος, Γεώργιος Σοφικίτης

Το – ίσως και όχι τόσο μακρινό – έτος 1825, μία αγέλη σκύλων που κατοικεί στο Μεσολόγγι αρχίζει να καταλαβαίνει πως κάτι περίεργο συμβαίνει. Το φαγητό λιγοστεύει, οι άνθρωποι είναι δυστυχισμένοι, ο ουρανός είναι γκρίζος. Κανείς δεν μπορεί να μπει ή να βγει από την πόλη. Οι σκύλοι καλούνται να πάρουν τις δικές τους αποφάσεις, να χαράξουν τη δική τους πορεία προς την ελευθερία.

Μέσα από τις τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος προσεγγίζεται η Πολιορκία του Μεσολογγίου και η ηρωϊκή έξοδος των κατοίκων του, από μια διαφορετική από τη συνήθη οπτική, από την οπτική των ζώων – κατοίκων της πόλης. Τα παιδιά υπό την καθοδήγηση των ηθοποιών – εμψυχωτών αναλαμβάνουν ρόλους, καλούνται να πάρουν αποφάσεις, συμμετέχουν ενεργά στην εξέλιξη της δράσης και προσεγγίζουν “δύσκολα” θέματα μέσα από την ασφάλεια και την απόσταση που παρέχει το φανταστικό δραματικό πλαίσιο.

Στόχος του συγκεκριμένου Εκπαιδευτικού Δράματος είναι η εμβάθυνση σε έννοιες που αφορούν την αλληλεγγύη, τη διαμόρφωση της ατομικότητας μέσα από τη συλλογικότητα, την ειρήνη και την ελευθερία.

  • «Η ΑΧΙΛΛΕΙΟΣ ΠΤΕΡΝΑ ΜΟΥ»

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Σκηνοθέτης: Μίτση Μαυρίδου

Θεατροπαιδαγωγός: Έλλη Κατωδρύτου

Οργάνωση Παραγωγής: Φωτεινή Τσακίρη

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Φιλία Κανελλοπούλου, Ζωή Κουσάνα, Αρμάν-Εδουάρδος Μενετιάν

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «H Αχίλλειος Πτέρνα Μου» είναι εμπνευσμένο από το εφηβικό επιστολικό μυθιστόρημα “Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς” της Μαρούλας Κλιάφα, απόσπασμα του οποίου εμπεριέχεται στη διδακτέα ύλη του βιβλίου «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α’ Γυμνασίου».

Το πρόγραμμα θα αποτελέσει πεδίο θεατρικής δράσης – δραστηριοτήτων με κύριους στόχους την άμεση επαφή των μαθητών με το θέατρο αλλά και τη βιωματική από μέρους τους διερεύνηση του θέματος της διαφορετικότητας, της σημασίας της ενσυναίσθησης και τελικά της αποδοχής και αρμονικής συνύπαρξης με τον κάθε “άλλον”.